Permalänk

Datorkrasch, ett enormt mörker!

Hejsan!

Nu har min dator, rätt ut sagt, sktit i det blå skåpet! Jag har suttit sen igår morgon och meckat och felsökt, men allt utan framgång. Det en lång historia som jag ska försöka förmedla på bästa enklaste sätt.

Beställde i våras, närmare bestämt den 1 Mars -08, följande datorkomponenter från komplett.se :

Moderkort: XFX nForce 680i LT SLI, Socket-775,

Ram-minnet: 4 * Crucial DDR2 BallistiX PC8500 1048MB CL5

CPU: Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775

GPU: PowerColor Radeon HD 3850 "PCS" 512MB PCI-Express 2.0,

PSU: Corsair Powersupply 550W Black

Hårddiskar: Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA och en likadan 300GB

DVD/CD: Sony DVD-brännare DWQ28AB2 IDE OEM Black

En Sony 19-tums lcd användes till datorn kan jag även tillägga.

Datorn fungerade mycket bra utan problem eller dyl. fram till sommaren ungefär, den började bli instabil, hängde sig ofta i spel osv. Tappade ofta bort hårddiskarna, för det mesta den jag lagrade musik,film osv. När datorn hängde sig var det vanligt förekommande att man fick vänta en timme ungefär innan man kunde starta den igen p.g.a att hårddisken med OS-et på inte hittades, Windows Vista Ultimate x64 användes.

I augusti tröttnade jag på detta och beslöt mig för att köpa nya ram-minnen, som jag hade utsett till syndabockar för datorns instabilitet, och även en ny hårddisk. Följande beställdes därför från komplett.se:

Hårddisk: Western Digital Caviar GP 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Ram-minne: 4 * Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 1048MB DDR2

Datorn fungerade därefter mycket bra, låste sig inte i spel osv. Dock så fortsatte ena hårddisken, den med 300GB och som inte OS-et låg på, att spöka och försvann titt som tätt, fick även datorn att hänga sig ibland så ja beslöt att koppla ifrån den och då blev datorn helt plötsligt stabil som aldrig förr, hängde sig aldrig mera och allt var frid och fröjd MEN sen igår morse när jag skulle starta datorn starta den om sig hela tiden , ungefär strax efter BIOS när Windows-loggan börjar laddas, jag tryckte F8 och valde att inte starta om datorn automatiskt vid systemfel: och jag såg då att jag fick en BSOD med felmeddelande:

STOP 0x0000007E (0xC0000420,0x850922EE,0X858056B8,0X858053B4)
acpi.sys - Address 850922EE base at 85044000, Datestamp 4549ac8d

Jaha, skit tänker jag och försöker flera gånger starta datorn på vanligt vis, med SAFE mode, med Last Good Known Config.. och allt sådant men med utan resultat.
Men då händer något! När jag försöker starta datorn snurrar alla fläktar igång, Dvd-läsaren surrar och allt verkar som det ska, men skärmen är fortfarande svart och går snart i sleep-mode för att den inte får någon signal. Jag kollar så att alla sladdar sitter som de ska och att grafikkortet är i men allt ser ut som det ska. Och där är på den här punkten jag fastnar!
Jag har testat med allt känns det som, testat med nytt nättagg, med nytt grafikkort, med andra ram-minnen, men bara ett ram-minne testat i alla olika slots osv, men jag kommer inte ens in till BIOS! Jag har resetat CMOS osv, helt utan resultat. Allting snurrar som det ska, utom skärmen och myss/tangentbord, de reagerar inte. Har testat båda i en annan dator så ja vet att dom funkar såklart!

Men när jag började testa alla olika komponenter i en annan dator så visade det sig att båda hårddiskarna som var ikopplade är stendöda, hittas inte ens i BIOS. DVD-läsaren är också trasig verkar det som, den får ström och hittas I BIOS och i Windows ( på en annan dator) men kan inte spela upp skivor, låter illa osv. Skumt!

Testade även de 4 ram-stickorna i en annan dator, visade sig att samma BSOD kom precis när Windows skulle laddas! Funkar bra 1 och 1 annars.
Grafikkortet funkar i alla fall till 100%, har testat i annan dator.

Jag antog att moderkortet är syndabocken denna gång och åker och köper ett nytt, ett ASUS. Men när CPU, ram-minnen (andra ram-minnen) och GPU är i kopplat återkommer samma fel, kommer inte ens in i BIOS! skärmen är stendöd och ingen respons på mus/tangentbord. Börjar tappa hoppet.
MEN, sen till sist lyckas jag när jag bara kör med 2 st. ram-stickor komma in i BIOS med nya moderkortet, yes! Passar då på att testa de ram-minnen som satt i datorn som kraschat, alla funkar! Men bara 1 och 1, eller 2 och 2.

Tänker att jag får väl leva med 2GB i ram då och ska börja installera Windows, kopplar i en ny hårddisk och en annan DVD och börjar installera och allt verkar frid och fröjd, tills filerna är kopierade från skivan och hårddisken ska bootas, funkar inte! Säger att operativsystemet inte kan laddas. Tänker att det måste vara hårddiskens fel, men det visar sig att det funkar på en annan dator att boota OS-et.

Det blev mycket text och hoppas jag inte rört ihop det allt för mycket! Nu undrar jag, är det någon som råkat ut för något liknande? Har googlat en hel del och sett att många råkt ut för samma med att skärmen och T-bord/mus inte startar och att datorn inte bootar, men aldrig sett någon lösning?

Och någon som har någon vettig förklaring att det blivit så här? Just nu verkar ju Moderkort, CPu och ram-minnen + båda hårddiskarna och DVD blivit defekta.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter tråkigt nog som någon utan tillräckliga kunskaper om datorer ändå försökt bygga ihop en, och detta är historien om detta.

Mitt råd om du vill få ett slut på problemen är att få hjälp av någon, lokalt, som kan datorer och kan hjälpa dig att få ordning på din rigg. När du har väl fått så mycket problem krävs det extra mycket av personen i fråga, så välj med omsorg.

Det kommer tämligen säkert bli både bäst och billigast för dig.

Var råkar du bo, eller är det hemligt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

tycker det hörs som ESD ??
hade du arm länk eller liknande, när du byggde datorn?

Permalänk

givetvis hade ja en arm-länk när jag byggde datorn, och jag känner mej verkligen inte som en nybörjare med att bygga datorer möjligvist att ja är väldigt dålig på att formulera mej!

Det som förbryllar mej är hur alla saker verkar ha gått sönder samtidigt

Permalänk

jag skulle pröva att prova med ett annat moderkort.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Om du kommer fram till att problemet ligger i trasiga kort och diskar, så tycker jag att du ska prova att köra ett bra överspänningsskydd innan datorn, för att ta bort eventuell skit på ledningen. För där kan det komma in massor av höga transienter som kan ställa till med skada.

Jag har absolut ingen erfarenhet av liknande problem, men detta är bara en tanke som kan vara värd att fundera på. Hoppas du hittar en lösning på ditt problem

Permalänk
Medlem

Vänta nu, ställde du någonsin in rätt volt på dina ramminnen? Dvs på din nuvarande rigg då. Gör anars detta med 1 ramminne inkopplat, sedan sätt i de andra då alla inställningar är gjorda.

Permalänk
Medlem

Först så fick jag känslan att nätagget eller (ESD-)skadat moderkort som var boven, men jag greppar inte riktigt hur bra kunskaper du har, så följande kan också vara problem:
680i/780i blir riktigt varma. Inte alltid fläkten på chipset sitter på original, och då blir det tvivelaktig stabilitet.
Minnestimings & spänning till minnena. Att köra SPD och vara glad blir ju bara skit, framför allt på en hyffsad OC-rigg som ändå 680i var/är (Du har ju tydligen köpt SLI-moderkort och ATI-kort av en anledning, OC då troligtvis?). Risken blir att du får typ halvtighta timings och 1T command rate, på nån medioker spänning som SPD sätter. Kanske funkar bra på två stickor, men fyra stickor blir det ostabilt (vilket du också redovisar).

Summa sumarum: Om vi exkluderar användarfel, så gissar jag på nätagget som ballat ur (och eventuellt bränt resten). Hur ser spänningarna ut från nätagget? Kan vi få en lista på exakt vad som sitter i burken nu, och vad felet är. För din post är lite virrig (tidsmässiga hopp och inaktuella hårdvarulistor) på den punkten :).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Provat Clear CMOS? Det känns som en bra sak att börja med..

Visa signatur
Permalänk

Har lite bråttom nu, men ska besvara en del frågor:

Ett annat moderkort har jag som sagt testat med redan, kommer in i BIOS ,hittar den nya hårddisken, och kan påbörja installation av Windows, men där tar det stop! Står bara att operativsystemet inte kan laddas. Kan tillägga att med exakt samma hårddisk kunde jag sedan installera Windows med samma skiva i en annan dator, helt utan problem!

Clearat CMOS har jag också gjort på första moderkortet, utan framgång!

På nya moderkortet har jag ställt in rätt volt på minnena, 2,1 volt, men efter som jag inte kommer in i BIOS så kan ja inte höja volten på första moderkortet. Har testat med andra minnen som inte ska dra mer en 1,85 volt men fungerar ändå inte.

Permalänk

Knepigt att diskarna bara dör. Kanske kan vara nätagget som spökar och skickar orena strömspikar eller nåt... Klurigt värre.

Hur är kylningen? Chassi, fläktar etc...

Permalänk

Har väldigt svårt att avgöra vad det är som felar, mer än att 2 hårddiskar är stendöda och att DVD-n inte läser skivor längre.

Ursprungliga dator-riggen:
Moderkort: XFX nForce 680i LT SLI, Socket-775,

Ram-minne: 4 * Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 1048MB DDR2

CPU: Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775

GPU: PowerColor Radeon HD 3850 "PCS" 512MB PCI-Express 2.0,

PSU: Corsair Powersupply 550W Black

Hårddiskar: Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA och en likadan 300GB

DVD/CD: Sony DVD-brännare DWQ28AB2 IDE OEM Black

Här bootar inte datorn alls, kommer inte in i BIOS, skärmen är helt svart och ingen respons på leds på mus eller t-bord, allt annat snurrar, fläktar osv. Testar med bara en ram-sticka och i alla olika slots en och en, men fortfarande fel.

Går vidare med att testa med ett par Crucial DDR2-minnen istället, samma fel fortfarande!

Byter då ut grafikkortet mot ett äldre, funkar fortfarande inte. Testar utan att ha hårddiskar eller cd-läsare inkopplat, fortfarande svart.

Nätagget byter jag också ut, precis samma fel fortfarande!

Resettar CMOS men inget nytt..

Skaffar mej ett ASUS mobo och kopplar in följande, samma som från första dator-riggen:

Ram-minne: 4 * Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 1048MB DDR2

CPU: Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775

GPU: PowerColor Radeon HD 3850 "PCS" 512MB PCI-Express 2.0,

PSU: Corsair Powersupply 550W Black

Här tjuter först speakern på mobot för den stöder visst inte 4st dubbelsidiga ramstickor, så jag tar ut 2 och datorn bootar! kommer in i BIOS, det är då jag märker att hårddiskarna är döda.

Allt annat ser bra ut i BIOS, cpun, ramminnen hittas, höjer volten till 2,1 på minnena och kopplar sen in en ny hårddisk. Den hittas och påbörjar installation av Windows XP, installationen börjar bra, men sen när det ska bootas från hårddisken fungerar det inte! Vad är felet nu? Hårddisken kan bootas i en annan dator.

EDIT: så CPU´n verkar ju fungera? Eller är det den som spökar och gör så att hårddisken inte bootar? Testar med andra ram-minnen också, men inga fel med dom verkar det som

Permalänk
Medlem

Du har ställt in så att BIOS bootar från hårddisken?
Drivrutiner för SATA-kontrollern finns och allt det funkar (borde göra det om du kunde installera windows)?
Vad säger den när den inte kan boota?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Re: Datorkrasch, ett enormt mörker!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av starttherocket
Hejsan!

Nu har min dator, rätt ut sagt, sktit i det blå skåpet! Jag har suttit sen igår morgon och meckat och felsökt, men allt utan framgång. Det en lång historia som jag ska försöka förmedla på bästa enklaste sätt.

Beställde i våras, närmare bestämt den 1 Mars -08, följande datorkomponenter från komplett.se :

Moderkort: XFX nForce 680i LT SLI, Socket-775,

Ram-minnet: 4 * Crucial DDR2 BallistiX PC8500 1048MB CL5

CPU: Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775

GPU: PowerColor Radeon HD 3850 "PCS" 512MB PCI-Express 2.0,

PSU: Corsair Powersupply 550W Black

Hårddiskar: Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA och en likadan 300GB

DVD/CD: Sony DVD-brännare DWQ28AB2 IDE OEM Black

En Sony 19-tums lcd användes till datorn kan jag även tillägga.

Datorn fungerade mycket bra utan problem eller dyl. fram till sommaren ungefär, den började bli instabil, hängde sig ofta i spel osv. Tappade ofta bort hårddiskarna, för det mesta den jag lagrade musik,film osv. När datorn hängde sig var det vanligt förekommande att man fick vänta en timme ungefär innan man kunde starta den igen p.g.a att hårddisken med OS-et på inte hittades, Windows Vista Ultimate x64 användes.

I augusti tröttnade jag på detta och beslöt mig för att köpa nya ram-minnen, som jag hade utsett till syndabockar för datorns instabilitet, och även en ny hårddisk. Följande beställdes därför från komplett.se:

Hårddisk: Western Digital Caviar GP 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Ram-minne: 4 * Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 1048MB DDR2

Datorn fungerade därefter mycket bra, låste sig inte i spel osv. Dock så fortsatte ena hårddisken, den med 300GB och som inte OS-et låg på, att spöka och försvann titt som tätt, fick även datorn att hänga sig ibland så ja beslöt att koppla ifrån den och då blev datorn helt plötsligt stabil som aldrig förr, hängde sig aldrig mera och allt var frid och fröjd MEN sen igår morse när jag skulle starta datorn starta den om sig hela tiden , ungefär strax efter BIOS när Windows-loggan börjar laddas, jag tryckte F8 och valde att inte starta om datorn automatiskt vid systemfel: och jag såg då att jag fick en BSOD med felmeddelande:

STOP 0x0000007E (0xC0000420,0x850922EE,0X858056B8,0X858053B4)
acpi.sys - Address 850922EE base at 85044000, Datestamp 4549ac8d

Jaha, skit tänker jag och försöker flera gånger starta datorn på vanligt vis, med SAFE mode, med Last Good Known Config.. och allt sådant men med utan resultat.
Men då händer något! När jag försöker starta datorn snurrar alla fläktar igång, Dvd-läsaren surrar och allt verkar som det ska, men skärmen är fortfarande svart och går snart i sleep-mode för att den inte får någon signal. Jag kollar så att alla sladdar sitter som de ska och att grafikkortet är i men allt ser ut som det ska. Och där är på den här punkten jag fastnar!
Jag har testat med allt känns det som, testat med nytt nättagg, med nytt grafikkort, med andra ram-minnen, men bara ett ram-minne testat i alla olika slots osv, men jag kommer inte ens in till BIOS! Jag har resetat CMOS osv, helt utan resultat. Allting snurrar som det ska, utom skärmen och myss/tangentbord, de reagerar inte. Har testat båda i en annan dator så ja vet att dom funkar såklart!

Men när jag började testa alla olika komponenter i en annan dator så visade det sig att båda hårddiskarna som var ikopplade är stendöda, hittas inte ens i BIOS. DVD-läsaren är också trasig verkar det som, den får ström och hittas I BIOS och i Windows ( på en annan dator) men kan inte spela upp skivor, låter illa osv. Skumt!

Testade även de 4 ram-stickorna i en annan dator, visade sig att samma BSOD kom precis när Windows skulle laddas! Funkar bra 1 och 1 annars.
Grafikkortet funkar i alla fall till 100%, har testat i annan dator.

Jag antog att moderkortet är syndabocken denna gång och åker och köper ett nytt, ett ASUS. Men när CPU, ram-minnen (andra ram-minnen) och GPU är i kopplat återkommer samma fel, kommer inte ens in i BIOS! skärmen är stendöd och ingen respons på mus/tangentbord. Börjar tappa hoppet.
MEN, sen till sist lyckas jag när jag bara kör med 2 st. ram-stickor komma in i BIOS med nya moderkortet, yes! Passar då på att testa de ram-minnen som satt i datorn som kraschat, alla funkar! Men bara 1 och 1, eller 2 och 2.

Tänker att jag får väl leva med 2GB i ram då och ska börja installera Windows, kopplar i en ny hårddisk och en annan DVD och börjar installera och allt verkar frid och fröjd, tills filerna är kopierade från skivan och hårddisken ska bootas, funkar inte! Säger att operativsystemet inte kan laddas. Tänker att det måste vara hårddiskens fel, men det visar sig att det funkar på en annan dator att boota OS-et.

Det blev mycket text och hoppas jag inte rört ihop det allt för mycket! Nu undrar jag, är det någon som råkat ut för något liknande? Har googlat en hel del och sett att många råkt ut för samma med att skärmen och T-bord/mus inte startar och att datorn inte bootar, men aldrig sett någon lösning?

Och någon som har någon vettig förklaring att det blivit så här? Just nu verkar ju Moderkort, CPu och ram-minnen + båda hårddiskarna och DVD blivit defekta.

Med så här mycket problem skulle jag lämna in datorn för felsökning. Välj som sagt med omsorg till vilken datoraffär du lämnar in den så att du får en grundlig genomsökning. Var noga med att säga att du tror problemen beror på många fel så att dom inte bara hittar "första bästa" och sedan lämnar tillbaka datorn. Hoppas det löser sig

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

Re: Re: Datorkrasch, ett enormt mörker!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Med så här mycket problem skulle jag lämna in datorn för felsökning. Välj som sagt med omsorg till vilken datoraffär du lämnar in den så att du får en grundlig genomsökning. Var noga med att säga att du tror problemen beror på många fel så att dom inte bara hittar "första bästa" och sedan lämnar tillbaka datorn. Hoppas det löser sig

Mvh
Isak

Ja, har kommit fram till att det här är inget jag kommer lösa genom det här forumet så kommer skicka in delarna och hoppas på garantin

Permalänk
Medlem

Vet inte om du har tänkt på det men jag hade mycket liknande problem som du hade.... Fick ett åsknedslag i huset som brände nätagg moderkort och grafikort
datorn startade som vanligt men med oändligt mycket små fel p.g.a defekt moderkort...tillslut så startade moderkortet bara om sig i en oändlig loop...det hela löste sig enligt din taktik skickade in allt på garantin förutom nätagget som jag fick köpa nytt...

så om det inte är åska som slagit ned så tror jag definitivt på ett nätagg som ballat ur och förstört övrig hårdvara eller strömspikar i ledningarna

Visa signatur

it's nice to be important but it's more important to be nice

Permalänk

Låter som ett typiskt fall av överhettade hårddiskar... de ballar ur en efter en.

Vad har du för chassi, du har ju rätt heta prylar i din burk... krävs bra ventilation för att få ut allt som 3850 och 6750 genererar, själva 680 chipset är inte svalt det heller.

Permalänk
Medlem

Har du bytt kylpasta på nordbryggan o sydbryggan 680i brädan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bais
så om det inte är åska som slagit ned så tror jag definitivt på ett nätagg som ballat ur och förstört övrig hårdvara eller strömspikar i ledningarna

Ja, ett nätagg som ballar ur är inte roligt. Har upplevt det själv och det tog med sig ett grafikkort och en CD-brännare i fallet. Vågade aldrig använda det agget mer.

Det kan ju vara nåt sånt men det kan ju vara fler fel också. Det bästa är nog att testa varje komponent för sig i en annan dator (som fungerar) för att helt enkelt kolla vilka som funkar och inte funkar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jupp skulle också gissa på att du haft ett defekt nätagg som har dödat dina prylar.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900