Permalänk

Bästa bärbar speldator. 10k

Hej alla!

Jo, letar då efter en bärbar dator. Ska främst använda den till att spela, film och till skolan. Så jag letar efter en dator med så bra prestanda för pengarna.

Vilken tycker ni jag ska välja? Eller ni kanske har ett bättre förslag?

Har kollat ut dom är tre:
---------------------------------------------------------------
Acer Aspire 8930G kostar: 9990 pricerunner

Intel Core 2 Duo T5800, 2MB L2-cache 2,0GHz
3 GB (1x2GB + 1x 1GB) Ram
320 GB 5400 rpm
18,4-tums WXGA+ CrystalBrite 1680x945
NVidia GeForce 9600M GT DDR3 512mb
Blu-Ray-läsare
Trådlöst draft-n 802.11a/b/g/n 300 Mbps
Windows Vista Home Premium 32-bit
---------------------------------------------------------------

SONY VAIO AR71S kostar: 9990 på Dustin
Intel Core 2 Duo T9300 6 MB L2-cache 2.5 GHz
4 GB (2 x 2 GB) Ram
500 GB (2 x 250 GB) 5400 RPM SATA
17.0 tum WXGA+ X-Black 1440 x 900
nVIDIA GeForce 8600M GT 256 MB
Blu-Ray-läsare
Microsoft Windows Vista Home Premium

---------------------------------------------------------------
Zepto Mythos A15 - Design kostar: 10.111 kr på Zeptoexpertem

4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ (130135)
320GB 5400rpm SATA Hårddisk (140033)
Zepto Zpro2 / NBG / 300Mbit (HMC) (260033)
DVD-RW / CD-RW SATA (150127)
Keyboard Mythos SE WHITE (170203)
6 Cell Battery - White (250328)
Miljöavgift (300108)
ODD-Bezel - White (150072)
Onlinerabatt Mythos A15 Power (999954)
Intel Turbo Memory2 - (4GB HMC) (148004)
MS Windows Vista Home Basic 64bit - SE + Office testversion (200366)
Intel Core DUO T3200 2,00GHZ 667FSB 1MB (120638)
WXGA 1280x800 + NVIDIA® 9600M GT 512MB GDDR3 (100355)
----------------------------------------------------------------
Kom jättegärna med andra förslag!

Mvh

Permalänk
Medlem

Specifikationer på de förstnämnda två? Länka gärna

Permalänk
Medlem

Jag röstade på zepton, av den enkla anledningen att den var minst!
Jag föredrar högre upplösning före större skärm, skulle lagt till det som behövs för att få högre upplösning på zepton, förutsatt att du inte kräver att alla spel ska gå att spela i skärmens native upplösning..
Sen har jag problem med mitt zpro2 nätverkskort, kolla runt på internet om det bara är jag eller om det är fler före du köper det..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
Jag röstade på zepton, av den enkla anledningen att den var minst!
Jag föredrar högre upplösning före större skärm, skulle lagt till det som behövs för att få högre upplösning på zepton, förutsatt att du inte kräver att alla spel ska gå att spela i skärmens native upplösning..
Sen har jag problem med mitt zpro2 nätverkskort, kolla runt på internet om det bara är jag eller om det är fler före du köper det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eriiiiiiik

Ville du någonting ? 17" Tycker jag personligen är för stort för att släpa med till skolan tillsammans med alla böcker, tycker min 14" är på gränsen..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ville du någonting ? 17" Tycker jag personligen är för stort för att släpa med till skolan tillsammans med alla böcker, tycker min 14" är på gränsen..

Oj, ursäkta. Ny är så visste inte riktigt vad jag gjorde.. Men om vi säger att storleken och vikten inte spelar så stor roll. Händer bara enstaka gånger att den kommer att hänga med till skolan. Annars så står den på skrivbordet hemma. Kollat lite till och hittade Acer 5930G som jag tyckte verkade helt okej. Men jag vill ju ha så bra spelprestanda som möjligt. Mitt pristak ligger som sagt på 10 000. Tror du att den acern kan matcha/gå förbi dom ändra? Och vilken är bäst spelmässigt av dom andra tre kandidaterna?

Mvh

Permalänk
Medlem

Asus x72vn är nog bättre spelmässigt än de tre du har listat pga slöa processorer på Zepto/Acer, mindre ram på Acern och mycket sämre grafikkort på Vaion. Kostade 9200:- på OnOff när jag köpte den (9500:- i butik).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheUtter
Asus x72vn är nog bättre spelmässigt än de tre du har listat pga slöa processorer på Zepto/Acer, mindre ram på Acern och mycket sämre grafikkort på Vaion. Kostade 9200:- på OnOff när jag köpte den (9500:- i butik).

Okej, kollade lite på den nu. Och den verkade ju super? Är du nöjd med köpet? Klarar den spel som du har testat? Och, kan man spela upp full-HD filmer på tvn om man kopplar den via hdmi?
Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

www.monae.se verkar köra ut billiga HP nu.

http://www.monae.se/catalog/product_info.php?cPath=21_27&prod...

Den borde vara svårslagen för det priset
Finns även 17" modeller för samma pengar. Kliar i det gamla beställar-fingret nu....

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag röstar på allting förutom zepto'n.
Av den enkla anledningen att zepto-Sverige verkar ha problem med service ärenden just nu (början av december 2008 --> i varfall dagens datum 13 januari 2008).

Om du har möjligheten att vänta lite, så kommer priserna med största sannolikhet att sjunka på laptops som "vänder" sig mot spel inom två månader.

Detta pga att ATI har precis börjat sin lansering av sitt nya GFX till bärbara. Och för att Nvidia har visat upp de kommande modellerna på CES-mässan som ska ersätta 9xxx serien.

Om du orkar/vill vänta två månader så kommer priserna med största sannolikhet att sjukna betydligt på alla 9600 kort från Nvidia plus att ATI kanske kommer att tvinga Nvidia att pressa priserna ytterligare.

Om du inte vill vänta, så berätta vilka spel som är tänkta att rulla på burken så kan det bli lite lättare att hitta dator som passar för just dina ändamål. Föresten, ska du ha en extern hårddisk att spara film/musik på? eller vill du ha allt på burken?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChidoZz
Jag röstar på allting förutom zepto'n.
Av den enkla anledningen att zepto-Sverige verkar ha problem med service ärenden just nu (början av december 2008 --> i varfall dagens datum 13 januari 2008).

Om du har möjligheten att vänta lite, så kommer priserna med största sannolikhet att sjunka på laptops som "vänder" sig mot spel inom två månader.

Detta pga att ATI har precis börjat sin lansering av sitt nya GFX till bärbara. Och för att Nvidia har visat upp de kommande modellerna på CES-mässan som ska ersätta 9xxx serien.

Om du orkar/vill vänta två månader så kommer priserna med största sannolikhet att sjukna betydligt på alla 9600 kort från Nvidia plus att ATI kanske kommer att tvinga Nvidia att pressa priserna ytterligare.

Om du inte vill vänta, så berätta vilka spel som är tänkta att rulla på burken så kan det bli lite lättare att hitta dator som passar för just dina ändamål. Föresten, ska du ha en extern hårddisk att spara film/musik på? eller vill du ha allt på burken?

Hej, tack så jättemycket för tipsen.
Dessvärre så orkar jag inte vänta

Så här kommer en lite lista på spel som jag har tänkt:

-Cs 1.6, Source, CZ
-BF2 Special Forces
-BF2142
-NFS undercover
-Pure
-Pro Evelution Soccer/Fifa 09

Och förhoppningsvis mer spel med tiden. Så vill gärna vara lite "framtidssäker" om det är möjligt med min budget vill säga?

Och ja, jag kommer att köra med en extern hårddisk. Är FireWire att föredra före USB om man kör en extern? Eller det kanske finns något ännu bättre?

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta ta Acern .. ägen en själv och är mycket nöjd. 18tums skärm i 16,9 format är prima för spel och film. Jag har visseligen den dyrare modellen. Kanske inte så mobil att springa omkring med under armen. Men i en bra väska är den som vilken lap som helst. Stor som liten måste den släpas omkring. Så skönt att inte ha ett pytte keyboard utan ett sånär fullsize med lite anpassning och nu när jag lärt mig touch kontrollen så diggar jag den med.

För lagring kan du köra usb ev. firewire. Känns som det kvittar lite då du kan använda extern eSATA disk på 500gb som inte kostar allt för mycket..
ev 1tb

Om du inte visste hastigheter på dom olika så här
eSATA - Serial Bus Transfer Rate (eSATA) 3 Gb/s (Max) ägda
FireWire 800 Serial Bus Transfer Rate (1394b) 800 Mbits/s (Max)
FireWire 400 - Serial Bus Transfer Rate (1394a) 400 Mbits/s (Max)
USB 2.0 - Serial Bus Transfer Rate (USB 2.0) - 480 Mbits/s (Max)

Andra laps som verkar intressanta för priset är

http://www.webhallen.com/prod.php?id=92920 HP

http://www.webhallen.com/prod.php?id=92917 HP

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=327168 FS med externt grafik kort så hemma är det mer av en game laptop och när man är ute osv är den ett skolverktyg "Externt Radeon HD3870"

Finns bra info om laptops på http://www.notebookcheck.net/

Sist men inte minst:
Framtidssäker är något som är svårt att vara om man inte är ekonomisk oberoende , visst kan man fixa och trixa lite men upgraderingsmöjligheterna är få på laps även om det finns lite man kan göra så är det nog inte värt besväret varken tids eller prismässigt..

Ett tips från mig dock , försök hitta ett grafikkort som är 9600m gt eller bättre och se till att få minst 3 helst 4 gig minne och 2.0 gz proc eller bättre så .. lycka till

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör