Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen 3G i sikte... Hur svårt skall det vara, Samsung?

Permalänk

Någon annan som har problem med ljudet på sin NC10 ? När jag kopplar den till min förstärkare så är ljudet sjukt lågt.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Inaktiv

Dustin har kampanj på NC10 nu, frågan är om de får sälja några till detta pris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zzzandman
Dustin har kampanj på NC10 nu, frågan är om de får sälja några till detta pris

http://geting.se/image.php/159657-nc10.jpg

Som hittat!

Permalänk
Medlem

Hejsan! Som nybliven ägare till NC10 tänkte jag berätta om mina erfarenheter. Trådlösa nätverkskortet som lägger av med jämna mellanrum, Löstes med att ladda ner uppdatering från Samsungs hemsida.
Det fanns även en uppdatering till Blåtand samt biosuppdatering.
Programet som ligger med på burken som ska uppdatera drivisarna visade att alla drivisar var uppdaterade men när jag tittade på Samsungs hemsida på de drivisar som låg där så var det några som var nya bla. wifidrivisarna.

Jag fastnade för NC10an efter att jag läst denna tråd. tack för den utmärkta info den var avgörande vid valet av burk.

pw

Visa signatur

______________
i7 930@ 4,0 GHz | Rampage III extreme | 6GB Corsair Dominator 1600Mhz | Sapphire Radeon HD 5750 | Nocctua NH-D14 | Crucial RealSSD C30 128GB | Corsair HX 850W | Obsidian 800D | WD 2TB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swiw
Hejsan! Som nybliven ägare till NC10 tänkte jag berätta om mina erfarenheter. Trådlösa nätverkskortet som lägger av med jämna mellanrum, Löstes med att ladda ner uppdatering från Samsungs hemsida.
Det fanns även en uppdatering till Blåtand samt biosuppdatering.
Programet som ligger med på burken som ska uppdatera drivisarna visade att alla drivisar var uppdaterade men när jag tittade på Samsungs hemsida på de drivisar som låg där så var det några som var nya bla. wifidrivisarna.

Jag fastnade för NC10an efter att jag läst denna tråd. tack för den utmärkta info den var avgörande vid valet av burk.

pw

Är du nöjd annars då, utöver dessa "fel"?

Permalänk
Medlem

Sorry glömde de positiva sakerna.

Tangentbordet tillräckligt stort för prinskorvarna till fingrar. Driftstiden är helt ok för det som jag vill göra med burken dvs, surfa och maila och skriva samt föra över program till plc ute på fältet.
Den gamla bärbara förlåt släpbara ligger efter med hästlängder jämfört med NC 10. Jag är förvånad över hur mycket den klarar för den ser ut som en leksak men det kommer bli att jag tar med den mer än den andra burken (läs bojsänke).

En polare som köpte en Toshiba. Han vart vansining över tangetbordet och nästan oläsbara tangeterna samt driftstiden så driftstiden är en stor sak samt skärmen är väldigt bra jämfört med större bärbara som jag tittade på först innan jag bestämde mig för denna. Jag är väldigt nöjd!

pw

Visa signatur

______________
i7 930@ 4,0 GHz | Rampage III extreme | 6GB Corsair Dominator 1600Mhz | Sapphire Radeon HD 5750 | Nocctua NH-D14 | Crucial RealSSD C30 128GB | Corsair HX 850W | Obsidian 800D | WD 2TB |

Permalänk
Medlem

Har fått min också och kan inte göra annat än att varmt rekommendera den! Den är verkligen så komplett som recensionerna skvallrar om.

XP Home installationen som ligger på vid inköp skulle jag dock beskriva som helt bortom all hjälp. Vill man köra XP så rekommenderar jag åtminstone att blåsa den och få en ren installation utan massa skit.

Jag kör OSX och Windows 7 (senaste betan). Satte även i 2GB minne innan jag ens startade den första gången. Från att man trycker på powerknappen är man inne i OSX på drygt 20 sekunder och i W7 på en dryg halvminut. Dock fräscha installationer utan mycket extra saker i för tillfället.

Skriver under på swiws kommentarer. Bra tangentbord, bra driftstid osv. Hårdtestningen återstår dock så fler kommentarer kommer i framtiden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c-boi
XP Home installationen som ligger på vid inköp skulle jag dock beskriva som helt bortom all hjälp. Vill man köra XP så rekommenderar jag åtminstone att blåsa den och få en ren installation utan massa skit.

Varför är den "bortom all hjälp"? Väldigt ofta när personer beskriver sin förinstallerade version av Windows på det sättet ges det ofta inga specifika orsaker. Var gärna grundlig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Varför är den "bortom all hjälp"? Väldigt ofta när personer beskriver sin förinstallerade version av Windows på det sättet ges det ofta inga specifika orsaker. Var gärna grundlig!

Jag tycker att c-boi's påstående "utan massa skit" räcker...
Förinstallerade program som segar ner windows och smutsar ner registret.
Tex att McAfee trial är förinstallerat, jag har ett förakt mot alla antivirusprogram utom Nod32 pga resurshungrighet. Nej, clean install är det är det som gäller. Dessutom föredrar jag, och många andra, en nLite'ad xp-installation, windows innehåller också "massa skit".

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Jag tycker att c-boi's påstående "utan massa skit" räcker...

Det tycker inte jag!

Exemplet med Antivirusprogrammet var ett bra exempel på den tydlighet jag eftersökte.

Appropå det, exakt vilka program är förinstallerade på NC10:an? Någon som orkar påta ihop en liten lista?

Permalänk
Medlem

nLite Windows helt klart ett mycket vettigt alternativ!

Genmah: Jag minns typ 10-15 ikoner i notification area vid klockan. Datorn var slö som fan och Windows 7 med Aerotema känns mycket piggare. Det säger allt.

Annars rekommenderar jag dig att om du köper NC10an köra med det förinstallerade XPt, det kanske duger för dig men googlar man och läser lite märker man snabbt att ytterst få kör på den varianten. En lista på program kan du säkert hitta om du googlar också. Starkaste minnet är McAffee som Gling nämner - det gav mig chills när jag startade skönheten första gången, hehe.

Permalänk
Medlem

15 ikoner vid systembrickan, det låter ganska mycket.

Jag ha haft märkesdator förut så jag vet vad som kan följa med. Det var mest specifika program jag var ute efter.

Så Windows 7 känns trevligt på det lilla livet? Finns det fortfarande någon Beta/Lanseringskandidat att ladda ner hos Microsoft?

Permalänk
Medlem

Jo, det var trist att se. Antivirus, synaptics, ett gäng samsungprogram (typ 5-6) för diverse ändamål + annan "skit" i brist på bättre ord. Var inget som intresserade mig öht så jag la de inte heller på minne.

W7 är riktigt sweet. OSX ännu bättre och rappare, men fungerar tyvärr inte så pass väl att det håller att köra 100% än. T.ex. mic in finns ej än vilket jag behöver till Skype osv.

W7-betan går ej att ladda ned längre, man får använda sig av alternativa distributionskanaler

Permalänk
Medlem

Precis som NC10:an finns att köpa i Sverige så utannonseras NC110, vilket verkar vara lyxvarianten av NC10:an som tidigare enbart såldes via Amazon.com. Runt hörnet väntar NC310 med 11 timmars batteritid... Ja, allt det där låter ju bra men Samsung Sverige har helt tappat kontrollen över sin logistik. Helst sanslöst att det ska ta så lång tid!

Större trackpad, starkare batteri (7 timmar), glossy är nyheterna.

Hela review hos Laptopmag.com

Permalänk
Medlem

Nån som vet vilka av nc10-modellerna som är matta resp. högblanka?
Är lite sugen på den ljus-blåa men vill helst ha en som är så matt som möjligt. Enligt testet på datormagazin verkar iaf den vita vara relativt matt.

Permalänk

Beställde en svart NC10, 2gig minne och Logitech VX nano idag från Dustin.
Hade tänkt köpa en Asus 1000HE men den kommer inte in föränns 2009-05-06.

Visa signatur

GIGABYTE GA-990XA-UD3 | Phenom2 X2 550 @ X3 | CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ | XFX Radeon HD4870 1GB | 1*1000, 1*3000, 2*500 diskar

Permalänk
Medlem

Enligt Samsungs hemsida skall 3G-versionen komma i MAJ. VA F-N!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkim
Precis som NC10:an finns att köpa i Sverige så utannonseras NC110, vilket verkar vara lyxvarianten av NC10:an som tidigare enbart såldes via Amazon.com. Runt hörnet väntar NC310 med 11 timmars batteritid... Ja, allt det där låter ju bra men Samsung Sverige har helt tappat kontrollen över sin logistik. Helst sanslöst att det ska ta så lång tid!

Å andra sidan verkar NC110 vara likadan som en NC10, fast med större pekplatta och rundare kanter. Inget värt besväret att vänta flera månader på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Å andra sidan verkar NC110 vara likadan som en NC10, fast med större pekplatta och rundare kanter. Inget värt besväret att vänta flera månader på.

Fast NC10:s trackpad var ju irriterande liten. Tråkigt dock att Samsung valde högblankt över matt för skärmen på denna modell.

Första veckan i april var det sagt, men av någon anledning tvivlar jag på att Samsung Nordic kan hålla det löftet.

Permalänk
Medlem

2GB?

Jag ser att flera här har satt i 2GB minne. Men på Dustins sida står det att den bara klarar 1GB?

Kan man köra med 2Gb ändå eller behövs det ngt hack?

Permalänk
Medlem

Igår köpte jag en NC10 och kan bara säga att jag blev glatt överraskad.
Jag har varit ute efter en liten dator att ha med på geocachingturer för att logga direkt i fält samt som bilnavigator.

Igår fick den vara med ut på en kortsväng, laddad med kartprog. och blåtands gps. Funkade klockrent !!
Visst hade det varit smidigt med inbyggt 3G med det funkar bra med donge.
Tangentbordet är toppen men som många påpekat så lämnar touchplattan lite att önska.
Jag är jäkligt nöjd med den och tycker att den överträffar mina förväntningar på en netbook, den är pigg (jämfört med min gamla laptop)och trevlig att jobba med och batteritiden är underbar!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LenHed
Igår köpte jag en NC10 och kan bara säga att jag blev glatt överraskad.
Jag har varit ute efter en liten dator att ha med på geocachingturer för att logga direkt i fält samt som bilnavigator.

Ser att vi håller på med samma hobby, Geocaching Själva så väntar vi på att den med 3G ska komma. Verkar som vi får vänta nån månad till
/Jimmy&Maria

Permalänk
Snusfri

Är lite smått sugen på att byta ut min HP 530 mot en lite mindre burk.
Hur pass bra är NC10an på att spela upp 720p x264?
Undrar sedan om den passar mina behov, jag surfar, lyssnar på musik, kollar på film/tv-serier i bussen till och från skolan samt spelar Football Manager 2009 ibland.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Heh, ingen som har skrivit i denna tråden på flera dagar! Ovanligt...

Jag skulle bara säga att Webhallen har NC10:an på medlemserbjudande nu. Jag (guldmedlem) har hela 100 SEK rabatt! Fraktklass 1 på den dock, så 9 SEK för det.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem

Ny ägare

Beställde en från Webhallen i förrigår och hoppas på att få hem den i morgon.

Har en fråga dock.
Har inte läst någonstans om det finns cd/dvd på den?

Om inte, hur lägger jag då in t.ex Office och liknande pogram på den?

Permalänk
Medlem

Re: Ny ägare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nokbin
Om inte, hur lägger jag då in t.ex Office och liknande pogram på den?

Jag lade installationsskivan i en annan dators CD-läsare, delade ut enheten på nätverket och installerade från den.

Permalänk

Nu har iaf 3G versionen dykt upp i UK http://www.shop.bt.com/productview.aspx?Quicklinx=5DS4&Catego... finns även på andra UK sidor.
Känns iaf lite bra, för då borde den ju dyka upp här snart oxå.

Permalänk
Medlem

Hoppas hoppas!!!