Permalänk
Medlem

Logga in som rood

Hej,
Jag behöver kopiera en fil till /opt och det kan man tydligen bara göra om man är root
Loggar in som root (sudo -s + password etc) och i terminalen verkar jag vara i root
"root@smurf:~#" står det i terminalen
MEN
jag får fortfarande inte pilla på mappar som har owner root och det står att jag inte är inloggad som root
Har kollat tips på nätet men det jag läst går ut på att pillla i mappar som jag faktiskt inte är ägare till och sålunda går det inte.
Vad göra?
Tacksam för svar.
Konfiguration enl nedan

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Inaktiv

sudo nautilus

om du är inloggad som vanligt, med x och hela köret...

brukar funka för mig, ta det jääävligt lugnt bara...

Permalänk

Nu vet inte jag om det är nån form av monsterbugg eller om det kan vara så lätt att du försöker pillra med mapparna utanför terminalen?
Du måste använda terminalen, om du redan vet de får jag ursäkta

Permalänk
Medlem

nej jag kör utanför terminalen när jag väl är inloggat. hur kopiera filer från terminalen? sorry men jag är fullständigt noob i linux

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk

Om du vill vara root för mer än ett kommando ska du skriva "sudo -i". Annars om du flytta en fil kan du skriva t.ex. "sudo cp /mapp/fil /nymapp".

Lycka till!

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Du kan även starta nautlius med root rättigheter med gksudo nautilus i terminalen, gäller bara gnome om jag minns rätt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
nej jag kör utanför terminalen när jag väl är inloggat. hur kopiera filer från terminalen? sorry men jag är fullständigt noob i linux

cp -R <källa> <mål>

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Annars fungerar ju: sudo nautilus
Om det är nautilus du använder...

Permalänk
Medlem

Ok med nautilus lyckades jag kopiera in zipfilen till /opt
Ligger där snällt och fint men när jag ska packa upp den vill den inte
... no such file or directory.
Ligger på root@smurf:/opt# men den hittar inte filen so m ligger där
har kopierat texten från egenskaper och skrivit gzip - <filnamn>
men som sagt filen vill inte. Finns det något annat sätt att unzippa på i Ubuntu?
lyckas iof unzippa filen på skrivbordet med filbläddraren men inte i /opt där filen ska ligga och får inte tillstånd att dragndroppa i /opt fast jag är inloggad root

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Ok med nautilus lyckades jag kopiera in zipfilen till /opt
Ligger där snällt och fint men när jag ska packa upp den vill den inte
... no such file or directory.
Ligger på root@smurf:/opt# men den hittar inte filen so m ligger där
har kopierat texten från egenskaper och skrivit gzip - <filnamn>
men som sagt filen vill inte. Finns det något annat sätt att unzippa på i Ubuntu?
lyckas iof unzippa filen på skrivbordet med filbläddraren men inte i /opt där filen ska ligga och får inte tillstånd att dragndroppa i /opt fast jag är inloggad root

Ett tips när du inte vet hur olika kommandon fungerar är att först kolla i man-sidorna.
Skriv: "man gzip" och bläddra med piltangenterna.
Fick efter en snabb titt ut att du ska skriva: gzip -d <filnamn>

Edit: För att kopiera mappen från skrivbordet till /opt så kan du bläddra till skrivbordet i natuilus som körs som root och högerklicka välj kopiera eller "Ctrl+c" och klistra in i /opt
eller i en terminal skriva: sudo cp -R <sökväg till det som ska kopieras> <sökväg dit det ska>

Permalänk
Medlem

Jo tack jag har en Windows-partition också. Jättebra om man ska spela data-spel men det var också allt det var bra till.

> Fick efter en snabb titt ut att du ska skriva: gzip -d <filnamn>

Jo jag skrev fel här bara... har provat massa varianter men när det ska till att öppnas i /opt känner inte terminalen igen filen. Och i Nautilus har jag inga äganderättigheter. Ber att få återkomma

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite lustigt att du kan säga att windows endast duger till att spela spel, när du själv inte ens kan kopiera filer i linux.
... underhållande får jag säga

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Touche! Men jag antar att det GÅR att kopiera filer i Linux även om det strular för mig för tillfället. Jag vet vad som INTE går i Windows.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Touche! Men jag antar att det GÅR att kopiera filer i Linux även om det strular för mig för tillfället. Jag vet vad som INTE går i Windows.

"sudo nautilus" för att starta den som root brukare, om du bara byter användare i CLI så sker ingen ändring med rättigheterna i programmen du kör i gnome.

I CLI för decompression:
*.zip = "unzip filnamn"
*.tar.gz = "tar xvzf filnamn"

Har du rätt verktyg installerade så fungerar nog extract meny:n i nautilus.

Permalänk
Medlem

Steg 1 när jag undervisar datorintroduktion är att få folk att trycka på tab.
Personligen rekommenderar jag att man trycker tab mellan varje tecken, gärna oftare. 10 ggr/sek är lagomt.
Anledningen till detta är att folk alltid skriver fel.

min_fil.txt är inte samma som
Min_Fil.txt
min fil.txt
"min fil.txt"

"min fil.txt"
är inte samma som
min fil.txt

cd /opt ls * nu skall du se filen om den verkligen finns där, vi säger att den heter foo.zip * unzip f *nu trycker du tab* unzip foo.zip *så dyker detta upp*

Om foo.zip inte dyker upp kan det bero på att flera filer heter något med f, så då skriver vi fo och trycker tab, o.s.v tills det fylls på. Trycker man tab 2 ggr så får man förslag på vad som finns att välja på. Finns inte foo.zip med så finns den helt enkelt inte, eller så står du i fel mapp.

Permalänk
Medlem

Som Micket säger TAB:
/h[tab]/$USER/Des[tab]/fi[tab] = /home/$USER/Desktop/fil.zip
sudo cp -fi /h[tab]/$USER/Des[tab]/fi[tab] /o[tab]/fil.zip =
sudo cp -fi /home/$USER/Desktop/fil.zip /opt/fil.zip
sudo unzip -o /o[tab]/fi[tab] =
sudo unzip -o /opt/fil.zip
Om du vill göra det grafiskt:
gksu naut[tab] = gksu nautilus

Permalänk
Medlem

Ok stort framsteg - lyckades unzippa i /opt men vad gör jag för fel här?

jr@caligula:~$ sudo nautilus
[sudo] password for jr:
jr@caligula:~$ cd /opt
jr@caligula:/opt$ tar xvf maxwell64-1.7.1-exes-fc6.tar
mxcl
tar: mxcl: Funktion "open" misslyckades: Åtkomst nekas
mxclng
tar: mxclng: Funktion "open" misslyckades: Åtkomst nekas
mxst
tar: mxst: Funktion "open" misslyckades: Åtkomst nekas
mxed
tar: mxed: Funktion "open" misslyckades: Åtkomst nekas
mximerge
tar: mximerge: Funktion "open" misslyckades: Åtkomst nekas
tar: Avslut med felslutstatus fördröjd från föregående fel
jr@caligula:/opt$ tar xvf maxwell64-1.7.1-exes-fc6
tar: maxwell64-1.7.1-exes-fc6: Funktion "read" misslyckades: Är en katalog
tar: Vid bandets början, avslutar nu
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu
jr@caligula:/opt$ tar xvf maxwell64-1.7.1-exes-fc6
tar: maxwell64-1.7.1-exes-fc6: Funktion "read" misslyckades: Är en katalog
tar: Vid bandets början, avslutar nu
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu
jr@caligula:/opt$

... använder clip och copy så det borde ju inte bli fel.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Ok stort framsteg - lyckades unzippa i /opt men vad gör jag för fel här?

jr@caligula:~$ sudo nautilus
[sudo] password for jr:
jr@caligula:~$ cd /opt
jr@caligula:/opt$ tar xvf maxwell64-1.7.1-exes-fc6.tar
mxcl
tar: mxcl: Funktion "open" misslyckades: Åtkomst nekas
mxclng
tar: mxclng: Funktion "open" misslyckades: Åtkomst nekas
mxst
tar: mxst: Funktion "open" misslyckades: Åtkomst nekas
mxed
tar: mxed: Funktion "open" misslyckades: Åtkomst nekas
mximerge
tar: mximerge: Funktion "open" misslyckades: Åtkomst nekas
tar: Avslut med felslutstatus fördröjd från föregående fel

Troligtvis har du inte rättigheter läsa filen. Det hjälper inte att du ger nautilus sudo om du sedan packar upp i shellen.

Enklast är att ändra permissions på filen:

$ sudo chmod a+r maxwell64-1.7.1-exes-fc6.tar
$ tar xvf maxwell64-1.7.1-exes-fc6.tar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
jr@caligula:/opt$ tar xvf maxwell64-1.7.1-exes-fc6
tar: maxwell64-1.7.1-exes-fc6: Funktion "read" misslyckades: Är en katalog
tar: Vid bandets början, avslutar nu
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu
jr@caligula:/opt$ tar xvf maxwell64-1.7.1-exes-fc6
tar: maxwell64-1.7.1-exes-fc6: Funktion "read" misslyckades: Är en katalog
tar: Vid bandets början, avslutar nu
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu
jr@caligula:/opt$

... använder clip och copy så det borde ju inte bli fel.

Här försöker du packa upp en katalog med tar vilket inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Soulfly han har nog de rättigheterna, men han har ju såklart inte rättigheter som vanlig användare att skriva i /opt/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Ok stort framsteg - lyckades unzippa i /opt men vad gör jag för fel här?

jr@caligula:~$ sudo nautilus
[sudo] password for jr:
jr@caligula:~$ cd /opt
jr@caligula:/opt$ tar xvf maxwell64-1.7.1-exes-fc6.tar
mxcl
tar: mxcl: Funktion "open" misslyckades: Åtkomst nekas
mxclng
tar: mxclng: Funktion "open" misslyckades: Åtkomst nekas
mxst
tar: mxst: Funktion "open" misslyckades: Åtkomst nekas
mxed
tar: mxed: Funktion "open" misslyckades: Åtkomst nekas
mximerge
tar: mximerge: Funktion "open" misslyckades: Åtkomst nekas
tar: Avslut med felslutstatus fördröjd från föregående fel
jr@caligula:/opt$ tar xvf maxwell64-1.7.1-exes-fc6
tar: maxwell64-1.7.1-exes-fc6: Funktion "read" misslyckades: Är en katalog
tar: Vid bandets början, avslutar nu
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu
jr@caligula:/opt$ tar xvf maxwell64-1.7.1-exes-fc6
tar: maxwell64-1.7.1-exes-fc6: Funktion "read" misslyckades: Är en katalog
tar: Vid bandets början, avslutar nu
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu
jr@caligula:/opt$

... använder clip och copy så det borde ju inte bli fel.

Du missförstår oss.
sudo nautilus
och sedan får du upp grafiska nautilus, där du har alla rättigheter och kan göra allt grafiskt, bara klicka på filen! Ingen vits att öppna nautilus om du ändå tänkt använda terminalen för att packa upp.
Så, sudo nautilus, sedan kan du lämna terminalen för bakom dig.

Även fast du öppnat nautilus med root-rättigheter, så är du fortfarande bara din användare i terminalen, så anledning att du får fel är för att din användare inte har rättigheter att skriva i mappen /opt/
Så, varje enskilt kommando du vill göra, som kräver root-rättigheter (som att skriva i mappar utanför din hemmapp) måste du lägga till sudo.
sudo tar xvf maxwell64-1.7.1-exes-fc6.tar
Du behöver dock bara skriva in lösenord varje gång det gått lång tid sedan sist.

Du kan logga in som root i en terminal genom att skriva
sudo su
då ändras prompten (där det står jr@caligula: just nu) och du är root, och har rättigheter att göra alla dumheter du kan tänka dig.

edit: Såg att sudo -s verkar också funka, men du glömde det andra gången.

Permalänk
Medlem

Isf räcker det att sätta sudo på tar:

$ sudo tar xvf maxwell64-1.7.1-exes-fc6.tar

Permalänk
Medlem

Jag vet, det var därför jag skrev det också.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Verkar som jag lyckades packa upp filerna men nu åsterstår tydligen något

Nästa steg är:
"
Create a user environment variable named MAXWELL_ROOT that points to the Maxwell installation folder. Depending on your shell, the procedure may differ slightly. For example, in Bash shell use:
export MAXWELL_ROOT=”/opt/maxwell64”
export PATH=”/opt/maxwell64/:$PATH”
In csh shell:
setenv MAXWELL_ROOT ”/opt/maxwell64”
setenv PATH ”/opt/maxwell64:$PATH
"
Rena grekiskan för mig - jag sitter på Ubuntu 8.10 med glibc 2.8.90 har jag lyckats lista ut. Provade båda och med den första varianten händer till synes ingenting utom att jag får ny kommandorad. Den andra ger error

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Det är bra att lära sig kommandon som cp, rm, rmdir, pwd, ls osv osv.

Men vill man ha en bra filanterar för att köra i terminal så kolla in midnigth-commander eller ofta förkortat mc.
Den är smidig som bara den.

Permalänk
Medlem

Haha - ja, jag borde nog inte köpt "Ubuntu for non-geeks" som handbok.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

OK, var färdig att avinstallera Ubuntu men det visade sig att jag laddat ner fel fil. Nautilus packade upp allt snällt och startade när jag fått ner den rätta filen. Tack för hjälpen

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

En fråga som alltid dyker upp i mitt huvud är varför folk inte börjar med att lära sig att arbete i en terminal, innan man går till grafiskt... Men men, bra att du fick rätt på det du skulle iaf

Permalänk
Medlem

Varför skulle man gå över till grafiskt om man nu spenderat veckor på att lära sig terminal? Det grafiska gränssnittet var väl till för de som inte har möjlighet/lust att sätta sig in terminal bara för att köra några Linux-program? Jag gillar upplägget med Ubuntu, gratis och bättre när man väl fått det att funka men det får gärna bli ännu lättare.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||