Årets bästa skivor - 2008

Permalänk

Årets bästa skivor - 2008

Okej, året börjar lida mot sitt slut. Dags att summera skivåret som gått. Ranka era favoriter här.

1. Burst - Lazarus Bird

Jag vet inte i vilken ände jag ska börja men det kvittar. För hur som helst så är detta ett av det bästa stycke musik jag har hört. Varenda ton på skivan är sanslöst bra och det finns så mycket melodier och riff att man inte vet vart man ska ta vägen. Gåshud. En solklar 10:a!

2. Cult of Luna - Eternal Kingdom

Kanske den bästa skivan dom har gjort och det är verkligen inget dåligt betyg. Man kanske inte blir direkt överaskad av soundet men kvalitén på låtarna är mycket hög rakt igenom.

3. Gojira - The Way of All Flesh

Marknadsförs som Black Metal men jag skulle vilja påstå att det finns mycket mer än så under huven på dessa franska nykomlingar. Som att få Meshuggah spela melodisk Black Metal eller nåt...

4. Amon Amarth - Twilight of the Thunder God

Jag har aldrig fastnat för Amon Amarth. Förrens nu då vill säga. Melodierna har tagit ett steg fram i ljudbilden och albumet är otroligt jämt. Gitarrmelodier så starka att dom skulle kunna överlevt sen vikingtiden. Grym sånginsats också.

5. Opeth - Watershed

Måste säga att jag hade hoppats på en högre placering men ändock kan inte Opeth göra dålig musik och det finns alltid några nya idéer och grepp på deras skivor. Men det känns på något sätt som ett mellanalbum i alla fall.

6. Origin - Antithesis

Ska ni bara köpa ett Death Metal-album i år ska ni köpa detta. Trodde inte Death kunde vara så intressant som Origins musik. Rens med finess.

7. Disfear - Live the Storm

Som ett tjockt lager skit över någonting mycket argt. Det här är riktig punk.

8. Meshuggah - obZen

Ja, vad säger man om Meshuggah som inte redan sagts? Föregångaren "Nothing" var bra men denna är bättre."Combustion" må vara den rakaste låt dom har gjort men fortfarande; vilken låt! Resterande material håller även det hög, ganska svårlyssnad, klass.

9. The Haunted - Versus

The Haunted borde ligga högt upp på sådana här listor varje gång de släpper ett album men denna gång blev man lite besviken. Hälften suveräna låtar men den andra hälften känns lite som utfyllnad. Ändå slår dom de flesta andra band på fingrarna varje dag så helt missnöjd kan man ju inte vara.

10. Metallica - Death Magnetic

Vad vore den här listan utan Metallica? Det spottas och fräses från alla möjliga håll. Jag förstår ingenting. Riktigt grymt album trots det urkassa ljudet. Men detta är Metallica, hade något annat band gjort det här hade det blivit hyllat överallt. Men jag älskar St. Anger med så jag kanske inte har någon talan?

Andra skivor i år som är värda att lyssnas på :

Helltrain - Rock'n'Roll Devil - Metal med rosslig sång och en jäkla punk-attityd. Lätt att digga.

Bloodbath - The Fathomless Mastery - Mycket bra döds-metal med grym sång.

Unearth - The March - Låter nästan precis lika bra som på förra albumet. Känns ändå som de allra bästa idéerna avverkades då.

The Great Deceiver - Live is Wasted on the Living - Bra Hardcore/Death Metal som förändrats både till det bättre och till det sämre från förra plattan.

In Flames- A Sense of Purpose - Måste säga att jag lyssnar på det här väldigt ofta. Inte för att det är jättebra utan för att det inte är dåligt. In Flames skulle må bra av en förändring i deras musik. Likt dom som har skett tidigare i deras karriär. The Chosen Pessiminst är ett bra initiativ. En hel skiva med sädana idéer är kanske inte är ett recept på framgång men det vore i alla fall intressant. Det är det inte nu.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

In Flames- A Sense of Purpose
Bra platta.. Alias tycket jag äger..

Metallica - Death Magnetic
hade faktiskt större förväntningar men ett par bra låtar iaf!

Hm jag har missat så mycket detta år

Permalänk
Medlem

har inte hittat Origin - Antithesis på ngt annat ställe än youtube:(

sen hade looptroop rockers skiva good things ett gäng bra låtar

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
har inte hittat Origin - Antithesis på ngt annat ställe än youtube:(

sen hade looptroop rockers skiva good things ett gäng bra låtar

http://cdon.se/musik/origin/antithesis-931637
http://www.cdwow.se/ORIGIN-ANTITHESIS/product/view/3182334

Frakfritt från cdwow.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Gillar:
Sigur Rós - Með suð í eyrum við spilum endalaust
Portishead - Third
Coldplay - Viva la Vida (inget jättestort fan, men den förtjänar att nämnas med tanke på att föregångaren X&Y var skit)

Blev däremot besviken på The Bedlam in Goliath av The Mars Volta. Vet inte varför men jag tycker bara den är tråkig att lyssna på.

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem

1. Guns'n'Roses - Chinese Democracy

2. AC/DC - Black Ice

Permalänk
Medlem

Sabaton - the art of war

Permalänk
Medlem

Är det inte väldigt mycket hårdrock och liknande genrer på detta forum? Bara undrar allmänt...

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz - ASRock Z87M Pro4 mATX - A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz - MSI RadeonR) 270X Gaming OC - Samsung SSD EVO 840 120GB - be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze - SilverStone Precision PS07B

Permalänk
Medlem

Jo, det är bara tuffa metal-grabbar här. Själv är jag allätare. Uppskattar en hel del indie numera. Har väldigt dålig koll på album, utan fokuserar mig på urvalda låtar bara. Därför får min röst falla på Coldplay - Viva La Vida, för det är den enda som poppar upp i huvudet nu.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Kleerup - Kleerup
Otroligt skön skiva med många fina samarbeten. Jag har svårt att hitta en dålig låt på den här skivan.

Metallica - Death Magnetic
En härlig återkomst, många goa låtar som är en perfekt blandning av det gamla och nya Metallica. Dock så finns det ett par låtar som inte är någon höjdare.

Coldplay - Viva la Vida or Death and All His Friends
Lite olikt de gamla klassikerna, men fortfarande bra. Dock håller inte hela skivan den kvalitén som jag förväntat mig.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Min lista, ej i nån speciell ordning:

Guns 'N Roses - Chinese Democrasy

ACDC - Black Ice

Avantasia - The Scarecrow

Edguy - Tinnitus Sanctus

Sabaton - The Art of War

Serj Tankian - Elect the Dead (kanske var 2007?)

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Betvå
Är det inte väldigt mycket hårdrock och liknande genrer på detta forum? Bara undrar allmänt...

Precis därför jag gjorde en sån här tråd. Hårdrock har jag ju bra koll på men det är ju kul å veta vad andra tycker om årets musikskörd. Skadar ju inte om man breddar sig lite...

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Alesana - Where Myth Fades To Legend

Permalänk

Okkervil River - The Stand Ins
Syd Matters - Ghost Days
Stars - In Our Bedroom After the War
Sigur Rós - Með suð í eyrum við spilum endalaust
Fleet Foxes - Fleet Foxes

Orkar inte skriva något om varje. Men det är dessa skivor från 2008 som fortfarande håller trots väldigt mycket lyssnande.

Permalänk
Medlem

Q-tip - The Renaissance
J-Live - Then What Happened?
Jazz Liberatorz - Clin d'Oeil
Erykah Badu - New Amerykah - Part One (4th World War)
Raphael Saadiq - The Way I See It

Permalänk
Medlem

Re: Årets bästa skivor - 2008

The Devil's Blood - Come, Reap

Jag har då inte hört någonting från i år som överhuvudtaget kommer i närheten av denna.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

MGMT - Orangular Spectacular - Kids är en av årets bästa låtar. Ett väldigt bra album, men den innehåller nån enstaka låt som jag inte gillar alls. Annars en av årets bästa skivor.

Coldplay - Viva La Vida or Death and All His Friends - Har tröttnat något på albumet, men fortfarande riktigt bra.

The Last Shadow Puppets - The Age of Understatement - Tog ett tag innan jag upptäckte detta album, och ännu ett bra tag innan jag gillade det. Men just nu älskar jag varje låt.

Glasvegas - Glasvegas - Ingen kan väl undgått årets största hype? Hyllas till höger och vänster. Gillade det inte från början, men det växte enormt och förtjänar absolut att hyllas.

Keane - Perfect Symmetry - Glad pianopop á la Coldplay, fast med mer elektroniska inslag. Lättlyssnat och glatt.

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem

Elegant Machinery - A soft exchange - Ruggigt skönt sound på hela albumet.

Permalänk
Medlem

Conor Oberst - Conor Oberst
Nada Surf - Lucky
Coldplay - Viva la vida or death and all his friends

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Håkan Hellström - För sent för edelweiss
Ännu en bra skriva från Håkan. Personliga texter med grymma melodier.

Markus Krunegård - Markusevangeliet
Årets bästa debutskriva från Laakso-sångaren

Hello Saferide - More Modern Short Stories From Hello Saferide
Fler klockrena texter av Annika Norlin

Värt att nämnas är också Kent-boxen, fast den räknas inte riktigt.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Scar symmetry - Holographic Universe
Tröttnar aldrig på något av Scars album.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
1. Guns'n'Roses - Chinese Democracy

2. AC/DC - Black Ice

Håller med!! Lätt årets bästa skivor, utan tvekan.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Fleet Foxes - Fleet Foxes ska helt klart nämnas. Kanske den bästa skivan iår?

The kings of leon - Only by the night är en annan favorit.

Glasvegas som någon redan nämnt bör trots hypen nog vara med i toppen.

God is an astronaut - med den självbetitlade 4e skivan är en annan som gått varmt hemma hos mig.

The black angels - Directions to see a ghost är iofs inte lika bra som debuten Passover men den snurrar friskt ändå.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Amon Amarth - Twilight of the Thunder God

Minst lika bra som deras tidigare album, helt klart en favoritskiva i år!

Eluveitie - Slania

Det finns helt enkelt inte ett enda dåligt spår. Har lyssnat om och om igen och den växer fortfarande.

Permalänk
Medlem

1.Meshuggah - Obzen
Som vanligt grymt när Meshuggah släpper nytt.
2. North - What You Were
post-rock/metal som på tidigare album varit instrumentalt, nu med growl vilket blir mycket trevligt.
3. Cult of Luna - Eternal Kingdom
Deras två tidigare album är bättre men endå väldigt bra.
4.Deathspell Omega - Veritas Diaboli Manet in Aeter
Räknas kanske inte som ett album då det enbart innehåller ett spår, men endå ett av få band som gör bra black metal nuförtiden.
5.Opeth - Watershed
Har alltid höga förväntningar på Opeth och dom levererar som vanligt.
6.The Evpatoria Report - Maar
7.Gojira - The Way of All Flesh
8.Swallow the Sun - Plague of Butterflies
9.Catacombe - Memoirs
10.Mogwai - The Hawk is Howling

Övrigt som varit bra i år:
Nachtmystium - Assassins, Enslaved - Vertebrae, Taake - Taake, Satyricon - The Age of Nero, The Calm Blue Sea - The Calm Blue Sea, Amon Amarth - Twilight of the Thunder God, pg. lost - It's Not Me, It's You, The American Dollar - A Memory Stream, Russian Circles - Station.

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd, alltid roligt med tips på ny musik!!
Mina favoriter är följande:

Meshuggah - obZen
Det första albumet av Meshuggah i min mening som verkligen går att lyssna på timmar i sträck! Helt underbara rytmer och toner!

Oddjob - Sumo
Albumet som påminde mig hur underbart jazz är med rätt musiker! (lyssna på http://www.oddjob.cd/)

Clutch - Full Fathom Five
Ok ok det är ett live-album så egentligen inget nytt, men Clutch är underbara live så de får vara med på listan ändå.

Permalänk
Medlem

säger bara
Volbeat - Guitar Gangsters & Cadillac Blood

specca lite volbeat på youtube.. riktigt strålande

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneo
[B]Meshuggah - obZen
Det första albumet av Meshuggah i min mening som verkligen går att lyssna på timmar i sträck! Helt underbara rytmer och toner!

Även om jag håller med om att obZen är ett vansinnigt bra album (och det bästa jag hört på många år) så undrar jag om du inte missat Destroy Erase Improve-plattan som är så sjukt bra, en av de bästa metalplattorna genom alla tider.

Eftersom Opeth och Meshuggah är nämnt så struntar jag i att lista dem (ehm, vilket jag nu gjorde i alla fall, damn).

Jag vill lägga till Come Sleep "Burden of Ballast", gillar man Cult of Luna kan det vara läge att spana in detta band. Finns på Myspace och lite var stans.

The Bronx har släppt nytt, The Bronx heter plattan, precis som deras tre tidigare. De har lugnat sig ett litet snäpp och det är en platta som växer på mig för varje lyssning. Skarpt!

Jag skulle i hjärtat vilja säga Metallica, men, nej. Efter ett tag byttes nyhetens behag ut mot en lättare besvikelse. Det är nog framförallt Lars Ulrichs alltmer kassa trumspel som får mig att lessna. Tycker riff och James sång fortfarande är riktigt jävla bra, men trummorna gör allting så, trist. Speciellt med tanke på att det finns de som faktiskt håller upp sitt trummande år efter år och dessutom utvecklas i det (ja, jag tänker på Haake i första hand).

Annars är det ingenting under året som har fått mig att trilla av stolen. Fast, det ska medges att jag inte är lika aktiv på att leta nytt längre, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Volbeat - Guitar gangsters and cadillac blood är väl inte en årsbästa-skiva men helt klart nämnvärd tycker jag! Ett liiitet steg bakåt för danskarna om man jämför med de båda tidigare plattorna, men inte dålig på något vis alls!

In Flames - A sense of purpose tycker jag är bästa skivan 2008. De har på sedvanligt vis gjort en kanonplatta med grymt genomtänkta låtar, både textmässigt och musikalt.

IF försöker gå tillbaka till det mer "klassiska" Clayman-stuket och gör det väldigt bra! Vissa låtar skulle lika gärna kunna ligga på tidigare plattor.

Årets skämt till platta är Metallica - Death Magnetic. Jag säger som jag alltid sagt när det gäller Metallica... de 4 första plattorna är det som gäller, inga andra.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig