Störst mmorpg player base?

Permalänk
Medlem

Störst mmorpg player base?

Har diskuterat en del med vänner men inte kommit fram till några vettiga siffror för topp 5 mmorpg's sett till antal spelare aktiva.

WoW: antal spelare aktiva?
WAR: antal spelare aktiva?
EvE: antal spelare aktiva?
AoC: antal spelare aktiva?
Guild Wars: antal spelare aktiva?
DaoC: antal spelare aktiva?
EverQuest 1&2: antal aktiva spelare?
Andra?

Har valt att inte ta med Runescape, Tibia och liknande.

Permalänk
Medlem

Har bara sett siffror på antal aktiva konton från Blizzard och då WoW som ska vara 11.5 miljoner efter senaste expansionen.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

AoC: Har jag för mig är cirka 440 000 aktiva och betalande spelare

Permalänk
Medlem

lol, WoW är stort, faktiskt det största online spelet på hela jorden ( vi har inte uppgifter om hur det är i resten av solsystemet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bloppo11
lol, WoW är stort, faktiskt det största online spelet på hela jorden ( vi har inte uppgifter om hur det är i resten av solsystemet)

Det är väl det största MMORPG'et med en månadsavgift?

Permalänk
Sötast

Guildwars är inte ett MMORPG, och som redan konstaterat så ligger wow etta med ett enormt försprång.

Permalänk
Medlem

"As of March 31, 2008, Eve Online has 236,000 active subscriptions and 45,000 active trial accounts"
- Wikipedia.

Högsta aktiva på tranquility på samma gång (huvudservern), ligger runt 43 000.

Vet inte om det är 236K med Kina inräknat eller ej.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Finns lite grafer att kolla på här: http://www.mmogchart.com

http://www.mmogchart.com/Chart1.html
http://www.mmogchart.com/Chart2.html

World of Warcraft är överlägset störst enligt dessa (men det visste vi väl redan).

Edit: dessa är dock inte uppdaterade sedan April 2008

Visa signatur

Ungos

Permalänk
Medlem

...

Permalänk
Medlem

WORLD OF WARCRAFT® SUBSCRIBER BASE REACHES 11.5 MILLION WORLDWIDE

http://eu.blizzard.com/en/press/081223.html

Permalänk
Medlem

Sen ska ni ju räkna med att en stor, stor del av WoW-kontona inte är riktiga spelare eller är sekundära konton. Jag skulle inte bli förvånad om den riktiga siffran på antal aktiva spelare ligger långt under 10 miljoner.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

old du glömde Vanguard Fast det platsar nog inte riktigt i topp 5

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Sen ska ni ju räkna med att en stor, stor del av WoW-kontona inte är riktiga spelare eller är sekundära konton. Jag skulle inte bli förvånad om den riktiga siffran på antal aktiva spelare ligger långt under 10 miljoner.

Om du säger så, så är det ju också så bland alla andra mmorpg spel eller hur??..

Permalänk
Medlem

Angående wow... Dom har ju inte räknat med alla Privat account...

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Konichiwa
Angående wow... Dom har ju inte räknat med alla Privat account...

Vem bryr sig om dom?

Permalänk

Lejo, tror rekordet är slaget.
När jag loggade in häromdan så var det runt 50k. Tror jag.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Verkar ju som att Blizzard räknar med inaktiva konton också, tror inte att mer än 50% av spelarna inte kör Wrath of the Lich King för sist jag såg så hade 4 miljoner exemplar av WotLK sålts, är säkert lite mer nu men de flesta köpte nog första månaden.

Permalänk
Medlem

Denna källa visar på en lite annorlunda ordning i top 5

http://www.gamesindustry.biz/articles/online-subscriptions-ex...

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Bara en fråga, varför har du valt att inte ta med RuneScape då det ligger tvåa på båda listorna som postats?

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte232
Bara en fråga, varför har du valt att inte ta med RuneScape då det ligger tvåa på båda listorna som postats?

Det är inget riktigt MMORPG

Permalänk
Medlem

Anarchy Online? Fanns det ens med på graferna? Eller var det bara betalande som visades?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Det är inget riktigt MMORPG

På vilket sätt?
Är inte vidare insatt, därför jag frågar vad skillnaden är.

MMORPG = Massive multiplayer online roleplaying game.
Vad är det i t.ex Tibia/Runescape som fattas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
På vilket sätt?
Är inte vidare insatt, därför jag frågar vad skillnaden är.

MMORPG = Massive multiplayer online roleplaying game.
Vad är det i t.ex Tibia/Runescape som fattas?

Det är ett onlinespel, ett webbläsarspel, ett JAVA-spel.

Inget riktigt spel egentligen utan bara en av alla MORPG webbläsarspel som råkade slå igenom.

Permalänk
Medlem

Står ju i Blizzards pressmedelande vad som räknas som subscribers.

Citat:

World of Warcraft’s Subscriber Definition
World of Warcraft subscribers include individuals who have paid a subscription fee or have an active prepaid card to play World of Warcraft, as well as those who have purchased the game and are within their free month of access. Internet Game Room players who have accessed the game over the last thirty days are also counted as subscribers. The above definition excludes all players under free promotional subscriptions, expired or cancelled subscriptions, and expired prepaid cards. Subscribers in licensees’ territories are defined along the same rules.

Permalänk
Medlem

finns några siffror på hur många som spelar AoC för tillfället?? Ganska intressant o veta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
finns några siffror på hur många som spelar AoC för tillfället?? Ganska intressant o veta...

eller hellgate london kan ju inte vara många då de ska stänga ner det

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Det är ett onlinespel, ett webbläsarspel, ett JAVA-spel.

Inget riktigt spel egentligen utan bara en av alla MORPG webbläsarspel som råkade slå igenom.

Det är visst ett mmorpg. Det finns även en klient att ladda ner så att du ej behöver spela det i din vanliga webbläsare.
Visst är grafiken kass och spelet känns allmänt billigt. Jag tycker dock att det absolut passar in på alla kraven för att kunna räknas som ett mmorpg.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M.i.G
eller hellgate london kan ju inte vara många då de ska stänga ner det

Ska dom? Det höll ju länge.

Permalänk
Medlem

Guild war hade 3 miljoner konton för drygt 1 år sedan

Permalänk

EvE-online har högst antal aktiva på samma server samtidigt (då dom bara har en server, tror det är 35.000 eller nåt, fast jag har sett mer inne).
Men sen har WoW högst antal betalande spelare. (PUNKT SLUT)

Visa signatur

My name is legion, for we are many.