Permalänk
Medlem

keyboard layout - ubuntu

Hej,

Jag bor i Norge och måste då och då byta till norsk keyboard layout. Är det nån här som vet något enkelt sätt för detta? Typ det som finns i windows language bar eller vad den heter, du bara klickar och väljer språk.

Det jag är ute efter är att kunna på ett enkelt sätt skriva en text som nu i svenska men sedan ändra till norskt keyboard layout medan jag skriver med en eller två mus klick?

/Saihtam

Permalänk
Inaktiv

Varför vill du ha norsk layout? Du får norska tecken genom att trycka Altgr(+Shift)+öåä. Ø Æ ø æ.

Om du ändå vill byta så finns det massor med inställningar under System -> Inställningar -> Tangentbord. Fliken Layout -> Layout Options innehåller precis vad du letar efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Varför vill du ha norsk layout? Du får norska tecken genom att trycka Altgr(+Shift)+öåä. Ø Æ ø æ.

Om du ändå vill byta så finns det massor med inställningar under System -> Inställningar -> Tangentbord. Fliken Layout -> Layout Options innehåller precis vad du letar efter.

Ja det vet jag men att skriva ett mail och trycka på en massa extra när man skriver är lite jobbigt Sen att ställa om som du säger är lite för mycket "klick" skulle bara vilja ha en enkel knapp att switcha på.

Permalänk
Inaktiv

Hm... jag hade gjort det den krångliga vägen isf;

sudo apt-get install xbindkeys xbindkeys-config

sen köra xbindkeys och binda nån knapp till "setxkbmap se/no". Eller, så kan du köra mindre krångliga vägen och, varje gång du ska byta, så skriver du helt enkelt "setxkbmap se" eller "setxkbmap no" i terminalen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saihtam
Ja det vet jag men att skriva ett mail och trycka på en massa extra när man skriver är lite jobbigt Sen att ställa om som du säger är lite för mycket "klick" skulle bara vilja ha en enkel knapp att switcha på.

Testa med att högerklicka på panelen och välj "Lägg till i panelen". Där borde du kunna välja att lägga till en tangentbordsindikator som du kan använda för att växla layout.

Permalänk
Medlem

Du kan ställa in en tangent att fungera som "Group Selector" i inställningar för tangentbordslayouter. Sen kan du välja en alternativ layout i en annan grupp och följdaktligen växla mellan dem båda med en knapptryckning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Testa med att högerklicka på panelen och välj "Lägg till i panelen". Där borde du kunna välja att lägga till en tangentbordsindikator som du kan använda för att växla layout.

Perfekt precis vad jag sökte, tackar