Årets mest piratkopierade spel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Det är för mig ett mysterium om hur Spore kan ligga så högt upp faktiskt.

Du blev då citerad mycket.

Tror det faktiskt har att göra med för att det ändå var något som folk såg fram emot och att en sådan bred publik ville åt spelet. Både pappor (kanske någon enstaka mamma) som tankade det åt sin unge, tonåringar som spelar Sims 2 och trodde de skulle få något lika roligt eller folk som bara allmänt gillar att prova nya spel. Det var helt enkelt bara något enkelt som en mycket bred publik ville åt.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Borde inte tråden låsas enligt §xx - all antydan till piratkopierat material är förbjudet?

Självmål!

Om alla pirater betalade för sina spel så skulle spelen bli mycket billigare och då skulle jag köpa en bunt.

...eller...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Borde inte tråden låsas enligt §xx - all antydan till piratkopierat material är förbjudet?

Självmål!

Om alla pirater betalade för sina spel så skulle spelen bli mycket billigare och då skulle jag köpa en bunt.

...eller...?

Jag anser att det är fel att piratkopiera spel och gör det inte själv. Däremot tror jag knappast de skulle bli billigare om alla pirater skulle betala för spelen på grund av att bolagen vill få så stor intäkt som möjligt och de kommer sätta priset efter vad de kan få för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fras
Det lustiga(hoho, hihi) är att det förmodligen skulle sålts mer om det inte hade sitt knasiga skydd. Visserligen en redan klar grej, men ville bara påpeka det igen.

jag vet inte hur andra resonerar, men det var så jag resonerade. Jag vill inte ha ett spel som jag inte kan kika på nån gång i framtiden eftersom någon server lagts ner/finns ingen support som kan låsa upp installationen.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd

Dök inte den här "nyheten" upp på metro för några dagar sen? xP Lite halv roligt att dom lägger upp detta som nyhet.

Permalänk
Medlem

Om inte annat så tycker jag det här säger någonting om de grundläggande bristerna i kopieringsskydd. De fungerar ju uppenbarligen inte. Nu ska vi bara vänta i en sådär , 7-8 år så att industrin inser detta också (jag undrar om det har med läskunnigheten att göra?).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Reklam för TPB är det å inget annat
Vill man testa ett spel finns det demos, om inte är det bara att handla på

Permalänk
Medlem

Haha, rätt åt dem..
Ungefär samma sak med musik skivor.. för att skydda så inte musiken srpids..

Hmm, men de som har köpt skivan då? Ska inte de få lyssna på musiken i deras ipod?

Tur så finns det fildelning

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Borde inte tråden låsas enligt §xx - all antydan till piratkopierat material är förbjudet?

Självmål!

Om alla pirater betalade för sina spel så skulle spelen bli mycket billigare och då skulle jag köpa en bunt.

...eller...?

Det där påståendet är ren djävla tjurdynga! Floskler som fått egna ben på något djävligt underligt sätt.

Man kan tycka vad man vill om piratkopiering etc men inte fan skulle de dumpa priserna om försäljningen steg. Varför skulle de det, vi lever i en marknadsekonomi, spelföretagen är inte ideella organisationer, de vill tjäna cash.

Om det vore som du säger skulle t.ex. Blizzard kunna sänka månadsavgiften dramatiskt på Världen av Krigskraft eller för den delen ge deras senaste expansion gratis till sina kunder.

Vi kan ta andra exempel, när det gäller musik CDs och DVDer, det är inte de storsäljande artisterna man sänker i pris, det är inte Brittan och Piraterna i Karibien som går först till utförsäljning. Varför, jo för att de säljer bra, de som inte säljer bra (kanske på grund av piratkopiering), de säljer man billigare.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk

Will Wright borde vetat bättre. Han beter sig som en simulant när han inte stoppar privata intressens inblandning.

Vi borde ta aging off på honom och se vad han sagt om det efter hundra år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxxT
Haha, rätt åt dem..
Ungefär samma sak med musik skivor.. för att skydda så inte musiken srpids..

Hmm, men de som har köpt skivan då? Ska inte de få lyssna på musiken i deras ipod?

Tur så finns det fildelning

Vad menar du? är väl bara och rippa in musiken i itunes?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

De kan ju omöjligt ha följt alla torrents på privata trackers, osv osv de där siffrorna kanske stämmer ifrån en site...deras egen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

EAs fel tbh.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Avstängd

Jag skulle aldrig köpa ett spel med DRM.

Spore hade ju en jävlig DRM, ändå blev det årets mest piratkopierade spel.
Stackars de som köpte spelet och får lida av DRM.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jag förstår inte. Hur menar du? Att man vet statistiken om hur många som har laddat ned är ju inte speciellt svårt att kolla upp. Det är ju bara att höra sig av till TPB, eller?

Vad statistiken inte visar är de som köpt spelet av dessa. Den siffran är nog en väldigt stor del av antalet som laddat ner olagligt. Fast om de som köpt spelet drar ner en DRM-fri version tycker jag att dom har full rätt att göra det. I juridisk mening är detta olagligt men knappast ur moralisk...

<b>"
För min egen del tycker jag att det är anledning nog till att ladda ner det. Inte för att spela det, inte ens för att installera det, utan bara för att visa sitt monumentala missnöje och hur totalt fel ute EA är när de påstår sig gå på korståg mot piratkopiering men deras "skydd" endast drabbar dem som betalt för sig och tillintetgör begangnatmarknaden. I helsike att det var ett slag riktat mot piratkopiering, EA-folket må va redigt underbegåvade, men så dumma är de inte att de tror att nätreleaserna inte kommer vara befriade från deras skit.. Övergrepp på folk som betalar för sig, precis som vanligt.."</b>

Helt i linje med vad jag själv tror ;). EA är inte så korkade att dom inte fattar att denna DRM kommer hjälpa dom stävja kopiering däremot kommer den få bukt med ett mycket större problem, begagnat marknaden...

<b>"Vill man testa ett spel finns det demos, om inte är det bara att handla på" </b>
Även demos har idag DRM, det är DRM som är problemet inte spelet i sig ;).

Jag var sugen på Spore men efter att Mass Effect fick en av de värsta drakoniska DRM till dags dato och <b>alla</b> kommande EA spel, började jag aktivt bojkotta deras spel. ME var ett spel jag tänkte köpa dag ett men så blev det alltså inte. Inte ens med det pris det har idag tänker jag stödja EA´s strävan att komma åt begagnatmarknaden. Att dom även börjat inför en viss typ av DRM märktes när dom släppte NBA 09. Så om inget görs nu kan alla ni som köper spel för att sedan sälja dom (eller byta dom mot andra spel) glömma det för det kommer inte vara någon efterfrågan på dessa spel.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Tja, det talar ju sitt klara språk tycker jag, lägg ner begränsande kopieringsskydd. Håller med andra om att jag aldrig köpt så mycket spel, TV-serier och filmer som nu. Hade jag köpt Spore utan att testa den färdiga produkten hade jag kännt mig mycket lurad, buggigt skit...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Tja, det talar ju sitt klara språk tycker jag, lägg ner begränsande kopieringsskydd. Håller med andra om att jag aldrig köpt så mycket spel, TV-serier och filmer som nu. Hade jag köpt Spore utan att testa den färdiga produkten hade jag kännt mig mycket lurad, buggigt skit...

Håller med på den punkten ang. GTA IV också..

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Avstängd

skönt att spore låg högst
hoppas att EA har gått med mycket minus på det spelet

sen gillar jag inte heller att recensenter höjer ett spel till skyarna, men när man väl köper det så ligger det och snuttar på en stor hästkuk, vilket var fallet med spore

Permalänk

Intressant att Gta san Andreas låg på 7:e plats då det bara kostar runt 140kr inkl frakt: http://www.spelbutiken.se/catalog/product/47593-grand-theft-a...(dvd)--for-pc Långt som tusan är det också, så mycket spel för pengarna..

Annars blev jag förvånad att det var många väldigt systemkrävande spel som låg i toppen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Var inte spore årets mest sålda spel? isåfall, snacka om att koka soppa på en spik, drm gör att folk laddar ner. bla bla bla.

Permalänk
Medlem

Jo, det ska bli kul att få jämföra dessa siffror med nån försäljningstopplista. Får det intrycket av att de flesta spel i toppen av denna lista även håller sig högt uppe på den listan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Har läst ett par gånger, men förstår inte?

Olaglig kontra laglig då, om det blir lättare att förstå?^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Kan man inte göra alla spel som WC3? Helt omöjligt att spela crackat väl :S?
Gör ett kasst singelläge o tvinga alla att spela online haha

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Förvånad över att GTA San Andreas är så populärt fortfarande, det har ju några år på nacken. Sims 2 har ju sin målgrupp av fjortisar så det är klart de laddar ned det och lägger pengar på hb istället.

Det är iofs inte så konstigt då GTA IV nyss lanserades. Det är många som spelar releasen tidigare inför den ny kommande releasen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Kan man inte göra alla spel som WC3? Helt omöjligt att spela crackat väl :S?
Gör ett kasst singelläge o tvinga alla att spela online haha

Det fungerar också att spela crackat, eller fungerade för 2-3 år sedan. Jag vet ej om hur det är idag dock. Givetvis menar jag multi också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hur räknar dom då? Ex sims har väll snart närmare 20 expansioner.
Räknar dom varje expansion som en kopiering då?
Tänkte dom som spelar det vill väll inte sitta med orginal sims2.

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem

Jag blir fan mörkrädd när jag ser The Sims på andra plats, likaså när jag ser det på 10 topp på butikshyllorna. Försöker folk skapa sin perfekta virtuella värld för att deras riktiga är så full av skit? Vilka köper det? Helt ärligt, det har varit ett mysterium för mig i flera år. Någon som har en teori?

Permalänk

Jag tycker majoriteten har väldigt dålig "spelsmak"

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Jag blir fan mörkrädd när jag ser The Sims på andra plats, likaså när jag ser det på 10 topp på butikshyllorna. Försöker folk skapa sin perfekta virtuella värld för att deras riktiga är så full av skit? Vilka köper det? Helt ärligt, det har varit ett mysterium för mig i flera år. Någon som har en teori?

Samma sak som att man flyr från verkligheten för att man vill bli en avdankad ryss och döda folk i Liberty city? Lägg av för fan, såna som dig gör mig riktigt less på livet. Man spelar The sims för att det är beroendeframkallande och skoj, svar på frågan.

Permalänk
Medlem

Hela grundtaken med DRM är för mig idiotisk, för att få fler betalande kunder skaffa mervärde på produkten inte ett straff för man kör orignalet.

* Saker som bra support/patchar viket i vissa fall är väldigt dåligt.
* Multiplayerstöd
* Downlodable content
* Utvecklingsverktyg för fans osv.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Jag blir fan mörkrädd när jag ser The Sims på andra plats, likaså när jag ser det på 10 topp på butikshyllorna. Försöker folk skapa sin perfekta virtuella värld för att deras riktiga är så full av skit? Vilka köper det? Helt ärligt, det har varit ett mysterium för mig i flera år. Någon som har en teori?

haha, ja som nästan påpekades av clappen så är det inte mer eller mindre eskapism än nått annat.

möjligen lider Simsfantaster av ett lite allvarligare gudskomplex eller kontrollbehov än genomsnittlga spelare. eller så är man helt enkelt bara väldigt intresserad av inredning trots ekonomiska begränsningar..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint