C:\Documents and Settings, varför spara där?

Permalänk
Medlem

C:\Documents and Settings, varför spara där?

Hej.
Jag vet inte om det redan finns en tråd om detta, hänvisa isf gärna tack.

Jag undrar varför det är så att i windows så sparas det alltid en massa i C:\Documents and Settings o dess underkataloger.

Varför kan inte alla filer hålla sig i programets egna mapp? Tex C:\Program\Futuremark och C:\Spel\Far Cry 2.

Vet inte med er men jag tycker det är enormt enerverande att leta reda på filer som dels används och dels filer som lämnas kvar efter en avinstallation av program.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är för att man går ifrån DOS/windows9x stil på att se hur filer ska ligga. Mer mot unix-världen.
Tänk på att det inte bara är du som hemanvändare och som kör administratör som ska köra OS:et utan företag etc.

Man vill inte att vanliga användare ha skrivbehörigheter i programmapparna då de kan förstöra saker, dels för att flera olika användare (användarkonton) ska kunna använda samma program men med olika inställningar. Endera måste programmet självt hitta på någon inloggning då för att särskilja filer som skapas av användare (t.ex. saved games i spel). Och det brukar vara en hel del annat också.

I unix-världen har varje användare en /home/användarnamn katalog, men man brukar också spara programinställningar där. Vilket gör det rörigt. Windows har mappen %APPDATA% för programinställningar (vissa program envisas med att spara i "mina dokument"-mappen).
Så alla användarspecifika filer som ett program skapar som inte behöver visas till för användaren ska in i %appdata%, de som behöver ses sparar man oftast i dokumentmappen (typ om man skriver ett word-dokument).

En avinstallerar som följer normen ska ge val om man vill ta bort användarrelaterat material (inställningar etc.) och ska i så fall rensa registret och programmets mapp i %appdata%.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tips:

Jag brukar "flytta" mina viktigaste mappar under C:\Users

ex. C:\Users\MittNamn\Music ---> D:\Music

Så allt är kvar vid ex en formatering.

Högerklicka på ex mappen Music, välj Properties, sedan Location och Move. Jag brukar behålla mappnamnet under D: så jag vet vad det är för nåt.

Jag brukar flytta Documents, Downloads, Music, Pictures, Saved Games och Videos

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Frag
Tips:

Jag brukar "flytta" mina viktigaste mappar under C:\Users

ex. C:\Users\MittNamn\Music ---> D:\Music

Så allt är kvar vid ex en formatering.

Högerklicka på ex mappen Music, välj Properties, sedan Location och Move. Jag brukar behålla mappnamnet under D: så jag vet vad det är för nåt.

Jag brukar flytta Documents, Downloads, Music, Pictures, Saved Games och Videos

Intressant! Ska prova så fort jag kommer hem.

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan faktiskt flytta hela sin profilmapp om man vill.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hur gör jag det i xp?
Jag vill kunna flytta min C:\Documents and Settings\namnetpåmindator mapp så att det alltid skrivs där. Tex: D:\Documents and Settings\namnetpåmindator.

Går det?
Väldigt smidigt vid behov av formatering av C:\

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Well. Det är inte C:\Documents and Settings\namnetpåmindator utan ditt profilnamn.

Jag *tror* det kan skapa problem om man bara kopierar profilmappen så vi gör det på den säkra vägen.

Har du XP professional fungerar det, men har du home edition tror jag det inte går (vi kan kanske tänka ut en annan lösning).
Tänk på att du inte utan vidare kan använda din användarprofil på ett annat, nyinstallerat, windows.

Börja med att skapa ett nytt användarkonto med administratörsrättigheter.
Logga in på det, gå till avancerat-fliken i systemegenskaperna (egenskaper på "min dator"). Där finnas en Inställningar-knapp under kategorin användarprofiler. I rutan som visas markerar du din vanliga användare. Som du märker kan man inte kopiera profilen på det konto man just är inloggad på, därför nyttan med ett nytt tillfälligt konto.
Välj att kopiera till D:\Documents and Settings
Välj att din vanliga användare som rättighet att använda.

När den här kopieringen är klar öppnar du lusrmgr.msc i kör.
Klicka fram egenskaperna för ditt vanliga konto och på profilfliken så kan du manuellt ställa in sökväg till profilen. Ändra det till D:-varianten.

Logga ut och nu in på ditt gamla konto. Testa %homepath% variabeln och se att du kommer till D:. Du kan även döpa om namnet på mappen i documents and settings på C: för att vara säker på att det fungerar (logga ut och in). När du är klar med det här är det bara att radera det temporära kontot och ta bort bådas profilmapper från C:\Documents and settings.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

För att byta plats på "Mina dokument"-mappen och alla undermappar:

Startmenyn --> För musen över "mina dokument" --> högerklicka --> välj egenskaper --> tryck på tabben "plats" --> välj var du vill ha foldern på datorn. --> OK, sen får du vänta medan alla filer förs dit du vill ha dem.