Permalänk

Nybyggd dator ingen bild eller POST

Operativsystem: nada
Processor: Intel Core Duo e7400
Processorkylare: tillhörande
Moderkort: MSI p43 neo
Minne: 4gb
Grafikkort: Sapphire hd4850
Nätaggregat: Coirsair 400 80+
Övrig kylning: 1x120mm insug
Övriga komponenter: samsung dvdrw
Temperaturer: Vet ej riktigt 22 grader i rummet iaf

Precis byggt ihop datorn. Frid och fröjd allt på plats. Har använt Led-armband och inte tagit till våld någon gång. Däremot magnetiska skruvmejslar. Sätter på datorn och alla dioder på framsidan lyser och CPU fläkten, graffe fläkten och datorfläkten och HDD surrar igång. Dvdspelaren e död och får ingen bild till miin bildskärm (Benq 22" 100% på att den fungerar), inget POST ljud heller, rättare sagt inget ljud från moderkortet.
Har sökt runt över allt på en lösning men det som alla glömt är att stoppa in 4pins kontakten brevid CPUn och det har jag gjort!
Grafikkortet har också sin slad inkopplad, ja alla sladdar är vart dem ska.
Fast en diod på grafikortet lyser som säger att det är för varmt. Men hur kan det bli overheated första sekunden den kommer till livet? Fläkten snurrar dessutom.
Har clearat cmos och byggt om datorn en gång.

Vad är feel?

Permalänk
Medlem

Om allt funkar förutom att du inte får bild skulle jag chansa på att du missat att sätta dit ATX kontakten på moderkortet från nätagget

EDIT: läste om och såg att du satt dit den, ingen aning tyvärr :/

Visa signatur

Gaming: Intel e8400 @ 3,6ghz | 2x2gb ddr2 pc6400 @ 946mhz | MSI Neo2-FR | Asus 9800gt "top" | Corsair 550w | Antec 300
Laptop: HP nx6310

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem på min brors dator när den var färdig byggd, liten diod på graffekortet blinka rött. och ingen bild... Jag tog ut minnena och körde med Ett minne bara, funkade då. sen satt jag tillbaka alla. Hoppas det funkar

Permalänk

Funkar ej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robban200
Funkar ej

Tog du ut alla minnen först och sen i med ett, eller tog du bara ut en?, prova byt plats också.

Permalänk

Tog ut alla satte i ett o prova me det på alla platser

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med en ny dator, visade sig att det var några stift i cpu sockeln som var helt krökta.
inte så ofta det är så men kan ju vara det.
annars om du har möjlighet testa med ett annat grafikkort, cpu etc

Visa signatur

Q9300 @ 3,0 GHz | Scythe Ninja | MSI p35 neo2-fir | Crucial Ballistix 2x2GB PC6400 | EVGA GTX260 SC | Corsair VX550W | 1,1 TB lagring

Permalänk
Medlem

Kollat att det BIOS du har stöder dina minne o.s.v.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

du sa att du inte använde våld? då sitter nog inte minnet riktigt man får trycka till rätt hårt nästan så moderkortet viker sig

Permalänk
Medlem

Som pgl88 skrev så kan det vara prollen.
Jag klantade mig vid första datorn jag skulle bygga. (Amd)
Jag tog processor med stock kylare från en annan dator och skulle montera dit.
Jag satte dit prollen som satt fast stenhårt på kylarn som jag skruvade fast.
Problemet var att den söta bygeln som ska låsa fast prollen såg jag inte när allt satt ihop som en enda enhet.

Fick samma problem som du beskriver så jag plockade isär allting och monterade om. Då såg jag denna bygel och blev mäkta irriterad över hur trög jag hade varit

Nu var ju detta en gammal amd.

Men ta bort prollen och kika över det hela att allt står rätt till.

Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

Prova att montera om allting, du har rätt antal distanser osv under moderkortet o så?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Minnena sitter bra, Hur kollar man så att bios stödjer dem?
Prollen är rätt monterad men vet inte om den fungerar. Ska prova med ett annat grafikkort idag
Fick bara med en distans, är detta viktigt?
Byggde dessutom upp datorn på en träskiva utan chassi med samma problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robban200
Minnena sitter bra, Hur kollar man så att bios stödjer dem?
Prollen är rätt monterad men vet inte om den fungerar. Ska prova med ett annat grafikkort idag
Fick bara med en distans, är detta viktigt?
Byggde dessutom upp datorn på en träskiva utan chassi med samma problem

Fick du bara med en distans så är det väldigt fel. Moderkortet måste sitta med minst fyra för att det inte ska vara någon risk att det tar emot moderkortsplåten.

Liten rättning: Hade du verkligen på dej ett LED armband? Säker på att det inte var ett ESD armband :P?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

Men i chassit så är alla skruvhålen upphöjda, och det var ju samma fel när jag byggde allt på en träskiva.

Permalänk
Medlem

Plocka ur all hårdvara och koppla ihop komponenterna på en ESD påse på tex ditt köksbord. Ska utesluta kortslutning iaf

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Det känns som att den 4pins kontakten inte fungerar, blir ingen skillnad om den är inkopplad eller urkopplad.
Nättagget är väll inte för svagt? Hd4850 rekommenderar 450 men detta är väll ett bra märke?

Edit. Google lite till många har haft samma problem o då var de Moderkortet som var sönder. Men alla saker som är inkopplade i det verkar funka, HDDLED, PWswitch o dem. Men det kan ju vara det lr?
Komigen grabbar ge inte upp

Permalänk
Medlem

Jag håller med Ang3r här, prova det först. Funkar inte detta så skulle det mycket väl vara moderkortet eller något annat som är trasigt.

Nätagget har kraft så det räcker så det ska inte vara nåt problem pga det. Om nu inte det är fel på just det då. Men prova det ovan före, sen blir de felsöka om det nu inte skulle fungera.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Plocka ur all hårdvara och koppla ihop komponenterna på en ESD påse på tex ditt köksbord. Ska utesluta kortslutning iaf

Lite info om hur ESD-påsar är uppbyggda dock på engelska. http://www.esdjournal.com/techpapr/ryne/esdbags.htm

Permalänk

Har byggt ihop allt på en träskiva, exakt samma sak hände

Provade minnena och Grafikkortet i en annan dator och båda fungerade. Så därför måste de vara Moderkortet va? Eller kan det vara processorn?