Varning: Till alla som tänker flasha Radeon HD 4870

Permalänk

Re: [OBS] Till alla som köpt HD4870 och tänker flasha nytt BIOS!

Citat:

Ursprungligen skrivet av lazerbeam
ääää ???

Vart ser man om kortet är på 64 eller 128Kb ???
........
GPU-Z visar inget "kb" ?

Doh ... -.-

Korrigerat

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk

jag undrar varför det står så här
file 1e8501sa.002not found
Error 0FL01
Det kommer när jag skall flasha!
Vad e det som inte stämmer?

Skulle uppskatta hjälp

Visa signatur

Ny dator som inte startar Hjälp mig med ideer om vad det kan vara !!!!

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att flasha?

Visa signatur

i7-4820k 3,7 GHz | ASUS P9X79 | Corsair 8 GB | ASUS 660GTX x2

Permalänk
Medlem

Tjena allihop, jag hade problem med Crysis (sista banan, reconing) och jag gick till det officiella forumet och följde den här guiden:

Citat:

Permanent Solution, ONLY for Sapphire ATI Radeon HD 4870 512MB DDR5

!Important to note for this solution is that this works ONLY for the Sapphire ATI Radeon HD 4870 512MB DDR5!
This is because this solution requires a BIOS update of the card, which is provided by Sapphire.

So, to make sure you have the correct card, it's easiest to consult the box where the card came in. On the box you will find a green sticker with some barcodes and some serial numbers. The BIOS update is only applicable if on your sticker the serial numbers are:

PN 188-01E85-001SA
SKU# 11133-00-20R

Also you can check these settings in the ATI CCC:

Original BIOS on board with date: 24.07.2008
BIOS version: 011.006.000.003.000000

If all of this checks out for your card the BIOS update can be done. To do the BIOS update we will need a few things:

The BIOS update from Sapphire, http://www.sapphiretech.com/us/support/drivers.php
An alternative download from RapidShare, http://rapidshare.com/files/14833927...rking.zip.html
ATI Win Flash, for easier BIOS updating in Windows, http://www.techpowerup.com/downloads...h_2.0.1.2.html

With both these we can perform the BIOS update. Note that it is also possible to flash the card via the regular ATI flash but I decided to go for the WinFlash solution. As it doesn't require the creation of a Boot Disk.
The steps to undertake to flash the BIOS.

First, make sure to end all applications which do something with the GFX card (such as RivaTuner or any game)
Install ATI WinFlash to a "simple location" (fex. C:\WinFlash)
Unzip the contents of the BIOS update into a folder
Copy/Paste the file named 1e8501sa.002 from the folder where you extracted the BIOS update, to the ATI WinFlash install folder
Click on the Start menu and select Run
Type in "cmd" (without the quotes) and press OK
Browse to the install path of ATI WinFlash (fex. C:\WinFlash)
Run the BIOS update by executing: atiwinflash.exe -f -p 0 1e8501sa.002
Wait until the flashing finishes, should it fail do NOT reset, yet try to flash again
If it worked, reboot your system.

A note about the WinFlash utility, if your card is not in the top slot, or if you want to update two cards you can do so by changing the command line. The third parameter in the list is the PCI-E slot (the 0), where 0 is the top slot, and where 1 is the PCI-E slot below it. So if you were flashing your card in the second slot the command line would look like: atiwinflash.exe -f -p 1 1e8501sa.002"

Jag hade rätt kort osv. och gjorde flashen, som verkade genomföras bra. Men efter den har jag fått korrupt grafik, och efter en liten stund spelande så får jag ett felmeddelande från windows om att programmet crysis måste avslutas, jag fick dessförinnan ett felmedelande när jag loggade in på OS första gången.

Så give it to me straight . Har jag sabbat mitt grafikkort. Det framgick inte i guiden att flashing var så riskfyllt.

Uhh.. åkte tidigare den här veckan på en betalning på 3,7K för en olycka med min dator. Detta händer bara inte mig.. sa jag nästan, men det här händer mig hela tiden.

Ska nog köra några andra spel och hoppas som tusan att det bara är crysis, för annars kan man väll inte bara omformatera datorn och allt är som det var igen?

Permalänk
Medlem

iLager:
Känns som att du bör prova att flasha om igen och ifall det inte blir bättre prova med orginal-BIOS eller något annat som verkar bra.

Permalänk
Inaktiv

Tack för informationen.

Jag flashade mitt kort utan vetskap om vad som kan hända under en GTA installation, och lyckligtvis kom jag undan, men nu vet jag iaf, och ska tänka mig för innan jag flashar nästa gång.

Permalänk

Re: [OBS] Till alla som köpt HD4870 och tänker flasha nytt BIOS!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91

Vänligen håll alla frågar gällande flashning till separata trådar i den ordinarie forumdelen för grafikkort för att hålla den här tråden så ren och överskådlig som möjligt, dessutom ökar era chanser att få svar. Med anledning av detta vill jag att endast frågor med direkt anknytning till problemet nämnt i ovanstående text får ställas i den här tråden.

Med andra ord: Har ert problem inte direkt anknytning till problemet med för små BIOS-filer så får ni vänligen ta era frågor i den ordinarie forumdelen för grafikkort

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Re: [OBS] Till alla som köpt HD4870 och tänker flasha nytt BIOS!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Viktig information för att undvika att förvandla era fina kort till tvåtusenkronors bokstöd

BIOS:en till just HD4870 är större än vanliga grafikkorts BIOS för att få plats med speciell kod för den nya minnestypen GDDR5 som sitter på dessa kort. Normala BIOS är vanligtvis på 64kB medan BIOS från ett HD4870 är dubbelt så stort (128kB).

Pågrund av en brist i BIOS-dumpningsfunktionen i vissa program (GPU-Z bla.) gjorda för detta får man bara med 64kB av BIOS:et (dvs. ett BIOS utan den nödvändiga koden för minnena) och därmed blir kort som flashas med detta mindre BIOS på 64kB obrukbara.

Guide för hur man går tillväga för att rädda sitt kort om man råkat ut för detta:

http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/152

Jag avråder starkt från att flasha kortet tills vi fått verktyg för att dumpa hela BIOS:et. Dessutom är alla BIOS som lagts upp i arkivet på techpowerup för små och därmed är det inte en bra idé att flasha med dessa (förutom det som länkas till i artikeln jag länkade till).

Senaste versionen av GPU-Z klarar nu av att dumpa de större BIOS-filerna:
http://www.techpowerup.com/downloads/1124/TechPowerUp_GPU-Z_v...

Dock bör ni fortfarande vara vaksamma innan ni flashar erat kort så att ni försäkrar er om att storleken på BIOS är 128kB och inte mindre.

Vänligen håll alla frågar gällande flashning till separata trådar i den ordinarie forumdelen för grafikkort för att hålla den här tråden så ren och överskådlig som möjligt, dessutom ökar era chanser att få svar. Med anledning av detta vill jag att endast frågor med direkt anknytning till problemet nämnt i ovanstående text får ställas i den här tråden.

Ok nu har jag en fråga....hur vet jag att allt är normalt liksom? Jag har laddat ner GPU-Z och hur vet jag att allt är normalt??
Min Shaders visar 800 unified normalt?

hjälp pls

Permalänk
Avstängd

Tänkte flasha mitt 4870 x2 nu med ett annat bios då kortet blir ostabild i frekvenser över 790mhz, använder man samma kommanda som då man kör 2st kort i crossfire?

"atiwinflash -f -p 0 4870.rom" Kort nr1
"atiwinflash -f -p 1 4870.rom" Kort nr2

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870