Permalänk

Bakpanel ljud, dator

Tjenare alla sweclockers!

Har ett ganska så irriterande problem, kom hem från ett LAN idag och fick följande problem...

Bakpanelen på moderkortet, ljudkortet på moderkortet...
Orange och grå är dem enda som verkar fungera, röd, grön, blå och svart känner inte Realtek HD Audio Manager av överhuvudtaget, alltså kan jag inte få något ljud ur dessa.

Jag har ett 5.1 ljudsystem, Logitech X-540 och behöver därför minst tre uttag bak för att få det att fungera, samt att jag kör Xboxen på line-in (blå).

Allting har fungerat utmärkt innan LANet, datorn är kanske två veckor gammal...

Det jag kom att tänka på var givetvis att jag har suttit med headset på LANet, samt grön från min skärm till datorn, fungerade helt utmärkt tills jag kom hem som sagt.

Jag har testat att avinstallera alla drivrutiner och program, samt att jag har plockat ur front panelen på Cosmos S för att se om det gjorde någon skillnad, vilket det inte gjorde. (från moderkortet)

Frontpanelen funkar alldeles utmärkt.

Kan det vara fel på moderkortet? Det känns ju väldigt konstigt om det nu skulle vara så eftersom två portar fungerar av sex? Samt att jag bara har flyttat datorn.

(fick problemet direkt efter inkoppling här hemma)

Programmet (Realtek HD Audio Manager) känner alltså inte av någonting när jag kopplar in högtalarna i varken röd, grön, svart eller blå.
Även testat att uppdatera drivrutinerna, inget där heller, samma resultat.

Hjälp! Det enda jag inte testat är väl just att ominstallera Windows men det känns inte som ett alternativ ännu.

All hjälp uppskattas, som alltid.

System:
Windows XP SP3 Professional
Processor: Intel C2Q Q6600 @ 3.0GHz
Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3
Grafikkort: ATi HD4870 1GB
RAM: 4GB 800MHz DDR2
Nätagg: Corsair 750W
Ljud: Logitech X-540

Inget fel på högtalarna heller, testat att koppla in dem i grå och orange och dem fungerar.
Jag skulle tro att högtalarna skulle fungera bara Realtek programmet känner av dem eller om man eventuellt kan stänga av att den känner av själv och ställa in det själv istället.

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"