Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Hjälp med konfiguration, DIR-615 <-> DAP-1353

Permalänk

Hjälp med konfiguration, DIR-615 <-> DAP-1353

Länk mellan 2 hus, 160m fri sikt.

Så här ser det ut idag, har inte provat konfigurerar routern och AP'n än, tänkte kolla först hur jag ska gå till väga. Jag är inte ute efter några 100mbit i hus 2, hellre så stabilt som möjligt.

100Mbit fiber -> DIR-615 -> yagi riktantenn -> 160m fri sikt ->yagi riktantenn -> DAP-1353 -> Stationär dator utan trådlöst lan +bärbar

Hoppas på svar under dagen då jag tänkte prova att få igång det ikväll. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Gissar på att DIR-615 inte har några avancerade funktioner för trådlösa lösningar. Så exempelvis en point-to-point brygga kommer nog inte att fungera.

AP client är väl det som ligger närmast att fungera. Ansluter den bärbara via lan eller wlan ?

Permalänk

Den bärbara via wlan.

Vet inte om det går att få ut internettrafiken från DAP-1353 både via wlan och kabel, om bara det ena är möjligt måste jag ju köra kabel från DAP-1353 till en trådlös router.

AP'n har ju stöd för följande lägen,

AP, WDS med AP, WDS, AP repeater, AP klient

Vilket av dessa ska jag rikta in mig på? Är det som zlobb säger AP klient som gäller, hur gör jag isåfall för att konfigurera detta på rätt sätt?

Permalänk
Medlem

AP klient eller AP repeater. Fast det hela hänger på vad din DIR-615 har stöd för. Ifall det är en vanlig router med AP för hemanvändare så klarar de oftast inte mycket.

Ang hur du skall ansluta klienterna till APen är det lite olika beroende på tillverkare. I AP client så kommer det förmodligen bara funka med lan anslutningar till din AP.

I repeater mode skall du använda dig av samma kanal och SSID. Client Mode ansluter på samma sätt som en vanlig trådlös klient.

Permalänk

Okej, skickar den ut internettrafik via både wlan och kabel i repeatermode?

Permalänk
Medlem

Är inte säker, tror det varierar emellan tillverkare av utrustningen. Du får helt enkelt testa ifall inte någon annan har ett bättre svar.