Knaster/sprak i alla högtalare vid höga effeker, vad är felet?

Permalänk
Medlem

Knaster/sprak i alla högtalare vid höga effeker, vad är felet?

Jag sitter idag med onboard ljudkort på ett Gigabyte GA-MA78GM-SH2, kör optisk till min avr 255

har jag ett problem med knaster/sprak, precis som alla högtalarelement är trasiga vid höga effekter och liknande.
jag tror det är det inbygda realtek kortet som är skit.

men frågan är kommer det bli någon skillnad med nytt ljudkort? alltså kan det vara så stor skillnad på den optiska signalen? allt är lixom förstört när ljudet låter skit.

citerar från en sida jag hitta.

"Digital överföring för avkodning i förstärkare / reciever
Här kan man i många fall klara sig med moderkortet om det har s/pdif anslutning och det går att få till en opåverkad överföring (passthrough). Går inte det finns det en flera billiga kort som funkar med en open source drivrutin som ger en “perfekt” överföring."

skulle gärna vilja ha tips på ljudkort som just gör detta, inom rimligt pris, runt 1000lappen

Vad kan annars vara fel? blir galen!

mvh

Visa signatur

*Signatur raderad av Aser: olämplig se §1*

Permalänk
Medlem

Använder du en film med 5.1 ljudspår med Dolby Digital/DTS skickas ju bara ljudet direkt ut och ljudkortet har inget med det hela att göra.

Har du provat ifrån någon annan källa?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

jaah, jag kollar mest på x264 filmer från htpcn, den ända andra källan jag har är ett ps2 som jag testade en dvd 2fast 2furious, vad jag märkte då så va det inte samma vassa ljud. det är även den filmen jag spelar i x264 å hör massa spark.(även andra filmer så det är inte just bara den)

kolla på tex detta:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=317992

om jag fattat de rätt så MÅSTE ljudkortet koda signal och sedan skicka till förstärkaren?
vilket jag inte vill utan jag vill att min harman kardon avr 255 ska koda om allt ljud.

mvh

Visa signatur

*Signatur raderad av Aser: olämplig se §1*

Permalänk
Medlem

Tror mer på dåliga kablar än att ljudkortet ska vara dåligt. Har exakt samma ljudkrets på mitt kort, och det låter ljuvligt. Dock kör jag analogt till en Eltax Tangent 2x50W (Bra kvalitet) och Conrads budget-högtalare, samt en Denver Bilsub 12". När man kör digitalt dock, så använ ds inte ljudkortet på samma sätt. Det skickar bara vidare signalerna från processorn utan omkodning direkt till förstärkaren som tar hand om det hela. Så har jag fattat det hela i alla fall.

Permalänk
Medlem

jag kör med supra kablar hela vägen så kablarna är de absolut inget fel på..
jag har ett par klipch rf62 frontar ( ca 10 000kr) så kör inte med några lågbudgetsgrejjer någonstans.
så du menar att det ljudkoret jag länkade till INTE kodar om digitalt ljud dts/DD osv, utan skickar direkt till förstärkaren via optisk som jag kör?.
läs omdömmena om du inte gjort det, för som jag förstår det så kodar kortet om signalen å skickar vidare. vilket jag inte vill.

mvh

Visa signatur

*Signatur raderad av Aser: olämplig se §1*