Permalänk
Melding Plague

Intel bekämpar Ion

Till sommaren lanserar Nvidia en nettop baserad på Atomprocessorn. Nvidia hävdar att den egna datorn är mycket bättre än liknande system med Intels styrkrets. Nu svarar processorjätten på kritiken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressesant får see slut resultatet blir:)

Permalänk
Inaktiv

Bajs-kastning på hög nivå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Bajs-kastning på hög nivå.

Särskilt som Intel påstår att Nvidia använder gamla styrkretsar medan de använder 945-serien själva^^

Permalänk
Medlem

Några Watt hit eller dit. Jag vill minnas att ion ska vara ganska jämlik Intels plattform, det kan i alla fall inte skilja mycket i förbrukning. Det faktum att 9400M har 10x bättre grafikprestanda och tanken att kunna spela lite spel på kommande netbooks överväger det mesta.

Permalänk
Avstängd

Nvidia har kaxat för mycket med jätten och nu kommer käppen fram. Jag tror Nvidia kommer få det svårt att få ut Ion på allvar, alla vet precis hur duktiga Intel är på att "förhindra" en bättre produkt från att konkurrera på "deras" marknad.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Några Watt hit eller dit. Jag vill minnas att ion ska vara ganska jämlik Intels plattform, det kan i alla fall inte skilja mycket i förbrukning. Det faktum att 9400M har 10x bättre grafikprestanda och tanken att kunna spela lite spel på kommande netbooks överväger det mesta.

Jag måste hålla med där.

--

Intels smutskastning är bara tragiskt.
Vad sägs om att skicka med lite testdata (empiri, inte era fantasidiagram) också Intel, eller ska vi lita på ert ord!?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Tråkigt att sätta käppar i hjulet på Nvidia :/ Varför inte bara acceptera den nya plattformen som ett alternativ till Atom.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4 -:- PowerColour HD4870X2 -:- Phenom II 710 X3 -:- 4GB PC6400 Corsair XMS2 -:- Hitachi Deskstar 640GB 7200rpm -:- Soundblaster XtremeGamer -:-650w Corsair TX -:- Antec 300 + Schyte 120mm Slip stream 1200rpm

Windows 7 build 7022.

Permalänk

Öh, hur kan någonting vara äldre och sämre än 945-chipset ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

För Intel så är 320x200 HD material...

Visa signatur
Permalänk

Alltså jag brukar inte bry mig om pajkastning på andra MEN..
Nu är jag j"vligt trött på INTEL!!!!
Lägg av och klaga inte förren ni har en egen bättre krets!!!

Ion tror jag blir en bra produkt

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Ion2 med via nano ftw!

Permalänk

när kommer intel med sitt poulsbo ?
945 kretsen till netbooks är feltänk anser jag.

Permalänk
Medlem

Är inte Ion en "burk" som kopplas till en extern skärm?

Varför då bråka om hur många Watt den drar när den ändå inte går på batteri?

Eller har jag missat nått?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Skoj att ni alla klagar på Intel, anledningen till att man inte har en kraftigare grafik i netbooks är för att dessa inte ska konkurera ut dyrare portabla datorer. nVidias produkt må vara bra men resulterar också i att datortillverkare förlorar en marknad som annars gav de en bra avkastning. Detta skulle kunna resultera i färre datortillverkare totalt och dyrare priser för oss konsumenter.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd

Vad kostar en sån dator?

Ge mig en sån dator för 500 kr.

Permalänk
Avstängd

Gulliga de är, genomskinligt när de smutskastar nVidia bara för att de känner sig hotade. Hade Ion verkligen varit så mycket sämre alternativ hade Intel inte behövt säga något.

Varför är det alltid bara vissa företag som håller på så här?

Permalänk
Avstängd

min teori om att världens maktbolag (och regeringar) är en mer sofistikerad skolgård full med 6åriga elever frodas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Skoj att ni alla klagar på Intel, anledningen till att man inte har en kraftigare grafik i netbooks är för att dessa inte ska konkurera ut dyrare portabla datorer. nVidias produkt må vara bra men resulterar också i att datortillverkare förlorar en marknad som annars gav de en bra avkastning. Detta skulle kunna resultera i färre datortillverkare totalt och dyrare priser för oss konsumenter.

Det här var ju rolig logik. Vi kan ju inte välja bort en bättre eller billigare produkt bara för att stödja datortillverkare.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Är inte Ion en "burk" som kopplas till en extern skärm?

Varför då bråka om hur många Watt den drar när den ändå inte går på batteri?

Eller har jag missat nått?

"burken" är en referensdesign för att visa upp plattformen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Skoj att ni alla klagar på Intel, anledningen till att man inte har en kraftigare grafik i netbooks är för att dessa inte ska konkurera ut dyrare portabla datorer. nVidias produkt må vara bra men resulterar också i att datortillverkare förlorar en marknad som annars gav de en bra avkastning. Detta skulle kunna resultera i färre datortillverkare totalt och dyrare priser för oss konsumenter.

Det där är feltänk. 15.4" och ~9" skärm har olika användningsområden. Vidare är skillnaden på en atom eller nano jämfört med en cpu avsedd för vanliga bärbara väldigt stor och inget någon grafikkrets kan kompensera för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Skoj att ni alla klagar på Intel, anledningen till att man inte har en kraftigare grafik i netbooks är för att dessa inte ska konkurera ut dyrare portabla datorer. nVidias produkt må vara bra men resulterar också i att datortillverkare förlorar en marknad som annars gav de en bra avkastning. Detta skulle kunna resultera i färre datortillverkare totalt och dyrare priser för oss konsumenter.

Du säger emot dig själv. konsumenterna styr marknaden eller vad det nu heter.
vill folk ha netbooks så skiter dom i om priset går upp på dyrare portabla datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Skoj att ni alla klagar på Intel, anledningen till att man inte har en kraftigare grafik i netbooks är för att dessa inte ska konkurera ut dyrare portabla datorer. nVidias produkt må vara bra men resulterar också i att datortillverkare förlorar en marknad som annars gav de en bra avkastning. Detta skulle kunna resultera i färre datortillverkare totalt och dyrare priser för oss konsumenter.

Du menar alltså på allvar att du tycker det är dåligt att billiga, små datorer konkurerar ut stora och dyra med samma prestanda? Självklart går företag i konkurs när de inte kan anpassa sig och är sämre än konkurrenterna. Det är det som är så fint med marknadsekonomi.

Permalänk
Medlem

Att gma950 kan avkoda HD-material var det största skämt jag hört på länge. Inte heller x3100 klarar detta - kortet som skulle vara intels första "gamingkort". Herregud vad jag är trött på gubbarna som sysslar med grafikstyrkretsar hos intel.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Intel i ett nötskal.Hur rätt nu skulle kunna ha spelar ingenroll för dom sitter ju med antikt skit i atom för fan.Snacka om kasta sten och sitta i glashus.
Tycker bara det visar hur intel gör och varför dom har så stor del av marknaden.Ska försöka aldrig köpa intel,Men ssd kanske blir från intel.Har inget allternativ just nu.
hur många år har 945-850 funnits. väldigt länge vad jag minns. 10 år snart? hahahah

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Jaha den kretsen som Intel använder nu till Aton måste vara 5 år gammal... och drap mycket mer strön än själva processorn(945GC eller nåt?) Skulle jag få välja mellan intels skitkrets och nvidias 9400...ska man ens väla? Självklart...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Då testerna på nya chipet verkar lovande tror jag inte alls på intels smutskastning. Aldrig att jag skulle komma på tanken att köpa en netbook men det är alltid positivt med konkurrens, något intel aldrig gillat.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Inaktiv

Håller med ang 945 hahaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
"burken" är en referensdesign för att visa upp plattformen.

Det där är feltänk. 15.4" och ~9" skärm har olika användningsområden. Vidare är skillnaden på en atom eller nano jämfört med en cpu avsedd för vanliga bärbara väldigt stor och inget någon grafikkrets kan kompensera för.

Du förstår nog inte att jag menar företag som tillverkar små bärbara datorer tex x200 eller liknande, finns företag som enbart riktar in sig (nischar) på små bärbara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
Du säger emot dig själv. konsumenterna styr marknaden eller vad det nu heter.
vill folk ha netbooks så skiter dom i om priset går upp på dyrare portabla datorer.

Jag säger inte emot mig själv, jag förklarar ett möjligt scenario. Jag har inte ens tagit ställning i frågan. Jag förklarade bara att det finns en tanke med Intels val av kretslösning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Du menar alltså på allvar att du tycker det är dåligt att billiga, små datorer konkurerar ut stora och dyra med samma prestanda? Självklart går företag i konkurs när de inte kan anpassa sig och är sämre än konkurrenterna. Det är det som är så fint med marknadsekonomi.

Vad jag säger är att det finns en möjlighet att denna utveckling skadar hela bärbara datorindustrin och det slutar med dyrare bärbara datorer för oss.

Jag tycker personligen att min MSI Wind är fullt så kraftfull som jag vill att den ska vara, det enda som jag saknar är en mer högupplöst skärm. Men jag har full förståelse för att någon annan vill ha mer kraft eller andra funktioner som Intels Atom plattform inte erbjuder idag.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

ang HD-material så klarar 8400M GS + C2D T8100 av 1080p 10000kbps precis på gränsen.

skulle gärna vilja ha en liten stationär Ion förutsatt att den är lika billig som den presterar.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
ang HD-material så klarar 8400M GS + C2D T8100 av 1080p 10000kbps precis på gränsen.

skulle gärna vilja ha en liten stationär Ion förutsatt att den är lika billig som den presterar.

Se till att använda hårdvaruavkodning.