Permalänk
Medlem

32.000 är det ett skämt?

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Speldator 32 Tusen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av philipdaman
Det ser bra ut, men, som sagt, 300 gb är lite för lite.

och vad är den 30 gb saken till?

Och som sagt, jag vet att jag vill ha en dator, jag vill inte ha nån jävla resa eller spara till bil. Det fixar jag när jag vill ha det.
Så inga fler förslag om sånt, som jag sade i första inlägget...

sen kan jag även tillägga att jag har gjort ett eget litet paket , om det ser bra ut, ska dock ändra på fläkten då den ska vara dålig.
http://www5.speedyshare.com/data/145213568/15671067/88906897/...

( jag vet, det är för 34 k där . och att det är en 25.5 " , inte minst 26 " )

och en till sak, överklocka är aktuellt ja

Tja
Tycket ditt system ser riktigt bra ut, förutom cpu fläkten då, men det visste du ju redan. Däremot kan jag verkligen rekommendera Velociraptorn, håller med om att 150Gb som jag har är i minsta laget, blir nog tvungen att köpa en till. Känns lite trist å ha en så ruskigt bra dator när det tar en kvart att ladda Windows.

Permalänk
Medlem

Sak du överklocka? Annars är dom minnena du valt onödigt snabba.

Nätagget är BARA onödigt dyrt jämfört med tex corsairs 750W, så där blåser du 1400:- på ingenting.

Och varför lägga 1600:- extra för det kortet jämfört med gigabytes? Vad får du ut av det? (förutom möjligtvis lite större e-penis)

Varför betala 1000:- extra på grafikkortet för xfx istället för evga?

Och 2TB disk är ju najs, men varför inte 2 stycken 1TB för nästan halva priset? Samma kapacitet, men du blir av med en plats i datorn. ( finns dock plats för mer än vad du behöver)

Och vad ska du med 640GB disken till?

Den lilla 30 GB saken är en Solid State Disk, dvs en hårddisk som är mycket snabb och passar bra som systemdisk för windows och program. Den skulle dock behöva vara lite större.

Och även om du har massor av pengar att lägga på en dator nu och det är det enda du vill ha så är det vettigare att spara pengar och köpa ett nytt grafikkort när det du har inte räcker till längre. För även om din dator är dyr och häftigast i världen just nu så kommer du sitta där med förra generationens grafikkort om ett år och man kommer kunna få ett lika bra grafikkort för 2k.

Dessa frågor/påståenden skulle jag vilja ha lite fina motargument mot.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Speldator 32 Tusen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sibe
Tja
Tycket ditt system ser riktigt bra ut, förutom cpu fläkten då, men det visste du ju redan. Däremot kan jag verkligen rekommendera Velociraptorn, håller med om att 150Gb som jag har är i minsta laget, blir nog tvungen att köpa en till. Känns lite trist å ha en så ruskigt bra dator när det tar en kvart att ladda Windows.

Jag förstår inte hur du kan tycka att det ser så bra ut när du tydligen är så kräsen med laddtider i windows som skulle förbättras avsevärt med en SSD? Fast det är klart, du kanske tycker att det är ännu viktigare att det är en hög siffra på nätaggregatet osv...

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk

Datorpaketen folk lagt ihopa ser bra ut. Om du vill ha en riktig grym skärm utöver de andra billiga TN-panelsskärmarna så kan jag rekommendera Samsungs 275T som är 27" och har en S-PVA panel med bra färger, betraktningsvinklar, svärta och respons.

Visa signatur

|| Q9300 @ 3,2 Ghz 427,5 x 7,5) || Corsair DDR2 XMS 4x1Gb 855Mhz || 2x Asus 8800GTS 512Mb SLI @ 750/1850/1050 || Raptor 150Gb 10k rpm || Seagate 500Gb || Antec TruePower Quattro 1000W || Creative X-Fi XtremeGamer ||Samsung 226BW || Altec Lansing ADA-995 || Logitech G15 || Logitech G5 || QPAD 4mm Large || Dual boot; WinXP 32-bit SP3 & Win7 32-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MePhiSteX
Datorpaketen folk lagt ihopa ser bra ut. Om du vill ha en riktig grym skärm utöver de andra billiga TN-panelsskärmarna så kan jag rekommendera Samsungs 275T som är 27" och har en S-PVA panel med bra färger, betraktningsvinklar, svärta och respons.

Det känns ju som en vettigare investering än mycket annat

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Och prisdärefter:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162707

Dvs lika mycket som sen 30" are

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.

Lådan är tyst.

Vad som viktigt är att innehållet i lådan är tyst:
Som tex hårddiskar, fläktar, cpufläktar, nätagg.

Nej, 300 kan inte anses som en 'tyst låda' då den varken är ljuddämpad, innehåller upphängningar eller har vettig dämpning för diskar sen läcker den ljud som ett såll...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Tycker i allafall att du ska köra på ett 4870x2 för 3500kr på inet
Där är dessutom gratisfrakt med swec erbjudandet

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem

Gud va det var trångt här inne. Jag går ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Vihan är inte det borta sedan länge? OM man vill ha något prisvärt är det xfx gtx 280 på dustinhome för 2686kr som student som gäller.

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/guides/showdoc.aspx?i=3510&p=3 kanske ger lite infallsvinklar. Det bästa brukar oftast vara att läsa på lite så du kan skaffa dig en uppfattning själv.

När jag fyllde 18 sommarjobbade jag på ett äldreboende. Sparade till min drömdator. Hade kollat upp allt tyckte jag. Skulle bygga den där jättebra datorn som dessutom var knäpptyst. Såhär 5 år senare sitter jag faktiskt på samma dator. Dock måste jag säga att jag skulle varit gladare om jag lagt 20 000 kr första gången och sedan 10 000 kr vid en uppgradering, istället för 30 000 kr på en gång som det blev nu.

Det jag lärde mig var att om jag någonsin skulle bygga ihop en riktigt bra dator igen skulle jag prioritera såhär:

Bra chassi är något som hänger med länge, värt att lägga mycket på, dock kolla på lite olika efter tycke och smak.

Nätaggregat är även det viktigt att det är bra, ett bra märke, och tyst. Behöver ju inte vara 2000W, mycket viktigare att det är stabilt. 750W borde ju räcka långt skulle jag tro.

En bra bildskärm är även det något som hänger med länge. Värt att lägga en bra slant på.

Bra tyst kylning är guld värt. Vattenkylning eller inte är nog en smaksak med tanke på hur bra luftkylning det finns nu. Men grafikkortet blir nog bra mycket tystare i regel jämfört med luftkylning.

Moderkort, här är det nog klokt att köra på något framtidsäker. i7 utan tvekan, sedan är det verkligen till att känna efter hur mycket du kommer pilla med det eller inte. Kanske räcker med att skrämma upp processorn 700-1000 mhz, behöver kanske inte det grövsta kortet som går att få. Bra kvalitet är såklart viktigt dock

Processorn är det nog jäkligt värt att köra på en lite billigare klockvänlig variant. Åter kostar dom extra % väldigt mycket.

Nu kommer vi till det som jag anser var mina största felköp.

Ramminne. Fruktansvärt onödigt att lägga ut så mycket pengar på dessa. Jag köpte de absolut värsta, hade klarat mig bra på hälften så dyra. Tänk återigen på hur mycket du tänkt pilla och om de där 3% extra är värt 2000 kr.
När det kommer till hur många gig man ska ha så går det ju alltid ner i pris, så 6gig kan väl räcka, med möjlighet att uppgradera, lite av en smaksak dock.

Grafikkortet köpte jag också det värsta typ. om det var 5000 kr som rök. Här är det verkligen klokt att tänka efter, om du går ner en prisklass kan du köpa det näst bästa grafikortet i år. och sedan uppgradera nästa år till det näst bästa igen, alt. lägga till ett grafikkort, något som gör att du kommer kunna köra nästan bästa inställningarna kanske 3 år istället för absolut bästa inställningarna i ett halvår. Också med tanke på att du kör på en mindre skärm för spel.

Hårdisk ska man väl satsa på en snabb systemhårdisk. SSD absolut om det är något du brinner för, men frågan är igen om du märker av de där sekundernas som skiljer så mycket, brukar ju oftast vara en vanesak. Sedan när det gäller lagringsdisk så är det ett avvägande mellan utrymme och ljudnivå. Köper du en 1T hårdisk och köper en till när den blir full får du säkert 2T för samma pris du köpte den första för, sammanlagt 3T. Dock får du ju då 2 hårdiskar vilket ger högre ljud. En hårdisk på 2T räcker längre och låter mindre än 2 diskar, men såklart mindre plats för samma peng.

Ja detta var en lite kort fundering från min sida.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
http://www.anandtech.com/guides/showdoc.aspx?i=3510&p=3 kanske ger lite infallsvinklar. Det bästa brukar oftast vara att läsa på lite så du kan skaffa dig en uppfattning själv.

När jag fyllde 18 sommarjobbade jag på ett äldreboende. Sparade till min drömdator. Hade kollat upp allt tyckte jag. Skulle bygga den där jättebra datorn som dessutom var knäpptyst. Såhär 5 år senare sitter jag faktiskt på samma dator. Dock måste jag säga att jag skulle varit gladare om jag lagt 20 000 kr första gången och sedan 10 000 kr vid en uppgradering, istället för 30 000 kr på en gång som det blev nu.

Det jag lärde mig var att om jag någonsin skulle bygga ihop en riktigt bra dator igen skulle jag prioritera såhär:

Bra chassi är något som hänger med länge, värt att lägga mycket på, dock kolla på lite olika efter tycke och smak.

Nätaggregat är även det viktigt att det är bra, ett bra märke, och tyst. Behöver ju inte vara 2000W, mycket viktigare att det är stabilt. 750W borde ju räcka långt skulle jag tro.

En bra bildskärm är även det något som hänger med länge. Värt att lägga en bra slant på.

Bra tyst kylning är guld värt. Vattenkylning eller inte är nog en smaksak med tanke på hur bra luftkylning det finns nu. Men grafikkortet blir nog bra mycket tystare i regel jämfört med luftkylning.

Moderkort, här är det nog klokt att köra på något framtidsäker. i7 utan tvekan, sedan är det verkligen till att känna efter hur mycket du kommer pilla med det eller inte. Kanske räcker med att skrämma upp processorn 700-1000 mhz, behöver kanske inte det grövsta kortet som går att få. Bra kvalitet är såklart viktigt dock

Processorn är det nog jäkligt värt att köra på en lite billigare klockvänlig variant. Åter kostar dom extra % väldigt mycket.

Nu kommer vi till det som jag anser var mina största felköp.

Ramminne. Fruktansvärt onödigt att lägga ut så mycket pengar på dessa. Jag köpte de absolut värsta, hade klarat mig bra på hälften så dyra. Tänk återigen på hur mycket du tänkt pilla och om de där 3% extra är värt 2000 kr.
När det kommer till hur många gig man ska ha så går det ju alltid ner i pris, så 6gig kan väl räcka, med möjlighet att uppgradera, lite av en smaksak dock.

Grafikkortet köpte jag också det värsta typ. om det var 5000 kr som rök. Här är det verkligen klokt att tänka efter, om du går ner en prisklass kan du köpa det näst bästa grafikortet i år. och sedan uppgradera nästa år till det näst bästa igen, alt. lägga till ett grafikkort, något som gör att du kommer kunna köra nästan bästa inställningarna kanske 3 år istället för absolut bästa inställningarna i ett halvår. Också med tanke på att du kör på en mindre skärm för spel.

Hårdisk ska man väl satsa på en snabb systemhårdisk. SSD absolut om det är något du brinner för, men frågan är igen om du märker av de där sekundernas som skiljer så mycket, brukar ju oftast vara en vanesak. Sedan när det gäller lagringsdisk så är det ett avvägande mellan utrymme och ljudnivå. Köper du en 1T hårdisk och köper en till när den blir full får du säkert 2T för samma pris du köpte den första för, sammanlagt 3T. Dock får du ju då 2 hårdiskar vilket ger högre ljud. En hårdisk på 2T räcker längre och låter mindre än 2 diskar, men såklart mindre plats för samma peng.

Ja detta var en lite kort fundering från min sida.

Jag tycker att tullen har skrivit det mest vettiga inlägget hittills iafall,han resonerar ju normalt vilket inte många andra gjort än utan mest gnällt oj vad dyrt.Alla är inte fattiga studenter det finns massor av folk som förvärvsarbetar och faktiskt har råd att lägga ut lite stålar för en framtidssäker och fullgod monstermaskin:))
Bara mina tankar ikväll:))
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Iallafall om han nu har 32K att lägga ut på en dator och inte behöver oroa sig för sin ekonomiska situation så behövs inga fler inlägg angående vad andra tycker vad man kan göra med pengarna . Här är ett riktigt bra paket.
Som bildskärm bör du köra med denna då den efter flera år fortfarande håller topprestanda. Den har , tillskillnad från andra förslag, En MVA-panel vilken ger bättre bild.
http://www.dustinhome.se/pd_5010100657.aspx?csref=Prisjamfore...

LG Blu-Ray-brännare GGW-H20L
HD-DVD läsare

Silverstone Raven RV01 Black with window
2x 180mm fans, 1x 120mm fan, 18 dBA

Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS,
140mm Fan, 8xSATA, SLI

Asus GeForce GTX 295 1792MB PhysX CUDA
PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP, HDMI, Core 240x2, Graphics Plus, 3D Stereo, 55nm

Intel Core™ i7 920 Quad Processor
8MB, Boxed

Asus P6T, X58, Socket-1366
DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16

OCZ Platinum XTC DDR3 1333MHz 6GB KIT
3x Platinum Z3 XTC 2GB, CL7-7-7-20, 1.65 Volts, 240pin

Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan
Socket 1366, 19,8 dBA

Arctic Silver 5 Kylpasta 3.5
Gram

Kingston SSDNow M Series 2,5" 80GB
SATA2, (Intel X25-M SATA Solid-State Drive), 250/70MB read and write speed

Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2
32MB 7200RPM

26.544,00 + Bildskärm 5000kronor.

Permalänk
Medlem

Om du nu inte måste beställa från komplett så har jag gjort en liten lista

+

2st gtx 295 (annars ta bara ett GTX 295 och köp en till Samsung T260 skärm istället )

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk

Ditt paket var ju iofs ett riktigt bra, men byt till skärmen jag rekommenderade istället.

Permalänk

Måste slå ett slag för Antec P182. Hur fan man kan rekommendera Antec 300 när man har en budget på 32 000kr är för mig ofattbart.

Antec P182 alltså. Kostar mellan 1200 och 1500kr. Sen ett modulärt nätagg, typ Corsair 620HX på 620W. Om inte det räcker till i7 och fete-grafikkort (jag har ingen koll) så har vi 1000HX på 1kW för en fet slant, men det är också jävligt bra. Om du klarar dig utan modulärt, så finns Corsair 750TX för ungefär samma pengar som ett 620HX. Bra skit! Lycka till med datorköpet.

Och med din budget, så köp den där 27" Samsung-skärmen med S-PVA-panel för guds skull. Så oändligt mycket bättre än TN-skräp.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
32.000 är det ett skämt?

Men nej!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arion
Sak du överklocka? Annars är dom minnena du valt onödigt snabba.

Nätagget är BARA onödigt dyrt jämfört med tex corsairs 750W, så där blåser du 1400:- på ingenting.

Och varför lägga 1600:- extra för det kortet jämfört med gigabytes? Vad får du ut av det? (förutom möjligtvis lite större e-penis)

Varför betala 1000:- extra på grafikkortet för xfx istället för evga?

Och 2TB disk är ju najs, men varför inte 2 stycken 1TB för nästan halva priset? Samma kapacitet, men du blir av med en plats i datorn. ( finns dock plats för mer än vad du behöver)

Och vad ska du med 640GB disken till?

Den lilla 30 GB saken är en Solid State Disk, dvs en hårddisk som är mycket snabb och passar bra som systemdisk för windows och program. Den skulle dock behöva vara lite större.

Och även om du har massor av pengar att lägga på en dator nu och det är det enda du vill ha så är det vettigare att spara pengar och köpa ett nytt grafikkort när det du har inte räcker till längre. För även om din dator är dyr och häftigast i världen just nu så kommer du sitta där med förra generationens grafikkort om ett år och man kommer kunna få ett lika bra grafikkort för 2k.

Dessa frågor/påståenden skulle jag vilja ha lite fina motargument mot.

1. Överklocka ska jag göra ja.

2. Det är den stora frågan

3. GoGreen, den hårddisken är miljövänlig, haha
Nej, men jag tycker det är mycket smidigare med 1 istället för två stycken

4. Mest för filer jag ska flytta runt & ge till andra

5. jaha, något man behöver ha ?

6. Jag e inte så high-tec, så att byta om några år blir svårt, och jag tar istället och kör ut denna på 4 år och köper allt nytt igen tror jag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
]

Tack så mycket för dom tipsen , får se om jag ändrar på något nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razec
Om du nu inte måste beställa från komplett så har jag gjort en liten lista

http://img7.imageshack.us/img7/341/drd.jpg

+

http://img7.imageshack.us/img7/8648/drd1.jpg

2st gtx 295 (annars ta bara ett GTX 295 och köp en till Samsung T260 skärm istället )

2 Skärmar ? xD
jag har redan en 19 " som jag ska behålla, och sen 2 till, det kommer bli fullt på skrivbordet

Permalänk
Medlem

Nu är jag förmodligen inte mer insatt än Philipdaman själv här

Men det jag undrar över är att kommer 850W nätagg att räcka?
De flesta har skrivit om ett GTX295 här vilket jag själv kommer att köpa då jag köper ny dator. Men om han i framtiden eller redan nu vill köpa ett till GTX295 och köra Quad SLI, kommer 850W fortfarande att räcka då eller kan det löna sig att satsa på ett 1000W nätagg?

Han vill ju åtminstone överclocka, och kanske han i framtiden vill uppgradera med mera ram minne och fler hårddiskar också?

Oavsett, frågan är iaf hur långt kommer man med 850W?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Dagens IQ-pris till denne snubbe!

Men på vissa punkter håller jag inte med:

Istället för VelociRaptor så är det bättre med SSD, om man nu behöver en snabb hårddisk. Att köpa en 64GB (eller va de var) får man slänga fram 1500 enligt testet här på Sweclockers. Märket som var så billigt var Transcend, och den hängde på alla dom andra 64gb SSD för 1700-2500 av samma typ.
Dock så ryms bara OS:t och ett spel eller två, men det är ju där som den "extrema" prestandan behövs.

Sen, precis som Joel säger, kan man ju ha ett par 750GB eller 1TB diskar, helst i Raid när man ändå håller på. ...Right?

Har man DDR3 stöd på mobo:t ska man välja DDR3 tycker jag, men varför behövs 6GB? Tycker det verkar rätt over kill. 3GB med schysstare hastighet och timings vore väl trevligare...

Dock tycker jag Joel är ute och svamlar om Dual Core prollarna. Klart du ska ha en Core i7! Fler och fler spel anpassas ju för quads så varför hoppa på en döende trend genom att köpa en Core 2 Duo?

Angående grafikkortet tror jag att HD4870X2 är ett bättre val, i alla fall om du hittar det till pangpriset 3500 pix på Inet.se. Om du håller fast vid att köpa från komplett.se enbart så blir det lite mer komplicerat, så klänge om inte har ngt mumsigt specialerbjudande som sänker ord. priser lite på just HD4870X2.

Kul med nån som har en ordenlig budget iaf

Behöver väl inte ha en bra budget om man slänger ut 32 tusen på en sketen dator.Avbetalning ftw kanske hehe

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS,
140mm Fan, 8xSATA, SLI

Artikelnr: 340678
Lagerstatus: 1000+ st. på lager
1445.00 1445.00

Ta inte detta agget du kommer bara bli arg på all kabel du får över!
Kör på ett modulärt istället.

Visa signatur

Intel i7 920 ,Asus Rampage II Extreme,Corsair1600Mhz 6GB ,Tagan800W,Antec Nine Hundred,VelociRaptor 150GB,F1 500GB,EVGA GeForce GTX 295,

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Speldator 32 Tusen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arion
Jag förstår inte hur du kan tycka att det ser så bra ut när du tydligen är så kräsen med laddtider i windows som skulle förbättras avsevärt med en SSD? Fast det är klart, du kanske tycker att det är ännu viktigare att det är en hög siffra på nätaggregatet osv...

Varför så bitter, älskade inte din mamma dig när du va liten?

å jo, SSD kan va trevligt men det är ju kul om den är stor nog så att man kan installera något på den med. Om man måste installera en massa spel/program på en annan disk har man ju inte så mycket glädje av den, eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Behöver väl inte ha en bra budget om man slänger ut 32 tusen på en sketen dator.Avbetalning ftw kanske hehe

Hmm.. jag ser avbetalning mest som ett sätt att slippa acceptera att man inte har råd. Avbetalning (där man köpt saker som man eg. inte haft råd med) och ambitiösa lån är en anledning till att land som Spanien drabbats extra hårt av krisen. Kan oxå ha och göra med spanjorernas mentalitet hehe

Att köpa prylar för 32 tuss nu är naivt. Bättre att slänga ihop diverse schyssta grejer flr hälften. 16 000 får man mycket för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f0kke
hmm ett antec 300 varför snåla ^^ han sa ju max 32 k så tycker du kan lägga på runt 1000 kr och får ett antec 900

Alltid detta jävla Antec. förlåt för stygga ordet men. när han har pengar kan han välla köpa någe annat en ANTEC som alla har? typ Lian li

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Medlem

Gjorde en ny lista (även om den liknar min förra)

(vet inte hur många fläktar som får plats men tog 3 st)

+

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=423097

12GB Minne
2150GB Hårddiskutrymme
1000W
GTX295
Core i7 920
Cooler Master Cosmos S

Under 31k

Låter bra

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Hedersmedlem

jag köpte ungefär ett system för runt 35k nyligen (se sign). lade ganska mycket pengar på bra kylning, chassi och nätagg då det är grejer jag tänkt använda under många år. skärmen är också nog så viktig.

som andra sagt, det som tappar snabbast i värde är grafikkort, varför man kommer långt med t.ex. ett gtx 280 för 2686kr hos dustinhome (gör knappast stor skillnad i spel om du inte kör >1920x1200). lian li gör bra chassin men de kostar därefter och är inte direkt prisvärda.

lagringsbehoven kan man ju fundera kring, själva kör jag raid 10 med 1tb diskar vilket är en bra lösning för mina behov. ssd är inte direkt prisvärt idag, men kan vara lite småkul att prova.

vattenkylning kan vara dyrt men prioriterar man tysthet och är lite händig så kan det vara en klok investering.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Speldator 32 Tusen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sibe
Varför så bitter, älskade inte din mamma dig när du va liten?

å jo, SSD kan va trevligt men det är ju kul om den är stor nog så att man kan installera något på den med. Om man måste installera en massa spel/program på en annan disk har man ju inte så mycket glädje av den, eller?

Min mamma älskar mig nog fortfarande till och med!

Vet inte varför jag var så bitter igår, men av någon anledning så avreagerade jag mig lite genom att svara i diverse trådar på sweclockers vilket jag vanligtvis gör ytterst sällan.

Men jag står fast vid att det är onödigt att köpa dyra saker där en billigare produkt skulle fungera lika bra, tex ett 1KW nätagg.

Och sen hur jag resonerar för dom som tycker att jag bara är sur och otrevlig när jag påpekar att det kanske inte är det bästa att bränna 32k på en dator:

För det första så är det ett forum där folk får ha lite olika åsikter och man kan lära sig av andra och kanske till och med ändra sig? Om jag får höra av min kompis att han köpt ett nytt nvidia geeforce som är hur bra som helst och jag då gör en tråd där jag frågar vilket nvidia jag ska köpa pga att jag fick höra att dom är bra, då kan det ju ändå vara bra att få höra om ett Ati som kanske är ett bättre köp trots att jag frågade efter nvidia?

Och då i detta fallet så har jag knåpat ihop en liten graf som inte ska ses som något exakt utan det är själva principen jag vill åt:

Han sa ju att han planerade att ha denna dator i 4 år, då är det enligt mig att köpa lite billigare saker och sen efter kanske 2 år köpa nytt grafikkort och en ny hårddisk eller liknande. Detta kommer att ge större "relativ medelprestanda" under de 4 åren

Men det är min åsikt och om TS eller andra inte håller med mig så behöver dom inte göra det!

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Behöver väl inte ha en bra budget om man slänger ut 32 tusen på en sketen dator.Avbetalning ftw kanske hehe

Nesh, avbetalning är ju bara jobbigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razec
Gjorde en ny lista (även om den liknar min förra)

http://img17.imageshack.us/img17/9209/fgdye.jpg
(vet inte hur många fläktar som får plats men tog 3 st)

+

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=423097

12GB Minne
2150GB Hårddiskutrymme
1000W
GTX295
Core i7 920
Cooler Master Cosmos S

Under 31k

Låter bra

Då har jag en fråga, hur nödvändigt är det med Velociraptor disken, jag vet att den går 3gb/s men, behövs det verkligen ?
för annars tar jag ju hellre en lika dyr med mer minne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
jag köpte ungefär ett system för runt 35k nyligen (se sign). lade ganska mycket pengar på bra kylning, chassi och nätagg då det är grejer jag tänkt använda under många år. skärmen är också nog så viktig.

som andra sagt, det som tappar snabbast i värde är grafikkort, varför man kommer långt med t.ex. ett gtx 280 för 2686kr hos dustinhome (gör knappast stor skillnad i spel om du inte kör >1920x1200). lian li gör bra chassin men de kostar därefter och är inte direkt prisvärda.

lagringsbehoven kan man ju fundera kring, själva kör jag raid 10 med 1tb diskar vilket är en bra lösning för mina behov. ssd är inte direkt prisvärt idag, men kan vara lite småkul att prova.

vattenkylning kan vara dyrt men prioriterar man tysthet och är lite händig så kan det vara en klok investering.

raid 10 med 1 tb? blir inte d 10 tb? ( om det nu är så att raid e sammankopplade hårddiskar )

och, vattenkylning, är det nödvändigt, hur mycket bättre är det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arion

Och då i detta fallet så har jag knåpat ihop en liten graf som inte ska ses som något exakt utan det är själva principen jag vill åt:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/---------------------------...

Han sa ju att han planerade att ha denna dator i 4 år, då är det enligt mig att köpa lite billigare saker och sen efter kanske 2 år köpa nytt grafikkort och en ny hårddisk eller liknande. Detta kommer att ge större "relativ medelprestanda" under de 4 åren

Men det är min åsikt och om TS eller andra inte håller med mig så behöver dom inte göra det!

tror iaf att jag ska ha den 4 år, det beror på hur datorintresserad jag är om 1-4 år, om jag är mer intresserad blir det ju nya delar hela tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av philipdaman

raid 10 med 1 tb? blir inte d 10 tb? ( om det nu är så att raid e sammankopplade hårddiskar )

Raid 10 kallas också raid 1+0 och innebär att man kör raid 0 (dvs "dubbel" prestanda) och sen kör raid 1 på den raiden (dvs speglar för säkerhet).

Så han har minst 4 stycken och får av dom då ut 2TB.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av philipdaman

Då har jag en fråga, hur nödvändigt är det med Velociraptor disken, jag vet att den går 3gb/s men, behövs det verkligen ?
för annars tar jag ju hellre en lika dyr med mer minne

Om du inte är så jättekräsen att det ska gå pyttelite snabbare med raptorn,så ta 4st 1tb diskar istället då

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit