Cooler Master lyser upp framtiden

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master lyser upp framtiden

Taiwanesiska tillverkaren Cooler Master startar upp ett nytt dotterbolag, vars primära inriktning blir att tillverka LED-lampor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Lite grymt. Fick nästan lite planer när man såg några av deras lampor.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Först nu verkar EU:s planer på att fasa ut glödtrådslampan realistiska.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

LED lampor är framtiden, problemet är att de fortfarande är för dyra och att EU:s regler följdaktligen är för tajt inpå. Det hade varit bättre att lägga en allt mer stegrande straffskatt på glödlampor, säg 10% påslag (alltså 10%, sen 20%...) per år och till slut hade glödlampor varit ett minne blott.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

LED behöver antagligen inte vara dyrt och det kanske kommer gå fort även utan "hjälp".
LED har diskuterats mycket i ett antal år i vissa kretsar, det är inte enbart intressant för att det vi råkar vara inne i gröna vågen just nu. Det verkar funnits andra problem än rent ekonomiska, till exempel att LED-fabrikrena inte direkt öste ut effektiva LED för några år sedan efter vad jag förstått från kompisar som som kan sånt här bättre än jag som hade kontakter med LED fabriker. Spelar inte någon större roll om 90% av 0.5 watt går åt innan det blir ljus för de flesta saker LED används till även om det gick att göra och fanns LED som bara förlorade säg 10%.(påhittade siffror för att illustrera problemet som jag förstått det).
Man kan kanske säga att det inte råkade finnas ett större intresse av olika anledningar, tex så enkla orsaker som att några större intressenter inte råkade vara inblandade för några år sedan.

I dagsläget ser det nog annorlunda ut, LED "ficklampor" verkar ha slagit till exempel. Vilket även får mig att tänka på priset, har för mig att jag köpte en LED lampa som jag använt när jag grottar runt i datorerna för typ 9 kronor på jula med batteri och allt för typ ett halvår sedan. En hygglig 10-20 wattare behöver nog inte kosta speciellt mycket, får se när de funnits ett tag.

Permalänk

Hoppas bara det bli behagligt ljus och inte blåaktigfärgton..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hm, det blir nog dödsstöten för Cooler Master. Kan va lika bra det det dom alltid sålt skräp.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
LED lampor är framtiden, problemet är att de fortfarande är för dyra och att EU:s regler följdaktligen är för tajt inpå. Det hade varit bättre att lägga en allt mer stegrande straffskatt på glödlampor, säg 10% påslag (alltså 10%, sen 20%...) per år och till slut hade glödlampor varit ett minne blott.

VA dom är väll inte så dyra att det blir billigare att köpa 15 glödlampor istället =S
30 000/2000 = 15
sedan får man tänka på hur mycket mindre ström en LED drar mot en vanlig glödlampa.
har ingen kolla på priser men det måste väll vara billigare med LED?

Permalänk
Medlem

Mitt hus ska hädanefter lysa upp av LED

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
LED lampor är framtiden, problemet är att de fortfarande är för dyra och att EU:s regler följdaktligen är för tajt inpå. Det hade varit bättre att lägga en allt mer stegrande straffskatt på glödlampor, säg 10% påslag (alltså 10%, sen 20%...) per år och till slut hade glödlampor varit ett minne blott.

Straffskatt gör inte miljön bättre och det finns gott om lågenergialternativ idag.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag har redan börjat byta ut mina halogen mot LED... bara köks lampan och tak fläkten som har vanliga glöd lampor då de inte passar annat i dom...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Hm, det blir nog dödsstöten för Cooler Master. Kan va lika bra det det dom alltid sålt skräp.

Så Abit är också skräp för att dom gick på pumpen? Cooler Master gör bra grejor.

Har hört om det här tidigare, verkar vara en vettig ide, roligt att CM slänger sig in i spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Straffskatt gör inte miljön bättre och det finns gott om lågenergialternativ idag.

straffskatt gör att det blir allt mindre attraktivt att använda glödlampor och man får därigenom en mer naturlig utfasning. Lågenergilampor tycker inte jag känns så där speciellt attraktiva och jag ser LED lampor som en mer naturlig ersättare.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Även fast LED lampor är dyrare så har det ju även en längre livstid. Så det kanske blir billigare i alla fall med LED.

Permalänk
Medlem

Bra att det börjar bli lite effekt i dem också, man vill ju gärna att en lampa ska lysa upp också.

Permalänk
Medlem

Verkar fräs. Vill byta ut min lågenergilampa som jag har. Udda nog så låter den mer irriterande än min dator... hoppas LED-lampor låter lite. xD

Permalänk

Jag tycker glödlampan är ganska bra jämfört med lågenergilampor. Även om de nya modellerna drar mindre el och har en längre livslängd så har den traditionella glödlampan vissa andra fördelar som:

Enkel och billig konstruktion, behagligt ljus till vardags ( lysrörslampor får mig att tro att jag fortfarande är på jobbet:) plus att de är enkla att återvinna.

Min erfarenhet av LEDlampor är att färgen oftast är lite för kall för att användas till hembelysningen. Hoppas att detta utvecklas och vi får billiga och energisnåla ersättare till glödlampan som har ett behagligt ljus

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

Har man direktverkande el för uppvärmning så är nog vanliga glödlampor det bästa både ekonomiskt och miljömässigt, på vintern då.
På sommaren ska det vara led/lågenergi.

Leds har tyvärr inte optimal livslängd om de blir för varma vilket de lätt blir i en liten lampa.

Edit: Finns leds som har varmvitt ljus också, kanske inte riktigt som en glödlampa ännu dock.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjältbrand
Jag tycker glödlampan är ganska bra jämfört med lågenergilampor. Även om de nya modellerna drar mindre el och har en längre livslängd så har den traditionella glödlampan vissa andra fördelar som:

Enkel och billig konstruktion, behagligt ljus till vardags ( lysrörslampor får mig att tro att jag fortfarande är på jobbet:) plus att de är enkla att återvinna.

Min erfarenhet av LEDlampor är att färgen oftast är lite för kall för att användas till hembelysningen. Hoppas att detta utvecklas och vi får billiga och energisnåla ersättare till glödlampan som har ett behagligt ljus

Jag håller med dig där på allt ska vi väl säga

Jag tycker att lågenergilampor endast i nuläget ska användas i utomhusbelysning som det inte ställs krav på att lampan ska tändas direxkt. jag har tex X antal rörelsevakter som tänds lite hipp som happ om natten (Folk och djur som rör sig här) inte fan vill jag vänta 3-4sec på att lampan glöder sig varm så den tänds så evt tjuv hinner smita undan innan jag fått syn på att lampan är tänd.

Vi eldade innan med ved och då var elpriset billigt att varma upp huset med den spilleffekten som uppstår av elektronik (tillförd/avgiven/reaktiv effekt)
Nu har vi fjärrvärme och det är inte längre billigt att värma upp huset med el men ändå har vi nästan alltid 2-3 datorer igång X antal lampor tända och en tv igång. Dock så brukar jag alltid stänga av det jag inte nyttjar för stunden. tex min lampa i taket brinner nog inte många timmar om året.

Men när jag vill meka med bilen eller i garaget med något så ska man ha redigt bra ljus. En vanlig 60w glödis som man kan stoppa ner på trånga ställen och få bra ljus runt omkrign. där har fortfarande ledlampor problem. skulle jag behöva bättre belysning så har man ju 3-4st arbetslampor att tända och även en gatulapa på 125W kvicksilver (motsvarar ca 1000W i glödlampa) vilket ger ett ohyggligt bra sken. bättre än dagsljus nästan!
(Kalla mig miljöbov)

Det finns ju dessutom många olika färgtoner att ha på sina lysrör. i mataffärer är en viss färgkod vanlig (glömt den) då den ska framhäva frukt o grönt som finare än vad det 'är' . Till badrums belysning vill ha ha ett bra sken och när man jobbar på jobbet så vill man ha en annan nyans.

dock kommer LED att bli stort snart framöver. men knappast att lysrörer och glödlampan försvinner på mååånga måånga år.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjältbrand
Min erfarenhet av LEDlampor är att färgen oftast är lite för kall för att användas till hembelysningen. Hoppas att detta utvecklas och vi får billiga och energisnåla ersättare till glödlampan som har ett behagligt ljus

Jag lyser upp mitt rum uteslutande med LED-lampor, bytte för två månader sen och har inte lagt märke till någon skillnad. Nu vet jag inte hur våglängder på ljus fungerar men det kanske hjälper att ljuset reflekteras mot en grön vägg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Jag håller med dig där på allt ska vi väl säga

Men när jag vill meka med bilen eller i garaget med något så ska man ha redigt bra ljus. En vanlig 60w glödis som man kan stoppa ner på trånga ställen och få bra ljus runt omkrign. där har fortfarande ledlampor problem. skulle jag behöva bättre belysning så har man ju 3-4st arbetslampor att tända och även en gatulapa på 125W kvicksilver (motsvarar ca 1000W i glödlampa) vilket ger ett ohyggligt bra sken. bättre än dagsljus nästan!
(Kalla mig miljöbov)

Själv använder jag uteslutande led ficklampor med flood'igt ljus till sådana saker

Permalänk
Permalänk
Medlem

20w led!

Jag har 3w ledlampor i mina läslampor och lite andra lampor och de lyser fantastiskt bra.

20w från en lysdiod måste ju nästan ka en varningstext typ laser för den hade ju bränt upp allt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Ledar brukar ju vara svala.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Jag lyser upp mitt rum uteslutande med LED-lampor, bytte för två månader sen och har inte lagt märke till någon skillnad. Nu vet jag inte hur våglängder på ljus fungerar men det kanske hjälper att ljuset reflekteras mot en grön vägg?

LED skiljer sig från "vanligt" ljus som innehåller alla färger som tex ljus från solen och glödlampor. Så om man har en lampa där alla LEDs är av samma våglängd, och om våglängden inte råkar vare den som vi uppfattar som mest naturlig eller trevlig så kan man tänka sig att ljuset inte känns behagligt, om det hjälper eller inte om ljuset reflekteras mot en grön vägg beror antagligen helt på specefika omständigheter, tex våglängderna på ljuskällan etc.
Om vi vill ha lite bredare ljus bör det principiellt å andra sidan inte vara några problem att fixa med LEDs. Det finns väl någon form av rgb-led's nu för tiden, men med rätt blandning av leds borde man kunna immitera tex solljus om man vill det.

Permalänk

Någon som tänkt på oss stackare som bor i riktigt gamla lägenhetskåkar med lampor som brinner titt som tätt pga spikar och sånt skit? Vi kommer ju vara tvungen att ta dubbla jobb...

... nåja

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Avstängd

Väldigt trevligt.

Jag skulle vilja se mer fart på solid-state lightning marknaden och få se LED lampor ta fart och marknaden växa mer.

Permalänk

Det vanligaste missförståndet i hela debatten om energisnålhet tror jag är att energi kan gå förlorad. För dem som klarade G i naturkunskap A i gymnasiet borde det var klart att alla energiförbrukning leder till värme. Glödlampor lyser upp. Vid omvandlingen bildas värme, men även all strålningsenergi(förutom den som strålar ut genom eventuella fönster) kommer ju i slutändan också värma upp huset. De nackdelar som finns är ju att värmen kanske inte alstras på de mest önskväda platser och att utrustningen kanske inte alltid är på. Men för folk som ha elektriskt uppvärmda hus är det ju lika bra att t.ex. låta datorn stå på 24/7, ha gammaldags glödlampor etc. Då kan man ju bara sänka temperaturen i elementen för att kompensera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Det vanligaste missförståndet i hela debatten om energisnålhet tror jag är att energi kan gå förlorad. För dem som klarade G i naturkunskap A i gymnasiet borde det var klart att alla energiförbrukning leder till värme. Glödlampor lyser upp. Vid omvandlingen bildas värme, men även all strålningsenergi(förutom den som strålar ut genom eventuella fönster) kommer ju i slutändan också värma upp huset. De nackdelar som finns är ju att värmen kanske inte alstras på de mest önskväda platser och att utrustningen kanske inte alltid är på. Men för folk som ha elektriskt uppvärmda hus är det ju lika bra att t.ex. låta datorn stå på 24/7, ha gammaldags glödlampor etc. Då kan man ju bara sänka temperaturen i elementen för att kompensera.

Jepp, eller har termostat på sina element. När glödlampor förbjuds blir det en nackdel för oss. Dock så är det dumt med glödlampor på sommaren ( då man inte behöver tillföra energi för att få den temperatur man vill ha)

Permalänk
Avstängd

Kan man överklocka dessa ?

Visa signatur

Der Steppenwolf