Permalänk

Ny speldator... 6k?

Tjena. Trött på min laptop nu och har pengar nog att göra en uppgradering.
Har inte precis följt med i alla nya svängar och känner mig lite som en 40-talist i tonårskropp.
Så ja... Tänkte om ni kunde komma med lite förslag. Har skärm, mus, tangentbord, högtalare, die alles. Så det är bara själva datorn i sig som ska införskaffas.

Kommer med lite krav som jag hoppas ska kunna visa sig vara realistiska för prisklassen;

1) Ska kunna hantera spel som Fallout 3, Far Cry 2, typ den generationen.

1.1) Förslagsvis Nvidiakort om det inte är någon direkt prestandaskillnad mot något annat grafikkort i samma prisklass

1.2) Förslagsvis AMDprocessor, men detsamma gäller här som ovan. Ni vet ju faktiskt bättre än vad jag gör.

2) Ska kunna driva mitt PT8 utan större problem. Använder relvativt tunga pluggar såsom förstärkarmodellering och dyl.

3) Ska väl duga ett tag framöver. Sitter och hoppar i stolen som ett litet barn i väntan på Diablo 3 och håller tummarna för att systemet ska klara av det.

Så, ja, vore mycket tacksam om man kunde få lite rekommendationer och så.

Lura nu inte på mig nåt skräp nu när jag inte kan nåt, det här är inte direkt mitt område.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss (ja, väldigt nyss) ett paket för 6000kr. Efter massor av om och men blev det detta:
nVidia 9800GT
Gigabyte MA770 Moderkort Socket AM2+/AM3
AMD Phenom II 720 X3 Black Edition AM3
Samsung Spinpoint 320GB
Kingston 2GB PC6400
Samsung DVD Brännare
Silver Power nätagg

+ Chassi av smak.

Tror det gick på 6100 något.

Visa signatur
Permalänk

Mumma. Låter rätt bra faktiskt. Väntar på fler förslag innan jag bestämmer mig

Permalänk

har du en os licens ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
har du en os licens ?

Öh,ja, jo. Antar det.

Permalänk

Fraktfritt Sweclockers
st.
0 kr
ta bort

Cooler Master Elite 331 Svart, Utan nätagg
st.
387 kr
ta bort

Gigabyte GA-MA770-UD3
st.
918 kr
ta bort

AMD Phenom2 X3 710 2.6Ghz, AM3
st.
1 510 kr
ta bort

4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
st.
475 kr
ta bort

450W Corsair CMPSU-450VXEU
st.
699 kr
ta bort

320GB Samsung SpinPoint T HD322HJ
st.
548 kr
ta bort

Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA, OEM
st.
267 kr
ta bort

Totalpris:4805 kronor inkl frakt(då den är gratis)
+ Grafikkort: Sapphire Radeon HD4850 Dual-DVI 512MB
1475 kronor , 1549 inkl frakt.
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=11132-12-20...

Totalsumma : 6354 kronor.

Permalänk

Kommer kräva 64bit os eller nåt annat knepigt? Annars verkar det vara en bra deal.
Har bara hört bra om HD4850.

Permalänk

Som vanligt är andrew_swe på plats med ett jätte bra paket ^^ Ta det han plocka ut där..ser mkt bra ut för priset

Permalänk

Det lutar åt det paketet. Ska jämföra med mina kompisars hopplock så jag ser ungefär vad den kommer klara;

Raidmax Scorpio 868 Svart, Fönster i sidpanelen (utan nätagg)

NEC DVD-brännare AD-7200S Black OEM SATA

Gainward GeForce 8800GT 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 256bit

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

MSI K9A2 CF-F, AMD 790X, DDR2, ATX, Socket-AM2+, GBLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Kingston ValueR. DDR2 PC64

Han sade att det där skulle gå på runt 6000kr idag, men då verkar ju de två tidigare paketen bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endingtheme
Det lutar åt det paketet. Ska jämföra med mina kompisars hopplock så jag ser ungefär vad den kommer klara;

Raidmax Scorpio 868 Svart, Fönster i sidpanelen (utan nätagg)

NEC DVD-brännare AD-7200S Black OEM SATA

Gainward GeForce 8800GT 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 256bit

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

MSI K9A2 CF-F, AMD 790X, DDR2, ATX, Socket-AM2+, GBLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Kingston ValueR. DDR2 PC64

Han sade att det där skulle gå på runt 6000kr idag, men då verkar ju de två tidigare paketen bättre.

Skulle säga att mitt paket faktiskt är bättre. Sedan kan det var en fördel att skriva vad han hade tänkt för processor och hur mycket minne du skulle ha

Permalänk

Haha. Jag antar det... Upptäckte nu att det saknades massor i den listan, men det är vad han försåg mig med, så jag kan inte göra så mycket mer

Tack för hjälpen iallafall. Återkommer senare med mitt beslut

Permalänk

Här kommer en liten bump, fått ett paket av en klasskamrat som ser rätt lovande ut.

Nexus Clodius Midi Tower 598kr

Siler Power SP-SS500 500W 120mm Fan 845kr

XFX GeForce 9800GT 650M 512MB PhysX CUDA 1449kr

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2 645kr

Corsair Twin2x 8500C7 DDR2 2GB Kit CL7 449kr

Asus M3A78, AMD 770+SB700, DDR2 849kr
ATX, Socket-AM2+, PCI Ex-(2.0)x16

AMD Phenom X4 9650 Quad Core 1595kr

Totalar på 6.430kr

Några kommentarer? Det där är helt min kopp te med både AMDprocessor och Nvidiakort.

Permalänk
Medlem

jag tycker du inte ska köpa hans packet. utan köp ett med en nyare phenom II samt ett ati 4850 kort... då tilloch med 4830 är bättre än det mycket dyrare 9800gt....
8500minnen är lite överdrivet, köp istället 6400..

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

http://www.revolve-it.se/std_viewprod.php?id=531
min kompis köpte den fast med ett 4850 för 300kr mera(säger till om det)... den är riktigt najs och han fick en 640gb hårddisk istället för en 500gig, så han har aldrig varit så glad.

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk

Kollade upp Phenom II och såg att det är en tusenlapps skillnad mellan de två processorerna...

Men ja, den färdigmonterade datorn, några kommentarer på den från andra?

Permalänk

Kör på Andrew_Swe's paket. byt möjligtvis ut processorn och grafikkortet till AMD phenom2 x4 och ATI hd4870, om du känner att du har den budgeten. Då har du en mycket mera uppgraderingsvänlig dator som kommer att kunna köra Diablo 3 på max!
Vad du än gör, köp inte din polares paket, det är bättre med 4gb 6400 minnen än 2gb 8500 minnen. Processorn är dessutom inte bättre än Andrew_Swe's processor (phenom2 x3 710), även fast den har en till kärna...

Permalänk

Ok. De flesta verkar luta åt hans paket, så det blir nog det iallafall
Tack alla för hjälpen!

Permalänk

Fulbumpar nu...

Dök upp endel frågetecken när jag kollade på moderkortet...
Det är AM2 och AM2+port på det, men inte AM3, vilket processorn är. Samt att busshastigheterna verkar lite off...
Och då tittade jag på PhenomII X4 2,6GHz... Men även den som Andrew_Swe rekommenderade var en AM3.

EDIT: Kollade på komplett istället för Inet, visar sig att det är AM2+/AM3....
Busshastigheterna är dock fortfarande ett frågetecken

Permalänk

Japp, men AM3 processorer är bakåtkompatibla mot socket am2+. Dock behöver man flasha bioset till den senaste versionen på en del socket am2+ moderkort. Men det moderkortet som Andrew_Swe valde har fullt stöd för socket am3 processorer utan flashning, se själv:

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over...

Det står "AM3 ready" och "supports 140w cpu" så det behöver du inte oroa dig för.
Fördelen med AMD phenom2 är, utöver snabbare buss och mer cache-minne, att du kommer kunna uppgradera till ett AM3 moderkort och dd3-minnen i framtiden och behålla processorn...

Permalänk

Upptäckte själv att det faktiskt hade stöd för AM3, men tack för att du klarade upp det där
Ser som att jag beställer i helgen, så jag lär ha den tidigast om en vecka sisådär. Senast kan man ju aldrig veta men ändå..
Kan knappt bärga mig!

Permalänk

Ska själv beställa ett liknande system i helgen! Ska bli spännande att se hur det funkar!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endingtheme
Fulbumpar nu...

Dök upp endel frågetecken när jag kollade på moderkortet...
Det är AM2 och AM2+port på det, men inte AM3, vilket processorn är. Samt att busshastigheterna verkar lite off...
Och då tittade jag på PhenomII X4 2,6GHz... Men även den som Andrew_Swe rekommenderade var en AM3.

EDIT: Kollade på komplett istället för Inet, visar sig att det är AM2+/AM3....
Busshastigheterna är dock fortfarande ett frågetecken

Jag fick hem Phenom X3 710 + Gigabyte 770-UD3 idag och dom fungerade tillsammas direkt, uppdaterade även bios till F5F ... dock så har jag ett annat problem men det har inget med dom 2 att göra

Permalänk

Trevligt att höra! Sitter och säljer av mig lite musikprylar jag inte längre använder för att få råd med en 22" skärm nu, så jag väntar nog med att beställda paketet tills jag har råd med den
Id_Hunter, berätta gärna hur det funkar

Permalänk

Blir lite försenat pga. min budget. Ska spara några veckor till och se om priserna går ner lite...

Permalänk

Så. Nu har jag bestämt mig för ett system. Det liknar det Andrew_Swe rekommenderade, men jag lade till

PowerColor ATI HD4870 1GB PCIe för 2359kr

samt

AMD PhenomII X4 810 2,6GHz för 2132kr.

Spräckte min budjet rätt rejält iochmed det här, och med skärmen går allt på 8700kr ungefär. Fick sälja ett par gitarrer till helt enkelt.
Har dock ingen erfarenhet av just PowerColor, men ja, har ju inte beställt nåt än, så om någon vill komma med invändingar, varsågod.

Permalänk
Medlem

tror du kommer att bli mycket nöjd!

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Min dator verkar sjunga på sista versen, så det här var intressant att läsa om. Kommentera gärna hur ni upplever era system när ni byggt ihop allt!

Permalänk

Detta är systemet jag hade satsat på om min budget låg runt 6 tusen. om du fortfarande planerar att spräcka den med en tusenlapp eller två extra skulle jag ersatt 4850 mot 4870 och sedan X2 7750 mot en Phenom X2 920 / X2 940.

Men här har du ett bra paket med vettiga grejer som jag tycker är prisvärda.

- Från Alina Systems -

Visa signatur

| 24" BenQ | GTX 260 Core 216 | Q9550 @ 3.6GHz | Asus PQ5-E | |500Gb SpinPoint + 3 x 1000Gb WD | 4096MB DDR2 | Antec P182 | Freezer eXtreme - 5 x Schyte Slipstream 800 rpm | Asus Zonar DX - Sennheiser 555 - Antec Lansing | Salitek 2 - Razer Deathadder - Qpad EC-R - Logitech Chilstream | ¤ Powered by Corsair ¤

Permalänk
Citat:

[i] Spräckte min budjet rätt rejält iochmed det här, och med skärmen går allt på 8700kr ungefär. [/B]

Skulle gärna göra speldator setup för 8500kr + Om din budget nu har blivit utökad? Och det ska innefatta skärm, korrekt?

Visa signatur

| 24" BenQ | GTX 260 Core 216 | Q9550 @ 3.6GHz | Asus PQ5-E | |500Gb SpinPoint + 3 x 1000Gb WD | 4096MB DDR2 | Antec P182 | Freezer eXtreme - 5 x Schyte Slipstream 800 rpm | Asus Zonar DX - Sennheiser 555 - Antec Lansing | Salitek 2 - Razer Deathadder - Qpad EC-R - Logitech Chilstream | ¤ Powered by Corsair ¤

Permalänk

Hm. Var mest utifrån det paketet som jag spräckte budgeten. Det var en beggad skärm för 1000kr så runt 7500 som mest
Skärm behöver inte inkluderas mao.