Dual-boot Windows Vista + Linux?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Dual-boot Windows Vista + Linux?

Får hem min nya hårddisk nu i veckan, så då tänkte jag passa på att testa Linux på min gamla och göra en övergång sakta till det. Ända anledningen till att ja kommer ha Vista är ju DirectX så hoppas på att nån ändring kommer i framtiden så man kan hoppas över till Linux.

Men jag undrar hur jag ska gå till väga för att få Dual-Boot på dessa operativ system? Är det krångligt eller ska ja bara installera båda på datorn (olika hårddiskar) så fungerar det?

EDIT: Ska köra på 64-bit

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Jag har själv precis samma sits som du och kör det alldeles utmärkta programmet Boot IT NG (http://www.terabyteunlimited.com/bootit-next-generation.htm) - ett ytterst delikat program som är ett av få som följt mig genom åren och aldrig gjort mig besviken - så mycket funktionalitet för en så liten peng - om jag inte missminner mig finns det även i testversion så att du kan testa under 30 dagar el. liknande.

Jag rekommenderar det förbehållslöst - MEN - om du börjar pilla i programmet, utan att förstå vad du gör / hur partitioner / volymer och dyl. fungerar - då kan du snabbt bli helt rökt... Format C: är en bris i jämförelse...

Men om du är inne på SweClockers förutsätter jag att du vet vad du pysslar med så därför - Lycka till!

Splattergnejs

Visa signatur

/ CoolerMaster Cosmos S / Asus P8Z77 - Deluxe / Core i7 2700k / Corsair Vengance 16 GB RAM / Palit Jetstream GTX 680 4 GB / SSD: Intel 320 / WD 750GB / Apple HD Cinema Display 30" / Genelec 6010A

Permalänk
Medlem

Installera Windows först och sedan Linux, så fixar Grub resten!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av splattergnejs
-Text-

Tackar ska kolla in det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oxygen
Installera Windows först och sedan Linux, så fixar Grub resten!

Grub?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Grub?

En gratis bootloader som kommer med dom flesta linux distar. Det kan tex se ut såhär:

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
En gratis bootloader som kommer med dom flesta linux distar. Det kan tex se ut såhär:
http://linux.softpedia.com/screenshots/GNU-GRUB_3.png

Dum som jag är glömde jag köpa till en till SATA kabel... Ska försöka hinna med att köpa en imorgon. Tack för hjälpen läst på lite om Grub nu

EDIT: Kan jag köra Windows Vista och Ubuntu på samma hårddiska fast olika partitioner, eller kan det uppstå problem då?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Ja, det BÖR/MÅSTE du. Du bör ha ext3 (eller nåt annat) på partitionen för linux. (4 GiB är smärtgränsen för en vanlig Ubuntu, så ta helst >10GiB skulle jag säga, och då får du lagra saker på en annan partition.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Dum som jag är glömde jag köpa till en till SATA kabel... Ska försöka hinna med att köpa en imorgon. Tack för hjälpen läst på lite om Grub nu

EDIT: Kan jag köra Windows Vista och Ubuntu på samma hårddiska fast olika partitioner, eller kan det uppstå problem då?

Så länge du ser till att installera Linux sist så fixar Grub allt åt dig helt automagiskt vare sig du lirar med olika partitioner eller olika hårddiskar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Så länge du ser till att installera Linux sist så fixar Grub allt åt dig helt automagiskt vare sig du lirar med olika partitioner eller olika hårddiskar.

Tryggt Då sätter jag igång redan ikväll.

Tack för all hjälp i tråden, hoppas verkligen också att ubuntu är ett bra alternativt OS istället för Microsoft!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kommer funka bra om du kör med laglig vista.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Läs gärna den här artikeln här innan för att se vilka steg du kan förvänta dig: "The definitive dual-booting guide: Linux, Vista and XP step-by-step"

http://apcmag.com/the_definitive_dualbooting_guide_linux_vist...

Jag använde den själv för Vista 64-bit och Debian 64-bit med GRUB 2.0. Fungerar klanderfritt sedan ett och ett halvt år.

Lycka till!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Läs gärna den här artikeln här innan för att se vilka steg du kan förvänta dig: "The definitive dual-booting guide: Linux, Vista and XP step-by-step"

http://apcmag.com/the_definitive_dualbooting_guide_linux_vist...

Jag använde den själv för Vista 64-bit och Debian 64-bit med GRUB 2.0. Fungerar klanderfritt sedan ett och ett halvt år.

Lycka till!

får att länken är död

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torach
får att länken är död

Här:
http://apcmag.com/the_definitive_dualbooting_guide_linux_vist...

Om inte den funkar heller, lägg till "http://" framför följande:

apcmag.com/the_definitive_dualbooting_guide_linux_vista_and_xp_stepbystep.htm

EDIT: Ser att det skapas ett mellanrum efter "apcmag.com/" som inte skall vara där. Samt ett break inuti stepbystep.

Test: Dual boot

Är det någon som klarar fixa en fungerande länk?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

jag testade att ta bort break men sidan säger att länken inte finns ändå... jaja googlar istället

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Hur svårt kan det vara att ta bort ett mellanrum och en html-tag?

Tydligen jävligt svårt, vafan håller forumet på med?

Edit 3:
Haha va i helvete detta är ju löjligt. Jävla skitforum

Permalänk
Medlem

Sök på följande i Google

"the definitive dualbooting guide linux vista and xp"

så får sannolikt du upp länken som första alternativ.

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Installera windows först sen Ubuntu då fixas det automatiskt med grub. Om du promt ska installera windows sist måste du återställa grub. Du kan göra detta genom att starta Ubuntu live cd skivan och gör en snabb googling om hur du återställer grub.

I Ubuntus installations program kan du lätt minska ner partitionen genom en enkel slider och installera på samma hårdisk.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.