Permalänk
Medlem

Sapphire 4850 strul

Hej!

Nu sitter jag här med mitt nya Sapphire 4850 kort och det mesta fungerar bra. Dock så är det en del meddelanden som ploppar upp på skärmen som säger att Catalyst har startat om och att drivrutinerna har startat om också. Jag har provat att installera de nyaste drivisarna men det hjälpte inte. Jag laddade ner Catalyst, den senaste, från AMD/ATIS hemsida.

Är det någon som upplevt något liknande eller samma problem?

Visa signatur

iCus

Permalänk
Hedersmedlem

När händer dessa konstigheter? I spel?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

I spel, windows och nu har det blivit ännu värre =/. Nu har det kommit en massa artifacter av olika slag. F.E.A.R.2 demon blev svart vit och sen försvann golvet och texten i menyn. I windows blev allt grönt, blått och svart. Är det drivrutinen eller är det nått annat galet? Fungerar annars bra..

Visa signatur

iCus

Permalänk
Medlem

Rensade du ur Nvididrivrutinerna ordentligt med drivercleaner eller liknande?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag av installerade dem men nått annat gjorde jag inte. =/ Jag får upp den här ballongen då och då i alla fall. http://img509.imageshack.us/my.php?image=wrongvr1.jpg

Visa signatur

iCus

Permalänk
Avstängd

Har du möjligheten så installera dels om windows samt kolla upp så kylaren på grafikkortet sitter ordentligt och att den inte går för varmt. Låter som att kortet går för varmt.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Avstängd

Varför envisas swec's medlemar att köpa sapphire när det står VARNING köp ej deras kort men endå ska det köpas för att sedan göras trådar om..."strul med mitt sapphire"...

Permalänk
Medlem

Att installera om windows är alltid en bra ide om du går från Nvidia till Ati. Nvidias avinstallationsprogram verkar lämna kvar en massa skräp som sedan får atis drivrutiner att strula. Det jkan dock räcka att du kör drivercleaner och tar bort gamla rester av Nvidias drivrutiner.

Det finns också en bugg i vista som gör att både Nvidias och och ATis drivrutiner kraschar med jämna mellanrum. Den verkar slå helt slumpartat från användare till användare. Det kan hjälpa att installera om windows här.

Sapphire-kortet är helt OK och verkar inte vid första ögonkastet ha med dina problem att göra.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaren! Jag testade med drivecleaner och det fungerade okej. Jag har inte fått nått felmeddelanden nu efter det. Ska testa lite spel och se om det strular sig. Annars får det bli att installera om Vista. Btw så är kortet 40 grader nästan exakt. fan speed är på 20 %.

Visa signatur

iCus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Varför envisas swec's medlemar att köpa sapphire när det står VARNING köp ej deras kort men endå ska det köpas för att sedan göras trådar om..."strul med mitt sapphire"...

Dom senaste grafikkorten jag har haft har varit från Sapphire och har aldrig haft problem.
Därför är jag envis och använder Sapphire kort ..=)

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Antec Plus 1080 ] [ Antec 430w ] [GA-EX38-DS4] [ Intel E8400 @ 3,60Ghz ] [ Sapphire HD 4850 ] [2x2 GB Ram 800 Mhz] [ Seagate 500gb ] [ Western Digital 160gb ] - [HTPC] - [MSI K8n -neo4-F] [x-silence 300w] [AMD 64 3700+] [Sapphire x1950 pro] [500gb HD] - [Bärbar] - [ASUS A6RP] [Server] - [MSI KT3V] [AMD Athlon XP 2400+] [Radeon 9550] [500 GB s-ATA]

Permalänk
Medlem

Nu fick jag ett likadant felmeddelande när jag testade Crysis. Det flöt på bra och det var inget annat problem jag upplevde än att spelet hängde sig första gången av ballongen som dök upp i windows. Får väl installera om Windows och se om det löser sig

Annars är det ett mycket bra kort och jag är grymt nöjd.

Visa signatur

iCus

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att stänga av GPU-recovery i CCC, det kan ibland strula mer än det hjälper

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

samma sak hände faktist mej.. jag klantade mej när jag avinstallerade nvidia drivrutinerna... har för mej att jag installerade om nvidia drivrutinerna o sen avinstallera igen o tog ner nyaste drivisar till ATI från deras hemsida o så funkade det!

Permalänk
Medlem

Jag tror på Jalle64as idee.
Stäng av VPU recover i CCC.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm