Phenom II X4 940 ställs mot Core i7 920

Permalänk
Melding Plague

Phenom II X4 940 ställs mot Core i7 920

Den 8 januari lanserar AMD två stycken Phenom II X4. De första prisuppgifterna avslöjar att processorerna placeras i de högre prisklasserna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

trevligt trevligt, är trots allt inte ett så stort AMD-fan

Permalänk
Medlem

Lite tveksam till att det slår i7 i pris/prestanda. Om man då bara ser till priset på processorn...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag hoppas dom gör en 4000-serie fast på processorsidan nu skulle behövts både för AMD, konkurrensen och min dator

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

dags att börja spara då P2BE here i come <3

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Jag hoppas dom gör en 4000-serie fast på processorsidan nu skulle behövts både för AMD, konkurrensen och min dator

4-serien blev försenad ett halvår pga GDDR5 inte var moget.. så det tolkar jag som en försenad processor. Om du syftar på prestandan så var den förvånansvärt bra trots försening.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Ful rubriksättning tycker jag.
Trodde i mitt stilla sinne att jag skulle få se benchmarks på de nya prollarna mot Core i7

Permalänk
Medlem

Antyder inte rubriken att den nya X4:an ställs mot i7 i ett prestandatest? Det var min tanke iallafall.

Trist på priset, 1200 kr mer än dagens värsta X4:a. Jag som hade bestämt mig för 940 BE, men nu tvekar jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
4-serien blev försenad ett halvår pga GDDR5 inte var moget.. så det tolkar jag som en försenad processor. Om du syftar på prestandan så var den förvånansvärt bra trots försening.

Du menar alltså att 4-serien skulle ha kommit ut samtidigt som hd3870 ? Varför släppte man då inte istället hd4850 till att börja med ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Ful rubriksättning tycker jag.
Trodde i mitt stilla sinne att jag skulle få se benchmarks på de nya prollarna mot Core i7

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Du menar alltså att 4-serien skulle ha kommit ut samtidigt som hd3870 ? Varför släppte man då inte istället hd4850 till att börja med ?

Har du inte lärt dig läsa?

GDDR5 var inte moget för 4-serien, de hade behövt en 512-bitars bus med GDDR4, vilket tog för mycket plats. 4-serien var designad för GDDR5. AMD hjälpte till med utvecklingen av GDDR5 för att de skulle få ut sin serie snabbare. Annars hade de legat riktigt risigt till. Hur många känner till det här? Det nämns nästan aldrig!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Klockren prissättning, ny processor till mig efter jul!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

Tycker det är väldigt missvisande av sweclockers det här. De säger att Phenom II prissätts efter Core i7, även fast det skiljer ca 7000:- vid 3GHz. Den prissätts under Core 2 till och med. Men det nämner man inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
4-serien blev försenad ett halvår pga GDDR5 inte var moget.. så det tolkar jag som en försenad processor. Om du syftar på prestandan så var den förvånansvärt bra trots försening.

Syftar självfallet på prestandan, men onej vad en försening skulle förstöra. Då skulle alla lägga till de extra sedlarna till Intel (vilket majoriteten lär göra ändå antar jag) Men dom skulle nog förlora mycket på det.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker det är väldigt missvisande av sweclockers det här. De säger att Phenom II prissätts efter Core i7, även fast det skiljer ca 7000:- vid 3GHz. Den prissätts under Core 2 till och med. Men det nämner man inte.

Om jag känner AMD rätt så kommer phenom 2 3,0GHz prestera ungefär som Core i7 2,7 GHz eller något sämre. De brukar vara bra på att sätta pris.

Det värsta är att phenom 2 antagligen kommer få ordentlig pisk av core i7.

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Medlem

Den sägs ju vara 16% snabbare än Phenom 1 vid samma frekvens. Men om det är ett medel eller ett max beroende på applikation vet man ju inte. Av de få benches som läckt ut visade en fransk sida att PII 940 ibland bara låg några få FPS ifrån i7 940 i spel. Hoppas det verkligen stämmer! Men i grejer som använder SSE4 är nog Phenom 2 hopplöst chanslös.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Jag hoppas dom gör en 4000-serie fast på processorsidan nu skulle behövts både för AMD, konkurrensen och min dator

I verkligenheten tror jag inte AMD kommer klara av det.

Phenom II 940BE @ stock vs. Intel i7 920 @ stock kanske vi får se att det blir nån match.

K10 arkitekturen var tänkt att tävla mot Core2, men så vart aldrig fallet då det inte gick för AMD med ekonomin och 45nm tekniken på den tiden (K10 var byggt att användas till 45nm egentligen därav fick vi dagens Phenom som inte presterar allt för imponerande och är ett energihungrigt monster).

Känns som att AMD ligger en generation efter Intel just nu, men bara företaget klarar av att tävla pris/prestanda är jag nöjd. 2011 kanske vi får se AMD göra en comeback och verkligen gå upp mot Intel-monstret

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker det är väldigt missvisande av sweclockers det här. De säger att Phenom II prissätts efter Core i7, även fast det skiljer ca 7000:- vid 3GHz. Den prissätts under Core 2 till och med. Men det nämner man inte.

Du kan ju inte dra paralleler melan ghz, du måste dra paralleler mellan hur de presterar, annars kan du lika bra säga att det skiljer flera tusen mellan de phenom som finns nu och core i7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Har du inte lärt dig läsa?

GDDR5 var inte moget för 4-serien, de hade behövt en 512-bitars bus med GDDR4, vilket tog för mycket plats. 4-serien var designad för GDDR5. AMD hjälpte till med utvecklingen av GDDR5 för att de skulle få ut sin serie snabbare. Annars hade de legat riktigt risigt till. Hur många känner till det här? Det nämns nästan aldrig!

Det är ju verkligen du som inte kan läsa. Visa mig där det står att HD4850 använder GDDR5.

Om nu allt var färdigt förutom tillgången till minnet, varför hoppade man inte över HD3870 och släppte istället HD4850 för att sedan släppa HD4870 när GDDR5 minne fanns tillgängligt ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Ful rubriksättning tycker jag.
Trodde i mitt stilla sinne att jag skulle få se benchmarks på de nya prollarna mot Core i7

samma här
Hoppades sååå stort så man vet vad man skall köpa vid nästa uppgradering.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Ful rubriksättning tycker jag.
Trodde i mitt stilla sinne att jag skulle få se benchmarks på de nya prollarna mot Core i7

Tänkte precis likadant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Ful rubriksättning tycker jag.
Trodde i mitt stilla sinne att jag skulle få se benchmarks på de nya prollarna mot Core i7

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Ful rubriksättning tycker jag.
Trodde i mitt stilla sinne att jag skulle få se benchmarks på de nya prollarna mot Core i7

+1

OnT:
Verkar väl dyrt med 3 laxar för en phenom, känns inte som den kommer vara speciellt nära i7an prestandamässigt?

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_p4
Om jag känner AMD rätt så kommer phenom 2 3,0GHz prestera ungefär som Core i7 2,7 GHz eller något sämre. De brukar vara bra på att sätta pris.

Det värsta är att phenom 2 antagligen kommer få ordentlig pisk av core i7.

Det där får du gärna utveckla. Först säger du att Phenom II kommer prestera ungefär som Core i7, sedan säger du att Phenom II kommer få "ordentlig pisk av Core i7". Hur ska du ha det?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte phenom II är bättre än i7.. dock mycket mer prisvärd..

Du behöver inte en annan sockel eller ddr3 minnen..

Jag ska ha en Phenom II 940 sen!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av optimuz
+1

OnT:
Verkar väl dyrt med 3 laxar för en phenom, känns inte som den kommer vara speciellt nära i7an prestandamässigt?

Phenom 940BE @ stock kommer troligen ligga när Intel i7 920 @ stock i prestanda. Överklockat kommer nog Intel ta täten, än så länge pekar det åt 3.5 - 4.0ghz överklockning på Phenom 940BE 24/7 med luft.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

jag håller med, var verkligen förväntansfull inför detta och så var hela nyheten bara bs. ;<

Tror inte amd kommer konkurrera mot intel prestandamässigt, men däremot pris/prestanda som i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Phenom 940BE @ stock kommer troligen ligga när Intel i7 920 @ stock i prestanda. Överklockat kommer nog Intel ta täten, än så länge pekar det åt 3.5 - 4.0ghz överklockning på Phenom 940BE 24/7 med luft.

Om det visar sig stämma är ingen gladare än jag då jag föredrar när det är jämt mellan AMD och Intel eftersom det ger bättre produkter till lägre priser

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Det där får du gärna utveckla. Först säger du att Phenom II kommer prestera ungefär som Core i7, sedan säger du att Phenom II kommer få "ordentlig pisk av Core i7". Hur ska du ha det?

Per GHz kommer Core i7 smiska phenom. Jag skrev att en 2,7 core i7 antagligen kommer vara lite snabbare än en 3,0 GHz Phenom 2.

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker det är väldigt missvisande av sweclockers det här. De säger att Phenom II prissätts efter Core i7, även fast det skiljer ca 7000:- vid 3GHz. Den prissätts under Core 2 till och med. Men det nämner man inte.

Man kan inte riktigt jämföra pris och frekvens då i7 väldigt säkert kommer vara bättre vid 3 ghz än phenom så den prissätts vid i7 920 som den förmodligen kommer vara nära

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9