GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
WTF!? Jag har bättre CPU än vad du har (eller?) och hos mig rålaggar det oftast. Nu när jag kom längre in har det dock blivit mindre lagg, men ändå! Jag får säkerligen bara 5-15 fps. Om du får sådär bra fps tack vare grafikkortet, så ska jag bannemig ha ett sådant

Vid vissa processorer vissar GTA IVs Benchmark program fel processor (visar då just Intel Pentium Xeon III). Tror han har en betydligt bättre CPU än så eftersom GTA IV är väldigt CPU-beroende.

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk

Trodde ja hade skrivit i i sign vad ja körde..

Visserligen står de 4700 men ska i själva verket vara 4600.. Pågår lite tester till o från med klockningen så Intel P3 är med andra ord råfel! PCI-E har heller aldrig funnits på ett Pentium 3 kompatibelt moderkort. Tänkte efter lite nästa gång va!

Men för att klargöra lite tydligare så får man väl skriva in korrekt processor för att benchen inte ska missuppfattas.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
text...

Verkligen? Fantastical. Hoppas man själv får en boost!

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

De problem jag hittills haft är att vägen blir "plain" iblan, dvs asfalltstexturen försvinner men annars inget större än att det var massor med grafikfel, trianglar och grejer, när jag var vid uppdraget då man skulle döda lite "union"-personer.... Var endast grafikfel när helikoptern var i bild. Annars flyter spelet på fint, har inte kört den där benchmark-saken ni postar än men jag har inte ändrat några grafikinställningar utöver default.

Saknar även en del modifierande som de introducerade i GTA:SA, lite synd att man inte kan trimma/styla bilar. Accessorarerna är lite begränsade i början men när man får "100% explore" så får man tillgång till kostymer osv... Visst, man kan inte köpa olika klockor och bling bling men ändå.

Tycker även det där med "same car syndrome" inte verkar direkt löst, alla bilar i staden varierar beroende på vad man själv kör. Tar man en SUV så verkar majoriteten personer köra SUV:ar. Tar man en dyr sportbil så är det dyra sportbilar lite här och där... Men visst är det bättre än i originalspelen.

Saker att slösa pengar på är lite begränsat, saknar att man inte kan köpa egna lägenheter och dylikt men det kanske kommer senare?

Har märkt att de uppgraderat scenen när man tar med sig en prostituerad i bilen, nu får man se att hon verkligen gör sitt jobb istället för att båda två bara sitter brevid varandra och glor rakt fram medans bilen gungar fram och tillbaka. Dock är det väl lite trisst att man inte får se "sex-scenerna" med sina flickvänner, men med prostituerade går det bra...?

Fler radiokanaler, är alltid skoj. Brukar sitta och lyssna på de där kanalerna med mest snack på, är en del roliga saker som berättas om hehe..

Jag är nöjd, men jag hade velat ha lite mer. Dessa achievments känns lite meningslösa egentligen, de borde ha satsat lite mer på friheten... Jag saknar Vespan och offroad-mopeden från GTA:SA... Vespan som finns nu är totalt kass, och har bara kört offroad-mopeden en gång i ett "sno-detta-fordonet-åt-mig"-uppdrag.

Skoj att man kan gå in på Internet-café och surfa...

Tycker de har löst allt bättrre med "GPS"-en och mobiltelefonen, istället för allt yrande man gjorde i de andra spelen...
Dock tycker jag poliserna är lite väl svåra ibland, vissa uppdrag när man ska skaka av sig uppmärksamheten så går det bara inte, man åker runt som en fåne och försöker komma in i spray-n-repair (eller vad det heter) utan att lyckas!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Trodde ja hade skrivit i i sign vad ja körde..

Visserligen står de 4700 men ska i själva verket vara 4600.. Pågår lite tester till o från med klockningen så Intel P3 är med andra ord råfel! PCI-E har heller aldrig funnits på ett Pentium 3 kompatibelt moderkort. Tänkte efter lite nästa gång va!

Men för att klargöra lite tydligare så får man väl skriva in korrekt processor för att benchen inte ska missuppfattas.

Då måste jag ju bara få fråga vart man får tag i 8.12? Kanske är en dum fråga...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Det är väl snarare texturfiltrerings metoder som Bilinear, Trilinear och Anisotropic etc som är de olika Render Qualityna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-aliasing
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kantutj%C3%A4mning

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag undrar om man måste sköta kameran själv med musen när man kör bil och i fotläge. Jag hittar inte den inställningen iaf.
Snällt om någon kunde förklara hur man fixade det.

/Adam

Permalänk
Medlem

Jag tror rockstar för såhär för att nästa spel ska bli roligare utan att de behöver göra speciellt mycket. GTA III är som GTA IV fast bättre motor typ, sen Vice City är samma som GTA III men fler saker att göra, san andreas är som GTA III o vice city fast en massa fler saker att göra. Nu kommer säkert GTA IV "vice city" som är GTA IV fast fler saker, sen GTA IV "San andreas". Eller vad tror ni?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
PCI-E har heller aldrig funnits på ett Pentium 3 kompatibelt moderkort. Tänkte efter lite nästa gång va!

Ja, bra är jag inte när det gäller datordelar Visste inte ens om det där.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adamftw
Hej!
Jag undrar om man måste sköta kameran själv med musen när man kör bil och i fotläge. Jag hittar inte den inställningen iaf.
Snällt om någon kunde förklara hur man fixade det.

/Adam

tryck snabbt på "c" (titta bakåt) så återställer sig kameran dit bilen pekar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Gör en fil som heter commandline.txt i samma mapp som du har GTAIV.exe och launchern.

Skriv:

-norestrictions

i textfilen, spara filen och starta spelet. Nu skall du kunna välja fritt bland inställningarna.

Du skulle nog kunna testa -nomemrestrict också (se nedan).

------------

Andra "kända" parametrar är:

Tools:

-benchmark: Runs the benchmark tool and immediately exits game.

-help: Display list of all command line options

Graphics:

-renderquality: Set the render quality of the game. (0-4)

-shadowdensity: Set the shadow density of the game. (0-16)

-texturequality: Set the texture quality of the game. (0-2)

-viewdistance: Set the view distance of the game (0-99)

-detailquality: Set the detail quality of the game. (0-99)

-novblank: Disable wait for vblank (No Vsync)

-norestrictions: Do not limit graphics settings

-width: Set width of main render window (default is 800)

-height: Set height of main render window (default is 600)

-safemode: Run the graphics in the lowest setting possible

-frameLimit: Limit frame to interval of refresh rate
(ex If refreshrate is 60HZ –frameLimit 1 = Locks down to 60HZ)

-refreshrate: Set the refresh rate of main render window
– Warning - Monitor must support (ex. –refreshrate 60)

-fullscreen: Force fullscreen mode

-windowed: Force windowed mode

-availablevidmem: Set amount of physical Video Memory(ex.–availablevidmem 0.9)

-percentvidmem: Percentage of video memory to make available to GTA

Audio:

-fullspecaudio: Force high-end CPU audio footprint

-minspecaudio: Force low-end CPU audio footprint

System:

-noprecache: Disable precache of resources

-nomemrestrict: Disable memory restrictions

M.v.h.

Henkka

Gäller detta steam också????

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Duel Core processor 5600+ 2,8Ghz 4,00 Gb Ram ATI Radeon HD 4800
Hitachi 250 Gb S-ATA
Hitachi 150 Gb S-ATA

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Datorn i signaturen är den jag har själv. Den datorn jag testade GTA IV på (efter att det var ospelbart på min egen) är en kompis Q6600 med 4 GB ddr2 och en 8800gts om jag inte minns fel. Han använder Vista 64-bit på den datorn.

Det där var väldigt intressant. Jag hade trott något som OS (schemaläggningen mellan XP och Vista skiljer väl sig) skulle vara orsaken, eller någon annan skillnad. Men vi verkar ju ha väldigt lika system

Kopierar in det jag har i profilen:
Antec P160, Intel Q6600, P35-DS4, TRUE, 8 GiB, 8800GTS 640 MiB, 8400 GS, Corsair HX-520, Raptor WD740ADFD, WD5000AAKS, Maxtor 300 GB, Samsung 500 GB , Samsung F1 750 GB

Sen vista 64-bit (engelskt) på det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppe_85
Gäller detta steam också????

Ingen aning , du kan ju testa. Annars så borde det gå att skriva in det i Steam.

Högerklicka på spelet i din spellista, välj "properties" och fliken "general", klicka på "set launch options" och skriv in -norestrictions i rutan som dyker upp, klicka på "ok".

/ Henkka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Ja, bra är jag inte när det gäller datordelar Visste inte ens om det där.

Jaså! Inte de alltså. Jaja då förklarar de saken.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför mina egna låtar inte spelas på indipendent fm radion?

Har lagt in låtarna i
C:\Documents and Settings\XXX\Mina dokument\Rockstar Games\GTA IV\User Music

Och skannat men ändå inget

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caroso
Stäng av Clip Capture. Funkade för mig i alla fall.

Jag tackar! Det gjorde susen på problemet. Men man ska inte få felkod fast den är på.

Så en patch är mer än välkommet!

Visa signatur

Saab 9-3 2.3T. 513/580. Colle Edition.
Intel Q9300 - Sapphire HD4870x2 - Corsair PC8500 4Gb - Corsair 1000W PSU - Antec Twelve Hundred - Noctua Kylning - Gigabyte GA-EP35 - Eizo 24".

Permalänk

Numera efter massa tweakande och kommandon inlagda i genvägen så fukar det faktiskt dugligt. Men är det någon fler än mig som har problem med att inställningarna alltid försvinner då man stänger av spelet.

Varje gång jag startar det så är alla tangentbordsinställningar satta till default. Lite jobbigt måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Fifaen

Måste säga att jag gillar Rockstar skarpt efter den här produkten. Det e ju så brutalt härligt o se att datorer från 2008 måste köra spelet på 800x600 eller alternativt 320x200 med alla settings på low för att spelet ska flyta på 60fps utan drops. Haha :D.

[EDIT] Btw, spelet är rätt kasst. Dåliga spelkontroller och riktigt ful grafik. Grafiken brukar normalt sätt inte spela någon större roll för min bedömning av spel men de här skuggorna... De är gräsliga och de finns överallt. Spelkontrollerna är som sagt katastrof som i tidigare GTA-spel. Men det finns en fet skillnad, fps:en ligger på 25-50 beroende på hur mycket skit som händer. Kombinera 25 fps + dåliga kontroller = frustration, fifaen :D.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Gör en fil som heter commandline.txt i samma mapp som du har GTAIV.exe och launchern.

Skriv:

-norestrictions

i textfilen, spara filen och starta spelet. Nu skall du kunna välja fritt bland inställningarna.

Du skulle nog kunna testa -nomemrestrict också (se nedan).

------------

Andra "kända" parametrar är:

Tools:

-benchmark: Runs the benchmark tool and immediately exits game.

-help: Display list of all command line options

Graphics:

-renderquality: Set the render quality of the game. (0-4)

-shadowdensity: Set the shadow density of the game. (0-16)

-texturequality: Set the texture quality of the game. (0-2)

-viewdistance: Set the view distance of the game (0-99)

-detailquality: Set the detail quality of the game. (0-99)

-novblank: Disable wait for vblank (No Vsync)

-norestrictions: Do not limit graphics settings

-width: Set width of main render window (default is 800)

-height: Set height of main render window (default is 600)

-safemode: Run the graphics in the lowest setting possible

-frameLimit: Limit frame to interval of refresh rate
(ex If refreshrate is 60HZ –frameLimit 1 = Locks down to 60HZ)

-refreshrate: Set the refresh rate of main render window
– Warning - Monitor must support (ex. –refreshrate 60)

-fullscreen: Force fullscreen mode

-windowed: Force windowed mode

-availablevidmem: Set amount of physical Video Memory(ex.–availablevidmem 0.9)

-percentvidmem: Percentage of video memory to make available to GTA

Audio:

-fullspecaudio: Force high-end CPU audio footprint

-minspecaudio: Force low-end CPU audio footprint

System:

-noprecache: Disable precache of resources

-nomemrestrict: Disable memory restrictions

M.v.h.

Henkka

jag har köpt spelet via STEAM o har inte fått detta att fungera heller.. *suck* provat att skriva i steam/gta mappen där GTAIV o Launchern finns samt i startalternativ på steam... vafan har dom tänkt på när dom gjorde detta? min laptop på maxgrafik som ger spelet 3fps i benchmarken men med höga inställningar.. som inte ens går sänka.. o på min speldator är inställningarna på low som inte går höja!

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem

Kan inte få det att fungera via min PS2-handkontroll som jag kör via adapter. Hittar inte någon inställning någonstans faktiskt och jag blir riktigt förvånad om det inte skulle fungera då andra nyare spel fungerar galant med denna kombination.

Sedan är det så otroligt störande med kameran som man måste styra med musen när man kör. Vill verkligen avstå helt från att köra bil.

Ber om ursäkt om det finns tidigare svar. Har kollat igenom men ej hittat något.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah

Sedan är det så otroligt störande med kameran som man måste styra med musen när man kör. Vill verkligen avstå helt från att köra bil.

Man har ju alltid styrt kameran med musen så vitt jag vet
Det är ju bra då man kan hålla högerhanden på musen hela tiden så man har en snabb övergång till fots när man hoppar ur bilen, plus att det behövs ju för att göta drivebys ^^

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa

Saker att slösa pengar på är lite begränsat, saknar att man inte kan köpa egna lägenheter och dylikt men det kanske kommer senare?

Vad jag läst så kan man inte köpa några lägenheter/hus... jäkligt trist.. Vad ska man då ha pengarna till? Känns som att man inte kan använda dom till nått?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah
Kan inte få det att fungera via min PS2-handkontroll som jag kör via adapter. Hittar inte någon inställning någonstans faktiskt och jag blir riktigt förvånad om det inte skulle fungera då andra nyare spel fungerar galant med denna kombination.

Sedan är det så otroligt störande med kameran som man måste styra med musen när man kör. Vill verkligen avstå helt från att köra bil.

Ber om ursäkt om det finns tidigare svar. Har kollat igenom men ej hittat något.

Är det inte så att bara xbox 360 kontroller stöds?
Men i kommande patchen nämndes det stöd för directInput så jag tolkar det som att alla spelkontroller som funkar vanligt i windows då kommer kunna användas.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Vad jag läst så kan man inte köpa några lägenheter/hus... jäkligt trist.. Vad ska man då ha pengarna till? Känns som att man inte kan använda dom till nått?

Man kan ju köpa bilar från internetcafén

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ni träffat på några kändisar i stan? Jag har hört att det finns flera, 50cent har jag sett på ett youtube klipp.

Visa signatur

Om något funkar, plocka genast isär det och kolla varför.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuPrAn
Har ni träffat på några kändisar i stan? Jag har hört att det finns flera, 50cent har jag sett på ett youtube klipp.

Såg en standup-show med Ricky Gervais.

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/8633-nvidia_slapper_drivruti...

Möjligt att jag missat att någon redan postat i tråden ang detta

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om varför min gamepad inte fungerar i gta IV? Det är en vanlig saitek p380. Den fungerar bra när jag testar den i windows, men i gta är den helt död.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dan-bob
Någon som har en aning om varför min gamepad inte fungerar i gta IV? Det är en vanlig saitek p380. Den fungerar bra när jag testar den i windows, men i gta är den helt död.

Inget stöd för vanlig gamepads verkar det som bara xbox360. Kommer i patchen

Statistics
Average FPS: 44.19
Duration: 37.09 sec
CPU Usage: 97%
System memory usage: 61%
Video memory usage: 97%

Graphics Settings
Video Mode: 1680 x 1050 (60 Hz)
Texture Quality: Medium
Render Quality: High
View Distance: 25
Detail Distance: 37

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Ultimate
Service Pack 1
Video Adapter: NVIDIA GeForce 8800 GTS 512
Video Driver version: 180.48
Audio Adapter: Speakers (SoundMAX Integrated Digital HD Audio)
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8500 @ 3.16GHz

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Jaha. Tack så mycket. Nu slipper jag tillbringa onödiga timmar med att försöka få igång den.
Någon som vet när patchen kommer?