Permalänk
Medlem

Datorn fryser på ett konstigt sätt...

Tja! Jo nu är det såhär att min dator fryser sig på ett riktigt konstigt sätt... Jag loggar in, öpnnar kanske MSN eller Xfire eller Firefox etc. men när jag tabbar ner igen så har typ skrivbordet frusit. Jag kan inte trycka nånstans inte på aktivitetsfältet längst ner heller. Men om jag är inne på MSN eller Xfire eller, ja ni fattar, vad som helst, så kan jag fortsätta med det. Ctrl+Alt+Del funkar också. Det är alltså bara "startsidan/skrivbordet" som låser sig. Ventrilo och liknande fortsätter att funka också. Jag kan se o höra om nån loggar in på MSN men inte trycka upp det eftersom aktivitetsfältet också är fryst. Det här är riktigt jobbigt och jag ber på bara knän efter hjälp.

Permalänk
Avstängd

Låter som Explorer "inte svarar" testa att stänga ner explorer i aktivitetshanteraren. Jag tror att den har en automatisk omstarts funktion, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag inte kan få upp aktivitetshandlaren om datorn fryser. Jag har Vista så om man trycker Ctrl+Alt+Del så kommer det upp en meny med typ "Lås Datorn", "Byt Lösenord", "Logga Ut", Växla Användare" och "Starta Aktivitetshandlaren". Tar jag "Lås Datorn" så blir allt samma som förut så fort jag låser upp. "Växla Användare" likaså. Om jag väljer "Logga Ut" och loggar in igen så funkar det en liten stund (precis som om jag startar om datorn). Väljer jag "Starta Aktivitetshandlaren" så kommer den upp men jag kan inte göra något därifrån, för att den också fryser.
EDIT: Har märkt att datan fryser om jag har något i fullskärm eller minimerar något ner till aktivitetsfältet. Har också fått ett meddelande om nånting med "för många 16-bitars program körs" men det försvann så jag hann inte läsa det.

Permalänk
Medlem

ctrl + shift + escape är väl kortkommandot för aktivitetshanteraren i vista har jag för mig?
det låter dock som om din dator skulle må bra av en ominstallation.

Visa signatur

Thank you for helping us help you help us all.

Permalänk

Håller med Smulert. Har du en vista skiva så ominstallera det.
(Stoppa in skivan, starta om datorn, tryck på F8 eller F5 eller någon annan knapp, läs om det står boot något längst ner. Sedan följ installationen och tryck; Formatering NTFS (Snabb).
Behöver du mer hjälp så ska jag kolla på tråden snart igen
Lycka till !

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk
Medlem

Ok. Tackar. Lite synd dock eftersom jag har nästan 100gb stuff på datorn som jag vill ha kvar ><' Såna saker man inte kan få tag på längre p.g.a. IPRED... Men om det inte finns något annar sätt så har jag väl inget val