Officiell lansering av Geforce GTX 285 och 295

Permalänk
Melding Plague

Officiell lansering av Geforce GTX 285 och 295

Precis som utlovat lanserar Nvidia nya toppmodeller i Geforce GTX 200-serien. Detta innebär att prestandakronan är tillbaka hos det gröna laget.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att kylaren på GTX 295 ser riktigt grym ut!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Om priset på GTX295 stämmer så är det inte så farligt som jag trodde.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Om priset på GTX295 stämmer så är det inte så farligt som jag trodde.

Nej inte alls farligt med tanke på vad man får. Jag hade väntat mig att det skulle komma in på marknaden 1000kr mer (€599) än vad det gjorde.

Betalar man dessutom inte moms för sina datorkomponenter så är detta ett kap

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ska beställa GTX 295 från USA om några dagar

Men jag har inte hört något om ljudnivån? Någon som vet nåt?

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Medlem

GIGABYTE Geforfe 295 GTX beställd då jag sket i GainWard kortet då jag gillar gigabyte mer, sitter på ett 260 gtx gigabytekort idag o nöjd med vad den presterade.. mitt pris för den vart 5846kr med frakt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
GIGABYTE Geforfe 295 GTX beställd då jag sket i GainWard kortet då jag gillar gigabyte mer, sitter på ett 260 gtx gigabytekort idag o nöjd med vad den presterade.. mitt pris för den vart 5846kr med frakt

Vad du håller på att ändrar dej hela tiden..

Och är inte EVGA bättre med deras Step-Up program?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
Ska beställa GTX 295 från USA om några dagar

Men jag har inte hört något om ljudnivån? Någon som vet nåt?

Ljudnivån ska vara relativt låg, en ruggigt bra lösning måste jag säga säga. Aldrig varit särskilt positiv mot nvidias dubbelmackor. Men denna ska vara bättre än vad många räknat med (kanske inte fanboy-förväntan).

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Ljudnivån ska vara relativt låg, en ruggigt bra lösning måste jag säga säga. Aldrig varit särskilt positiv mot nvidias dubbelmackor. Men denna ska vara bättre än vad många räknat med (kanske inte fanboy-förväntan).

okey... så den kommer vara tystare än 4870 X2? Och hur är kylningen?

TACK!!

Visa signatur

Core i7 920 @ 3,8 Ghz | Noctua NH-U12P se1366 | P6T Deluxe | Corsair 6GB 1600 Mhz | ASUS GTX 295 | WD Caviar Blue 640 GB | WD Velociraptor 300 GB |Windows 7 Ultimate x64 RC | 3D Mark Vantage: 24 887 poäng | -----> Galleri <-----

Permalänk
Avstängd

De som tar något annat märke före EVGA är dumma, konstigt att EVGA inte är så känt här i Sverige.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tycker att frekvenshöjningen på nya GTX 285 var minst sagt blygsam. Knappast några större prestandaförbättringar att vänta tycker att det låter rätt mycket med 10%, mer runt 5%.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Kanske blir ngt av dessa kort, hoppas gtx285 klockar bra med sin mindre kärna.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kroolz
De som tar något annat märke före EVGA är dumma, konstigt att EVGA inte är så känt här i Sverige.

inte alls konstigt med tanke på deras priser
så är man dum om man köper samma kort billigare?
längre garanti bryr jag mig inte om jag har aldrig behövt använda garanti

Permalänk
Hedersmedlem

Ett GTX280 är ganska lockande nu när priset gått ner på dem. Kan det vara så att Nvidia tagit till sig av kritiken och kommer ha lägre priser överlag?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

jäkla tjat om EVGA nu då

Kroolz

enda som är dum är väll du då.. alla har inte lika smak o inget fel med andra märken heller om man trivs med dom

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

EVGA GTX 295 on the way Kommer på måndag om allt går fint. Tillsammans med ett Cosmos S kommer den sitta fint. Sen överväger jag starkt step-up om GT300 blir någon succé.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moloch
inte alls konstigt med tanke på deras priser
så är man dum om man köper samma kort billigare?
längre garanti bryr jag mig inte om jag har aldrig behövt använda garanti

Alla GTX 295 kostar lika mycket förutom Gainwards version.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Skulle va najs med 896 bit GDDR5

Visa signatur

Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II X3 720BE @ 3.5GHz | LeadTek GTX 260 | 4GB OCZ Reaper | Corsair 650W | 3DMARK06: 16723

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moloch
inte alls konstigt med tanke på deras priser
så är man dum om man köper samma kort billigare?
längre garanti bryr jag mig inte om jag har aldrig behövt använda garanti

Om man pröjsar 5800 för ett grafikkort bryr man sig knappast om hundralappar hit/dit.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonmoritz
okey... så den kommer vara tystare än 4870 X2? Och hur är kylningen?

TACK!!

Kylningen sägs vara superbra, trodde inte dessa dubbelmackor skulle gå så kalla. Sett väldigt låga temperaturer (under idle). Men har inga siffor på load.

Edit: men inte så låga som mina temps (19 C) *skryter* inget monsterkort dock.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

NU är jag redo för en uppgradering från min 8800GTX :9

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

känns som bra rabatt på 295, 100 dollar mer för ett extra grafikkort.. (de har 100mb mindre minne dock men vem bryr sig..)

EDIT: lustigt att alla butiker försöker ta 600 kr mer än vad det borde kosta

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raskolnikov.EO
Om man pröjsar 5800 för ett grafikkort bryr man sig knappast om hundralappar hit/dit.

nej, det spelar ingen större roll, men helre en hundralapp billigare för exakt samma vara

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LameAimer Oskar
Skulle va najs med 896 bit GDDR5

Är det inte 448bit X 2 om man skall vara kinkig?

Visa signatur
Permalänk

Låter som ett riktigt bra kort. Kul att Nvidia kommit tillbaka lite. Nu längtar jag bara efter GT300 och R800 för att få igång lite konkurrens igen.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Varför håller dom vid GDDR3? Tyckte det sas att dom skulle börja med GDDR5 på 295an?!

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Jag spelar knappt längre, men jag har ett enormt köpsug ändå - förmodligen för jag gillar hårdvara

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
GIGABYTE Geforfe 295 GTX beställd då jag sket i GainWard kortet då jag gillar gigabyte mer, sitter på ett 260 gtx gigabytekort idag o nöjd med vad den presterade.. mitt pris för den vart 5846kr med frakt

EVGA är ju bättre som leverantör på alla sätt och vis så varför inte EVGA?

Faktum är att du inte märker skillnad på om det står Pyton eller EVGA på kylaren då allt annat i princip är identiskt till EVGA's fördel med bättre support, garantier samt step-up.

Du har två kvinnor som i princip är identiska för dig, bara det att den ena kommer hålla fast vid dig längre. Vem väljer du?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
EVGA är ju bättre som leverantör på alla sätt och vis så varför inte EVGA?

Faktum är att du inte märker skillnad på om det står Pyton eller EVGA på kylaren då allt annat i princip är identiskt till EVGA's fördel med bättre support, garantier samt step-up.

Du har två kvinnor som i princip är identiska för dig, bara det att talangen du får med den ena kvinnan är att laga mat. Vem väljer du?

Var är billiknelsen? Det här håller inte...

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Massiva kort