Permalänk
Medlem

Vilket OS? osäker..

Hej!

Nu är det så att jag har beställt en ny dator (phenomII quad,4Gb ram, 2x4870 etc) och har alltid tyckt att xp är grymt och vista skit. Men nu börjar jag fundera på om inte prestandan (är ju en ganska shysst burk) kanske är för "hög" för Xp.

Frågan är alltså, om man köper en ny dator, ska man ha xp eller vista?
Nackdelar/fördelar? Kan inte ett skit om OS så upplys mig gärna.

/Nick

Visa signatur

Lalla

Permalänk
Medlem

Vista såklart.

Varför är vista skit?

Permalänk
Medlem

Vista är inte skit egentligen, visst det är inte bäst men kör det tills Windows 7 kommer

Permalänk
Medlem

Nä är mest påverkad av mina vänner (som kan datorer) de gnäller ofta på vista.

Visa signatur

Lalla

Permalänk
Hedersmedlem

Vista funkar bra på stationära datorer med relativt ny hårdvara i min erfarenhet. Jag är ganska "anti"-Vista, men det är mest för att det strulade sjukt mycket på min laptop.

Permalänk
Medlem

Vista använder resurserna i datorn. Det gillar inte vissa utan de är fixerade på att systemet ska använda så lite ram som möjligt.

Jag körde xp 64 ett tag förut med 8gig minne. Stängde av" pagefilen och lät OSet använda så mycket fysiskt minne det ville, blev ca 800mb.

Om man har 8gig är det ju trevligt om OS laddar upp mycket och håller sakerna i ramminnet istället för att ladda om grejerna från hårddisken hela tiden.

Sedan vet jag inte hur det blir med processorerna...

Gillar du xp så kör på det. Personligen tycker jag att "logiken" i Vista är lite bättre, men eftersom vet var allt ligger i xp redan så spelar det ju ingen roll.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Uppenbareligen kan de inte datorer så bra som de vill få dig att tro då Vista faktiskt fungerar riktigt bra nu, det var skräp första året på marknaden men samma visa gällde för 95, 98, 2000, Me, XP osv.. Folk har väldigt kort minne av sådana här saker uppenbareligen, men nu verkar det ju som Windows 7 äntligen kommer vända den trenden och vara färdigt vid release för en gångs skull, men nu babblar jag iväg om annat..

Tycker definitivt du ska köra på Vista 64, har kört det själv sedan början på december och det har fungerat kanon, flyter på bra och är betydligt stabilare än vad jag hade vågat föreställa mig.. Kan ärligt säga att jag aldrig vill gå tillbaka till XP igen nu

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

när du har en såpass nu och bra dator prestandamessigt så kör med vista...dessutom så är vista mkt mer snyggare än xp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att köra Vista endast om du tänker använda dig utav DirectX 10.

Hade DX10 funnits på XP hade jag aldrig ens ägnat en tanke åt att installera Vista.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigNick
Nä är mest påverkad av mina vänner (som kan datorer) de gnäller ofta på vista.

Ska jag vara helt ärlig så brukar de flesta som klagar på vista och säger att det är rent skit vara folk som egentligen inte är särskilt kunniga men tror att de är bäst...

Det är min allmänna uppfattning iaf

Om du tänker köpa så tycker jag att du ska skaffa Windows 7 betan och använda den tills windows 7 släpps

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Vista, eller vänta på Windows 7

Lär komma under sommaren, själv väntar jag på det innan ja uppdaterar burken.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Vista! Eftersom du då kan utnyttja DX10!!! Men när Windows 7 kommer, så skaffa det! Kommer bli fint. Betan ser sjukt bra ut

//antonmoritz

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem

XP självklart tills Windows 7 kommer. Vista är bara skit som aldrig blev klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Välj 64-bit och ladda hem

Dålig idé, jag tippar på att det är en spel dator med den prestandan. Puckat att välja ubuntu då (no offence)

Permalänk
Medlem

Frågan är väl XP vs win7 då win7 är en uppdaterad version av vista och är bättre än föregångarna på alla sätt o vis. Kör betan tills riktiga kommer. Då köper du den och trycker in cd-keyn. Hoppas kan man ju göra att det funkar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
XP självklart tills Windows 7 kommer. Vista är bara skit som aldrig blev klart.

Du har inte läst de tidigare inläggen va?

Och Nej vista är inte skit idag. var i starten

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanzooon
Vista är inte skit egentligen, visst det är inte bäst men kör det tills Windows 7 kommer

Någon som vet om man bara kan installera 7 över vista eller om man måste formatera o skit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Välj 64-bit och ladda hem

Ja, lätt... Du tror inte att han har tänkt att använda sina 2 HD4870 till något?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
XP självklart tills Windows 7 kommer. Vista är bara skit som aldrig blev klart.

Nej, XP är inget självklart val idag... Bara vistahatare som vägrar inse sanningen som påstår det om och om igen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin79
Någon som vet om man bara kan installera 7 över vista eller om man måste formatera o skit?

Japp man kan göra en "uppgradering". Men det är dock inte att rekommendera... det är alltid bäst att formatera och göra en ren installation.

Permalänk

Vista, utan tvekan.

Fördelarna är att du får samma/bättre prestanda (enligt majoriteten av testerna som är up to date i all fall), det är snyggare, smartare startmeny, framtidssäkrare, mycket bättre ur en säkerhetsaspekt.

Nackdelarna är bland annat gammal mjukvara/drivrutiner kan krånga eller inte ens existera för vista. Du måste lära om en del! (vilket inte enligt mig är en nackdel men vissa verkar tycka det). XP kan vara billigare med (beroende på vart man köper/version av windows)

Mycket större chans till en smidigare övergång till windows 7 om du kör vista! Det ska bara vara att uppgradera. Medans windows xp till windows 7 kan vara problem med tanke på drivrutinsystemet ändrats etc...

EDIT: letade reda på ett test så jag slipper bråka om mitt påstående angående prestandan: http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2302500,00.asp

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Majoriteten verkar säga Vista 64 så det får bli det, känns lite jobbigt att installera win7 eftersom det fortfarande bara är i beta version.

Det är som påstått en "spel"dator och då vill man väl använda DX10?

Och väldigt trevligt om man kan uppdatera sitt Vista till win7.

Visa signatur

Lalla