Permalänk

Har HP dåliga batterier?

Hur länge bör ett batteri i en professionell laptop hålla?
Jag tycker att batterierna som sitter i HPs bärbara HP Compaq datorer är av sniken kvalité då batterierna ofta bara räcker i cirka en kvart efter 1-1,5 år, precis när garantin gått ut och batteriet inte längre har en acceptabel batteritid.
Om vi tänker oss att batteriet räcker i 5h när datorn är ny, hur lång bör batteritiden vara efter 1-1,5år?

Det är ju tråkigt att batteriet bara räcker halva datorn livslängd om datorn pallar med 3 år.

Permalänk
Medlem

jag har en NC6000 (från 2004)som har varit använd varje dag flera timmar om dagen och den har fotfarande 3timmar och 43 minuter batteri tid av 4;20

så de verkar inte så dåliga

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Det är framför allt på de nyare HP laptop jag har stöt på problemet, oftast dom med batteriet på baksidan, kommer ihåg att nc6000 har jäkligt bra batterier, fast nc6000 har ju ett ganska stort fyrkantigt batteri som skjuts in från höger sida.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
jag har en NC6000 (från 2004)som har varit använd varje dag flera timmar om dagen och den har fotfarande 3timmar och 43 minuter batteri tid av 4;20

så de verkar inte så dåliga

Det lät ovanligt bra. Jag har pillat med flera NC6000 med strax över 3år på nacken, och de flesta batterierna va slutkörda och även trasiga.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Det lät ovanligt bra. Jag har pillat med flera NC6000 med strax över 3år på nacken, och de flesta batterierna va slutkörda och även trasiga.

Konstigt, ja o min farsa har en varsin nc6000 o dom har ca 2:40 batteritid, hans har lite mindre men han använder sin konstant i jobbet, min har så mycke som det står ovan, jag köpte den rekonditionerad för nåra månader sen o jag har inte en aning om hur den har använts innan jag fick den.

Men allt beror på hur man använder batterierna, jag har gjort ett arbete om li-ion batterier i skolan (dom batterier som sitter i laptops) och till skillnad mot andra laddbara batterier så blir li-ion batterier sämre med tiden, dvs om det är ett fabriksnytt batteri som inte används på 3 år så kommer det vara mycke sämre än vad det var när det var nytt, om man däremot underhåller sitt batteri, inte laddar ur det till botten o har det på ca 70% laddnivå när man inte använder det under en längre tid så håller det sin laddning mycket bättre.
ett kasst batteri går aldrig o återställa men om man gör rätt med sitt batteri så kan man bara hoppas att det håller länge.

anledningen till att dom "nya" hp batterierns håller så dåligt är förmodligen att elektoniken som vaktar cellerna drar för mycke stöm när det inte används och därför laddar ur cellerna till botten, vilket förstör dom.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

beror väl på hur man sköter sitt batteri, hur de laddas och hur ofta antar jag..

När ja batteritestade min 6510b (bara windowsprocesser samt brandvägg) så fick jag ca 5.40.. Idag vet jag inte men definitivt nån timma mindre, kanske 90min mindre skulle ja la få..

Permalänk
Medlem

av egen erfarenhet...med de HP jag haft så är batteritiden helt USEL.
Anledningen till att min nya dator nu är ASUS. Än så länge får jag typ 2:30 h med denna vid filmtittande...På min HP dv var jag uppe i max 1:30 h

Visa signatur

SAMSUNG NP900X3C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xslyy
av egen erfarenhet...med de HP jag haft så är batteritiden helt USEL.
Anledningen till att min nya dator nu är ASUS. Än så länge får jag typ 2:30 h med denna vid filmtittande...På min HP dv var jag uppe i max 1:30 h

Var det en business modell?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

business modellerna är grymma imo:p

Självklart kan batteritiderna vara bättre men man får ju stänga av mer skit om man vill ha mer batteri, klocka ner medmera..

Permalänk

Min sambos HP NX7400 (businessmodell typ 3 år gammal) har en batteritid på typ 1 h nu. I alla fall vid hård användning. Kommer inte riktigt ihåg vad det var från början men det har inte blivit otroligt mycket sämre så jag skulle inte säga att HP har dåliga batterier.

AC-adaptern har dock gått sönder tvp gpnger men hon fick ny op garantin båda gångerna.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Min sambos HP NX7400 (businessmodell typ 3 år gammal) har en batteritid på typ 1 h nu. I alla fall vid hård användning. Kommer inte riktigt ihåg vad det var från början men det har inte blivit otroligt mycket sämre så jag skulle inte säga att HP har dåliga batterier.

AC-adaptern har dock gått sönder tvp gpnger men hon fick ny op garantin båda gångerna.

Var det dc pluggen som gick av?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Var det dc pluggen som gick av?

Nej, det var något internt i själva dosan. Den gav ifrån sig ett mysko ljud och fungerade inte.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Nej, det var något internt i själva dosan. Den gav ifrån sig ett mysko ljud och fungerade inte.

Låter som ett typiskt HP fel. De gamla laddarna var inte mycket och ha i kvalitesväg.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Låter som ett typiskt HP fel. De gamla laddarna var inte mycket och ha i kvalitesväg.

Ja, det var jobbigt att vänta på en ny och sen gick den också sönder. I övrigt har nx7400 fungerat utmärkt dock. Businessmodellerna verkar hålla bra i längden.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Nä just batterierna är väl inte extra dålig de håller ungefär samma klass som resten av HPs datorer

Permalänk

min batteritid på 2:40 är vid lätt surf, processorn på 600mhz, grafikkortet i powersave i catalyst, ljudet på max energibesparing i soundmax kontrolpanel, skärmen på mörkaste och trådlöst på om nån ville veta ^^

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Min som är dryga året gammal har gått från 4 timmar till ca 2 minuter.

En av många anledningar till att jag aldrig kommer köpa en HP igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectre
Min som är dryga året gammal har gått från 4 timmar till ca 2 minuter.

En av många anledningar till att jag aldrig kommer köpa en HP igen.

Det som jag tycker är bäst med HP är deras generösa garantiavtal.
Datorn ska fungerar till 100% under garantitiden som ofta är 3år på business datorer (batteriet har 1 års garanti)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
jag har en NC6000 (från 2004)som har varit använd varje dag flera timmar om dagen och den har fotfarande 3timmar och 43 minuter batteri tid av 4;20

så de verkar inte så dåliga

Jag har pappas NC8000 tror jag den heter, den har 5-10 minuters batteritid fast den främst används med strömkabel...

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk

vill bara säga det, på HPs hemsida återkallar dom vissa batterier, tom 4 år gamla eller mer, värt för er som har dåliga o kolla o se om ni hår fått nåt rötet från en dålig batch

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″