Fildelningssajter anmälda för häleri

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flamur
Är det inte väldigt lätt att isf plantera dessa "bevis" på tpb och andra trackers? bolaget säger att något blivit stulet, lägger själva upp på en tracker och stämmer? Har inte läst något, så detta är helt baserat på hur jag uppfatta din kommentar

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9030908...

Permalänk
Medlem

"Om försvaret skulle säga det skulle de erkänna sig som en konkurrent till filmbolaget. Någonstans i mitt bakhuvud minns jag att en viktig del i piratebay-rättegången var huruvida filmbolagens förluster var piratebays fel. Så om försvaret skulle använda det argumentet skjuter de sig själva i foten."

Kan inget om sånthär och är dålig på att forumlera mig, men hur menar du egentligen? Dom erkänner ju inte att dom konkurrerar mot filmbolagena, isf hur?

Om någon planterar bevis, så något helt plötsligt ska anses som olagligt, så är det ju bara fel.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Det eventuella brottet lär vara att de "otillbörligen främjar möjligheterna för annan att tillgodogöra sig egendom som härrör från brottsligt förvärv eller värdet av sådan egendom". Det har ingenting med upphovsrätt att göra. Det är ju faktiskt stulet material som lagts upp den här gången, så de har lite mer kött på benen än i piratebayrättegången.

Man kan fråga sig vad som är otillbörligt här.

Är Google också ansvariga för detta brott med tanke på att deras tjänst främjar detta med?

Visserligen så har dessa tjänster en tracker, men som sagt så behöver det klargöras vilket ansvar en sådan tjänst har, och sådana klargöranden existerar inte.

Ett enkelt fall hade varit, vilket jag även antydde i mina föregående inlägg om man läser mellan raderna. Om ett domslut hade tagits, baserat på att skäliga anledningar föreligger, för att en viss tjänst ska ge ut särskild information eller ändra sin tjänst för att just handskas med detta material. Om de vägrar samarbeta efter ett sådant domslut, då är det givetvis fråga om aktivt häleri (vilket jag också beskrev som ett sätt att handskas juridiskt med oneswarm teknologin). Men privata påtryckningar kan inte anses som rättmätiga krav för att någon ska ge behöva ut uppgifter om sina användare och dylikt, eller ändra sin tjänst för den delen. Därför så är det tveksamt om de behöver göra de, för det behövs först ett domslut. Ett domslut som avgör att det är olovligt material det handlar om och vilka åtgärder som behövs. Nu vet jag inte om ett domslut föreligger här, men det betvivlar jag.

Tyvärr så sker spridning av olovligt material online, och visst behöver man kunna skydda sitt material, men det ska ske på ett bra sätt som inte äventyrar än viktigare saker än upphovsrättsdetaljer. Det finns andra lagar som är viktigare än upphovsrätt, vilket är varför de anses vara grundlagar.

Permalänk

Tänk på barnen i "Ballentuna" köp musik för f*n

http://svtplay.se/v/1478238/popcirkus/alejandro_fuentes_bergs...

Permalänk
Medlem

Skiten handlar ju inte om TPB i det stora och hela det handlar om att försöka skrämma upp alla som utnyttjar tekniken och samtidigt försöka göra en hacka.
Dom vet och vi vet, att fildelningen har kommit för att stanna på det ena eller det andra viset, detta handlar om att dom försöker minimera sina "skador"......
Det det handlar om til slut är att få politikerna att fatta att dom måste ta de beslut som befolkningen vill, för det är ju det demokrati i sin renaste form har sin utgångspunkt i.Man lägger ridåer för befolkningen så många tror att denna fildelningen är olaglig för att den är skadlig och det drabbar dom själva i slutändan och folk vill inte ha problem hemma eller förlora sin linje til nätet! Se på lilla efterblivna Norge som svenskar gärna säger , här har man i alla fall ryggrad och blockerar alla krav från antipiratverksamheterna i alla instanser ända ner til att ALLA isp har skrivit ett avtal om att antipiratversamheterna inte ska få inverkan på deras tjänster, och politikerna är öppna med att dom fildelar själva och det är inte så stort att man skriver om det längre ens på hur länge som helst. Desutom har norska regeringen begärt ett stopp av den svenska ipred lagen eftersom 90% av den norska trafiken går genom svenska servrar ! Men det vill man inte publicera i Sverige för det är för skämmigt och sätter krokben för Reinfeldt o Co.

Permalänk
Medlem

det må pratas mycket om stöld men i sutändan så handlar det om kopiering vilket inte är samma sak juridsikt. Jag har svårt att detta kommer bära frukt för dem.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Varför polisanmäler dom inte personen i deras produktionsled som stulit filmen då?
Dom har ju hemliga märkningar, borde kunna luska ut vem som stulit den rätt lätt då.

Permalänk
Medlem

Det var inte jag som smugglade med mig filmen ut ur lokalen jag jobbar i och kopierade den och la ut den på nätet til allmän utdelning..... ta kisen som tjänade slantarna på att göra det istället...... eller löna honom så bra att det inte är värt att göra ! Låt bli att snoka i min linjeverksamhet bara ! ni hittar bara vad ni hittar hos miljoner andra....... Ta en IPREN mot huvudvärken , IPRED kommer bara ge er mer !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
Jag sticker förbi snuten sen och Polisanmäler SKANSKA. De har ju tillhandahållit arbetare och sten för att anlägga våra gator och torg där det säljs knark och begås hor.

Hahaha dagens bästa :D!

Citat:

It's funny because it's true

Permalänk
Medlem

Märkligt filmbranchen menar de flir tagen för stöld samtidigt som vi har uppemot 10-15 film kanaler i Sverige som visar film dygnet runt

Undrar hur filmskaparna klarar av att "leva" på den ersättningen?

Och varför granskar inte media hur branchen kommer fram till sina fantasiböter?

Kunna kräva ersättning ja... men hur räknar dom ut?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IggyMo
De anmälder dem inte för stöld utan för häleri...
Men det känns lite som att anmäla blocket för samma brott.

lol ja typ ggr 1 mille

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
så för att ge en liknelse, vi har ett land A och ett land B. Land A utvecklar, tja vad som hellst egentligen, och land B skickar en agent/spion för att bryta sig in på utvecklingsavdelningen och fotografera av ritningarna till vad det nu är som har utvecklats. Menar du då verkligen att det inte är stöld? Olagligt är det ju definitivt, så vad har då spionen begått för brått?

Det handlar mer om företagsspionage, skickar med en länk till SÄPO underst, och inte någon fysisk stöld.

http://www.sakerhetspolisen.se/publicerat/rapporteramnesvis/s...

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Det eventuella brottet lär vara att de "otillbörligen främjar möjligheterna för annan att tillgodogöra sig egendom som härrör från brottsligt förvärv eller värdet av sådan egendom". Det har ingenting med upphovsrätt att göra. Det är ju faktiskt stulet material som lagts upp den här gången, så de har lite mer kött på benen än i piratebayrättegången.

Nja, det är ju faktiskt inte egendomen som sådan som man främjar tillgång till, utan en kopia av materialet. Hade det varit det fysiska originalmediet som TPB hade ordnat en länk som angav adressen till platsen där man kunde köpa skivan, så hade det varit medhjälp till häleri eller häleri, men det är ju nu inte fallet.

De har ju inte stulit materialet, de har inte själva lagt upp materialet och de tar inte betalt för materialet (TPB får ju in pengar för reklam, inte för tjänsten i sig), de har endast en site där man kan lägga upp länkar till valfri fil som man har på sin dator. Hur man får detta till häleri är fortfarande en gåta för mig.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Anmäl den som stal den för stöld istället, siterna är ju knappast skyldig för häleri...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Om jag råkar skära mig med en kniv som jag köpt på IKEA så ska jag anmäla dem för vållande till kroppsskada.

Om någon hugger mig med en kniv som de köpt på IKEA så ska jag stämma IKEA för misshandel och mordförsök.

Blir jag påkörd av någon i en Volvo så ska jag stämma Volvo för grov misshandel och mordförsök.

Om jag äter mat som stått ute i solen hela dagen och efter bäst-före-datum, och jag blir magsjuk, så ska jag stämma ICA för matförgiftning.

Så kan man stämma Google, Microsoft och Yahoo för att de är hälare.

Om jag blir skjuten av en Smith & Wesson, så kan jag anmäla Smith & Wesson för mordförsök då det är de som tillverkat vapnet?

Permalänk
Medlem

Det här är inte första gången som förhandsupplagor kommer ut innan de är helt klara. Det mest gemensamma är att det säljs lite mer biobiljetter sedan. En ganska bra reklamkampanj skulle man kunna säga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Skiten handlar ju inte om TPB i det stora och hela det handlar om att försöka skrämma upp alla som utnyttjar tekniken och samtidigt försöka göra en hacka.
Dom vet och vi vet, att fildelningen har kommit för att stanna på det ena eller det andra viset, detta handlar om att dom försöker minimera sina "skador"......
Det det handlar om til slut är att få politikerna att fatta att dom måste ta de beslut som befolkningen vill, för det är ju det demokrati i sin renaste form har sin utgångspunkt i.Man lägger ridåer för befolkningen så många tror att denna fildelningen är olaglig för att den är skadlig och det drabbar dom själva i slutändan och folk vill inte ha problem hemma eller förlora sin linje til nätet! Se på lilla efterblivna Norge som svenskar gärna säger , här har man i alla fall ryggrad och blockerar alla krav från antipiratverksamheterna i alla instanser ända ner til att ALLA isp har skrivit ett avtal om att antipiratversamheterna inte ska få inverkan på deras tjänster, och politikerna är öppna med att dom fildelar själva och det är inte så stort att man skriver om det längre ens på hur länge som helst. Desutom har norska regeringen begärt ett stopp av den svenska ipred lagen eftersom 90% av den norska trafiken går genom svenska servrar ! Men det vill man inte publicera i Sverige för det är för skämmigt och sätter krokben för Reinfeldt o Co.

Föreställ dig att bolagen inte gjorde motstånd mot piratkopieringen. Jag betvivlar inte heller att de är medvetna om att piratkopieringen inte går att få stopp på, men de måste göra vad de kan för att dölja det. Om de skulle ge upp skulle piratkopiering bli allmänt accepterat och då skulle de inte längre vara den generationsfråga som det till stor del är idag.

Permalänk
Avstängd

Man borde stämma skivindustrin istället.

För olaglig kartell.
För olaglig prisfixering.
För att DRM-infekterade skräp skivor inte fungerar i datorn, i bilstereon, etc.
För missbruk av DMCA lagen.
För missbruk av domstolar.
För att ha köpt lagar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shike
Mm den var bra, dock tycker jag storm och ondskan var rätt okej ändå och Arnfilmerna tycker jag också är välproducerade och håller hög nivå, i övrigt är det ren skit som produceras tyvärr.

(tomten är far till alla barnen är också en annan rätt bra film som jag sett ett par ggr nu )

Visst händer det då och då att även svenska filmer blir bra (filmer som jag själv gillar är Tomten är far till alla barnen, Hipp Hipp Hora, Smala Sussie bland andra) men det var nog vanligare förr än det är nu. Något som vi däremot kan göra väldigt bra är humor program, där är det väl egentligen bara england som slår oss (Falwty Towers, Black Adder, Couplings, Monty Pythons flying circus, Little Brittain, The young ones bland andra) men vi ligger inte långt efter. Men inom nästan all annan typ av film så slår andra länder oss på fingrarna, rejält dessutom. Kan faktiskt inte minnas när jag senast såg en svensk film på bio, däremot har jag sett hur många amerikanska bio filmer som helst och även köpt de jag gillade på Dvd. Om bolagen inte slutar upp med den här häxjakten kommer dom bara göra sig själva en björntjänst, för jag tvivlar på att den stora massan uppskattar att bli anklagade för att vara kriminella när det faktiskt är så att det är på grund av denna massa de överhuvudtaget säljer sina produkter.

"Varför polisanmäler dom inte personen i deras produktionsled som stulit filmen då?
Dom har ju hemliga märkningar, borde kunna luska ut vem som stulit den rätt lätt då."

Varför? Tja för att de vill ha en viss kopiering eftersom detta är en väldigt billig PR men de kan ju inte medvetet medge detta och därför tar de till den här typen av sätt. Jag tror inte ett skit på att de förlorar pengar på kopiering och jag tror även att de som sagt var själva vill ha en viss grad av denna kopiering men om allt för många kopierar så innebär detta ju att ingen köper deras produkter så det är en fin balansgång. Jag är väldigt säker på att inte ens MS skulle vilja få bort kopieringen eftersom även de är fullt medvetna vilken genomslagskraft detta har för att sälja deras produkter, tror knappast de varit lika stora idag om det inte varit för just piratkopiering och det står jag fullt fast vid.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh
Det finns ju så grymt många argument för att fria tbp och alla andra torrent-siter. Själva siten är inlämmning/utlämnings ställe, internet är vägarna paketet åker på, trackern är sorterings ställlet, användarna är skickare och motagare. HUR skiljer det sig från postens verksamhet?

En järnhandel säljer en yxa, en kund dödar någon med yxan. Vem ska stå till svars? Tillverkaren? Järnhandeln? Kunden?

Sverige säljer JAS gripen plan, endast till länder som inte är krigsdrabbade. Vadå tror någon att planen ska användas för att flyga turister? Hur som så är dessa plan tillverkade för att Jakt, attack, spionage(JAS). Så när någog dör av ett JAS gripen, vem skall vara ansvarig? SAAB, sverige, Piloten eller hand som gav ordern om attack?

När någon kör rattfull är det föraren som åtalas, inte biltilverkaren, vägverket eller någon annan som möjliggjort förarens berusade framfart.

Jag vet att man inte kan jämföra såhär men ska dom dra cybervärlden inför rätta för den fysiska världens brott måste jämförelser göras!

Offtopic "Jakt, attack, spaning(JAS)."Annars var det rätt:-)

MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

om filmbolagen höll ordning på sina egna så hade inte PB varit ett problem, vilket det iofs inte är ändå efterssom dom får massa gratis marknadsföring
skulle inte förvåna om dom själva lägger ut filmerna i för att stärka sina egna intressen i pågående rättegångar med en självuppfyllande profetia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nja, det är ju faktiskt inte egendomen som sådan som man främjar tillgång till, utan en kopia av materialet. Hade det varit det fysiska originalmediet som TPB hade ordnat en länk som angav adressen till platsen där man kunde köpa skivan, så hade det varit medhjälp till häleri eller häleri, men det är ju nu inte fallet.

De har ju inte stulit materialet, de har inte själva lagt upp materialet och de tar inte betalt för materialet (TPB får ju in pengar för reklam, inte för tjänsten i sig), de har endast en site där man kan lägga upp länkar till valfri fil som man har på sin dator. Hur man får detta till häleri är fortfarande en gåta för mig.

Men det främjar tillgång till "värdet av den stulna egendomen", vare sig det är materiell egendom eller intellektuell-/upphovsrättslig egendom. Frågan är alltså om dom gör det på ett otillbörligt sätt.

Jag tror att alla här om de är ärliga kan enas om att, för att ta ett exempel bland många; TPB gör det på ett otillbörligt sätt, men då det inte finns klargörande för vad en tracker eller liknande teknologi i mer generaliserad beskrivning är ansvarig för, så behöver ett sådant klargörande tillkomma för att de som tjänst ska dömas. Däremot så kan de som lägger upp material dömas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Föreställ dig att bolagen inte gjorde motstånd mot piratkopieringen. Jag betvivlar inte heller att de är medvetna om att piratkopieringen inte går att få stopp på, men de måste göra vad de kan för att dölja det. Om de skulle ge upp skulle piratkopiering bli allmänt accepterat och då skulle de inte längre vara den generationsfråga som det till stor del är idag.

Jag håller med, men tänk om folk inte hade gjort motstånd mot dessa bolags privilegieanspråk och vinsthybris. Då hade det kanske blivit accepterat med saker som att

- Företag kan kräva ersättningssummor baserat på spekulation.
- Privata verksamheter kan kräva ut privata uppgifter om laglydiga medborgare individer utan domslut.
- Privata verksamheter kan genom påtryckningar tvinga tjänster att ändra deras verksamhet.

Etc. ad naseum.

Jag håller med om att upphovsrätt är väldigt viktigt, men många av dessa verksamheter som ger sig in i sådant här verkar inte genuint intresserade av att lösa det problemet, utan fokuserar bara på sina egna finansiella anspråk, istället för att sätta upphovsrätt i perspektiv med avseende på marknad, personrätt etc och ge uppriktiga förklaringar på hur detta ska hanteras.

Så länge dessa verksamheter är så ensidiga och går så långt, så behöver även folk stå upp mot dom så att viktigare koncept inte blir överkörda.

Däremot är detta enskilda fall vettigare än många föregående och jag skulle gärna se att man får ut något av det, men med tanke på tvetydigheterna som existerar inom området så tvivlar jag på att det kommer att resultera i någonting.

Följde du TPB rättegången? Jag gjorde det någorlunda bra, och jag kan inte se domstolen som det lät under den rättegången, vara kapabel att formulera de prejudikat som behövs inom ämnet. Men vem vet, detta kanske är ett bättre tillfälle att formulera vilket ansvar en tracker har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Väl Kyld
om filmbolagen höll ordning på sina egna så hade inte PB varit ett problem, vilket det iofs inte är ändå efterssom dom får massa gratis marknadsföring
skulle inte förvåna om dom själva lägger ut filmerna i för att stärka sina egna intressen i pågående rättegångar med en självuppfyllande profetia

Jag håller med om att det är väldigt svårt att säga vilka som förlorar och tjänar på fildelning av skyddat material. Det är därför som ersättningskraven i många fall är fullständigt galna. Men det betyder inte att det är okej, och att det inte har en förvridande och dålig inverkan på marknaden i längden. Och poängen med marknaden är ju att stimulera de som gör bra saker genom sin produktion och innovation. Om resurser då blir missplacerade så fungerar inte konceptet.

Ska tilläggas att det finns mycket värre marknadsförvridande fenomen i samhället som det knappt ens pratas om, men det är off topic.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88
Jag håller med, men tänk om folk inte hade gjort motstånd mot dessa bolags privilegieanspråk och vinsthybris. Då hade det kanske blivit accepterat med saker som att

- Företag kan kräva ersättningssummor baserat på spekulation.
- Privata verksamheter kan kräva ut privata uppgifter om laglydiga medborgare individer utan domslut.
- Privata verksamheter kan genom påtryckningar tvinga tjänster att ändra deras verksamhet.

Etc. ad naseum.

Jag håller med om att upphovsrätt är väldigt viktigt, men många av dessa verksamheter som ger sig in i sådant här verkar inte genuint intresserade av att lösa det problemet, utan fokuserar bara på sina egna finansiella anspråk, istället för att sätta upphovsrätt i perspektiv med avseende på marknad, personrätt etc och ge uppriktiga förklaringar på hur detta ska hanteras.

Så länge dessa verksamheter är så ensidiga och går så långt, så behöver även folk stå upp mot dom så att viktigare koncept inte blir överkörda.

Däremot är detta enskilda fall vettigare än många föregående och jag skulle gärna se att man får ut något av det, men med tanke på tvetydigheterna som existerar inom området så tvivlar jag på att det kommer att resultera i någonting.

Följde du TPB rättegången? Jag gjorde det någorlunda bra, och jag kan inte se domstolen som det lät under den rättegången, vara kapabel att formulera de prejudikat som behövs inom ämnet. Men vem vet, detta kanske är ett bättre tillfälle att formulera vilket ansvar en tracker har.

Det enda syftet man kan ha till att starta ett företag är ju just finansiella intressen, annars skapar man en föreining, stiftelse eller något annat liknande, så det är inte så konstigt att de bara fokuserar på sina egna intressen - det är ju deras jobb. Självklart är det viktigt att man säger emot deras helt fantasibaserade beräkningar, men det är ju ganska löjligt att tro som många här på forumet; att hela branschen är fylld av idioter som inte har någon verkligehetsföranking. Det finansiella intresset kommer alltid driva dem.

Det är ju egentligen en väldigt intressant situation vi har i det här. Vi har en konsumentsida och en producentsida och båda har sina ideal om rättigheterna. För att produkten ska kunna nå så många som möjligt måste ju båda sidorna kunna kompromissa. Om ingen piratkopiering skulle ske skulle endast ett fåtal skivor finnas i varje hem, dessutom skulle utbudet bli begränsat. Om piratkopiering var det enda gällande skulle inte kvalitativ musik kunna släppas, eftersom det helt enkelt inte finns någon budget till det.

Som det ser ut idag så har ju piratkopieringen nästan alla fördelar hos sig. Det bästa distributionssättet, högre kvalite än internetbutiker, inga drm-skydd samt priset. Det enda köpt musik har på sin sida är lagen. Om bolagen skulle släppa de tre första villkoren skulle det bara vara lagen gentemot kostnaden kvar i debatten och då har de en möjlighet till att överleva. Hur vet jag inte, men det är ju vad som krävs.

Permalänk
Medlem

Varför inte skicka några rader till producenten (en menlös mellanhand till jobb...) och berätta för honom vilket spån han är? Det har jag gjort.
Hans e-post: anders@gfstudios.se

Permalänk
Medlem

Skulle det inte finnas några läckor så skulle det heller inte finnas några kopior av dem innan de släpps i handeln.

Helt sjukt att e inte stoppar läckan istället för att gnälla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Det enda syftet man kan ha till att starta ett företag är ju just finansiella intressen, annars skapar man en föreining, stiftelse eller något annat liknande, så det är inte så konstigt att de bara fokuserar på sina egna intressen - det är ju deras jobb. Självklart är det viktigt att man säger emot deras helt fantasibaserade beräkningar, men det är ju ganska löjligt att tro som många här på forumet; att hela branschen är fylld av idioter som inte har någon verkligehetsföranking. Det finansiella intresset kommer alltid driva dem.

Det är ju egentligen en väldigt intressant situation vi har i det här. Vi har en konsumentsida och en producentsida och båda har sina ideal om rättigheterna. För att produkten ska kunna nå så många som möjligt måste ju båda sidorna kunna kompromissa. Om ingen piratkopiering skulle ske skulle endast ett fåtal skivor finnas i varje hem, dessutom skulle utbudet bli begränsat. Om piratkopiering var det enda gällande skulle inte kvalitativ musik kunna släppas, eftersom det helt enkelt inte finns någon budget till det.

Som det ser ut idag så har ju piratkopieringen nästan alla fördelar hos sig. Det bästa distributionssättet, högre kvalite än internetbutiker, inga drm-skydd samt priset. Det enda köpt musik har på sin sida är lagen. Om bolagen skulle släppa de tre första villkoren skulle det bara vara lagen gentemot kostnaden kvar i debatten och då har de en möjlighet till att överleva. Hur vet jag inte, men det är ju vad som krävs.

Jag håller inte med om att enda motivationen för att starta ett företag alltid skulle vara finansiellt/för resursindrivning. Jag tror att det finns djupare saker än så som driver människor.

Däremot så håller jag med om resten och att det är förståeligt att de propagerar för det som ligger i deras intresse för att effektivisera vad dom håller på med.

Det är också ytterliggare ett exempel bland oändliga varför som både personrätt och demokrati är (eller bör vara) prioriterat först och främst, så att inte vilken verksamhet som helst kan bli hur influensrik som helst, och än viktigare inte kunna ta besluten i offentliga frågor. Det är samhällena som tar beslut över privata aktörer i samhället, inte tvärtom privata aktörer som ska kunna forcera igenom sina visioner och viljor, och ibland galna fantasier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88

Det är också ytterliggare ett exempel bland oändliga varför som både personrätt och demokrati är (eller bör vara) prioriterat först och främst, så att inte vilken verksamhet som helst kan bli hur influensrik som helst, och än viktigare inte kunna ta besluten i offentliga frågor. Det är samhällena som tar beslut över privata aktörer i samhället, inte tvärtom privata aktörer som ska kunna forcera igenom sina visioner och viljor, och ibland galna fantasier.

Det samhället våra makthavare vill ha, det pratas ju konstant om "rätten till ersättning" för kulturarbetare och sånt tjolleri, och nästan ingenting om den andra sidan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Korporativism är framtiden om inget händer, garanterat.

Permalänk
Medlem

http://xkcd.com/553/

Ps. Korporativism är farligt nära fascism. Ds

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Sen när började de svenska torrentsajterna ta betalt för sitt "stöldgods"?
Det är väl det som är häleri? När man försöker tjäna pengar på stulna saker?

Permalänk
Medlem

Oh noes, the internest again

Visa signatur

Intel i9 9900K - Noctua NH-D15 - Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS ELITE - 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz - Gainward GeForce RTX 3070 - Fractal Design Define R6 - Crucial 1 TB SSD - Samsung SSD Pro Basic 840 256GB