Permalänk

P5Q moderkort

Tjenare, jag fick en ny dator i julklapp men tyvärr går inte skärmen igång när vi väl startar den, så jag undrar om alla delar är kompitabla elr vad dt nu heter:P

Jag har ett P5q PRO moderkort från Asus.

Processor: Q6600 Quad
RAM-minnen: OCZ Reaper 4x2gb PC8500 DDR2 minnen.
GPU: EAH 4850 fabriksöverklockat.

SKall detta fungera och i så fall vad tror ni kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

Re: P5Q moderkort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcusbadholm
Tjenare, jag fick en ny dator i julklapp men tyvärr går inte skärmen igång när vi väl startar den, så jag undrar om alla delar är kompitabla elr vad dt nu heter:P

Jag har ett P5q PRO moderkort från Asus.

Processor: Q6600 Quad
RAM-minnen: OCZ Reaper 4x2gb PC8500 DDR2 minnen.
GPU: EAH 4850 fabriksöverklockat.

SKall detta fungera och i så fall vad tror ni kan vara problemet?

Kan va fel på moderkort , minne , gpu, cpu ,nätagg osv bara börja felsöka

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Har provat andra RAM minnen, provat annat grafikkort. Tagit ur HDD's och DVD spelare osv, osv. Datorn agerar fortfarande precis likadant. Datorn går igång i kanske 3-5 sekunder, sedan stänger den av sig, och startar sedan igen. Efter det händer dock ingenting.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att nätagget är rätt inkopplat i modekortet?
En kompis hade nämligen samma problem men det visade sig att han hade kopplat in agget lite konstigt bara.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk

Det finns väl bara ett sätt att koppla in det på?:P Vi har en stooor typ 20 elr 24 pin som vi kopplar in till höger om processorn, sedan finns det en 4-8 pin ovanför till vänster om processorn, där har vi provat med både en 4 och 8 pin sladd men ingenting av det fungerar:/

Permalänk

Kollat med en clrcmos?
Vad är det för nätagg?
Kollat så cpu är installerad korrekt?
Det som kan hindra bild är 1.grafikkort 2. minnen 3.CPU 4.moderkort
Då ni testat grafikkort och minne så är det antingen cpu eller moderkort.

Stänger den av sig helt eller står den bara och tuggar med svart skärm?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag har i princip samma setup förutom att jag har 4870 istället.

Funkar utan problemas, så allt bör vara kompatibelt.

Det jag kan tänka mig är: har du kopplat in strömmen till grafikkortet?
Samt, hur många watt petar din nätdel ur?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Strömmen till grafikkortet är inkopplad.

Sen #Mortifer666, datorn går igång i 5-10 sekunder, sedan rebootar den sig själv, sen står den bara och tuggar med svart skärm. Skärmen får aldrig någon signal från datorn.

Permalänk
Medlem

Prova en annan CPU, funkar det prova att flasha moderkortet till senaste bios. Byt sedan tillbaka och testa med din CPU igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Vilka andra ram minnen har du?

Mitt P5Q Pro ville inte funka med mina dominator minnen men det funkade perfa med mina gamla XMS minnen, har gjort allt jag kunnat göra, uppdatera bios osv.

Med bara 1 dominator sticka så fick jag bluescreen 2ggr under xp installationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forss
Vilka andra ram minnen har du?

Mitt P5Q Pro ville inte funka med mina dominator minnen men det funkade perfa med mina gamla XMS minnen, har gjort allt jag kunnat göra, uppdatera bios osv.

Med bara 1 dominator sticka så fick jag bluescreen 2ggr under xp installationen.

Det där bådar inte gott, jag som tänkt uppgradera till ett P5Q-E och har 4 GB Dominator PC8500. Shiiieeeet.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag har 4GB Dominator minnen, funkar utmärkt. Även med det bios som var flashat från början...

Mycket skumt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det är troligen(eller ja...) moderkortet.....Har haft samma problem, då skickade jag in det till Asus. Efter 5 dagar så kom det ett nytt moderkort på posten.

Det skulle möjligen kunna vara nätaggen, men den skulle jag inte vilja öppna......säger bara: Elektrisk stöt.

Visa signatur

Mmmmm....Kylpasta!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Det där bådar inte gott, jag som tänkt uppgradera till ett P5Q-E och har 4 GB Dominator PC8500. Shiiieeeet.

sök på ket's moddade bios, han utför lite svart magi och fixar så fler minnen funkar, om jag inte minns fel slår han ihop minnestabellerna för rampage (? det bästa p45 kortet iaf) och så klockar det lite bättre i allmänhet.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Det där bådar inte gott, jag som tänkt uppgradera till ett P5Q-E och har 4 GB Dominator PC8500. Shiiieeeet.

Dominator funkar perfekt på P5Q-E, sitter med ett sånt kort och 4x1GB Dominator PC8500 minnen, går dessutom att klocka bra med 4stickor med, har min CPU i 3.4 så det ska funka bra!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]