Permalänk
Medlem

Ny dator, passar det?

Hej!

Funderar på en ny dator och har kommit fram till följande:

Chassi: CM Storm Sniper

Nätaggregat: Northq Black Magic Flex 850W

Moderkort: XFX nForce 750a SLI

Processor: AMD Phenom II X4 940 Black Edition

Minne: OCZ DDR2 PC9200 4096MB KIT (2st, 8GB totalt)

Grafikkort: XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA (2st)

Optisk enhet: LG Blu-Ray-brännare GGW-H20L

Hårddisk: Western Digital VelociRaptor 150GB (Systemdisk) och Seagate Barracuda 7200.11 1TB SATA (Lagring)

Funderar lite på om allt passar ihop? Eller snarare om det fungerar bra ihop? Minns min första dator jag byggde som inte direkt funkade så bra så vill vara säker denna gången

MVH

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

Allting verkar ok förutom att processorn och moderkortet är lite speciellt. För det första vet jag inte om man kanske måste flasha moderkortet för att kunna köra den cpu:n. Det kan mycket väl funka utan flashning, men det kan bli jobbigt om du måste...

Lyckades hitta en hemsida till moderkortet:
http://www.xfxforce.com/en-gb/products/motherboards/7series/7...
Dock verkar det inte stå något om cpu stöd, någon annan som vet?

Skulle personligen ha satsat på ett moderkort som är garanterat kompatibel med AM3 cpu. (Om ditt moderkort nu inte är det, vad vet jag. )

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att nätaggregatet är på tok för kraftigt, hittar heller ingen info hurvida det är modulärt eller ej. Skulle tro du klarar dig gott på ett Corsair 620W http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=112022
Alt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=223517
Om inte modulära kablar är ett måste.
Samtidigt som su sparar en 100-lapp. Dessutom är just Corsairs nätaggregat oerhört populära bland datorbyggare världen över och har fått fina och bra recensioner. Tror också det är 6 års garanti på deras nätaggrgat, hur bra North-q presterar kan jag inte uttala mig om, men varför inte satsa på Corsair? Du klarar dig som sagt med råge på den kraften, om du däremot har planer på att köra SLI eller liknande är nog North-q ett alternativ.
Processorn ser bra ut (funderar själv på en AM3 940 när eknomin tillåter), moderkortet vet jag inget om, fast det bör inte vara annorlunda än alla andra. Dock måste jag och många andra "troligtvis" starkt avråda från Seagate hdn.

Läs sweclockers egna nyheter: http://www.sweclockers.com/nyhet/8731-nytt_problem_med_seagat...
Skulle själv tagit nån av WD egna större hårdiskar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Allting verkar ok förutom att processorn och moderkortet är lite speciellt. För det första vet jag inte om man kanske måste flasha moderkortet för att kunna köra den cpu:n. Det kan mycket väl funka utan flashning, men det kan bli jobbigt om du måste...

Lyckades hitta en hemsida till moderkortet:
http://www.xfxforce.com/en-gb/products/motherboards/7series/7...
Dock verkar det inte stå något om cpu stöd, någon annan som vet?

Skulle personligen ha satsat på ett moderkort som är garanterat kompatibel med AM3 cpu. (Om ditt moderkort nu inte är det, vad vet jag. )

Hmm okay. Men jag hittade cpu'n under AM2+. Eller är Phenom II AM3? Hittade detta på länken du gav mej: "Supports all Socket AM2+ CPU's up to 95W". Och sen verkar det som om det är inbyggt grafikkort med. Har jag ju ingen användning för eftersom jag ska köra 2st GTX 260. Kanske skulle hitta något annat moderkort istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Personligen anser jag att nätaggregatet är på tok för kraftigt, hittar heller ingen info hurvida det är modulärt eller ej. Skulle tro du klarar dig gott på ett Corsair 620W http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=112022
Alt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=223517
Om inte modulära kablar är ett måste.
Samtidigt som su sparar en 100-lapp. Dessutom är just Corsairs nätaggregat oerhört populära bland datorbyggare världen över och har fått fina och bra recensioner. Tror också det är 6 års garanti på deras nätaggrgat, hur bra North-q presterar kan jag inte uttala mig om, men varför inte satsa på Corsair? Du klarar dig som sagt med råge på den kraften, om du däremot har planer på att köra SLI eller liknande är nog North-q ett alternativ.
Processorn ser bra ut (funderar själv på en AM3 940 när eknomin tillåter), moderkortet vet jag inget om, fast det bör inte vara annorlunda än alla andra. Dock måste jag och många andra "troligtvis" starkt avråda från Seagate hdn.

Läs sweclockers egna nyheter: http://www.sweclockers.com/nyhet/8731-nytt_problem_med_seagat...
Skulle själv tagit nån av WD egna större hårdiskar.

Tänkte att det är lika bra att dra på lite för att vara framtidssäker och för att vara säker på att kunna köra 2st GTX 260. Sen vill jag helst ha modulärt (detta är det btw) så att det blir bättre luftflöde i lådan och så att det ser lite bättre ut.

Okay så den processorn jag valt är en AM3? Haha känner mig helt efter just nu. Ojdå, valde Seagate bara för att det var den tystaste disken när jag byggde min första dator Men en WD får det bli då

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Sorry fel av mig, processorn du har valt är en AM2 men är fullt kompatibelt med det moderkort som du valt. Trodde att det var en AM3 först, berom ursäkt.

Skulle du dock vara intresserad av den nya generationes processorer från AMD (AM3) som använder sig av DDR3 minne istället är du tvungen att välja ett moderkort som stöder AM3, vilket detta INTE gör. Länkar till Swec egen artikel angående AM3: http://www.sweclockers.com/artikel/6154-amd_phenom_ii_am3
AMD's namnval är lite krångligt om du frågar mig.

Men moderkortet och processorn som du har valt nu funkar perfekt ihop, så det är inget att oroa sig för

Och angående nätaggregatet är det ett bra val vid framtida planer på SLI som du hade, så nu är det bara att tuta och köra på, kraften kommer gott räcka gott och väl.
Håller dock med om att det känns bättre med högre Watt-antal när man väljer nätagg. men om man inte har en datorer som drar nytta av allting är det ju bortkastade pengar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Det stämmer att AMD Phenom II är AM3. Dock passar det även med AM2+ moderkort, men kan behöva flashas, som jag nämnde tidigare.
Det kan vara bättre att försöka hitta ett nytt moderkort.
Gör en ny tråd, "Moderkort för AMD phenom II och SLI"..., eller liknande rubrik.
Tyvärr har jag inga tips på moderkort just nu. Tänk även på att kortet måste stödja PC9200-minnen om du nu hade tänkt använda dem, (vissa moderkort gör inte det).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Det stämmer att AMD Phenom II är AM3. Dock passar det även med AM2+ moderkort, men kan behöva flashas, som jag nämnde tidigare.
Det kan vara bättre att försöka hitta ett nytt moderkort.
Gör en ny tråd, "Moderkort för AMD phenom II och SLI"..., eller liknande rubrik.
Tyvärr har jag inga tips på moderkort just nu. Tänk även på att kortet måste stödja PC9200-minnen om du nu hade tänkt använda dem, (vissa moderkort gör inte det).

Glöm det jag sa, killen ovanför mig har rätt. (Vi postade våra inlägg samtidigt)

Permalänk
Medlem

Tck för det id_hunter

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X4 940 fungerar inte på det moderkortet (pga 95W-gränsen), men det finns andra 750a-moderkort som klarar mer strömkrävande processorer.

Ganska meningslöst att undvika Seagate bara för ett gammalt problem som är fixat. Får man en hyllvärmare som inte är fixad så är det bara att ladda hem en ISO och uppdatera firmware.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så ska väl den cpu han har valt funka med moderkort han har valt? Kan inget om Watt-gränsen, men något av Gigabytes kort måste väl funka för han?
Annars, rekommendera något annant till han så han har något att gå på.

Angående Seagate så är det senaste jag hört att det inte är fixat ännu, kanske är sent ute. Men, följande artikel är ju snart en månad gammal. Dom kanske har fixat det nu.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X