Främlisfientligheten variera geografiskt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nu tycker jag at du mixar lite väl? Ja, Knutby och tex WTC var lika fundamentalistiska handlingar båda två, skillnaden är att den ena resulterade i fler dödsoffer.
Jag tyckte själv det var en haltande jämförelse, därför jag klistrade in om global terrorism i kristendomens namn?

Vi talar förbi varandra här. Det var inte jag som började med att mixa ihop Knutby med islamistisk terrorism. Men skillnaden är att den ena var riktad mot civila, oskyldiga. Den andra, Knutby, ska givetvis ej förminskas, men Helge Fossmo körde i alla fall inte ett fullastat plan in i Globen. Skillnad? Ja!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Var har jag förminskat islams terrorism? Jag ser den, dock förnekar jag inte, som många andra, kristendomens terrorism.

Jag har aldrig påstått att DU har gjort det. Jag har heller aldrig förnekat den så jag ser inget problem här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ska man belysa terrorism så ska man belysa den ur alla religioner och inte som idag bara belysa den ena och låtsas som att inga andra religioner utför terrordåd.

Givetvis, har aldrig sagt något annat heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vidare tycker jag det är fult av dig att dubbelposta när vi andra dödliga måste citera alla i ett inlägg

Personlig kritik mot mig. Belönas med en varning!!1

Skoja bara, missade faktiskt det, ville väl i min ivrighet svara på ett annat inlägg och missade att jag skapade ett nytt

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Vi talar förbi varandra här. Det var inte jag som började med att mixa ihop Knutby med islamistisk terrorism. Men skillnaden är att den ena var riktad mot civila, oskyldiga. Den andra, Knutby, ska givetvis ej förminskas, men Helge Fossmo körde i alla fall inte ett fullastat plan in i Globen. Skillnad? Ja!

Du har helt rätt i att du inte började med denna haltande jämförelse, däremot så fortsatte du argumenterade du på den basen, iaf jag tolkade det så. Som sagt innan, jag vet att det är skillnad på dessa två, men det finns även oerhört stora likheter.

[QUOTE]
Personlig kritik mot mig. Belönas med en varning!!1
[/QUOTE]Det var det überjävligaste, trodde för en sekund att jag kunde joina The Bad Boys Club, men icke!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det var det überjävligaste, trodde för en sekund att jag kunde joina The Bad Boys Club, men icke!

Haha, det var det som var meningen att du skulle tro.

Ont: Gällandes att främlingsfientligheten och att den varierar geografiskt: En viktig tes i sammanhanget är väl att den är högre i områden med hög andel "icke svenskar"? Men inte bara svenskar mot invandrare, utan även mellan andra etniska grupperingar.
Detta har jag dock ingen undersökning att hänvisa till, mer en subjektiv uppfattning

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
Haha, det var det som var meningen att du skulle tro.

Hoppas tomten tömde sin säck i din säng när du sov -_-

[QUOTE]
Ont: Gällandes att främlingsfientligheten och att den varierar geografiskt: En viktig tes i sammanhanget är väl att den är högre i områden med hög andel "icke svenskar"? Men inte bara svenskar mot invandrare, utan även mellan andra etniska grupperingar.
Detta har jag dock ingen undersökning att hänvisa till, mer en subjektiv uppfattning
[/QUOTE]Själv tycker jag dock att acceptansen även är högre på sådana ställen.
Folk är inte emot invandrare för att de är invandrare (i de flesta fall), utan för något som vissa av dessa personer gör som inte uppskattas. Och ju fler invandrare = desto fler som kan hjälpa eller stjälpa.

Så din tes kan mycket väl stämma. Till stor del.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Du säger en sak, tex minska invandringen, men du har inte tänkt ut lite mer om hur det ska ske och vilka konsekvenser olika handlingar kan få. Det är därför jag ställer massa följdfrågor hela tiden, som kan tyckas vara pressande, men jag vill bara få dig att tänka till lite då jag tycker att man ska ha en någorlunda klar uppfattning om vad man säger.

Om vi minskar invandringen så är det lättare att få in de invandrare som finns idag i jobb, utbildning, m.m, då man kan fokusera på en mindre grupp. Sen så är det ju lättare att minska segregationen i områden som Rosengård om invandringen minskar.

Det jag inte kunde svara på var vilket sätt man ska använda för att bestämma vilka man ska få låta stanna kvar, då jag inte vet vilket sett som är bäst. Man kan ju alltid se hur grannländerna gör, analysera det och se om det går att applicera det i Sverige. Om det du nu skriver stämmer att sjukvården behöver mycket arbete, ja då kanske något system där man tar in invandrare som behövs på ställen där det är brist på arbetare. Som i det här fallet: sjukvården.

Som jag skrev tidigare är detta inget man löser på en kafferast utan det tar ju långt tid, och det tror jag du förstår.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
låter kanske besserwisseraktigt, men är inte menat på det sättet, utan det är snarare till för att diskussionen ska fortgå på ett bra sätt.

Besserwisser tror jag inte att du är, men du verkar ta illa upp när man frågar om du har statistik för årets invandring. Känsligt ämne?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om vi minskar invandringen så är det lättare att få in de invandrare som finns idag i jobb, utbildning, m.m, då man kan fokusera på en mindre grupp. Sen så är det ju lättare att minska segregationen i områden som Rosengård om invandringen minskar.

Nu får du gärna motivera varför du tror att integrationen kommer gå bättre i tex Rosengård bara för att man minskar på antalet som invandrar per år.

Och just det där med att minska invandringen är lätt att säga, men för att det ska vara värt att diskutera måste du komma med förslag som går att genomföra, annars blir det ju bara massa lallande kring ämnet av alla inblandade med massa overklige förslag till höger och vänster.

[QUOTE]
Det jag inte kunde svara på var vilket sätt man ska använda för att bestämma vilka man ska få låta stanna kvar, då jag inte vet vilket sett som är bäst. Man kan ju alltid se hur grannländerna gör, analysera det och se om det går att applicera det i Sverige. Om det du nu skriver stämmer att sjukvården behöver mycket arbete, ja då kanske något system där man tar in invandrare som behövs på ställen där det är brist på arbetare. Som i det här fallet: sjukvården.
[/QUOTE]Absollut, att titta på andra länder är ett utmärkt sätt att diskutera. Men vilka länder ska vi kolla på? Vilket land har ett bra system enligt dig?

[QUOTE]
Besserwisser tror jag inte att du är, men du verkar ta illa upp när man frågar om du har statistik för årets invandring. Känsligt ämne?
[/QUOTE]Nej då, jag tog inte illa upp, var bara det att jag fick uppfattningen som att det i sig hade någon betydelse.

Men det är annars bara att leta på scb.se
http://www.newsdesk.se/pressroom/scb/pressrelease/view/befolk...

Där kanske det är något intressant att läsa. Rapporten om 2008 kommer säkerligen först några månader in i 2009.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

Absollut, att titta på andra länder är ett utmärkt sätt att diskutera. Men vilka länder ska vi kolla på? Vilket land har ett bra system enligt dig?

Finland?:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
Finland?:p

De har börjat märka av att arbetskraften tryter tydligen, för att inte nämna att integrationen är så himla bra över kvarken heller. Finland är inte det bästa exemplet på bra invandringspolitik.
http://www.akatemia.org/projektit/invandr/finland.htm
http://www.svenskariksdagsgruppen.fi/svenska/gruppanforanden/...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nu får du gärna motivera varför du tror att integrationen kommer gå bättre i tex Rosengård bara för att man minskar på antalet som invandrar per år.

Och just det där med att minska invandringen är lätt att säga, men för att det ska vara värt att diskutera måste du komma med förslag som går att genomföra, annars blir det ju bara massa lallande kring ämnet av alla inblandade med massa overklige förslag till höger och vänster.

Färre invandrare ger färre invandrare att integrera i samhället. Simple. Läste någon artikel att invånarna i Rosengård var ett par tusen för mycket än var det är byggt för. Ingen hållbar utveckling.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Absollut, att titta på andra länder är ett utmärkt sätt att diskutera. Men vilka länder ska vi kolla på? Vilket land har ett bra system enligt dig?

Nordiska länderna kan man börja jämföra med, då det ändå inte är så olikt Sverige.

Ett system där brist på arbetare inom en viss yrkesgrupp som Sverige inte klarar av att fylla med sina egna medborgare, och tar in invandrare efter det, låter som en bra idé. Nu t.ex så borde man prioritera in sjukvårdare då du säger att det är brist på dessa. Eller har du något annat förslag?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Färre invandrare ger färre invandrare att integrera i samhället. Simple. Läste någon artikel att invånarna i Rosengård var ett par tusen för mycket än var det är byggt för. Ingen hållbar utveckling.

Jo, det förstår jag med. Men nu har vi för många invandrare (enligt dig) och integrationen är för dålig. Att stoppa invandringen löser inte problemet med de invandrare som finns på Rosengård och är dåligt integrerade.

[QUOTE]
Nordiska länderna kan man börja jämföra med, då det ändå inte är så olikt Sverige.
[/QUOTE]Återigen, ge exempel på ett (nordiskt) land där invandringspolitiken är optimal och integrationen har lyckas.

[QUOTE]
Ett system där brist på arbetare inom en viss yrkesgrupp som Sverige inte klarar av att fylla med sina egna medborgare, och tar in invandrare efter det, låter som en bra idé. Nu t.ex så borde man prioritera in sjukvårdare då du säger att det är brist på dessa. Eller har du något annat förslag?
[/QUOTE]Okej. Ett konkret förslag. Men då begränsar vi arbetskraftsinvandringen, dock så är denna form av invandring inte något negativt, utan positiv i alla bemärkelser då staten får invandrare som är färdigutbildade och redo att hoppa in i skattesystemet vilket innebär att staten går plus på sådana individer. Lägg därtill att dessa oftast brukar ha arbetet ordnade för sig innan de flyttar hit så har du ytterligare en anledning till varför denna grupp inte ska hindras.

Då har vi kvar flyktinginvandring, vilket vi alla av humanitära skäl är för då det rör sig om människor som flyr för sina liv, och släkting/anhöriginvandring. I den sistnämnda har vi en grupp som vi inte får röra, inte ens enligt FN och det är föräldrar som försöker få hit sina barn (under tom 18 år). Sen har vi folk som bor här som vill få hit övriga släktingar i form av kusiner, syskon och föräldrar tex. Här skulle man kunna begränsa genom att säga att den som redan bor här måste ha sådan ekonomi/social situation att den anhörig som komer inte ska kunna belasta staten.

Tyvärr är de grupper som går att göra något åt även de minsta grupperna och flyktingar utgör den största gruppen.

Det är en oerhört svår fråga, vilket du själv konstaterat flertalet ggr trots mina utfrågningar (;)), och det är anledningen till att inget land har en invandringspolitik som funkar bra.

Huvudproblemet är inte att Sverige tar in invandrare, utan det är massa små saker som orsakar problemen. Jobb, språk, invandring, bidrag, arbetslöshet, diskriminering, bostad etc etc. Alla dessa bidrar till att det blir som vi har det idag och för att lösa hela "invandrinfsproblematiken" måste man attackera problemet på alla dess fronter, inte bara den som verkar mest bidragande i form av invandring.

Ett plus att du kom med ett konkret förslag dock, det är mycket bättre än att säga "stoppa invandringen"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
[B]
Återigen, ge exempel på ett (nordiskt) land där invandringspolitiken är optimal och integrationen har lyckas.

Måste den vara optimal? Det räcker väl att den är bättre än vår, så bör vi ha något att lära?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Måste den vara optimal? Det räcker väl att den är bättre än vår, så bör vi ha något att lära?

Klart man ska satsa på det bästa när man har alla länder i världen att titta på.

Men helt klart att det funkar även med länder där integrations- och flyktingpolitiken funkar bättre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jo, det förstår jag med. Men nu har vi för många invandrare (enligt dig) och integrationen är för dålig. Att stoppa invandringen löser inte problemet med de invandrare som finns på Rosengård och är dåligt integrerade.

Självklart löser man ju inte dom existerande problemen med att dra ner på invandringen, men det är en början så man kan börja göra något åt det. Och sådana här problem är ju som jag skrev tidigare inget man löser på en kafferast utan tar långt tid.

Att ge blod gör ju ingen större nytta om man inte får stopp på blödningen så att säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Återigen, ge exempel på ett (nordiskt) land där invandringspolitiken är optimal och integrationen har lyckas.

Varför ska vi bara jämföra med optimala? Vi måste ju även jämföra med icke fungerande lösningar så vi inte gör samma misstag (igen).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Okej. Ett konkret förslag. Men då begränsar vi arbetskraftsinvandringen, dock så är denna form av invandring inte något negativt, utan positiv i alla bemärkelser då staten får invandrare som är färdigutbildade och redo att hoppa in i skattesystemet vilket innebär att staten går plus på sådana individer. Lägg därtill att dessa oftast brukar ha arbetet ordnade för sig innan de flyttar hit så har du ytterligare en anledning till varför denna grupp inte ska hindras.

Nja, inte helt. Språket är ju det som sviker fortfarande. Man vill ju inte gå till en läkare och allt man förstår är "blur, blur blur" (Ja, det har faktiskt hänt mig).

Språket är något som man borde lägga mycket vikt på. Danskarna har ju ett ganska schysst lösning som jag skrev förut och det är ganska synd att Folkpartier dumpade sitt förslag om språktest.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Då har vi kvar flyktinginvandring, vilket vi alla av humanitära skäl är för då det rör sig om människor som flyr för sina liv, och släkting/anhöriginvandring. I den sistnämnda har vi en grupp som vi inte får röra, inte ens enligt FN och det är föräldrar som försöker få hit sina barn (under tom 18 år). Sen har vi folk som bor här som vill få hit övriga släktingar i form av kusiner, syskon och föräldrar tex. Här skulle man kunna begränsa genom att säga att den som redan bor här måste ha sådan ekonomi/social situation att den anhörig som komer inte ska kunna belasta staten.

Jag förstår inte riktigt varför alla ska ta med sig hela sin släkt hit. Det är för mig helt ologiskt. Särskilt när man ser att de tar in sin släkt och bor elva pers i en lägenhet, och gnäller i tv att det är trångt. Ja, det tror väl fan det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det är en oerhört svår fråga, vilket du själv konstaterat flertalet ggr trots mina utfrågningar (;)), och det är anledningen till att inget land har en invandringspolitik som funkar bra.

Jovars, det kan jag hålla med om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ett plus att du kom med ett konkret förslag dock, det är mycket bättre än att säga "stoppa invandringen"

Stopp där. Kom inte och snacka skit. Jag skrev faktiskt "stoppa massinvandringen". Inte samma sak.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Varför ska vi bara jämföra med optimala? Vi måste ju även jämföra med icke fungerande lösningar så vi inte gör samma misstag (igen).

Har inte sagt att vi bara ska kolla på de optimala, man ska mycket riktigt vara medveten om vilka hinder som finns, men det ska ju inte ta all fokus eller huvuddelen av fokuset.

[QUOTE]
Nja, inte helt. Språket är ju det som sviker fortfarande. Man vill ju inte gå till en läkare och allt man förstår är "blur, blur blur" (Ja, det har faktiskt hänt mig).

Språket är något som man borde lägga mycket vikt på. Danskarna har ju ett ganska schysst lösning som jag skrev förut och det är ganska synd att Folkpartier dumpade sitt förslag om språktest.

[/QUOTE]Språket är viktigt, utan tvekan, men enligt en sådan lösning skulle tex mina farsa inte få vara kvar då han förvisso pratar svenska, men inte så pass att han skulle klara något test. Nu driver han eget företag efter att ha jobbat sen-90 (vi kom hit -89).

Språktest ska finnas, men det ska inte ses som något absolut krav för att få stanna, då det i en hel del fall faktiskt inte gör något om manbrister i språkkunskaper.

[QUOTE]Jag förstår inte riktigt varför alla ska ta med sig hela sin släkt hit. Det är för mig helt ologiskt. Särskilt när man ser att de tar in sin släkt och bor elva pers i en lägenhet, och gnäller i tv att det är trångt. Ja, det tror väl fan det.[/QUOTE]Man blir inte lemlästad, torterad eller skjuten till att börja med.

Men ja, sådana saker borde begränsas, dock så blir det svårt när anhöriginvandringen går ihop med flyktinginvandring. Dessa grupper är ju inte helt uppdelade, utan går ihop på väldigt många ställen til härliga gråzoner.

[QUOTE]
Stopp där. Kom inte och snacka skit. Jag skrev faktiskt "stoppa massinvandringen". Inte samma sak.
[/QUOTE]Det var inte syftad att vara en citering, utan en generell åsikt, dock så ser jag att det var dåligt formulerat av mig och rätt ska vara rätt, du har aldrig sagt att man ska stoppa invandringen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Har inte sagt att vi bara ska kolla på de optimala, man ska mycket riktigt vara medveten om vilka hinder som finns, men det ska ju inte ta all fokus eller huvuddelen av fokuset.

Helt klart, helt klart. Men som du skrev tidigare så finns det ju inget land som har ett bra invandrarpolitik som fungerar bra, så då blir det ganska svårt att hitta något exempel. Men någon gång måste ju vara den första, och det får man ju se till att fixa nu tycker jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Språket är viktigt, utan tvekan, men enligt en sådan lösning skulle tex mina farsa inte få vara kvar då han förvisso pratar svenska, men inte så pass att han skulle klara något test. Nu driver han eget företag efter att ha jobbat sen-90 (vi kom hit -89).

Till skillnad från miljöpartiet och deras miljöpolitik så måste det komma vettiga fungerande lösningar innan man kan börja ställa några krav. Hade din far fått vettig språkundervisning så hade han nog inte haft några problem med ett språktest/krav.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Man blir inte lemlästad, torterad eller skjuten till att börja med.

Men ja, sådana saker borde begränsas, dock så blir det svårt när anhöriginvandringen går ihop med flyktinginvandring. Dessa grupper är ju inte helt uppdelade, utan går ihop på väldigt många ställen tilhärliga gråzoner.

Igen så tänkte inte jag på flyktingar utan på "vanliga" invandrare. Nu vet jag inte vart gränsen till flykting går men "lemlästad, torterad eller skjuten" kan man bli överallt, även i Sverige (särskilt nu under jakttider ute i skogarna).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Återigen så har många svårt att skilja mellan flyktingar och invandrare. I t.ex. finland har man en sund flyktingpolitik som går ut på att se till att de man kan ta in i landet integreras och har möjlighet att få arbete. Dvs de flyktingar man tar in. Detta sker inte i sverige och sverige blir även pga detta gång på gång påtalad av organisationer som amnesty om att detta leder till i princip tortyr

Man kan inte ta in hur många som helst flyktingar och tro att det löser sig. I sverige har man låst sig i sina positioner. Man kan inte diskutera det överhuvudtaget på ett rationellt sätt. Finland må ha problem med arbetskraftsinvandring, men det är verkligen inte samma sak som flyktingmottagande. Flyktingar kan givetvis bli en bidrag till landet i form av arbetskraft. Men det är inte därför de tas in. De tas in för att få hjälp och skydd. Då ska man se till att de kan få det också, och då måste man begränsa sig till hur många man kan ta in så att de nödställda kan klara sig humant.

Se det som en livbåt med plats för 8 personer. Givetvis kan du få in säkert 20 i båten, men risken är stor att den sjunker och alla dör istället i det kalla vattnet. Vad var då poängen? Nej sverige måste till syvende sist inse att man inte är ett världssamvete och att om man åtar sig mer än man klarar av så lider folk ännu mer. Det är tortyr om något. Precis som amnesty påpekat.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Till skillnad från miljöpartiet och deras miljöpolitik så måste det komma vettiga fungerande lösningar innan man kan börja ställa några krav. Hade din far fått vettig språkundervisning så hade han nog inte haft några problem med ett språktest/krav.

Han valde själv att skita i SFI och istället börja jobba efter två månader. Språket lärde han sig till mesta del på arbetsplatsen och han kan svenska, men kanske inte så pass att han skulle klara ett test. Så i hans fall förstår jag inte varför hans språkkunskaper skulle ha någon som helst påverkan eller varför han ens skulle tvingas göra en ett test. vad skulle hända om han misslyckades på testet?

Så länge man har klara intentioner med ett test och tänker på alla undantag som finns så kan det bli ett nyttigt verktyg, även om jag själv har svårt att inse värdet av ett språktest.

[QUOTE]
Igen så tänkte inte jag på flyktingar utan på "vanliga" invandrare. Nu vet jag inte vart gränsen till flykting går men "lemlästad, torterad eller skjuten" kan man bli överallt, även i Sverige (särskilt nu under jakttider ute i skogarna).
[/QUOTE]Vilka är vanliga invandrare?

Risken att bli lemlästad, våldtagen, mördad, torterad, fångad av tex gerillasoldater är obefintlig i Sverige medan det är vardagsmat i alltför många länder.

@Sentenced

Amnesty har även kritiserat Finlands flyktingpolitik vid flertalet tillfällen nu.
http://www.temaasyl.se/templates/Page.aspx?id=2587 Tyvärr funkar inte länken till rapporten för mig, så jag har inget mer an abstraktet/sammanfattningen att läsa.

Att Finland även tänkt ändra sin nuvarande flyktingpolitik som inte är så human säger en hel del det med.
"Bland de organisationer som hjälper flyktingar i Finland har förhoppningarna om en mer human politik väckts."
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=760333

Finlands politik må vara bättre än Sveriges politik på en rad punkter, men den är inte bra, det är två olika saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Då har vi kvar flyktinginvandring, vilket vi alla av humanitära skäl är för då det rör sig om människor som flyr för sina liv, och släkting/anhöriginvandring. I den sistnämnda har vi en grupp som vi inte får röra, inte ens enligt FN och det är föräldrar som försöker få hit sina barn (under tom 18 år). Sen har vi folk som bor här som vill få hit övriga släktingar i form av kusiner, syskon och föräldrar tex. Här skulle man kunna begränsa genom att säga att den som redan bor här måste ha sådan ekonomi/social situation att den anhörig som komer inte ska kunna belasta staten.

Tyvärr är de grupper som går att göra något åt även de minsta grupperna och flyktingar utgör den största gruppen.

Du har så mycket fel att jag inte vet var jag ska börja, eller om jag ens orkar ta tag i det här garnnystanet av missuppfattningar (eller rent av rena lögner).

http://www.migrationsverket.se/index.jsp?swedish/statistik/ti...

Antalet invandrare som inte var från EU/EES eller flyktingar var således 48294 stycken (eller 56%) år 2007. Och av de 18 414 flyktingarna var enbart 2 958 såna som vi förbundit oss att ta hand om enligt avtal med FN.

Det får räcka så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeMiKeY
Du har så mycket fel att jag inte vet var jag ska börja, eller om jag ens orkar ta tag i det här garnnystanet av missuppfattningar (eller rent av rena lögner).

http://img211.imageshack.us/img211/3660/uppehllstillstndbp2.p...

http://www.migrationsverket.se/index.jsp?swedish/statistik/ti...

Antalet invandrare som inte var från EU/EES eller flyktingar var således 48294 stycken (eller 56%) år 2007. Och av de 18 414 flyktingarna var enbart 2 958 såna som vi förbundit oss att ta hand om enligt avtal med FN.

Det får räcka så.

Förklara en sak för mig, varför räknar du inte med EU/EES när vi diskuterar invandring?

18 414 flyktingar
http://www.migrationsverket.se/swedish/bilder/07_ut.gif
Varför nämner du inte att "övriga uppehållstillstånd" utgörs av personer som klassas som flyktingar?

Nej nu får du sluta vrida statistiken. Jag hade fel angående anhöriginvandringen, det har du rätt i, men i övrigt vet jag inte vad du försöker få fram.

Det spelar ingen roll att Sverige förbundit sig till att ta in x antal flyktingar när verkligheten är att det tas in flera ggr mera. Ska man lösa problemet ska man se till hur det ser ut idag och inte vad man har gåt med på för avtal.

Måste plugga nu men återkommer sen.

Permalänk
Medlem

men för att förändra integration politiken, skulle det funka att säga till nyanlända invandrare/flyktingar "ni får inte bo i Rosengård/bergsjön etc etc"? för att förhindra att det blir sådana "ghetton", för min egen erfarenhet ifrån lumpen av invandrare är att de som hamnar i "ghetton" får brytning och därmed alltför ofta sämre svenska medans de som flyttar till "helsvenska" områden pratar perfekt svenska utan brytning, så då klarar de svenskan bättre = större chans att få jobb, lr vad tycker/tänker/tror ni?

någon som har liknande erfarenheter lr rent av motsatta?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
men för att förändra integration politiken, skulle det funka att säga till nyanlända invandrare/flyktingar "ni får inte bo i Rosengård/bergsjön etc etc"? för att förhindra att det blir sådana "ghetton", för min egen erfarenhet ifrån lumpen av invandrare är att de som hamnar i "ghetton" får brytning och därmed alltför ofta sämre svenska medans de som flyttar till "helsvenska" områden pratar perfekt svenska utan brytning, så då klarar de svenskan bättre = större chans att få jobb, lr vad tycker/tänker/tror ni?

någon som har liknande erfarenheter lr rent av motsatta?:)

Det hela är egentligen en frihetsfråga - hur mycket ska staten bestämma över människor? Bestämmer staten så kommer vi troligtvis få betydligt mindre problem, men på bekostnad av invandrarnas frihet att bo med sin familj exempelvis.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Förklara en sak för mig, varför räknar du inte med EU/EES när vi diskuterar invandring?

Det är inte norrmän, tyskar och (icke romska) finnar som kastar sten på polisen, slänger sina döttrar utför balkonger eller våldtar svenska kvinnor. Det vet du lika väl som jag, och drar du upp enstaka fall nu fiskar du helt klart i grumligt vatten. Dessutom så var fortfarande påståendet jag svarade på som följer:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tyvärr är de grupper som går att göra något åt även de minsta grupperna och flyktingar utgör den största gruppen.

Och eftersom vi är med i EU kan vi inte direkt göra något åt alla stenkastande, hedersmördande eller överfallsvåldtagande norrmän heller, hur mycket vi än skulle vilja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
18 414 flyktingar
http://www.migrationsverket.se/swedish/bilder/07_ut.gif
Varför nämner du inte att "övriga uppehållstillstånd" utgörs av personer som klassas som flyktingar?

Nej nu får du sluta vrida statistiken. Jag hade fel angående anhöriginvandringen, det har du rätt i, men i övrigt vet jag inte vad du försöker få fram.

Det spelar ingen roll att Sverige förbundit sig till att ta in x antal flyktingar när verkligheten är att det tas in flera ggr mera. Ska man lösa problemet ska man se till hur det ser ut idag och inte vad man har gåt med på för avtal.

Nej, du har fel i det mesta. Vi går tillbaka till ditt påstående att "de grupper som går att göra något åt även de minsta grupperna och flyktingar utgör den största gruppen," vilket jag trodde jag redan hade visat är helt fel. Enbart bortåt 3 000 av 18 400 flyktingar är sådana vi är förbundna att ta emot. Övriga är personer vi själva gjort bedömningen ha synnerligen ömmande omständigheter.

Betänker man att för varje flykting vi hjälper i Sverige skulle vi kunna hjälpa 100 på plats i hemlandet blir siffrorna genast rätt skrämmande. Hade politikerna haft ett längre tidsperspektiv än sin egna mandatperiod skulle de kunnat hjälpa otroligt många fler, samt bespara Sveriges befolkning en stor belastning (såväl ekonomiskt som socialt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeMiKeY
Det är inte norrmän, tyskar och (icke romska) finnar som kastar sten på polisen, slänger sina döttrar utför balkonger eller våldtar svenska kvinnor. Det vet du lika väl som jag, och drar du upp enstaka fall nu fiskar du helt klart i grumligt vatten. Dessutom så var fortfarande påståendet jag svarade på som följer:

Och eftersom vi är med i EU kan vi inte direkt göra något åt alla stenkastande, hedersmördande eller överfallsvåldtagande norrmän heller, hur mycket vi än skulle vilja.

Svammel, om än välskrivet, och det är du medveten om.

Diskuterar man invandring- och flyktingpolitik så gäller det för alla invandrare och flyktingar oavsett om de kommer från Norge, Tyskland, USA, Somalia, Chile eller Kina.

[QUOTE]
Nej, du har fel i det mesta. Vi går tillbaka till ditt påstående att "de grupper som går att göra något åt även de minsta grupperna och flyktingar utgör den största gruppen," vilket jag trodde jag redan hade visat är helt fel. Enbart bortåt 3 000 av 18 400 flyktingar är sådana vi är förbundna att ta emot. Övriga är personer vi själva gjort bedömningen ha synnerligen ömmande omständigheter.
[/QUOTE]Nej, jag har inte fel i det mesta, då hade du påpekat det flera gånger om precis som du drar upp samma sak nu igen. Men rätt ska vara rätt, jag hade fel. Flyktingarna utgjorde inte den största gruppen, de utgjorde den näst största gruppen vilket leder till att det de facto går att göra något åt tex anhöriginvandringen.

Vidare spelar det ingen roll hur många Sverige lovat ta upp och hur många andra som tas upp av Good will, i slutändan så har vi never the less ~18k flyktingar som kommit hit i behov av hjälp och fått det.

[QUOTE]
Betänker man att för varje flykting vi hjälper i Sverige skulle vi kunna hjälpa 100 på plats i hemlandet blir siffrorna genast rätt skrämmande.
[/QUOTE]Jag har ingen aning, men väntar ivrigt på din uträkningar och siffror.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
[B]Svammel, om än välskrvet, och det är du medveten om.

Diskuterar man invandrings- och flyktingpolitik så gäller det för alla invandrare och flyktingar oavsett om de kommer från Norge, Tyskland, USA, Somalia eller Kina.

Nej, jag har inte fel i det mesta, då hade du påpekat det flera gånger om precis som du drar upp samma sak nu igen. Men rätt ska vara rätt, jag hade fel. Flyktingarna utgjorde inte den största gruppen, de utgjorde den näst största gruppen vilket leder till att det de facto går att göra något åt tex anhöriginvandringen.

Låt oss gå tillbaka till påståendet jag ägnat ett par inlägg att bemöta. Jag var uppenbarligen inte tydlig nog från början, vilket jag ska försöka åtgärda:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tyvärr är de grupper som går att göra något åt även de minsta grupperna och flyktingar utgör den största gruppen.

Din formulering "går att göra något åt" tolkar jag som att du menar att vi helt enkelt inte kan påverka det antalet människor som kommer hit under den benämningen.

Låt oss för tydlighetens skull dela in personer som kommer till Sverige i fyra grupper:
Kvot- och konventionsflyktingar
Övriga flyktingar
Invandring från EU/EES
Övrig invandring

Vi har med avtal med FN förbundit oss att ta emot ett visst antal kvot- och konventionsflyktingar. Totalt 2 958 år 2007
Vi har med avtal med EU/EES förbundit oss att alla medborgare inom EU/EES har uppehållsrätt (med vissa grundkrav) i Sverige. Totalt 19 387 år 2007
Det blir totalt 22 345 som vi har förbundit oss att ta emot. Som det "inte går att göra något åt"

Utöver detta så har vi tagit emot 63 750 personer 2007. Det vill säga, givit dessa människor en svensks rättigheter och skyldigheter. Det här är människor vi inte har förbundit oss att ta emot på något sätt, och som vi inte har någon som helst skyldighet mot.

Alltså är 63 750 av totalt 86 095 givna uppehållstillstånd sådana som det "går att göra något åt". Det vill säga, inte ens släppa innanför gränserna från första början.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vidare spelar det ingen roll hur många Sverige lovat ta upp och hur många andra som tas upp av Good will, i slutändan så har vi never the less ~18k flyktingar som kommit hit i behov av hjälp och fått det.

Jag har ingen aning, men väntar ivrigt på din uträkningar och siffror.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7301985.stm

Så här ser det ut för att vi har låga krav för att få uppehållstillstånd och ett attraktivt välfärdssystem.

Låt mig för övrigt revidera siffran om att vi kan hjälpa 100 personer i närregionen för varje flykting vi tar in i Sverige, då jag inte lyckas söka fram min källa. En lägre bedömning görs här, med siffran 3:1.

Kärnan är fortfarande densamma. Vi kan hjälpa fler människor för samma pengar om vi gör det i deras hemland än här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeMiKeY
Din formulering "går att göra något åt" tolkar jag som att du menar att vi helt enkelt inte kan påverka det antalet människor som kommer hit under den benämningen.

Det var sagt med hänseende till det som Crippa90 nämnde själv om att ingen (dvs han och jag iaf) hade flyktingar i åtanke när "vi" ville begränsa invandringen. Därför jag tog bort den faktorn, för självklart är jag medveten om att även den faktorn går att begränsa(/"göra något åt"), precis som alla andra.

[QUOTE]
Låt oss för tydlighetens skull dela in personer som kommer till Sverige i fyra grupper:
Kvot- och konventionsflyktingar
Övriga flyktingar
Invandring från EU/EES
Övrig invandring

Vi har med avtal med FN förbundit oss att ta emot ett visst antal kvot- och konventionsflyktingar. Totalt 2 958 år 2007
Vi har med avtal med EU/EES förbundit oss att alla medborgare inom EU/EES har uppehållsrätt (med vissa grundkrav) i Sverige. Totalt 19 387 år 2007
Det blir totalt 22 345 som vi har förbundit oss att ta emot. Som det "inte går att göra något åt"

Utöver detta så har vi tagit emot 63 750 personer 2007. Det vill säga, givit dessa människor en svensks rättigheter och skyldigheter. Det här är människor vi inte har förbundit oss att ta emot på något sätt, och som vi inte har någon som helst skyldighet mot.

Alltså är 63 750 av totalt 86 095 givna uppehållstillstånd sådana som det "går att göra något åt". Det vill säga, inte ens släppa innanför gränserna från första början.

[/QUOTE]Tror du fått förklaringen ovan, alla grupper "går att göra något åt", men det var vi som var inblandade tidigare som ansåg att vissa inte borde påverkas (av olika anledningar), däribland arbetskraftsinvandring (oavsett om personerna kommer från EU/ESS eller utanför), viss del av anhöriginvandring (tex barn, make/maka) samt flyktingar.

Hoppas det klarnade lite då jag misstänker att du tolkade det du citerade lite fel.

[QUOTE]

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7301985.stm

Så här ser det ut för att vi har låga krav för att få uppehållstillstånd och ett attraktivt välfärdssystem.

[/QUOTE]Att tex Crippa90 sagt att han vill förändra massinvandringen borde väl ha tolkats som att vi redan är medvetna om att Sverige tar in många invandrare/flyktingar?

[QUOTE]
Låt mig för övrigt revidera siffran om att vi kan hjälpa 100 personer i närregionen för varje flykting vi tar in i Sverige, då jag inte lyckas söka fram min källa. En lägre bedömning görs här, med siffran 3:1.

Kärnan är fortfarande densamma. Vi kan hjälpa fler människor för samma pengar om vi gör det i deras hemland än här i Sverige.

[/QUOTE]Jag har inte förnekat att det är ett sätt, men det har på samma sätt som den har fördelar även nackdelar, och då jag inte är så insatt i just det så är jag varken för eller emot för tillfället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det var sagt med hänseende till det som Crippa90 nämnde själv om att ingen (dvs han och jag iaf) hade flyktingar i åtanke när "vi" ville begränsa invandringen. Därför jag tog bort den faktorn, för självklart är jag medveten om att även den faktorn går att begränsa(/"göra något åt"), precis som alla andra.

Tror du fått förklaringen ovan, alla grupper "går att göra något åt", men det var vi som var inblandade tidigare som ansåg att vissa inte borde påverkas (av olika anledningar), däribland arbetskraftsinvandring (oavsett om personerna kommer från EU/ESS eller utanför), viss del av anhöriginvandring (tex barn, make/maka) samt flyktingar.

Hoppas det klarnade lite då jag misstänker att du tolkade det du citerade lite fel.

Att tex Crippa90 sagt att han vill förändra massinvandringen borde väl ha tolkats som att vi redan är medvetna om att Sverige tar in många invandrare/flyktingar?

Jag har inte förnekat att det är ett sätt, men det har på samma sätt som den har fördelar även nackdelar, och då jag inte är så insatt i just det så är jag varken för eller emot för tillfället.

Jaha, här trodde jag att jag bekämpade ignorans, men det verkar ju som att jag predikade för de redan frälsta. Hallelujah.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeMiKeY
Jaha, här trodde jag att jag bekämpade ignorans, men det verkar ju som att jag predikade för de redan frälsta. Hallelujah.

Kasta inte dvärgar i glashus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det hela är egentligen en frihetsfråga - hur mycket ska staten bestämma över människor? Bestämmer staten så kommer vi troligtvis få betydligt mindre problem, men på bekostnad av invandrarnas frihet att bo med sin familj exempelvis.

men naturligtvis får de familjer som kommer som en grupp bo tillsammans, men inte just i t ex Rosengård? sen om Pappa Alis fru Fatihma kommer till Sverige så får dom ju naturligtvis flytta ihop:)

men hur ser folket i denna tråden på Anhöriginvandring då?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Om media hade varit ärliga mot det svenska folket och publicerat fakta och statistik som visar den helt otroligt enorma överrepresentationen invandrare har när det gäller mord, våldtäkt, rån och misshandel... ja, då hade det blivit ett jävla liv. De nuvarande riksdagspartierna hade inte längre kunnat dölja sanningen för oss och hade varit tvungna att strama upp invandringspolitiken ordentligt, bara för att inte förlora hälften av sina väljare till SD.

Men tyvärr så har våra journalisterna sedan flera årtioenden tillbaka bestämt sig för att invandringen och dess konsekvenser är inget som folket ska få ta del av.
Tänk om vår journalistkår varit demokratisk och gett en nyanserad bild av invandringen konsekvenser....

- Hur många vet om att hälften av alla våldsbrott i Sverige begås av invandrare? Detta trots att de fortfarande utgör en minoritet av befolkningen.

- Hur många skulle kunna tänka sig att punkten ovan inte går att förklara med socioekonomiska skäl, utan statistiken ser likadan ut för invandrare i alla samhällsklasser?

- Hur många är medvetna om att större delen av våra invandrare inte har flyktingskäl att komma hit?

- Hur många är medvetna om att endast 50% av våra utomeuropeiska invandrare i åldern 20-64 arbetar?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=501206&previou...

http://zufi.net/documents/Somalierocharbetsmarknad_HE_2008.pd... (sid 6)

Trots detta, om man uppmärksammar vår katastrofala invandringspolitik i dagens Sverige blir man kallad rasist. Det är liksom invandringsförespråkares enda motmedel till fakta och statistik och sunt förnuft. Extra roligt är det när man påpekar att ordet rasist inte har ett dugg med invandringspolitik att göra. Då börjar de skrika istället.

Nej, för att återgå till topic så är det givetvis inte så att folk som tar avstånd till vår oansvarsamma invandringspolitik är outbildade idioter. Idiot är man om man inte inser att invandringens konsekvenser är idag är vårt i särklass största samhällsproblem, och om man istället sväljer medias och våra politikers lögner och vill fortsätta på samma linje som vi kört de senaste 20 åren och tror på fullaste allvar att lösningen är "samtal" och fler "fritidsgårdar"

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flygplan
Rasistiska texter

you're a racist!

skämt åsido så håller jag med dig, de sifforna BRÅ har myglas undan för lätt, att skylla på fritidsgårdar är att vara PK, att peka på BRÅs statistik är att vara rasist.

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP