Permalänk
Medlem

Re: Re: Ny ägare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Jag lade installationsskivan i en annan dators CD-läsare, delade ut enheten på nätverket och installerade från den.

Jösses tur jag har en karl som förhoppninsvis kan fixa det där åt mig.
Lite synd ändå, hade velat ha en brännare på den så man kan bränna ut saker också. Men det är väl priset man får betala för att den är liten, då får det vara värt det

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Ny ägare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nokbin
Jösses tur jag har en karl som förhoppninsvis kan fixa det där åt mig.
Lite synd ändå, hade velat ha en brännare på den så man kan bränna ut saker också. Men det är väl priset man får betala för att den är liten, då får det vara värt det

Jau, tror inte det får plats en DVD-brännare i det lilla skalet. Men om du har behov av en brännare till datorn går det alltid att köpa till en extern DVD-brännare som kopplas in via USB-porten.

http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=35

Kostar från 549kr och uppåt!

Jag hade nog tagit en av Samsung-modellerna för runt 700kr. De verkar mycket mer slimmade än den billigaste modellen, ifall man får tro de angivna måtten.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Ny ägare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nokbin
Men det är väl priset man får betala för att den är liten, då får det vara värt det

Batteritid, vikt och storlek hade blivit lidande. En extern USB-brännare är en rimlig kompromiss. Kan man tänka sig bränna saker senare och inte har möjlighet till nätverk så är USBminne ett mindre alternativ. Om SDkort i minneskortsläsaren inte sticker ut så kan en sådan sitta i som ett stötsäkert och flyttbart backupminne - se bara till att det är tillräckligt snabbt (minst 20MB/s) för annars blir det segt.

Permalänk
Medlem

Pratade precis med Samsungs support, det stämmer att 3G-varianten väntas in först i slutet av maj. Blir nog den utan 3G för min del iaf

Permalänk
Medlem

Alright. Då har man joinat NC10 klubben! Satt i 2 gig minne och sen en 60 gigs Apex SSD-disk. Ska bli intressant att se hur fort den går..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Såg tidigare att endel undrat hur photoshop funkar. Hade själv inte räknat med att det skulle funka nå vidare men installerade CS2 och provade min Wacom Intuos3 ritplatta. Det har fungerat utan problem än med A4-dokument på 300dpi. Har inte bytt ram-minnet så det är ännu på 1gb.

Skulle gissa att det märks problem när man har många lager dock. Men jag måste säga att allt jag brukar göra på datorer går att göra på den här. förutom spela counterstrike source : ( Vilket tydligen ska funka på asus 1000h. B e s v i k e n..

I övrigt är jag otroligt nöjd med nc10 förutom touchpaden. Kommer ständigt åt scrolldelen. Nån som vet ifall den funktionen går att inaktivera?

Permalänk
Medlem

Här ändrar du eller stänger av rullningen.
Kontrollpanelen -> Egenskaper för mus -> Enhetsinställningar
->Inställningar -> Virtuell rullning

Permalänk
Medlem

Jag har gjort som LenHed skrev, ger en mycket skönare touchpad med större yta. Har även fixat two-finger-scroll, man känner sig så mycket mer effektiv med den lösningen.

Kör för övrigt Windows 7 och allt funkar hittills förvånansvärt bra.

Permalänk
Avstängd

Tack båda två. Otroligt skönt att slippa sidoscrollningen, hittade även den smått störande inställningen pinch som jag kunde inaktivera.

two-finger-scroll var även det en höjdare. fanns flera bra inställningar man kunde göra där. som att lägga in högerklick.

Permalänk
Medlem

Two finger scroll var ju toppen!!
Man tackar för tipset

Permalänk
Medlem

Högerklick missade jag, det måste jag kolla upp. Själv har jag mouse3-funktion om jag trycker ner tre fingrar, perfekt för att öppna/stänga flikar i Firefox och liknande.

Om någon annan är intresserad av two-finger-scroll så snubblade jag över en tråd som beskriver precis vilka inställningar man bör kika på.

Permalänk

ni som tryckt in 2gb i minne, vilket har ni köpt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag får inte den där two finger grejen att fungera.
när jag lägger båda fingrarna på touch paden så börjart den zooma i firefox

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
Jag får inte den där two finger grejen att fungera.
när jag lägger båda fingrarna på touch paden så börjart den zooma i firefox

Om jag har förstått rätt är det funktionen som kallas "pinch". Gå till inställningarna för mus/touchpad genom kontrollpanelen, så kan du kryssa ur "Enable pinch" under "Pointer motion".

Skönt med så fina priser på minnen, nästan dumt att inte slå till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M-1
Om jag har förstått rätt är det funktionen som kallas "pinch". Gå till inställningarna för mus/touchpad genom kontrollpanelen, så kan du kryssa ur "Enable pinch" under "Pointer motion".

Skönt med så fina priser på minnen, nästan dumt att inte slå till

fasen va nice, nu funkar det fin fint. man bockar och tackar.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

WLAN

Jag kan inte få wlanet att fungera på vissa routrar (dlink iaf...). Den står bara och försöker få en ip adress från routern. Inget mer händer...
Jag har hämtat hem och installerat uppdateringen från samsungs hemsida. Så den version av Atherton som jag har installerad är 7.6.1.210. Någon som har någon nyare?

Visa signatur

/Mate

Permalänk
Inaktiv

Re: WLAN

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mj_kryten
Jag kan inte få wlanet att fungera på vissa routrar (dlink iaf...). Den står bara och försöker få en ip adress från routern. Inget mer händer...
Jag har hämtat hem och installerat uppdateringen från samsungs hemsida. Så den version av Atherton som jag har installerad är 7.6.1.210. Någon som har någon nyare?

Hade samma problem, kör mod dlink.
Att bara köra in ny drivis räkte inte, men när jag tog ner ny install och klickade i att jag även skulle installera nätverksklienten så löste sig allt.
Kommer inte ihåg vad den heter, men den var tre bokstäver i förkortning och det står inte vad den gör. Men den hoppar xp´s nätverksklient så den kopplar genom denna istället.

Lycka till!
Själv står jag i valet och kvalet om jag ska peta i draft-n eller inte.

Permalänk

Re: Re: WLAN

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ponpolio
Hade samma problem, kör mod dlink.
Att bara köra in ny drivis räkte inte, men när jag tog ner ny install och klickade i att jag även skulle installera nätverksklienten så löste sig allt.
Kommer inte ihåg vad den heter, men den var tre bokstäver i förkortning och det står inte vad den gör. Men den hoppar xp´s nätverksklient så den kopplar genom denna istället.

Lycka till!
Själv står jag i valet och kvalet om jag ska peta i draft-n eller inte.

Tack för tipset men tyvärr kvarstår problemet efter installationen av detta...:(

Visa signatur

/Mate

Permalänk
Medlem

Usch vad störande.

Min O-tangent är inte lika responsiv som övriga tangenter (och det har varit så enda sedan jag använde datorn för förstå gången). När jag bara trycker ner nedre delen av tangenten så reagerar den inte, vilket leder till en hel del saknade o:n (egentligen r:n eftersom jag skriver i Dvorak) när man skriver snabbt.

Jag skickade datorn till service och fick tillbaka den med följande anteckningar: "Böjd fäste på O tangentbords knappen. Mekanisk justering samt utförd test ua".
Perfekt, tänkte jag. Jag var lite rädd att de inte skulle upptäcka felet och kräva att jag betalar undersökningskostnaden. Men när jag startade datorn så fann jag att felet kvarstod.

Så jag bestämmer mig för att undersöka problemet själv. Konstigt nog satt det en liten fyrkantig tejp(?)-bit under O-tangenten. Jag tittade under några andra tangenter och inga annan hade det. Jag testade att ta bort biten, vilket gjorde att O-tangenten kändes mindre trög. Men den är fortfarande lika dålig på att reagera. Hittar inget annat som ser konstigt ut.

Några tips på vad som kan vara fel? Jag kommer att behöva datorn under påsk men om jag inte lyckas lösa det så blir det en tur till service igen.

Permalänk
Medlem

Även jag har nu köpt en NC10, riktigt nöjd hittills.

Har inte upptäckt något problem med slöa tangenter än, dock så tycker jag att det sviktar lite väl mycket på den övre högra sidan. Men det kan man leva med.

Gjorde en nyinstallation av XP via USB minne och det gick bra, men nu när jag bootar så får jag upp 3 alternativ: Två Windows XP Home, men bara den ena går ju att köra, och en USB, även fast jag inte har någon USB inpluggad.

Hur blir man av med dessa ??

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har nu införskaffat en och dessutom beställt Dell 1510 Wireless N kort för att köra Win XP och OS X dualboot. (Förresten har Dell rea på tillbehör 10% och bjuder dessutom på frakten just nu... vilket faktiskt gör att det känns ok att inte gå via eBay).

Är det någon som har installerat OS X så att man kan köra uppdateringar direkt från Apple? Några tips (mao. guider, filer om behövs osv.)? Ethernet-drivis ska väl vara ute nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dx0r
Även jag har nu köpt en NC10, riktigt nöjd hittills.

Har inte upptäckt något problem med slöa tangenter än, dock så tycker jag att det sviktar lite väl mycket på den övre högra sidan. Men det kan man leva med.

Gjorde en nyinstallation av XP via USB minne och det gick bra, men nu när jag bootar så får jag upp 3 alternativ: Två Windows XP Home, men bara den ena går ju att köra, och en USB, även fast jag inte har någon USB inpluggad.

Hur blir man av med dessa ??

Tack på förhand

Ändra timeout till 0 i boot.ini på startpartitionen. Du verkar dock inte ha blivit av med den gamla installationen eftersom det ligger kvar två XP-alternativ i menyn.

Permalänk
Medlem

Gjorde en ny partionering så försvann den och satte timeout till 0. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Vet någon om det finns en 12-voltsladdare att köpa?

Permalänk
Inaktiv

Är Dell 1510 draft N det enda alternativet, eller finns det fler att välja på ?
Just nu är minNC10 den svagaste länken i ett nät byggt kring Dlink dir-635 och jag behöver skyffla mycke filer mellan mina burkar.
Sett att en del syftat på intel-kort när de pratar om snabbare trådlöst, kanske är intel-chip i Dell de menar ?
Dell kanske helt enkelt är billigaste lösningen?

Permalänk

Någon som har en hint om när NC110 kommer till Sverige? Som jag förstår det börjar den säljas i USA imorgon.

Har personligen väldigt svårt för smink-dos-spegeln på sidorna av NC10.

Visa signatur

För många datorer för signaturen.
http://h23.se

Permalänk
Medlem

har sökt runt lite, och hittar bara dustin som säljer extra batterier. och till över 2500 kr. nån som vet vart man kan få tag i detta billigare?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
har sökt runt lite, och hittar bara dustin som säljer extra batterier. och till över 2500 kr. nån som vet vart man kan få tag i detta billigare?

Sök på efter "nc10 battery" på http://global.ebay.com då är det förvisso inte original (vilket vissa hävdar är livsfarligt för burken emedan andra hävdar att det är samma fabrik). Fråga säljaren om det har överladdnings- och överhettningsskydd så är du lite säkrare på att du inte får värsta avarten av batteri. Kostar knappt 600 spänn ink frakt för ett 9cellsbatteri.

Permalänk
Medlem

9-cells? Dvs ännu längre drifttid än originalbatteriet? För det är väl ett 6-cells som sitter i NC10'an... Väger det mer och sticker ut fult tro?

Låter intressant det här... Kanske inte just nu men när batteriet börjar tappa lite kraft så.. Jag kör slut på mitt dagligen

EDIT: Hittade det här... http://www.slashgear.com/samsung-nc10-9-cell-battery-boosts-r...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2