Permalänk

2 - 4 ram = skärmen slocknar?

NU är det så att jag har en ganska så ny burk, med asus p5b ( tror jag ) som modekort, iaf 4 slots för minnen,
Kör xp på den,
Igår när jag skulle peta in 2 ram extra i den ( exakt samma minnen som innan ) så stratade inte skärmen, utan jag va tvungen att plocka ut dom 2 nya minnerna för att det skulle kunna starta? vad kan det bero på och vad kan jag göra åt saken?

tacksam för snabbt och enkelt svar !

Permalänk
Medlem

Tyvärr så finns det inga enkla svar på din fråga.

Testa följande:
1. Byt plats på minnena och se om et fungerar
2. Testa bara den nya minnena och se så att de fungerar
3. Flasha till moderkortets senaste bios
4. Sänk minneshastigheten i BIOS innan du kör 4st moduler samtidigt

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

Hej Korgan,

tack för ditt inlägg,
Jag har testat att byta plats på alla minnen, båded nya och gamla, så dem verkar det inte vara nåt fel på, jag har dock varken höjt nån volt på minnerna eller uppdaterat bios ( då jag inte är säker på hur jag gör )
det jag kan testa är flasha till modekortet nyaste bios = uppdatera bios?
och sänka hastigheten, dock vet jag ej hur jag gör det då det är ASUS.

tacksam för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte att göra en Cmos reset för det händer att BIOS blir förvirrad.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Hej MaLo,

Cmos reset, det skriver man väl in i kör ?
Jag e lite ny på detta men VILL lära mig allt,
Vad innebär cmos reset och flasha till modekortet?

Permalänk

köra med alla 4 minnesslottarna upptagna kan vara knepigt...
Förutom nytt Bios kan det behövas lite mera kräm..
Alltså att du höjer Vdimm (volten till minnena) något snäpp...

Och sen är det så att man sällan kan köra med minnenas specade hastighet, man brukar få sänka några Mhz....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

pierretox,

så om jag höjjer volterna till minnerna litem sänker hastigheten på minnerna och uppdaterar bios, så BÖR det funka?
Grejjen är att jag nu vill köra Vista och inte xp 32bit ett tag..

Permalänk

Förhoppningsvis ja,
men det är ingen garanti, jag tex. lyckades aldrig köra med alla 4 minnesslottarna upptagna, utan kör med 2x2 gig i 2 slottar och ändå kan jag inte köra utlovad hastighet 1600 Mhz :o(

Men å andra sidan kör jag med DDR3 minnen och de är ännu kinkigare än DDR2...

Men pröva de steg som angivits så kan det gå, kolla vad de rekommenderade volten är för dina minnen och höj sen tja kanske 0.1 volt eller nåt....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

Thanx Pierretox,

Ska testa detta och uppdatera er sen om hur det gick,
Men en snabb fråga, kan det va så att det blir " knas " om man kör på alla 4 slottar ? och använda 2 st istället bara kan va bättre?

Permalänk

Ja precis så kan det vara, datorn är oftast stabilare med bra 2 slottar upptagna jmf med alla 4.......

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

Men om jag nui vill köra med 4 slottar, alla minnen, då är det dom andra sakerna, högre upp i tråden , som jag kan testa ?
nån a att xp 32 bit inte stödjer 4 gig ram, att kan va därför skärmen bara är svart ?

Permalänk

Det är sant att ett 32-bit Operativsystem inte stödjer 4 gig fullt ut...
Men det ska inte påverka stabiliteten såsom du upplever det.....

Testa alla steg som har beskrivits här och se hur det går...

Kom och tänka på en sak också, i värsta fall kan du ha ett fel på någon av
minnesmodulerna...

Kan vara bra att testa det...

Finns ett program som heter memtest86+ som du kan ladda ner och bränna ISO-filen av...

Sen kan du testa en sticka åt taget och se att du inte får fel i det...
programmet körs direkt från skivan och behöver inget OS....

Bara för att utesluta att någon sticka är defekt somsagt....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

Okej, skumt att det bloev som det blev, ska testa detta direkt efter jobbet idag och se hur det gick, och ska ladda ner memtest86, men jag testade alla minnen igår, och dom funkar var och en för sig, men inte alla samtidigt,
ska börja först med bios tänkte jag.
håller er uppdaterade

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnnyfors
Hej MaLo,

Cmos reset, det skriver man väl in i kör ?
Jag e lite ny på detta men VILL lära mig allt,
Vad innebär cmos reset och flasha till modekortet?

Man gör detta på moderkortet som brukar ha en liten jumper som man tillfälligt flyttar men det skall stå i din manual om du ha en. Man helt enkelt nollställer minnet i BIOS som då måste hitta allt igen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Malo,

tack för din info, ska testa det,

en annan fråga till alla, det är
jag har dessa 2 olika minnen, kan det va därför som det hela inte funkar?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=73173

och

http://www.webhallen.com/prod.php?id=59677

en polare sa att et va olika "CL " nr eller likandes, att det kan bero på därför?
Vad anser ni killar?

Permalänk
Medlem

pröva att höja volten

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

vad bör man höja den till ca tycker du Palme? 2.1?

Permalänk
Medlem

Olika CL/timings ska inte spela någon roll...
Om du inte hittar din cmos-reset jumper så kan du stänga nätagget och plocka loss cmos-batteriet.

Permalänk

Applet, och det har jag ingen aning om hur man gör, kan jag få adda dig på msn så vore det supe shysst !