Normal hårddisk-temperatur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Nej. Din urkopplade disk håller inte en temperatur under rumstemp....oavsett hur många fläktar som blåser på den.
vill inte vara dryg, men du behöver revidera din syn på luftkylning.

"vill inte vara dryg" men bara det faktum att den är gjord i metall gör att den har en temp under rumstemperatur.

Men hursomhelst så skiter jag fullständigt i huruvida den skulle ha en temperatur under eller över om den var urkopplad för den har varit i drift ganska länge nu.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
"vill inte vara dryg" men bara det faktum att den är gjord i metall gör att den har en temp under rumstemperatur.

Men hursomhelst så skiter jag fullständigt i huruvida den skulle ha en temperatur under eller över om den var urkopplad för den har varit i drift ganska länge nu.

Att den är gjord av metall ändrar väl inte faktumet att den inte är under rumstemperatur?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Att den är gjord av metall ändrar väl inte faktumet att den inte är under rumstemperatur?

Nej absolut inte, lika lite som att jag som sagt skiter i det eftersom den är inkopplad för tillfället men det är alltid lika roligt att försöka förstå varför folk drar upp flera månader gamla inlägg bara för petitesser

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Nej absolut inte, lika lite som att jag som sagt skiter i det eftersom den är inkopplad för tillfället men det är alltid lika roligt att försöka förstå varför folk drar upp flera månader gamla inlägg bara för petitesser

Humm...därför att människor som läser inlägget kan få för sig att sprida innehållet vidare.
Inget ont menat, men det finns ett konstruktivt värde i att rätta upp uppenbara fel.

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Humm...därför att människor som läser inlägget kan få för sig att sprida innehållet vidare.
Inget ont menat, men det finns ett konstruktivt värde i att rätta upp uppenbara fel.

Tvivlar starkt på att någon skulle hävda att hårddiskar (eller vad som helst) skulle få en temperatur under rumstemp med vanlig luftkylning och sen uppge mig som källa för den "faktan"

Men visst, jag tänkte baklänges när jag skrev det inlägget och nej den lär inte få en temp under rumstemperatur om man bara kyler den med luft.

Så, nöjd ? jag kan ändra det i orginalinlägget med om du vill

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Jag blev lite fundersam över mina hårddiskar och ville kolla på rumstemperaturen.
En har inte smart, skit samma men dom andra 2(3) är på 46 respektive 50 grader :S
De kan inte vara bra? eller klarar dom sig
Ena är 2x80 i raid0 och sedan en 320gb samsung.

Så klarar jag mig eller är det fläktar som gäller? men jag kan inte få in fläktar framför om jag inte hittar på någe :/

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Har 2 Samsung 500Gb/ea

18-20 idle och 22-24 vid hög belastning..

En 120mm fläkt som blåser på båda

Permalänk

3 st WD2500JB (250GB IDE, 750GB totalt) sitter i mina burkar.. alla mellan 28-35 grader, okylda. Två av dom sitter i min filserver och har gått 24/7, undrar när dom ska krasha.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt HD tune så är tempen på min Samsung SP250 41-42 grader och varnar för att tempen är för hög. Är det den värkligen det?

Den kommer sitta i en filserver och gå i princip 24/7, är tempen för hög då?

Edit: Öppnade lådan för få ner tempen lite och HD tune varnar redan vid 39 grader. Är inte det lite väl tidigt?

Edit2: Hum, det kanske jag som stäält in den så. Never mind

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Finns det något program så att man kan se tempen på sina hdd i Vista? Har försökt med D-temp, Speedfan, Everest. Inget av dom fungerar.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz + Arctic Cooling Freezer 7 l ABIT AW9D-MAX l OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB l XFX GeForce 7600GT 256MB + Zalman VF700-Cu | 1780Gb Hdd l NEC ND-4570 | Tagan Easy Con 430W l Zalman ZM-MFC1 | Antec P180 SPCR Special Edition | Samsung SyncMaster 940BW | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iPirate
Finns det något program så att man kan se tempen på sina hdd i Vista? Har försökt med D-temp, Speedfan, Everest. Inget av dom fungerar.

Skulle faktiskt vilja veta detta med

Har everest och det funkar inte för mig iaf, verkar som att vista inte tillåter program att läsa av S.M.A.R.T.-informationen eller något sånt eftersom ingenting funkar.

Lite småsur på att jag inte kan se tempen på en enda av mina 6 diskar i lådan, vill ju veta hur mina nya WD7500AAKS ligger i temp mot mina gamla WD4000KD och min raptor :/

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Everest fungerar perfekt för mig i Vista Business.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Kör med Vista Ultimate. Har testat de men får inte upp något under sensorer.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz + Arctic Cooling Freezer 7 l ABIT AW9D-MAX l OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB l XFX GeForce 7600GT 256MB + Zalman VF700-Cu | 1780Gb Hdd l NEC ND-4570 | Tagan Easy Con 430W l Zalman ZM-MFC1 | Antec P180 SPCR Special Edition | Samsung SyncMaster 940BW | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Everest fungerar perfekt för mig i Vista Business.

Problemet är inte att Everest inte funkar alls i Vista, problemet är att man inte får fram någon S.M.A.R.T.-info i vista.

Jag kör Vista H-P och jag har heller inga problem alls med att köra Everest men jag får som sagt inte fram någon S.M.A.R.T.-info.

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iPirate
Kör med Vista Ultimate. Har testat de men får inte upp något under sensorer.

Ingen info alls under sensorer eller ingen HD-temp info under sensorer ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Nä, där är helt tomt.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz + Arctic Cooling Freezer 7 l ABIT AW9D-MAX l OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB l XFX GeForce 7600GT 256MB + Zalman VF700-Cu | 1780Gb Hdd l NEC ND-4570 | Tagan Easy Con 430W l Zalman ZM-MFC1 | Antec P180 SPCR Special Edition | Samsung SyncMaster 940BW | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iPirate
Nä, där är helt tomt.

K, det var ju lite mysko

Everest kanske inte stödjer ditt mobo eller så e det kanske någon drivrutin som fattas någonstans.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Nu så, Fick everest att fungera nu=).

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz + Arctic Cooling Freezer 7 l ABIT AW9D-MAX l OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB l XFX GeForce 7600GT 256MB + Zalman VF700-Cu | 1780Gb Hdd l NEC ND-4570 | Tagan Easy Con 430W l Zalman ZM-MFC1 | Antec P180 SPCR Special Edition | Samsung SyncMaster 940BW | Logitech Z-2300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
hahaha nej läs lite mer nogrannt,

just denna biten då alltså:

Synd att han ägde dig utan att du märkte det...

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
... det är alltid lika roligt att försöka förstå varför folk drar upp flera månader gamla inlägg...

Synd att du inte väntade ett år till, det hade blivit en Necro-post av episka proportioner.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Min ligger på ca 44 grader enligt CPuid fast då är den instängd i 2cm ljuddämpning med en liten kylflänns på sig Tycker det e lite varmt så jag ska göra något åt det.

Permalänk

Hårddisken i min bärbara ligger på 50-55 vilket är alldeles för varmt, men ska byta ut den inom kort. Har ingen fläkt på den så lär ju vara det med.

Permalänk

Mina två SATA diskar ligger på ~41° samt ~48°.
Har ingen fläkt mot dom, dom ligger packade i en överfull låda med kablar huller om buller utan sidopanel.

Estetiskt sätt så ser min låda rent överj#vlig ut och praktiskt sätt är den likaså.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

min ena ligger på 45.. E de ngt o bry sig om ?

Visa signatur

If the milk turns out to be sour, I ain't the kinda pussy to drink it.

Permalänk
Medlem

min ligger på 39 idle o då har jag proppat massa ljudisolering runt den med tanke på all isolering tycker jag det är väldigt bra. Har en WD caviar

Permalänk
Medlem

Mellan 25 & 50C, över 50C bör man se över tempen. Över gränsen bör ligga på max 50C även om de klarar 55C eller 60C utan problem under en tid, men det är inte lika hälsosamt som mellan 25-50
Det är vad jag fått lära mig iaf.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Är lite orolig för temperaturen för en av mina diskar.
Har en WD Raptor 150gb o den ligger på ca 25C.
En Samsung SP som ligger runt 21C.
Sen min sista WDC 250gb ligger på 59C, väldigt högt väl?
Alla diskar sitter över varandra med bra mellanrum och har 2st 120mm fläktar som blåser luft rakt på dem. Varför blir denna så jäkla varm?
Har förövrigt 5 fläktar i chassiet.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte GA-EP45-DS3 | 8gb PC6400 | WD VelociRaptor 150gb | XFX GTX280 | Corsair TX650W | Antec ThreeHundred | Win7 64 Ultimate | Samsung 2233RZ

Permalänk
Medlem

Sitter på min mosters dator och checkar lite. Det verkar lite skumt allt detta, för hon har 3 fläktar, men ingen kör enligt Speedfan, och därför ligger HDD på 47 grader. Vrf e de så? Jag hör ju att minst 1 fläkt går..

Visa signatur

[Amd Athlon 4200+ @ 2.2Ghz] [2048mb ddr3 Kingston] [Geforce 8600GT 512mb 540Mhz/1.4Ghz] [Asus M2A-VM] [300Gb Sata2 Maxator]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knoxxet
Sitter på min mosters dator och checkar lite. Det verkar lite skumt allt detta, för hon har 3 fläktar, men ingen kör enligt Speedfan, och därför ligger HDD på 47 grader. Vrf e de så? Jag hör ju att minst 1 fläkt går..

Fläktarna måste vara inkopplade på moderkortet för att man ska kunna se varvtal.
Försök titta eller känna med handen utanför utblåset om en fläkt blåser eller ej.
47° låter lite högt, men det kan mycket väl vara en kass tempsensor också. Hur många chassifläktar har systemet? Du skriver förvisso tre fläktar men det kan ju inkludera CPU- och nätaggsfläkt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Mina tre diskar ligger på 53-56 grader hela tiden, kanske lite högt? funderar på att fixa dit nån fläkt. det är knappt så att man kan ta på dem när chassit är av.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill ha dina hdd:ar på längre sikt så bör du kyla dem på något vis, jag skulle iaf inte vilja ha dem i de trakterna de är nu.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)