Permalänk
Medlem

Köpråd av dator

Hej.

Ska köpa en ny bärbar dator och har tittat runt lite efter bra alternativ för
mig. Jag kommer inte spela speciellt mycket men kommer köra en del 3d applikationer, ex. 3dsmax. Kommer kanske lira wow eller liknande också men det är ju inte så krävande.

Vill ha en datorn som går smidigt och snabbt. Alltså gärna mycket ram och en snabb processor. Kommer använda den mycket till att koppla till tv och kolla på film samt lyssna på musik. Så jag funderar på en dator med HDMI.. Är det ett bättre alternativ än DVI och VGA ? Kanske någon kan förklara skillanden ?

När det kommer till grafikkort vill jag gärna ha Nvdia eller ATI eftersom jag hört massa dåligt om intels grafikkort, stämmer detta eller ?

Jag vill gärna komma under 7000 i pris om det är möjligt. Kan ev sträcka mig lite högre.

Så det skulle vara mycket vänligt om någon med lite koll på laptopmarknaden kunde rekomendera lite bra maskiner som passar min behov!

Tack på förhand!

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

ja ge lite bra tips nu, är ute efter ungefär samma typ av dator

Permalänk
Medlem

Har kollat på 2 acer.. Iof lite över min budget men dom verkar rätt heta.
Jag är inte så kunnig på alla olika processorer och grafikkort till bärbara och vilka som är bäst..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=357620
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=336604

Båda har samma pris trots att det står att den ena kostar 9990.
Elgiganten.

Så min fråga är.. Vilke är bäst av dessa 2 ? elller dom kanske är bra inom olika användningsområden ?

Tack på förhand

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk

Asus X56VA. Är en riktigt allround dator som har allt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Asus X56VA. Är en riktigt allround dator som har allt.

Ser bra ut, hur står sig Mobility Radeon HD 3650 mot Nvidia 9600M GT kortet som sitter i acern ?
Vad finns det som talar för Asus modellen om man gämför den med Acern, är inte så duktig på vilken processor som är bäst vilka minnen som är snabbast osv.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

9600M GT är en bra bit bättre än Mobility Radeon HD 3650, men jag tror 3650 klarar av det du nämnde i första inlägget med.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

ASUS W90 rekommenderas

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

VGA är analogt, DVI och HDMI är digitalt HDMI är i princip DVI med ljud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
ASUS W90 rekommenderas

Verkar lite väl dyr

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultent3
Ser bra ut, hur står sig Mobility Radeon HD 3650 mot Nvidia 9600M GT kortet som sitter i acern ?
Vad finns det som talar för Asus modellen om man gämför den med Acern, är inte så duktig på vilken processor som är bäst vilka minnen som är snabbast osv.

Det är lika processor och Acer har bättre grafikkort med DDR3 men Asus har, mer minne, större hårddisk, bättre upplösning, Blåtand, numeriskt tangentbord, roterbar webbkamera.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Det är lika processor och Acer har bättre grafikkort med DDR3 men Asus har, mer minne, större hårddisk, bättre upplösning, Blåtand, numeriskt tangentbord, roterbar webbkamera.

Ok.. tackar så mycket för hjälpen Ska fundera ett par dag sen blir det att beställa!

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.