Permalänk
Medlem

3D-fotografering

Testade en idé jag haft ett tag. Att försöka lura hjärnan genom att ta två likadana bilder, fast från två olika ställen, och på så sätt efterlikna ögonens funktion.
Jag satte upp kameran i stativet, och ställde den på manuell, jag vill ju ha två nästan identiska bilder. Fokuserade på ett objekt, i detta fall en växt, tog en bild och flyttade sedan kameran lika långt i sidled som det är mellan mina ögon (ca. 65mm) och tog en till bild riktad mot samma punkt.

In med bilderna i datorn och la upp dem jämte varandra. "Högerögats" bild till vänster och vice versa. Sen så skelade jag, så att höger öga tittade på den vänstra bilden (den jag fotograferade frön höger), och vänsterögat tittade på den högra bilden (som togs från vänster). Efter att ögonen fokuserat in sig så framträdde en bild som faktiskt gav en känsla av djup!

Det går säkert att finslipa lite grand, men för ett första försök så blev jag riktigt nöjd. Bilderna togs på kanske 3 meters avstånd, men om man går lite närmare så ger det nog större effekt.

Någon annan som provat på detta, eller är jag först i världen

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Har sett en del såna bilder förut, men aldrig tagit några själv. Det är riktigt ballt!

Dock skulle man ha en kamera med 2 objektiv som sitter bredvid varandra, så man kan fota i 3d direkt

från googling på 3D under google bilder:

edit: hittade en till med riktigt bra djup i!

edit2: hittade en sån kamera (Videokamera), i 3d xD fast för 3d glasögon tyvärr

Permalänk
Medlem

mummel, jag som trodde att jag hittat på något nytt
Men man får väl skylla sig själv om man inte googlar först...

Jaja, kom igen nu swecare, få se era 3d-foto-alster.

[edit]
fy fan vad ful den kameran skulle vara, och jobbigt att köra manuell fokus på. Billigt att köpa objektiv till också...

[edit2]
oj, snöbilden var det ju riktigt bra djup i... nästan så man mår illa

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

sånt här är alltid lika trist när man själv inte har stereoseende

Bommar hela upplevelsen med sånt här :(..

Fattar ju i teorin hur det ska vara, men kan ju inte se skiten

Permalänk
Medlem

Är du blind på ena ögat alltså? Usch va tråkigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dovienya
sånt här är alltid lika trist när man själv inte har stereoseende

Bommar hela upplevelsen med sånt här :(..

Fattar ju i teorin hur det ska vara, men kan ju inte se skiten

är det som warfaren säger, eller har du något annat problem?

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

kan ju säga att flera av dom jag har visat detta har inte lyckats skela med ögonen å få in djupet...

jag förklarar precis hur dom gör men de blir bara suddigt eller så får dom ont i ögonen..

Permalänk
Medlem

Hela sverige är fotograferat på det där sättet. Dvs du kan se hela sverige uppefrån i 3d.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Hela sverige är fotograferat på det där sättet. Dvs du kan se hela sverige uppefrån i 3d.

länk/källa/bevis

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

hur fan ska man titta på dom :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubbb
hur fan ska man titta på dom :S

Jag får inte heller till det. Om jag skelar blir allt en enda röra med halva bilder över varandra, så jag vet inte riktigt..

Permalänk
Medlem

såhär:

 <--- bilderna från början

  <-- du har ögonen för mycket isär

 <-- om den i mitten är i 3d och dom 2 runtom är vanliga så har du gjort rätt

titta mot näsan och pressa vidare ögonen tills det blir rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
länk/källa/bevis

Hrm nja någon länk har jag inte tyvärr men jag har tittat på dem i verkligheten.

edit:

så sere ut iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
såhär:

  <-- du har ögonen för mycket isär

Jobbigt för dem som föddes med ögonen för nära näsan.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Hrm nja någon länk har jag inte tyvärr men jag har tittat på dem i verkligheten.

edit:
http://www.sgs.edu.sk/IMG/FOTOSKA/stereoskop.jpg så sere ut iaf

7

haha, den var inte från igår

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

http://loreo.com/pages/products/loreo_3dlenscapdigital.html

Där har ni det, färdigt och klart i ett objektiv att smacka på kameran.
Kan dock inte uttala mig om kvaliteten på bilderna, har inte sagda objektiv än så länge.

Har dock beställt deras lens in a cap, som i all ärlighet är ett ganska kasst, men roligt objektiv

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ismannen
http://loreo.com/pages/products/loreo_3dlenscapdigital.html

Där har ni det, färdigt och klart i ett objektiv att smacka på kameran.
Kan dock inte uttala mig om kvaliteten på bilderna, har inte sagda objektiv än så länge.

Har dock beställt deras lens in a cap, som i all ärlighet är ett ganska kasst, men roligt objektiv

verkar ju trevligt... synd bara att bilderna kräver att man kan titta helt rakt fram/sära på ögonen, och samtidigt få skärpa, det är ju mycket lättare att lära sig skela.

Jag lyckades synka ihop bilderna genom att titta rakt fram/sära något på blicken, men mina ögon vill inte fokusera på skärmen, de vill typ fokusera 20-30m bort

[edit]
en bild till

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Att fota i 3D (stereo) är inte direkt någon ny idé, har funnits i över hundra år men slog igenom på alvar i och med ViewMastern runt förtiotalet tror jag det var, den lilla röda lådan, ni kanske vet vad jag snackar om.
Hur som helst är 3D på högsta modet igen i och med digitaliseringen av biograferna med digitala projektorer med en bildfrekvens på eller över 96 Hz (oftast 120) som på många sätt förhöjer upplevelsen samt gör så att man slipper bli illamående på grund av det för långsamma blinkandet. 3D film is the shit.

Kameror:
http://red.cachefly.net/14/epic2.jpg
http://myfilm.com/blogimage/3d.jpg

Nyheter (smått föråldrade):
http://www.dn.se/kultur-noje/sf-oppnar-3d-biograf-1.705451
http://www.bio.nu/2008/ny-3d-bio-imponerar/

Ok slutligen var själv och såg en premiärvisning av olika trailers i 3D på filmhuset i Stockholm bland annat, det är något helt revolutionerande jämfört med äldre teknik. Denna teknik har nu alltså läckt ut till vanliga biografer runt om i södra delarna av vårt avlånga land. Jag skulle tipsa alla människor som inte sett 3D på bio att gå och göra det om ni har möjlighet. Finns några mindre biografer som visar t.ex. en U2 konsert i 3D, annars funkar det faktiskt att se den animerade filmen Bolt, även om det bästa med att se den är de ej animerade trailer:na innan filmen.
http://www.sf.se/filmer/film?filmid=10002982

Fan jag är så djävla tänd på 3D just nu, någon som vill ge mig ett par millar så lovar jag att jag gör Sveriges första film i 3D! Behöver bara bygga mig en egen 3D rigg, finns redan en drös bra guider till hur man jobbar i 3D och så i post och därtill är inte teorin särskilt svår etc: http://www.digitaltutors.com/store/product.php?productid=3612

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dovienya
sånt här är alltid lika trist när man själv inte har stereoseende

Bommar hela upplevelsen med sånt här :(..

Fattar ju i teorin hur det ska vara, men kan ju inte se skiten

Samma för mig..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Är du blind på ena ögat alltså? Usch va tråkigt...

Man behöver inte vara blind på ena ögat för att inte ha fungerande djupseende. Jag ser utmärkt med båda ögonen, men kan bara fokusera med ett i taget. Synfältet är dock inte mindre för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
kan ju säga att flera av dom jag har visat detta har inte lyckats skela med ögonen å få in djupet...

jag förklarar precis hur dom gör men de blir bara suddigt eller så får dom ont i ögonen..

Jag har alltid haft problem med att skela för att se djup och mönster osv. i bilder men lyckades nyss! För mig är det suddigt ett tag, medan det känns som om ögat ställer in fokus lite på egen hand (kan ta upp till en minut, man måste bara försäkra sig om att det överlappar), sen vips så är det skarpt. Det kanske är så att dina kompisar också har lite långsammare autofokus?

Sjukt häftiga bilder!

Permalänk
Medlem

Grym tråd!

Jag pluggar på universitet och blir lätt trött i ögonen av allt läsande, får riktigt svårt att fokusera och blir lite skelögd, mitt vänsta öga vill inte fokusera, märker det när jag sitter vid datorn länge.

De här bilderna hjälper! De tvingar ögonen att fokusera å rätt avstånd och rätt sätt. Kör de här varje morgon, känns redan bättre !!!

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Jag har använt de 3D-kartor av Sverige som MooDHooDs nämnde i en kurs i geologi. Det är lite bökigt att positionera makapären och kartorna korrekt, men när man får till det så är effekten rätt så häftig.

Permalänk
Medlem

Sånt här är ganska ball ja, det kan bli ännu mer nice om man har två projektorer och polariserande glasögon.

http://www.vuzix.com/iwear/products_vr920.html <- dessa funkar med, men är mer "VR".

Eller en av dom där nyare skärmarna med nvidias shutter glasses.

FYI: Det finns även pr0n som är tagen såhär