Permalänk

Musikdator...

Är det någon av er stjärnor som kan hjälpa en novis kille som mig. Jag behöver fixa en dator som bara har ett syfte. Det är att kunna spela in musik via firewire från ett externt ljudkort. Filerna som skapas är i wav-format och det blir en fil per spår (20 st samtidigt)..
Dessa filer kopieras efter inspelningen över på en extern hårddisk för vidare behandling på en annan dator.

Grundförutsättningarna är:

Firewire-lösning
Externt ljudkort (MOTU 828 MK3) med inspelning av 20 kanaler samtidigt.
Cubase 4 eller Cubas SX3 som mjukvara.
Windows XP

Grafik är oviktig. Snabb skrivhastighet via firewire med bra "bandbredd" är ledordet.

Det finns givetvis färdiga lösningar men jag vill inte ha allt som behövs för mixning och mastering av musik. (Det har jag på en annan dator som jag inte kan flytta på) utan vill komma undan mycket billigt utan att få problem med överföringen.

Jag har testat att använda en gammal dator med en Pentium 4, 3 Ghz och 1 Gb RAM DDR. Där kraschar Cubase hela tiden när jag kopplar ihop ljudkortets utgångar med Cubase. (Om det går att modda denna så är det perfekt...

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig hitta bra alternativ.

Mvh
Peter

Permalänk

Jag skulle nog föreslå en ny dator. En core duo eller likanande och åtminstonde 4GB ram borde klara det.

Permalänk

OK, tack för svaret.

Vilka komponenter är viktiga för mig?
Mycket RAM-minne?
Hastighet på hårddisk?
Processorhastighet?
Win XP 32 eller 64-bitars system?

Många frågor blir det

Permalänk
Medlem

Det är inte så krävande saker du ska göra.

4GB ram (3) med 32bitars
en vanlig 7200 varvare, förslagsvis en seagate.
En sval Core 2 Duo typ 6750 kan rekommenderas.

Sen finns inte Cubaste som 64bits så jag föreslår att du kör 32bitars XP för maximal kompabilitet.

Det som däremot kan vara värt att lägga pengar på är så att du får en tyst dator. Ett Corsair nätaggregat och kanske en SSD disk.
Håller du på med ljud inbillar jag mig att det bästa är om datorn är så tyst som möjligt.

Visa signatur

K#

Permalänk

Jag kan ge dig några tips:

Det första du måste tänka på om du ska spela in via FireWire är att du får en ordentlig firewire-krets på moderkortet. De flesta moderkortstillverkare anger inte vilken tillverkare som gjort firewire-kretsen på kortet, eller så sitter det en av dålig kvalité på moderkotet. Den enda moderkortstillverkaren som mig veterligen endast använder sig av Texas Instruments FireWire-kretsar (de håller högst kvalité) är Gigabyte. Så så länge du kör på ett moderkort från Gigabyte borde du aldrig få problem med firewire-kretsen iallafall.

RAM-minne ska du nog satsa på att ha minst 4GB av.

Processor gör du nog bäst i att skaffa en Quad-Core, då musikprogram brukar vara bland de första som optimerar för flera kärnor och kan dra nytta av det.

Hårddisken spelar inte överdrivet stor roll så länge den är 7200 rpm. Kan rekommendera Samsungs Spinpoint F1-serie.

När det gäller operativsystem bör du satsa på 32-bitars. Många ljudkortsdrivrutiner krånglar i 64-bitars, och många VST-pluggar finns endast i 32-bitutförande. Det är mer kompatibelt än så länge helt enkelt, och prestandaökningen är så pass liten att det inte är värt de komplikationer som kan uppstå.

Fråga gärna om du undrar över något mer! Jag har byggt ett par musikdatorer då jag själv håller på med musikproduktion/inspelning på min dator.

PS. Om du ger mig ett maxpris så kan jag försöka slänga ihop ett paket åt dig som passar och är prisvärt.

Permalänk
Medlem

Vill du ha låg latency så är Phenom II bättre än Core2 enligt http://www.adkproaudio.com/benchmarks.cfm. Med DDR3 är de nästan lika effektiva som Corei7. 4 GB ram är minimum för många plugins. TIs firewirekrets likaså.

Nexus Value 430 är tystare är tystast på marknaden och dessutom billigt så det borde du välja om du inte ska ha högpresterande grafikkort.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Phenom II är dessutom billigare, så det är det du ska satsa på antagligen. Men säg ungefär hur mycket du är villig att lägga ut så kan jag kolla vad som går att göra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atman

Sen finns inte Cubaste som 64bits så jag föreslår att du kör 32bitars XP för maximal kompabilitet.

Det som däremot kan vara värt att lägga pengar på är så att du får en tyst dator. Ett Corsair nätaggregat och kanske en SSD disk.
Håller du på med ljud inbillar jag mig att det bästa är om datorn är så tyst som möjligt. [/B]

cubase 5 ska funka med 64bitars os, men jag har inte testat själv.

ja, tysthet är bra, så försök skaffa så mycket passiv kylning som möjligt. en polare har en nästan ljudlös studiodator, och det är värt fett mycket.

jag är inte säker på det där med ssd i detta sammanhang, men jag vill inte påstå att jag har så bra koll. någon som kan komma med några bra argument för och/eller emot?

Visa signatur

Thank you for helping us help you help us all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smulert
cubase 5 ska funka med 64bitars os, men jag har inte testat själv.

ja, tysthet är bra, så försök skaffa så mycket passiv kylning som möjligt. en polare har en nästan ljudlös studiodator, och det är värt fett mycket.

jag är inte säker på det där med ssd i detta sammanhang, men jag vill inte påstå att jag har så bra koll. någon som kan komma med några bra argument för och/eller emot?

Att lägga frekvent använda VSTi, samplingar och program på SSD är bra ide men lägg inte låtmaterialet där. Ha en separat disk där projektfiler och färdigt material läggs. T.ex. en 1 TB WD GP.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Att lägga frekvent använda VSTi, samplingar och program på SSD är bra ide men lägg inte låtmaterialet där. Ha en separat disk där projektfiler och färdigt material läggs. T.ex. en 1 TB WD GP.

låter vettigt, men frågan är om det är lönt för detta bygget då han ju bara vill ha den för inspelning, inte mixning och mastring.

Visa signatur

Thank you for helping us help you help us all.

Permalänk

Hej igen!

Tack för alla snabba svar

Datorn kommer inte att användas för att hantera ljuden annat än att spela in. Inga pluggar eller något annat kommer att hanteras.
Detta gör att kravet minskar. Tyst dator är väl bra men det spelar mindre roll när det bara är sång och trummor som spelas in akustiskt. Datorn kan t.o.m. ställas i ett annat rum.

Bra Firewire är ett måste. Texas Instruments skall det tydligen vara enligt tomtemor4 så det måste nog räknas in.

32- bitars XP och 4 Gb RAM blir det nog.

Budgeten är 0-5000 kr för enbart hårdvarorna. Jag måste bara få detta att fungera. Ju billigare desto bättre.

Permalänk
Medlem

Som ett tips för den händige/intresserade kan följande länk kanske vara av intresse om man ska bygga en egen "perfekt" Digital Audio Workstation med Mac OS X på en vanlig (billig) PC:

http://www.insanelymac.com/forum/index.php?showtopic=132695

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå att du ska ha en separat hårddisk pga att en SSD har färre maximala skrivningar och om ni tänker på alla omtagningar som måste göras för att få det 100% tight och felfritt så kommer det skrivas väldigt många gånger under en session.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

OK, så här ligger det till med inspelandet.

Vi kommer att spela in livespelningar och rep och då utan omtagningar. Då krävs det att datorna helst ska klara av upp till 32 kanaler samtidigt
Om vi sedan hittar bra låtar som vi vill spela in ordentligt gör vi det med max 8 kanaler samtidigt (trummor).

Hårddisken behöver inte vara speciellt stor då den töms kontinuerligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag tycker ändå att du ska ha en separat hårddisk pga att en SSD har färre maximala skrivningar och om ni tänker på alla omtagningar som måste göras för att få det 100% tight och felfritt så kommer det skrivas väldigt många gånger under en session.

Två hårddiskar är ok. Operativsystemet på den ena och det inspelade på den andra.
Om jag förstått allt rätt så är detta effektivare. Men diskarna behver knappast vara mer än 250 GB.
Vad är annars viktigt att tänka på när det gäller en snabb hårddisk? Det finns 7200 rpm och 10.000 rpm... 8/16/32 MB...

Permalänk
Medlem

då skulle jag nog skippat ssd.
har själv en wd green power som typhonos tipsade om och den är riktigt tyst, men du behöver kanske inte köpa 1tb-varianten om du inte behöver så mycket yta.

Visa signatur

Thank you for helping us help you help us all.

Permalänk
Medlem

Varför inte köra Vista? Ta dig en titt på de nya Phenom II processorerna från AMD som är väldigt prisvärda.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

ju högre tal desto snabbare, men det kostar också mer och det är ju inte den enda flaskhalsen.. ssd skulle kanske funka snabbare men har förmodligen kortare livslängd.

Visa signatur

Thank you for helping us help you help us all.

Permalänk
Medlem

Velociraptor-diskarna är snabbare än vanliga 7200 rpmare men de är inte dubbelt så snabb som t.ex. WD3200AAKS som också är är ganska snabb systemdisk men betydligt billigare. Jag hade nog lagt de pengarna på snabbare minnen istället.

this: Vista är betydligt mer krävande och kommer göra det mycket svårare att spela in 8 kanaler med tillräckligt låg latency som alla trummisar vill ha och behöver.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Jag kör ett TerraTec DMX6 Fire USB2 externt kort med Cubase 4 essentials. Kör div pluggar&VSTs + min Yamaha Motif synth.

Har en Quad 9450 med 8gb minne och Vista 64 - funkar klockrent.

För HDD inspelning&uppspelning så skall du satsa på 7200diskar med stor cache(typ ALLA moderna diskar).

A-W är att INTE köra en piratad Cubase - för cracken suger.

// Lazze

Permalänk

Ojojoj vad mycket svar och information det blir. Det tackar jag för

Eftersom jag mixar och mastrar hemma så blir replokaldatorn av slit och slängkarraktär. Det är därför jag inte vill lägga ner mer pengar än nödvändigt.
Skulle det fungera med att köpa ett uppgraderingspaket från komplett.se till den befintliga replokaldatorn? (Dell Dimension 8300)

Hemma ska jag under sommaren plocka ihop en i7-dator som fungerar perfekt för musik och annat kul. Även ett UAD-kort ska in i burken då. Då kommer inte pluggar o.d. vara ett problem för min lilla hemstudio.

Permalänk
Medlem

Linux kanske?
Bra gratis ljudprogram finns, för dig som inte behöver pluggarna (vst tex funkar nämligen ej)..

Kan ju även vara stabilare på en "gammal" P4.. ?

Förslag: Ubuntu Studio med Ardour

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Linux kanske?
Bra gratis ljudprogram finns, för dig som inte behöver pluggarna (vst tex funkar nämligen ej)..

Kan ju även vara stabilare på en "gammal" P4.. ?

Förslag: Ubuntu Studio med Ardour

Bra tanke. Men jag är rudis på Linux och håller mig nog till Windows XP.

Det kanske finns något annat bra inspelningsprogram än Cubase som kanske funkar bättre på den gamla datorn... Jag behöver nämligen inte ha Cubase på den...

Några tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmellyCats Skulle det fungera med att köpa ett uppgraderingspaket från komplett.se till den befintliga replokaldatorn? (Dell Dimension 8300)

det skulle jag inte besvära mig med

Visa signatur

Thank you for helping us help you help us all.

Permalänk

OK, det verkar som om jag måste kasta in handduken med min lågpresterande dator... Fast den var kanon en gång i tiden...

Kan ni sätta ihop ett BILLIGT system som passar mina behov.

Budgeten är ca 5000 kr