Permalänk
Medlem

bra OS för hemma server?

Hej,
jag har funderat på att sätta upp en hemma server som skulle fungerar som router + backup server. Vet någon ett bra OS som skulle passa just för det här exemplet?

Serverns specs:
intel pentium IV 2.4 Ghz
2 GB ram
1TB Lagrings utrymme

Permalänk

Ubuntu Server eller Windows Server 2003 skulle funka fint.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Du har ganska mycket datorkraft där, så jag skulle rekommendera Windows 2003. Ett mycket stabilt OS för serverbruk, allt ifrån 'router-tjänst', till VPN och fildelning (inkl. backup). Dessutom inpackat i ett smidigt och lättarbetat GUI. Dock så kostar det en slant.
Ett gratisalternativ är ClarkConnect.

Permalänk
Medlem

Ubuntu server hade jag ursprungligen funderat på eftersom windows server 2003 kostar kring 23 000 kr för 5 licenser. ClarkConnect verkar helt klart vara ett bra alternativ eftersom mycket är färdigt configurerat och den har en web GUI.

Permalänk
Medlem

Har enbart positiva erfarenheter Ubuntu server!

Har själv en Hemma server som kör just Ubuntu server.

Fungerar klockrent, och skulle du vilja ha ett webbaserat gränssnitt, så finns webmin.

Skulle du vilja ha ett enklare grafiskt gränssnitt på servern så är det lätt ordnat

t.ex

sudo apt-get install xorg fluxbox

då kan man starta det grafiska enbart när man har behov av det.

Permalänk
Medlem

SuSe har bra programpaket och är opensource

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Varför nämner ingen windows home server? är det inte avancerat nog?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tino
Varför nämner ingen windows home server? är det inte avancerat nog?

sedan när klarar whs av routing och att hantera brandvägg..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
sedan när klarar whs av routing och att hantera brandvägg..?

Finns massor av tredjepartsprogram som kan lösa detta. Anledningen till att jag inte tog upp WHS är att jag inte har någon erfarenhet av det.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Ubuntu Server 8.10 med eBox (http://ebox-platform.com/) som router/brandvägg/filserver/webbserver. Väldigt simpelt anser jag, dock tror jag det kommer en ny version inom kort som ska ännu bättre WebGUI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
sedan när klarar whs av routing och att hantera brandvägg..?

I WHS så finns "Routing and Remote Access" installerat som standard. Man kommer åt det genom terminal services. Det är exakt samma funktionalitet som finns hos W2K3 Server. Så det ska inte vara några problem att köra WHS som NAT router om man har kunskaper i W2K3 Server.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
I WHS så finns "Routing and Remote Access" installerat som standard. Man kommer åt det genom terminal services. Det är exakt samma funktionalitet som finns hos W2K3 Server. Så det ska inte vara några problem att köra WHS som NAT router om man har kunskaper i W2K3 Server.

O fasen.. Jag fick för mig att jag läste någonstans (d va iofs innan WHS släpptes, men ändå) att WHS skulle vara en (för användaren) förenklad w3k2 server-kopia som skulle sakna alla avancerade funktioner (bl.a. detta), men jag har uppenbarligen drömt ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
O fasen.. Jag fick för mig att jag läste någonstans (d va iofs innan WHS släpptes, men ändå) att WHS skulle vara en (för användaren) förenklad w3k2 server-kopia som skulle sakna alla avancerade funktioner (bl.a. detta), men jag har uppenbarligen drömt ^^

Näe, har lekt en hel del i WHS. Det är bara att stänga av ICS och konfa en ny router site. Så det är bara att köra.

Permalänk
Medlem

Jag slår också ett slag för Ubuntu.
Stabilitet, prestanda, open-source och pakethanteraren är underbar.
Alla Linux-distar är perfekta till server.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Jag är Microsoft shill Hursomhelst, server 2003 var ett mycket bra operativsystem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bering!... argh.. så många underbara timmar man hade i skolan att confa den!
Kanske inte är optimalt med tanke på att din dator är lite kraftig. Hela OSet får plats på en diskettstation i drift annars..

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu Server på min hemserver, 1.6GHz Pentium Dual Core (Core 2-typen), 2GB RAM och 1.2TB utrymme, är helt otroligt nöjd.
Den agerar lagringsserver, webserver och L4D-server

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar att inte köra brandvägg och filserver på samma burk om du inte kan tänka dig att virtualisera.
Slår ett slag för debian som dist, inte lika lätt som ubuntu måhända men ack så mer kraftfullt. Som brandväggsmjukvara så rekomenderar jag pfSense.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Varför inte freenas om bara de där målen ska uppnås?
Filserver + brandvägg/router via ett webui. http://www.freenas.org/index.php?option=com_content&task=view...

Permalänk

Ubuntu, eller debian om du är lite mer hardcore

Visa signatur

Varför göra det enkelt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Jag rekomenderar att inte köra brandvägg och filserver på samma burk om du inte kan tänka dig att virtualisera.
Slår ett slag för debian som dist, inte lika lätt som ubuntu måhända men ack så mer kraftfullt. Som brandväggsmjukvara så rekomenderar jag pfSense.

Humm, vad är det som gör Debian mer kraftfullt? Nyfiken

Permalänk
Medlem

Är det inte någon som kan länka till mjukvaran hos en leverantör?
Jag har kass koll på hur det funkar med licenser och så, så vet inte riktigt vilken version man ska spana på... Finns ju mängder på t ex dustin.se

Hur som helst vill jag minnas att man iaf får slanta ut ett antal tusenlappar på windows 2003 server?

Kan ju ge en linux/unix-lösning en rätt stor fördel...

Permalänk
Medlem

Jag testade ebox på min ubuntu installation vilket gick bra enda tills jag försökte köra vistas auto backup till en av de delade mapparna. Det slutade i 0x800700B7 can not create a file when that file already exists. Vilket är en bug i samba som jag trodde de hadde fixat för länge sedan eller så kör ebox en egen gammal samba av något slag

Någon som vet om något annat program som har en web GUI och är backup inriktad?

Permalänk
Avstängd

Ja, Server 2003 är inte direkt billigt för en privatperson, skulle rekommendera vilket gratisalternativ som helst före det om man inte har mkt pengar till över förstås.

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu server på en Athlon xp 2GHz och 1GB ram, det fungerar fint och därför tycker jag att du ska testa det. Man lär sig massor på vägen och blir bra nöjd när man lyckas =).

Jag använder Webmin, en mjukvara som gör att man kan ansluta till ett web-interface och där sköta massa konfiguration grafiskt, även se hårddisk-info och allt sådant, det kan vara ganska skönt att falla tillbaks på ibland.

Förövrigt så är även jag väldigt nyfiken på vad som gör Debian till ett bättre val än Ubuntu?

Jag är sugen på att testa det men jag har inte koll på om det finns någon fördel gentemot Ubuntu server?

Permalänk

Slår nog ett slag för Clarkconnect i denna frågan.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"