Permalänk
Medlem

Antistatiska handskar.

Hej.
Jag hade ett par förut som dessvärre har gått sönder.
Dessa var köpt på en fotobutik som dessvärre har gått i konkurs.
Det jag söker är ett par åsittande handskar som har bra avledande förmåga.
Jag har ofta monterat mina datorer med hjälp av såna och ja jag vet att ESD-armband finns men de är inte i närheten så säkra som dessa handskar. Är det någon som vet var man kan beställa?

Liknande dessa är det från Elfa.
Men jag har ingen erfarenhet från dessa.
Någon som vet?

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/start.do

sök på artnr: 80-199-29

MVH
HÅkan

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Intressant...

Men...har någon tänkt på diskhandskar? Eller finns det småa mängder av oljor osv. på disk/gummihandskar?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Skurhandskar / diskhandskar brukar oftast vara lite väl mkt gummi. Det är svårt att montera med sådana... De är ofta antistatiska. Man har ingen fingertoppkänsla direkt. Men för att man ska kunna jobba vettigt så behöver man de som kallas för fotohandskar. Då brukar neddelen bestå av nylon och avledande material. Fingertopparna brukar vara förstärkt med greppvänligt gummi som inte ger avtryck. I fabriker används ofta sådana vid montering för att eliminera risken för statisk electritet.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Nice detta måste man ha nästa gång

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

ESD-handskar med bra avledningsförmåga låter väldigt bra, men diskhandskar kan nog vara det sämsta som finns om man ska montera hårdvara. ESD-skydd handlar inte om att isolera sig, tvärtom. Det man vill uppnå är att alla potentialskillnader utjämnas konstant. Diskhandskar kommer bara bygga upp en laddning som sedan laddas ur via hårdvaran, vilket kanske inte är så lyckat.

Permalänk
Medlem

Jo men de diskhandskar som ska vara antistatiska antar jag att de har en avledande förmåga de också. För de är väl vitsen med dessa att man inte ska alstra statisk electricitet till byrån, soffan etc för att det inte ska bli dammigt lika fort. Jag kan ha fel. Jag har inte någon vidare kolla där. Däremot så finns riktiga elektronikhandskar att köpa. Elfa har men jag har ingen koll på om dessa är bra eller inte.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Det jag tänkte med t.ex. diskhandskar är att slippa smeta ut fett på komponenterna om man är ett kakmonster som äter 5 kg kakor per dag. Jag var inte tydlig nog, men att komplettera med ett ESD-armand och sen klämma fast klämman i chassit när nätaggregatet är ansluten och monterad.

Min mor är sjuksköterska och har en massa transparenta gummihandskar för operationer etc som läkare använder. Men liknande åtsittande gummihandskar borde finnas att köpa.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Det jag tänkte med t.ex. diskhandskar är att slippa smeta ut fett på komponenterna om man är ett kakmonster som äter 5 kg kakor per dag. Jag var inte tydlig nog, men att komplettera med ett ESD-armand och sen klämma fast klämman i chassit när nätaggregatet är ansluten och monterad.

Min mor är sjuksköterska och har en massa transparenta gummihandskar för operationer etc som läkare använder. Men liknande åtsittande gummihandskar borde finnas att köpa.

Jo min tjej får gärna använda de transparenta gummihandskarna när hon "monterar"

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Har alltid byggt alla mina datorer med bara händerna aldrig nå armband eller handskar.. Vad kan hända ifall man inte leker med armband å tajta latexhandskar?

Känns som på 10+ datorer + uppgraderingar gör de säkert nog att bygga utan sånt modert säkerhetsutrustning.. Aldrig hänt någonting allt har funkat klockrent.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Jo min tjej får gärna använda de transparenta gummihandskarna när hon "monterar"

Exakt vad är det du har tänkt att hon skulle montera då?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Hoppas de är stora till storleken annars lär de sitta som korvskinn.
Bara Large i storlek. Motsvarar det inte typ 10?
Jag drar i vanliga fall 11.
Tackar för länken.
Tyvärr ligger Conrad i malmö och frakt för 85 kr. Det blir dyra handskar det.

Gullig google länk

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Ja, men Conrad har en massa annat roligt man kan köpa. Bara att fråga vem som helst om de vill dela porto med dig! (Farsan fick en domkraft som lyfter med avgaser i julklapp tex)

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Avstängd

http://shop.conrad.se

Dessa kanske, men dom ser lite klumpiga ut dom med

Jag skrev antistat handskar i sökfältet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64