Permalänk
Medlem

Fråga angående Zombies.

Har varit i rätt så djupa tankar angående det här ämnet.
Varför äter inte zoombies varandra. Det sägs att dom styrs av "the basic of all needs, the need to feed" Borde inte vad som helst vara en bra kandidat till det, även Erik Zoombie bredvid.

När man ser på film så beter dom sig som flock djur. Dom jagar oftast i grupp. Socialt umgänge står långt under det första behovet så det borde inte vara så starkt.

Någon som har några förslag?

Permalänk
Medlem

För det första, zombies, inte zoombies.
Anledningen att de följer efter varandra är väl för att de tror att de andra går mot där maten (du) finns. Tror zombies enbart gillar färskt kött faktiskt.

Permalänk

Det beror ju helt på vilka zombies du pratar om, för de är ju bara påhittade. I vissa filmer ska det väl bero på att de känner av varandra, och vet vad som är dött och inte.

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk

De gillar väl i huvudsak hjärnor, inte kroppar/annat kött. Antagligen är deras egna hjärnor helt enkelt inte tillräckligt bra för att ge dem nog med livskraft, därför föredrar de "färska" hjärnor.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
De gillar väl i huvudsak hjärnor, inte kroppar/annat kött. Antagligen är deras egna hjärnor helt enkelt inte tillräckligt bra för att ge dem nog med livskraft, därför föredrar de "färska" hjärnor.

det med hjärnor beror på vilken film man sett, men generellt så är zombies ganska så döda, och ruttna = ingen bra mat:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Omöjlig fråga att svara på. Det finns ju ingen direkt zombiologi, och alla filmer är ju olika. Till och med Romero ändrar ju på sina. Ta t.ex. Land of the Dead där zombiena börjar bli mer medvetna och t.ex. kan använda vapen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Omöjlig fråga att svara på. Det finns ju ingen direkt zombiologi, och alla filmer är ju olika. Till och med Romero ändrar ju på sina. Ta t.ex. Land of the Dead där zombiena börjar bli mer medvetna och t.ex. kan använda vapen.

det kunde ju "Bub" redan i day of the dead:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Ett tips, läs "The Zombie Survival Guide"

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem

Som sippe555 säger, läs Zombie Survival Guide! Verkligen matnyttig med väldigt, väldigt verklighetstrogen fakta och många tips!

Permalänk

Med tanke på att Zombies faktiskt är döda, och ibland även förruttnade så borde en ganska simpel gissning vara att det finns dåligt med näring i deras egna kroppar.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Kan ni sluta konstatera saker om zombies när de inte ens existerar

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Kan ni sluta konstatera saker om zombies när de inte ens existerar

Hur vet du det? Kan du motbevisa zombies existens?

(Yeah, yeah.. Russell's tekanna)

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Kan ni sluta konstatera saker om zombies när de inte ens existerar

Kristna diskuterar gud - vi diskuterar zombier. Vad är problemet?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Hur vet du det? Kan du motbevisa zombies existens?

(Yeah, yeah.. Russell's tekanna)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Kristna diskuterar gud - vi diskuterar zombier. Vad är problemet?

Fortsätt diskutera då, för sjutton

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Kristna diskuterar gud - vi diskuterar zombier. Vad är problemet?

att zombies skulle kunna gå att skapa i verkligheten och inte i fantasin? hade Saddam bara fått lite mera tid på sig så jäklar;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Frågan är inte om de finns eller inte fastän jag tror att det är förmodligen möjligt att skapa zombies.

Själva tanken bakom det hela fick jag när jag skulle leta hål i vissa zombie filmer. Visst det beror på vilken film man ser o.s.v. Dom har utvecklats rätt så radikalt genom åren. Från att ha varit helt hjärndöda till att vara ganska så smarta. En sak har alltid varit densamma och det är såklart hungern för färskt prima Svensson kött.
När en svensson dör och blir till zombie så tror jag att han förvandlas till en dansk. WORST JOKE EVER!!!!

Permalänk
Medlem

Fast nu är det ju faktiskt så att det är någon som har hittat på fenomenet zombies. Och det schyssta med att hitta på saker är att man får bestämma själv hur det funkar.

Nä men på riktigt, det är en lite konstig fråga. Det finns ju inget svar på den, allas gissningar är ju precis lika mycket rätt.

Vem vinner mellan stålmannen och batman? Ptja, är väl upp till författaren.

Edit: Haha, fan vad tråkig jag är kom jag på nu. Det är kul att diskutera skitsaker, så strunta i mig och kör hårt.

Permalänk

Som de flesta sagt beror det ju på att zombies är dött kött och dom vill ha färskvara.
Sen tror jag att zombies mer eller mindre är flockdjur, precis som människan. Närvaro av andra är en väldigt grundbehov för oss.

Det finns självklart flera varianter av zombies men enligt mig så ska en zombie standaliseras efter george romeros filmer
Men zombies är köttätare, inte endast-hjärnätare som vissa vill tro och porträtterats i vissa filmer.

En viktig poäng är att kunna skilja på zombies och de nyare "infekted" som förekommer i många nya filmer (28-serien, legend osv) som inte är levande döda utan är människor som blivit smittade av någon helt galen sjukdom.
Vilket oftast gör dom mycket snabbare och argare än klassiska zombies.

Att zombies började bli smartare och använda tillhyggen och kommunicera i "Land of the dead" känndes som en naturlig uppföljning av de tidigare filmerna av Romero, hans zombies har lyckats utnytja sin hjärna mer långsamt skapat något sorts medvetande ju längre tiden fortlöper från tillfället dom dog.

Det finns många teorier att zombies även har kvar - om inte hela - iallafall frigment av minnet från sin tid som levande men inte har kapaciteten att medvetet använda det. Detta kan göra att dom undermedvetet dras till platser som gjort stort intryck på dem eller spenderat mycket tid på.
Det understyks väldigt starkt i just Dawn of the dead.
Vilket bidrar till att dom samlas i samma områden och "flockar".

Jag tror även att dom kan tolka av andra zombies beteende och läten när mat finns i området som gör att det snabbt attraheras till källor av mat.

En större hål i många zombiefilmer anser jag är att dom inte äter djur utan endast människor, vilket känns helt ologiskt och overkligt

Visa signatur

Annars då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
För det första, zombies, inte zoombies.

För det andra: Zombier, inte zombies.

Zombier äter inte varandra för de vill ha fräscht, mänskligt kött. Simple as that. Eftersom reglerna för zombier ändras från film till film så spelar det ju heller ingen roll. För det finns ingen universiell regel för zombier.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att Romeros zombier kunde dö av svält. Sedan har man ju i någon film låtsas vara en zombie och på så sätt inte blivit attackerad. Så jag tror att det ligger mer bakom det hela än att de endast vill ha fräscht kött.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Kanske instinkten för raspreservation, om man nu kan tolka zombier som en annan ras. Som att inte döda eller äta sina egna, liksom som en biologisk programmering som framhävs av deras primala instinkter?

Sedan lär dom ju smaka fan också. Färskt och varmt kött... yumyum!

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
För det andra: Zombier, inte zombies.

Touché! Enligt SAOL eller? Tror det är en smaksak i det här fallet, tillämpar du även denna regel på t.ex. skateboard, deadline eller slogan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Touché! Enligt SAOL eller? Tror det är en smaksak i det här fallet, tillämpar du även denna regel på t.ex. skateboard, deadline eller slogan?

Eh, du vet att zombie inte ursprungligen kommer från engelskan va?

Förövrigt, nanoteknologi lär fungera utmärkt för att skapa zombies. Då är det inget problem att få varenda kroppsdel att röra på sig osv. (även när kroppsdelen blivit avhuggen och så vidare).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Man kan inte dra alla zombier över samma kam, så klart det finns kannibal zombier.

Har bara läst till biologi D men att skapa en zombie är lätt, bara gräva upp någon döing och sätta en syrgastub i skallen på han ;>

Visa signatur

pff

Permalänk
Korsordsguru

Är det så att den klassiska zombien är kannibal egentligen? Annars tycker jag också att det känns ganska givet att de inte äter upp sina artfränder, precis som de flesta rovdjur inte gör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Kan ni sluta konstatera saker om zombies när de inte ens existerar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Fast nu är det ju faktiskt så att det är någon som har hittat på fenomenet zombies.

Ursprungligen kommer zombie från Haitisk voodoo, som syftar på en människa utan egen vilja och "under command" av en annan. Och detta går att skapa genom användning av droger.

Så Zombier finns.

Sen har författare gjort om "konceptet".

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Är det så att den klassiska zombien är kannibal egentligen? Annars tycker jag också att det känns ganska givet att de inte äter upp sina artfränder, precis som de flesta rovdjur inte gör.

Men då måste dom väl ha någon sorts intelligens. Kannibalism är väl mer en moral fråga.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror helt enkelt inte att de är särskilt medvetna av varandra.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Frågan kanske är hur dom ser på saker och ting. Eftersom dom är döda så kanske dom dras till värme. Som flugor med ljus ungefär. Dom själva är nog jävligt kalla och det kanske inte tilltalar dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Jag har för mig att Romeros zombier kunde dö av svält. Sedan har man ju i någon film låtsas vara en zombie och på så sätt inte blivit attackerad. Så jag tror att det ligger mer bakom det hela än att de endast vill ha fräscht kött.

när de dör av svält är det i 28 dagar senare, som inte ens hade några zombies och att imitera en zombie gör de i shaun of the dead:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP