Permalänk

ATI eller NVIDIA ?

ska köpa nytt moderkort, men ska man ha crossfire stöd eller sli ? '
har för mig om att det är antingen ati kort eller nvidia man kan ha då, sli är nvidia och crossfire ati ? om jag inte minns fel ..
så vad ska man ha för grafikort ?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Har du haft något som du tyckt om innan?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nvidia

Visa signatur

Intel Core i9-10850K
2x1TB Samsung 970 EVO Plus
G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C
NZXT Kraken X73 / 360mm
Lian Li PC-O11 Dynamic / Tempered Glass

Permalänk

aså kör med nvidia nu men jag vet inte vilket som är bäst direkt och som kolla hålla i längden ,

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem

Om du bara köper nytt moderkort så beror det lite på vad du har annars.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Om du klarar att inte maxa vissa spel så kör ATi. Annars Nvidia, då det har Physx. Skulle personligen hata att inte kunna maxa ett spel med bra grafikkort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

okej så vill man köra max på spel så är det ati som gäller eller?
så är det bättre att köra crossfire än sli då med ?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jemtegrannen
okej så vill man köra max på spel så är det ati som gäller eller?
så är det bättre att köra crossfire än sli då med ?

Du läste fel, vill du maxa spel då ska du ha nVIDIA och fixa ett SLI moderkort

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk

Jag hade tidigare ett SLI-kompatibelt moderkort, men har nu nyligen uppgraderat till ett som tar Crossfire, och jag måste tyvärr säga att jag känner mig lite handikappad nu. Visst hade jag tänkt skaffa ett ATI-kort också, men fick ett så bra erbjudande på ett Nvidia-kort, att jag bara var tvungen att slå till på det.

Jag saknar möjligheten att kunna ha ett Physx-dedikerat grafikkort.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Hedersmedlem

varför inte stöd för både och? i7...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Jag saknar möjligheten att kunna ha ett Physx-dedikerat grafikkort.

Vad du saknar är kunskapen, inte möjligheten kompis
Ska du bara ha ett PhysX-dedikerat kort så behöver du inget SLi-stöd på moderkortet, det är bara att köra
Om du däremot vill köra med två likadana grafikkort sammankopplade för att tillsammans hjälpas åt att rendera dina frames så måste det ha stöd för SLi.

Permalänk

Oho, den infon tackar man för.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

båda företagen har bra och dåliga grafikkort. Nämn en budget så blir det lättare.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Bros helt på vilket spel man drar igång, på vissa är Crossfire att föredra, och på andra SLI. Prestandamessigt skulle ja säga att de inte är någon skillnad på CF o SLI i all helhet.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
båda företagen har bra och dåliga grafikkort. Nämn en budget så blir det lättare.

Japp, och vad för dator skall de sitta i?
Vad har du för upplösning på skärmen?

Än så länge har du bara fått ett antal nonsenssvar eftersom du frågade vilket märke. Märket är oviktigt. Frågan är vad du skall ha korten för. Både CF och SLI skalar bra.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Hedersmedlem

jo men om man skall köra med samma mb ett tag kan det vara klokt att tänka igenom val av sli eller crossfire (om man lägger till ett likadant kort efter ett tag, t.ex. begagnat)...

beror ju helt på vad du bygger för dator, om du ska lägga över 15k så känns väl i7 ganska givet och då kan du få både sli och crossfire stöd och ha alla möjligheter att välja i framtiden vad som är bäst då.

Permalänk
Hjälpsam

ATI eller NVIDIA ?
Svar; Ja!

Båda gör bra grafikkort, vad som avgör är dels vilket system du är ute efter, dels tycke och smak.
Men svaret är att bägge oftast är bra köp.
Som sagt ge oss budget och lite mer vad du är ute efter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

okej nu har jag fått en hel del svar asså jag undrar om jag ska ha crossfire eller sli för jag ska köpa nytt moderkort,
jag vill ju kunna spela cod 4, 5 och moderne warfare 2 som kommer i höst.
spelar även lite pro-street och undercover, asså jag vet inte riktigt hur mycket spelen kräver av prestanda för grafikkort så det är därför jag frågar er

lite om datorn,
har en core 2 duo 2,2 ghz som jag kommer köra i 3,0 ghz och 2 gig pc 5300 @ 800 mhz. moderkort vet jag inte för ska ju köpa nytt,

sådär nu vet ni lite mer

asså någon budget,, :/ typ runt 1000 kr, inte mer är 1500 iaf
ska ju inte ha ett väääärsting kort direkt

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk

De spelen du nämner är oerhört icke-krävande och fungerar rätt bra på rena budgetdatorer. Varken SLI eller Crossfire är av någon som helst nytta för dem.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk

nae det vet jag redan, men men om man i framtiden ska börja spela crysis 2 eller fallout 3 så kanske man ska köra med dubbla graffekort och då är det skönt om mag redan har en kort som stödjer det tycker jag iaf.. men jag kanske har fel .

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem

jag skulle nog säga ati då det är är mest för pengarna (förutom när det är special erbjudande som nu på gtx280 då

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

jemtegrannen, HD4850 är det bästa kortet för 1500 kr eller under iaf. 4830 annars om du vill ha det lite billigare på bekostnad av prestandan. Du kan iofs annars kolla efter begagnade kort till ett bättre pris. Men som alltid bör du ju kolla upp så mycket som möjligt i förväg (t ex kylning och ljudnivå) så du gör ett så bra köp som möjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

köp ett moderkort som har både crossfire och sli stöd =)? e inte det ultimat?

typ http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=428329 sånt. finns massa som stödjer båda!

Permalänk
Medlem

Fast dedär kostade ju aningen mer än 1500kr

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Åt helvetet med nforce moderkort dom presterar alltid lite efter intels chipset, gör som resten och kör på ett intel chipset typ p45 och nåt prisvärt ati kort. Eller go wild och kör på x58.

Permalänk
Avstängd

ett ati 4850 ska du ha med den budgeten.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Hedersmedlem

om du skall köra med den cpu:n så kommer det nog flaska en del med sli/crossfire om du köper lite bättre grafikkort... mer minne vore kanske inte fel heller.

Permalänk
Medlem

Om det handlar om valet mellan crossfire och SLi teknikerna så skalar ju Crossfire bättre i många av spelen.

Se detta test:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/crossfirex-sli...

Citat:

The Radeon HD 4870 CrossFireX configuration seems to be better overall. ATI’s solution sports higher scalability in Devil May Cry 4, at the high resolution of Enemy Territory: Quake Wars, and in X3: Terran Conflict and Left 4 Dead where SLI technology didn’t work at all. The SLI configuration built out of two GeForce GTX 260 (216SP) cards proved to be more efficient in World in Conflict, Lost Planet: Colonies and Cryostasis: Sleep of Reason.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

har en känsla av att atis xfire är mer utvecklad. Framförallt eftersom ati sattsat på multi gpu kort i större utsträckning än nvidia.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha ett nytt moderkort, är det för att få crossfire eller sli?
Har du redan ett moderkort så är det bättre att behålla det och bara köpa nytt grafikkort.

och med den budgeten skulle jag föreslå
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=357052
eller
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=341327