Permalänk
Medlem

Raida, hjälp

Hej,

Om det här är fel forumdel, flytta gärna tråden. Om svaret finns i annan tråd, länka gärna.

Imorgon ska jag formatera om datorn. Har köpt två nya 640-hårddiskar som jag tänkte raida med varandra.

Första frågan, hur gör jag för att raida dom?

Andra frågan. Sitter på en vanlig hårddisk nu som är full typ. Kan jag installera ett vista på mina nya hårddiskar och sen skita i att formatera om min nuvarandra hårddisk, för att sedan när jag är igång på nya hårddiskarna bara flytta över allt från den gamla? Så slipper jag backupa. Ska inte ha kvar den gamla hårddisken tror jag.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

1. Skall du köra mjukraid, chipsetraid eller kontrollerraid - vilken raid, 0, 1, 5?
2. Vad menar du med formattera? Man skiljer på installation av OS och formattering av partitioner.

Permalänk
Medlem

han vill nog göra en hw raid i bios de som är most common. Se till att få in dina raid drivers på en floppy som du sedan ska använda vid installation på din nya raid. Du trycker F6 när datorn ska boota upp installationsprogramet av xp. Om de nu är xp du ska köra d.v.s

drivers för raid brukar finnas på moderkortets cd-skiva. eller på tillverkarens hemsida

Permalänk

ställer in i bios brukar hetatypraid eller liknande ^^ sen är det i alla fall på nvidia chipset efter bios har ladats in så trycker man F10. kommer stå. där väljer du vilken raid du vill ha och vilka hårddiskar som skal raidas.

när du installerar windows så ska du ha en floppy med drivrutiner. ska trycka F6 precis i början när det står installera scsi/raid drivers.

läg till alla drivrutinerna från floppyn och sedan är det bara en vanlig instalation.

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

och om man inte har en floppy?

Permalänk

du kan slltid Slipstream din instalations cd. har alldrig själv gjort det föredrar floppy

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

Ändrade till raid i bios och tryckte ctrl-i vid start (intel). Sen fixade vista resten.

Ser nu att mitt första inlägg var ganska fattigt på information
Men tack för alla svar.