Varför är de flesta laptops inte bärbara utan släpbara?

Permalänk
Medlem

Varför är de flesta laptops inte bärbara utan släpbara?

Inbyggd optisk enhet är i min mening meningslöst idag.
Jag använder dvdspelaren på min stationära dator endast då jag installerar om operativsystemet och inte ens då hade jag behövt göra det.
Varför har nästan alla bärbara datorer inbyggd dvd-spelare?
Okej om det är en 15-17" som väger in på stadiga 3 kg. Då kan man förstå användningsområdet.
Men 12"-dator som väger mindre än 2 kg är nästan alltid utrustad med en dvdspelare. Varför, varför?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

för att normalt folk har sitt på skivor ??

tror inte en svensson orkar/vill ha allt på USB minnen, spec inte de äldre

Permalänk
Medlem

För alla tankar inte ner filmer,spel och program

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
För alla tankar inte ner filmer,spel och program

Precis.

Vidare är en laptop fortfarande en laptop/bärbar även om den är 17" och väger 3,5kg.

Släpbarhetsgränsen går för mig först vid 5kg+. Man har väl ffs muskler och en bra väska att ha datorn i och då är 3kg ingenting ju.

Permalänk
Medlem

köp utan ? problem löst .

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Jo jag förstår att folk använder laptopen som substitut till stationär dator. Då behövs kanske en dvdspelare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sdaniel1
köp utan ? problem löst .

Men det är ju det jag säger. Filtrerar jag ut "Ingen optisk enhet" och skärm större än 11" (för att få bort alla netbooks med minimal skärm och kass prestanda) blir det nästan ingenting kvar för rimliga pengar.

12500 kr för den billigaste datorn om man räknar bort Zepto Notus som går bort pga 800 MHz processor. 16000 kr om jag ska köpa någon från en butik jag litar på.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Rätt rolig sak att fundera över..
Nästan alla laptop från onoff ,siba, elgiganten kommer med skräp program också.
Word brukar ingå så man behöver inte office , norton ingår som standrad i 30 dagar med möjlighet att förlänge, inga cd skivor behövs.
Kan inte komma på något som skulle behövas installeras .
Allt finns redan där.

Företagsfolk behöver självklart något externt program men detta installeras oftas av admin genom nätverket då admin inte orkar leta reda på någon cd bland sina högar.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Men asså, hur mycket väger egentligen dvd-spelaren? 3-400g?

Är man så mycket efter låg vikt så är det ju helt klart en netbook som gäller, vill man ha en laptop så är ju den extra vikten försumbart...

Permalänk
Medlem

Min laptop i sig väger 2.59 kg vilket är normal vikt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Inbyggd optisk enhet är i min mening meningslöst idag.

Håller helt med dig. Jag vill ha så lite skrot som möjligt i men laptop. En tyst 15.4" med WUXGA, hygglig batteritid, och kapacitet för att spela HD-filmer. Det är vad jag vill ha...

Borde man inte kunna sätta dit en riktigt effektiv kylfläns, så att datorn blir tystare, istället för den där totalt meningslösa DVD-spelaren? Om plats finns vill säga...

Det tog väl 5 år (nåja...) innan den totalt meningslösa 3,5":s diskettstationen försvann från stationära. Hoppas att det inte tar lika lång tid med DVD-spelaren i bärbara...

Detta är alltså inte bara en viktfråga, utan det är frågan om att man inte vill ha en jäkla släde som ploppar ut lite då och då när man råkar komma åt den. Man vill inte heller ha nåt annat som kan ställa till problem...

Permalänk
Medlem

Kolla på HD-filmer utan optisk enhet...

Semesterfilmer i HD antar jag då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Kolla på HD-filmer utan optisk enhet...

Semesterfilmer i HD antar jag då.

Nä, jag tänkte mest på nedladdade filmer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHertz
Nä, jag tänkte mest på nedladdade filmer...

"ok"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Kolla på HD-filmer utan optisk enhet...

Semesterfilmer i HD antar jag då.

Klart, vi här så swec ser väldigt allvarligt på det här mad piratkopiering.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Klart, vi här så swec ser väldigt allvarligt på det här mad piratkopiering.

Egentligen inte, men moderatorerna gör det, vilket framgår rätt tydligt i reglerna? Annars finns ju flashback...

Men om jag går OnT istället: för mig är brännarfunktionen långt mer viktigare än att läsa skivor, därför jag inte vill ha en laptop utan brännare. Jag har inte alltid tillgång till en stationär dator med brännare (eller allt som jag behöver), tex på somrarna då jag inte är hemma.

Min laptop i sign väger typ ~2,5kg, 14" skärm, brännare o lite annat lull lull och jag tycker inte det är svart eller vitt med brännare, vikt, skärm etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt gillar vi inte antydningar om piratkopierat material i forumet. Detta gäller även omskrivningen semesterfilmer då det ju inte på något sätt är nån okänd term vare sig för oss eller lagstiftande organ vars representanter inte helt omöjligt skulle kunna tänkas finnas bland våra läsare.
Så för er egen skull, tänk på vad ni skriver här.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Väldigt snart så kommer inte nedladdad film vara liktydigt med piratkopierat... Tänkt på det???

Men DVD och annan optisk lagring känns redan stenålder för mig.

Permalänk

I vissa av HP's datorer kan man ta bort den optiska enheten för att minska vikten. Datorn kan ju göras mindre om man tog bort den från början men jag tycker ändå att det är en bra kompromiss att kunna montera bort den.

Jag personligen kan tänka mig att skippa den optiska enheten och möjligen ha en extern om jag skulle behöva det någon gång. Men jag vill att min dator ska vara så liten och lätt som möjligt, jag använder stationär när jag är hemma med optiskenhet så det funkar att leva utan det för mig på min bärbara. Jag tycker min 15.4" klump på 2.7kg är för tung idag så jag tittar på lätta 12-13" alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att optiska enheter kan vara ganska bra ibland, de tre enda syften för dom är för operativ installering, backtrack och ophcrack.

Men jo jag tycker de kan hålla sig till 17"arna.

Sitter med en 15,4"nu och tänker att de kunde har krämat in 2st hdds ist för den jäkla optiska driven. Den tar enorm med plats i datorn helt i onödan.

Så vilken skiter jag i men storleken är enorm.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Inaktiv

Synd att du missade Dustins utförsäljning av Thinkpad X61s för 8k, det är en 12-tummare utan optiskt enhet som väger under 1,5kg med 8-cells batteriet som ger över 5,5 h batteritid, den väger ~1.3kg med de lilla 4-cells batteriet. För övrigt kan du ju köpa nån proffsdator på tex 14 tum med löstagbar DVD-RW som du kan ersätta med en low-weight adapter - en liten plastbit som förhindrar att de åker in damm i facket där DVDn brukar sitta. Då hamnar du på ~2kg och får helt klart en bärbar enligt dina behov.

Permalänk
Medlem

Hade köpt en X61s direkt om det vore så att den hade högre upplösning än 1024x768.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

jo 4:3 känns lite old...

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Inaktiv

14 tum i widescreen i 1440x900 har ju dom flesta tillverkare, plockar du ut DVDn hamnar du på under 2kg det är väl rimligt? Annars finns ju 13.3 tummare i 1440x900 tex x300/301 där du ersätter DVDn med en low weight adaptern eller extra batteri, vikt: 1.3 kg med 3-cellaren utan DVD, 1,5 med dubbla batterier (batteritid ~7h). Tyvärr sitter de SSD i den vilket driver upp priset och inte en jättekraftig propp (1.2/1.4ghz). Eller min personliga favorit x200s vikt 1.1kg (!) också den med 12.1 widescreen i upp tilll 1440x900 (el 1280x800)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Precis.

Vidare är en laptop fortfarande en laptop/bärbar även om den är 17" och väger 3,5kg.

Släpbarhetsgränsen går för mig först vid 5kg+. Man har väl ffs muskler och en bra väska att ha datorn i och då är 3kg ingenting ju.

Aa precis ja reste runt i Europa (bodde i barcelona så d blev lite ryanair osv) med en gammal compaq som vägde bly, typ 5kg.. det var jobbigt för axeln å ha den i en axelremsväska men vafan.. ja mår lika bra för det nu.

en dvdspelare mindre hade inte gjort nån skillnad

Permalänk
Medlem

Tycker folk är för klena och gnälliga idag
Min laptop på 3.5kg är inga bekymmer att bära runt på, hade den vägt 1kg hade jag inte klagat direkt. Men jag tycker det är fullt acceptabelt för en underhållningscentral med hemmabio, full-HD, klart godkända prestanda och 16" skärm.

Visa signatur

På skrivbordet: Acer aspire 6935G, MacBook Pro 13", Dell E228WFP 22", Logitech Z-5500, iPhone 3G 16gb vit, iPhone 4 16gb, Playstation3 slim och LG 42" FullHD-skärm.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också optisk enhet är ganska onödig.

På min jobb laptop har jag aldrig på 2½ år använt den optiska enheten.

LG har ju sin äldre P300 och den nyare P310 som säljs utan optisk enhet, men en extern USB följer med.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Klart som fan man skall ha en dvd rom! Hade jag inte haft det och fått gjort en återställningsskiva så hade min lilla 12 tummare aldrig levt idag. Kör bara

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att det borde komma fler mkt lätta laptops med vettig skärm (gärna 14 tum) och med extern USB-ansluten DVD-spelare istället. Det räcker ju med en extern DVD-spelare de få gånger man behöver det. Det sparar ju en hel del på vikt & storlek.
Det innebär ju inte att dagens modeller med DVD-spelare ska försvinna...

Om man t ex pendlar och jobbar på tåget så är det värt mkt med en smidig lap top.

Permalänk
Medlem

Jag har sedan mindre än en vecka tillbaka något jag vill kalla smidig multimedialaptop på 13,3" med möjlighet att plocka ur den optiska enheten (som enligt uppgifter väger in på ~170g). Med den urtagen ger det datorn en nettovikt på ca 2 kg (utan strömadapter). Helt acceptabelt tycker jag som gått från 15,4" och ca 2,7 kg innan.

Vet dock inte hur vanligt det är med funktionen att kunna plocka ur dvd-spelaren. Det är garanterat något som är mer ovanligt än vanligt iaf! Vad jag tror är att vi kommer få stå ut med de optiska enheterna ganska länge till, men kanske att det kommer fler varianter utan eller med mjölighet att plocka ur dem.

Faktumet att blueray läsare/skrivare blir billigare och billigare och därmed slår sig in på marknaden som komplement/(substitut?) till DVD'n och möjligheten att kolla på HD-filmer gör nog att de optiska kommer hänga i lite till. Det jag menar är att blueray ökar/bibehåller efterfrågan på att kunna spela upp skivor av olika slag i våra bärbara datorer.

//R

Permalänk
Medlem

Samtidigt kan man koppla en HDD var CD/DVD spelar låg Det vad jag gjorde men man behöver en adapter

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1