Snabb hjälp med datorbygge som vägrar boota

Permalänk

Snabb hjälp med datorbygge som vägrar boota

Hej,

Sitter hos svågern och försöker få en dator köpt i delar från Komplett att starta. Allt är monterat. När jag trycker på startknappen så snurrar allt igång, nätagg, processorfläkt och grafikkortsfläkten startar och sen händer absolut ingenting. Power-Led blinkar till när datorn startas men slocknar sen. Allt snurrar på men ingen signal går till skärmen, kommer inte in i BIOS eller något sånt. Har provat att ta bort det diskreta grafikkortet, utan resultat. Inga pip från chassiesummern så inga pip-felkoder att gå efter. Bara en dator i koma. Det fungerar inte heller att stänga av datorn genom att hålla inne startknappen utan man måste bryta strömmen vid nätagget för att slå av.

Systemet är som följer:

Moderkort: Asus M2N68AM nForce 630a+ mATX

Processor: Athlon 64 X2 6000+

Grafikkort: Gigabyte Radeon HD 4650

Serial ATA HDD och DVD-RW

Några idéer eller tips?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga... men har du satt i båda 6 pinnars kontakterna till grafikkortet? och är du säker på att ditt nätagg kan stödja HD4650?

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

vet du att 2 sladdar ska in i moderkortet?

Permalänk

FRizKo84: Det finns inga 6 pinnars till grafikkortet, ingen extern strömanslutning alls till det faktiskt, verkar få all el från pci-porten. Kollade både på kortet och i manualen. 400W ska nog klara denna burken rätt okej.

HELMET: Japp, båda är inpluggade. Finns två anslutningar för 4-pin och 1 för 20-pin. Provat båda anslutningarna för 4-pin men när jag delade 4-pin och 20-pin(som satt ihop med tejp) och använde de olika anslutningarna så startade inte ens fläktarna...

EDIT och UPPDATERING: Har nu tagit ut moderkortet ur lådan, kopplat bort ALLT, dvs. även minnen och liknande och bara lämnat strömanslutningen till moderkortet I/O sladdar och det interna grafikkortet inkopplat till skärmen. Fortfarande samma problem, så det är inte nån kortslutning mellan chassie och moderkort heller...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

osäker på vad felet är men spontant skulle jag kolla grafikkortet

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Medlem

kör med det inbyggda grafik kortet.. dvs inget annat isatt

använd så få minnes stickor som möjligt (1) variera om du har flera att prova.. och byt lite plats på minnet

koppla ur ev tangentbord osv..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Nu har jag kopplat ur allt utom processorn. Får ingen bild från det inbyggda grafikkortet. Känns mer och mer som ett DOA-moderkort, trots att CPU-fläkten går igång och lampan på moderkortet lyser. Jag kan inte komma på något annat att prova som vi inte redan gjort...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

har haft samma problem men jag provade me ett annat graffe o då funkade de genom hela os installationen men när jag startade om den så startade bara fläktarna, inga fel meddelanden eller något, men har provat dom grafikkortet senare nu o dom funkar så jag tror att de var mitt moderkort som jävlades.

Visa signatur

Kommer inte på nåt vettigt o skriva här men jaja

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa samma paket, hoppas det bara är ett temporärt fel. Hoppas du fixar det, jag har ingen aning om vad det kan vara

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

vanligaste problemet är att folk missar att mobot ska HELA 24 pin kontant och en seperat 4 pin kontakt ( jag missade detta med)

Permalänk

Hmm... alltså 24+4? hittade ingen sådan kontakt på nätagget, bara 20+4. Fanns några liknande, svarta kontakter som hette PCI-E som, jag antog, skulle vara till separat strömförsörjning av ett diskret grafikkort. Tänkte aldrig på att plugga in en sån också.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Är väl 24 + 4 eller 8 pin . Beror väl lite på vad moderkortet har för kontakt.

Permalänk

AMD kör 20+4pin

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem en längre tid:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

visade sig att jag inte tryckt i minnena klokt och att jag därför inte fick bild.

Så testa att trycka lite hårdare på minnena så kanske det fungerar. Har även skrivit i i tråden en massa annat som man kan göra för att felsöka detta fel

Permalänk
Medlem

Airfixer: Jag gjorde samma fel med grafikkort i en gammal dator. Såg det inte förrän jag tog ur moderkortet att de 2 grafikkorten jag testat med den inte hade varit helt nedtryckta i ena änden.

Permalänk
Medlem

Säker att moderkortet bara har en 20-pin ATX kontakt? Var inne och kollade manualen på hemsidan då stog det att moderkortet hade 24-pin ATX +4-pin kontakt.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem

Herregud har EXAKT samma dator och EXAKT samma problem.
Jag tog bort den extra 4 pin sladden som var sepprat då stängdes inte datorn men den går kasst fast när jag ansluter den så stängs datorn efter 3 sekunder.