Permalänk

Tips på vidvinkel

Tog nyligen steget från kitgluggen som följer med Canon 400D till ett Sigma 18-55/2,8... skillnaden är total! Kan inte vara mer nöjd.

Dock saknar jag "vidvinkeln" på Sigmat. Vet att det inte skiljer så värst mycket mellan dessa objektiv, men den är dock märkbar.

Vad jag vill ha tips på är ett objektiv i vidvinkelkategori på minst 2,8f och en prislapp på under 6 000 sek. Nytt eller begagnat spelar kanske ingen roll, men helst nytt.

Cheer tops!

(Vet inte om zoom-möjligheter infinner sig på bra vidvinklar?)

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Gigabyte Auros Elite B450 | Fractal Design Define S | 16 GB DDR4 3600 MHz | Gigabyte 2060 Super | 500 GB Samsung 970 EVO Plus | Corsair RM750X | be quiet! Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem

Canon 10-22/3.5-4.5 USM sägs vara en av de bästa vidvinkelzoomar för corp-sensorer. Annars är säkert Tokina 11-16/2.8 bra, men då blir den inte lika vid. Skillnaden mellan 10 mm och 11 mm är större än vad man kan tro.

Jag har en Sigma 10-20/4.0-5.6, den är sämmre än ovanstående men jag är riktigt nöjd med den.

Ljusstyrkan är inte så viktig med de här brännvidderna. Det är inga problem att ta med 1/10 s slutartid med 10 mm brännvidd handhållet.

Permalänk
Medlem

Vill du nödvändigtvis ha f/2.8 så är det nog Toina 11-16/2.8 som du har att välja på, typ, iaf om du vill ha en zoom. Canon har ju sitt EF 16-35/2.8 L USM, men frågan är om det är värt priset för de ynka 2mm extra man får.
Även vad gäller fasta objektiv är det väl eg ganska svårt att hitta de som är särskilt vidvinkliga och som dessutom är f/2.8.

Kan du leva med lite sämre ljusstyrka så finns Sigma 10-20 och Canon 10-22, som midisk nämner och så finns även Tokina 12-24.
Vad jag tycker om Sigma vs Tokina i detta fallet kan du läsa här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=889...

Hur de presterar emot Canon 10-22 är jag inte helt 100 på, men jag är tveksam till att Canon 10-22 är så mycket bättre att det är värt så mycket mer pengar.

I dagsläget verkar det som att Tokina 12-24 har blivit dyrare och Sigma har väl med tiden blivit lite billigare, så idag är prisskillnaden relativt stor, vilket talar till Sigma 10-20s fördel.

Ljussyrka är väl, IMO, inte likna nödvändigt på dessa brännvidder. Man kan inte få sådär jättekort skärpedjup även med f/2.8 på vidvinkel och ju kortare brännvidd desto längre tider kan man handhålla.