Permalänk
Medlem

Problem med Crysis! :(

Hej!
Jag har ett problem när jag skall spela Crysis. Mitt grafikkort buggar ur när det känner för det och skärmen blir svart. Hur kommer detta sig? Behöver inte vara något särskilt ställe i spelet heller, utan det har hänt på 3 olika ställen. Kommer ju inte längre än när gubben hänger i trädet död.

Tacksam för hjälp.

Mvh
Daniel

Permalänk

kommer det något felmeddelande? testa med andra drivrutiner till grafikkortet?

Permalänk

kanske är temperaturen som blir för hög. Kolla CCC då och då för att se hur varmt det blir.

Permalänk
Avstängd

Installerat om spelet?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Tempen som max låg på runt 73 grader vilket inte är så farligt med klockat kort och stockkylning. Jag tror det har med drivrutinerna att göra. För jag hade även lite problem med COD 5 som stängde ner sig ibland. Det står att drivrutinerna har återställts eller något sådant när jag alt-f4:rar spelet och kommer ut i windows. Vart hittar jag lättaste de bästa drivisarna till mitt ATI RADEON HD4580?

Mvh
Daniel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_485
Tempen som max låg på runt 73 grader vilket inte är så farligt med klockat kort och stockkylning. Jag tror det har med drivrutinerna att göra. För jag hade även lite problem med COD 5 som stängde ner sig ibland. Det står att drivrutinerna har återställts eller något sådant när jag alt-f4:rar spelet och kommer ut i windows. Vart hittar jag lättaste de bästa drivisarna till mitt ATI RADEON HD4580?

Mvh
Daniel

Du tar de nyaste där du inte upplever några problem.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Vart hämtar jag dem bäst? Kan det ha något att göra med att jag kör ati tray tools?

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat google. Vet inte vad du menar med "de bästa" drivrutinerna, men om du vill ha de senaste till ditt kort ifrån AMD/ATI så är
http://ati.amd.com/support/driver.HTML ett bra ställe att börja på!

Lycka till!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

men glöm inte att ta bort de gamla drivrutinerna med "driversweeper" VIKTIGT, och sen kan jag tillägga att jag dissar ati tray tools för det fuckade min dator iallafall. Använd hellre CCC än ATT om du pallar.

Permalänk

Vill bara flika in och berätta om egna erfarenheter av detta problem.
Fick, precis som du, svart skärm när jag spelade exempelvis Crysis. Min temp låg på 75, och det var ju inte så farligt tänkte jag, men ändå fick jag svart skärm. Trodde det hade med drivrutinerna att göra så jag fixade och trixade så gott jag kunde, men utan vidare framgång så tröttnade jag och slutade bry mig helt enkelt.
Men för någån månad sedan införskaffade jag vattenkylning till mina 3d-kort och fick ner temperaturen markant, och efter det har jag inte haft några problem alls med svart skärm i något spel. Så om det inte fungerar för dig med andra drivisar så kanske ny kylning är att tänka på.

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp.

"Nilsie" varför är det viktigt med driversweeper? Kan det vara så att två olika drivisar stör ut varandra annars eller? Anledningen att jag kör ATI Tray Tools är att jag inte kunde klocka något bra i något annat program. Tray tools var grymt bra vid klockning för man kunde steglöst ställa fläkt, gpu hastighet samt minneshastighet och även ändra spänningen till kortet. I CCC kunde jag inte komma åt ATI Overdrive som jag antar är till för klockning. Gick inte att röra inställningarna där, de vara bara "gråa" och gick inte att ändra.

"Deepsilence" jag har funderat på att sätta dit en accelero s1 rev.2 samt sätta dit vga ram heat sinks som nu saknas. Kanske kan vara att minnena överhettar? Vad kör du för vattenkylning? Har varit sugen på det ett tag nu till processor och grafikkort, som oftast är de saker som blir varmast.

Permalänk

Jag kör ett set från Innovatek med 2st graffe samt processorn i samma loop (ska köpa ny pump och radiator för att kyla processorn separat inom kort). Jag idlar på ca 35 grader på gpun, och får load på max 50 grader. Jag kör just nu enbart med ett litet gpu block, alltså inte ett full cover block. Har ram heatsinks samt mosfet heatsinks på kortet också, dock så är minnena lite för varma fortfarande, men inte alls lika varma som innan (då de inte hade någon kylning alls). Jag har i vilket fall som helst inga problem nu, har till och med klockat mina kort en aning.
Om du kör med accelero samt ram heatsinks så kan jag tänka mig att ditt kort kommer må mycket bättre

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeepSilence
Jag kör ett set från Innovatek med 2st graffe samt processorn i samma loop (ska köpa ny pump och radiator för att kyla processorn separat inom kort). Jag idlar på ca 35 grader på gpun, och får load på max 50 grader. Jag kör just nu enbart med ett litet gpu block, alltså inte ett full cover block. Har ram heatsinks samt mosfet heatsinks på kortet också, dock så är minnena lite för varma fortfarande, men inte alls lika varma som innan (då de inte hade någon kylning alls). Jag har i vilket fall som helst inga problem nu, har till och med klockat mina kort en aning.
Om du kör med accelero samt ram heatsinks så kan jag tänka mig att ditt kort kommer må mycket bättre

Okey. Okey, innovatek är ett bra märkte antar jag? Vart köper du dina grejer? Jag testade att installera om drivisar och struntade i klockning samt ati tray tools och då fungerade crysis tills jag inte orkade spela mer i alla fall. Men jag vill ju kunna klocka också Som jag skrev tidigare så fungerar det inte att klocka i CCC för mig, kan inte välja något på Overdrive.... Ska nog montera heatsinks i alla fall så får vi se om det blir ny gpu kylare. Tacl för bra hjälp hittills.

Permalänk

Ja, det är helt okej grejer Jag köpte mina saker från deras webshop på: http://www.webshop-innovatek.de/shop/
Hoppas det blir bättre med heatsinksen för dig

Visa signatur

Details is everything, the rest is just details.

[Bygglogg] Fullskalig radiostyrd R2D2: https://www.sweclockers.com/galleri/11953-radiostyrd-r2d2-byg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeepSilence
Ja, det är helt okej grejer Jag köpte mina saker från deras webshop på: http://www.webshop-innovatek.de/shop/
Hoppas det blir bättre med heatsinksen för dig

Har du någon erfarenhet av Zalmans grejer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_485
Tack för all hjälp.

"Nilsie" varför är det viktigt med driversweeper? Kan det vara så att två olika drivisar stör ut varandra annars eller? Anledningen att jag kör ATI Tray Tools är att jag inte kunde klocka något bra i något annat program. Tray tools var grymt bra vid klockning för man kunde steglöst ställa fläkt, gpu hastighet samt minneshastighet och även ändra spänningen till kortet. I CCC kunde jag inte komma åt ATI Overdrive som jag antar är till för klockning. Gick inte att röra inställningarna där, de vara bara "gråa" och gick inte att ändra.

"Deepsilence" jag har funderat på att sätta dit en accelero s1 rev.2 samt sätta dit vga ram heat sinks som nu saknas. Kanske kan vara att minnena överhettar? Vad kör du för vattenkylning? Har varit sugen på det ett tag nu till processor och grafikkort, som oftast är de saker som blir varmast.

Jo det är viktigt med drivesweeper för anti-aliasing har pajjat för mig totalt när jag haft två olika drivrutiner samtidigt.

I CCC så kan du trycka på en nyckel för att låsa upp grejerna som är gråa så att de går att använda. Men visst kör på ATT om du vill, har bara erfarenhet om att det fuckar datorn (inte bara min).

Kan tipsa om en accelero s1 rev.2 och nexus 120mm-fläkt. Har ganska väldigt dåligt sug i min dator men mitt 4850 ligger på 40 idle och inte ens 50 i load. Ram heatsinksen fungerade på mitt kort (om man bara slipade lite på en av heatsinksen men vet inte hur det är med 4870.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Jo det är viktigt med drivesweeper för anti-aliasing har pajjat för mig totalt när jag haft två olika drivrutiner samtidigt.

I CCC så kan du trycka på en nyckel för att låsa upp grejerna som är gråa så att de går att använda. Men visst kör på ATT om du vill, har bara erfarenhet om att det fuckar datorn (inte bara min).

Kan tipsa om en accelero s1 rev.2 och nexus 120mm-fläkt. Har ganska väldigt dåligt sug i min dator men mitt 4850 ligger på 40 idle och inte ens 50 i load. Ram heatsinksen fungerade på mitt kort (om man bara slipade lite på en av heatsinksen men vet inte hur det är med 4870.)

Aaaa, en uppenbarelse. Tack så jättemycket! Nyckeln till framgång! ;D
Nu blir det till å klocka. Kör redan mycket stabilare vid 760 på gpu samt 2230 på minnena. Men en sak till som jag såg var att kortet automatiskt klockar ner sig när det inte används, vilket är lysande. Just nu är jag väldigt nöjd i alla fall. Ska köra igenom 3dmark06 och se om den pallar det.

Permalänk

=D köpte du acceleron?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
=D köpte du acceleron?

Jag hade den sen tidigare, så ska nog smälla dit den idag för jag är inte riktigt nöjd med tempesen jag har just nu, särskilt inte på minnena som inte får någon kylning mer än lite fläkt just nu. Måste ändå plocka bort orginalkylaren om jag vill få dit heatsinksen så då kan jag lika gärna slänga på den kylaren med. Dock gillar jag inte drivisarna till kortet när man skall klocka. För kör man för hög klock så ballar dom ur utan att man ens är nära en kritisk värmegräns. Vad kan detta bero egentligen? Brukar det inte oftast vara värmen som sätter stopp för klockning?

Mvh
Daniel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_485
Jag hade den sen tidigare, så ska nog smälla dit den idag för jag är inte riktigt nöjd med tempesen jag har just nu, särskilt inte på minnena som inte får någon kylning mer än lite fläkt just nu. Måste ändå plocka bort orginalkylaren om jag vill få dit heatsinksen så då kan jag lika gärna slänga på den kylaren med. Dock gillar jag inte drivisarna till kortet när man skall klocka. För kör man för hög klock så ballar dom ur utan att man ens är nära en kritisk värmegräns. Vad kan detta bero egentligen? Brukar det inte oftast vara värmen som sätter stopp för klockning?

Mvh
Daniel

Jo värmen brukar vara ett problem, men mitt kort ligger på under 50 grader LOAD, och jag kan knappt klocka alls, så är det bara. Grafikkort/processorer/moderkort/ramminnen behöver inte alls ha problem med värmen men ändå inte fungera utan klock.

Men ändå, dra dit acceleron och helst en fläkt på för att få riktigt bra temp. ägandeform genetiv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Jo värmen brukar vara ett problem, men mitt kort ligger på under 50 grader LOAD, och jag kan knappt klocka alls, så är det bara. Grafikkort/processorer/moderkort/ramminnen behöver inte alls ha problem med värmen men ändå inte fungera utan klock.

Men ändå, dra dit acceleron och helst en fläkt på för att få riktigt bra temp. ägandeform genetiv

Fått dit grejerna och den initiala tempen är 36 grader på gpu samt 40 grader på minnet i IDLE. Innan hade jag 50 på gpu och 55 på minnen i runda slängar. Alltså sänkte jag tempsen i IDLE med ca 15 grader vilket jag tycker verkar vara hyfsat Och i 100 load så blir tempsen 45 grader på gpu och 52 grader på minnen, dvs tempsen ligger under mitt förra IDLE-värde i LOAD. Jag är nöjd!

Permalänk

galet fint! Men du jag ser att du har ett antec 900, hur fungerar det med nätagget? Får det tillräckligt med luft om du har grafikkortsfläkten precis ovanför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
galet fint! Men du jag ser att du har ett antec 900, hur fungerar det med nätagget? Får det tillräckligt med luft om du har grafikkortsfläkten precis ovanför?

Jadå, nätagget verkar vara hur svalt och fint som helst. Inte testat i LOAD men har haft på datorn under dagen nu och det var kallt och svalt när jag tog bort sidokåpan och kontrollerade. Så det skall nog vara lugnt tror jag. Dock går det aldrig att köra crossfire för min del med denna uppsättningen. Ser alldeles för trångt ut :/

Och tillbaka till topic nu igen då Ett nytt problem har uppstått. Jag har kört till sista delen i Crysis när man är på ett hangarfartyg. Dock slutar spelat att fungera efter några minuters spel när man slåss utomhus på däcket. Hur kommer det sig att spelet bara hänger sig och rutan i vista med typ "stäng programmet" eller något kommer fram?

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_485
Jadå, nätagget verkar vara hur svalt och fint som helst. Inte testat i LOAD men har haft på datorn under dagen nu och det var kallt och svalt när jag tog bort sidokåpan och kontrollerade. Så det skall nog vara lugnt tror jag. Dock går det aldrig att köra crossfire för min del med denna uppsättningen. Ser alldeles för trångt ut :/

Och tillbaka till topic nu igen då Ett nytt problem har uppstått. Jag har kört till sista delen i Crysis när man är på ett hangarfartyg. Dock slutar spelat att fungera efter några minuters spel när man slåss utomhus på däcket. Hur kommer det sig att spelet bara hänger sig och rutan i vista med typ "stäng programmet" eller något kommer fram?

Mvh
Daniel

Uppdatera spelet till senaste patchen

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Uppdatera spelet till senaste patchen

Okey, då måste jag ha ett nytt crack också eller? Måste jag göra backup på savegames?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_485
Okey, då måste jag ha ett nytt crack också eller? Måste jag göra backup på savegames?

Är inte sådant förbjudet att diskutera här ?

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traktor_APA
Är inte sådant förbjudet att diskutera här ?

Patchar brukar väl vara gratis eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_485
Okey, då måste jag ha ett nytt crack också eller? Måste jag göra backup på savegames?

Ett köpt spel behöver ingen crack!

*Tråd låst*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM