Permalänk

q6600 vs q8200?

q6600 och q8200 verkar vara rätt likvärdiga i prestanda. Om man inte tänkt överklocka, vilken processor är att föredra? Och i vilka "applikationer" är den ena att föredra framför den andra?

Permalänk
Medlem

Q6600 har 1066MHz FSB och en multiplier på 9, medan Q8200 har 1333MHz FSB och en multiplier på 7. Då Q6600 har en högre multiplier är den oftast lättare att klocka.

Q8200 är tillverkad med 45nm-teknik, och är därmed något svalare än Q6600 som är tillverkad med 65nm-teknik, men då du inte skall klocka så är knappast temperaturen av betydelse heller.

Skillnaderna mellan de båda märks helt enkelt först när du klockar, så mitt råd är helt enkelt att köpa den som är billigast.

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeCe
Q6600 har 1066MHz FSB och en multiplier på 9, medan Q8200 har 1333MHz FSB och en multiplier på 7. Då Q6600 har en högre multiplier är den oftast lättare att klocka.

Q8200 är tillverkad med 45nm-teknik, och är därmed något svalare än Q6600 som är tillverkad med 65nm-teknik, men då du inte skall klocka så är knappast temperaturen av betydelse heller.

Skillnaderna mellan de båda märks helt enkelt först när du klockar, så mitt råd är helt enkelt att köpa den som är billigast.

/PeCe

Du glömde skriva något viktigt och det är att Q6600 har dubbelt så mycket cache än vad Q8200 har vilket i mina öron borde innebära att Q6600 är det bättre alternativet (i synnerhet om man får ett G0 ex)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Sant, cacheminnet kan ha viss betydelse, framförallt vid vissa typer av processor-/minnesintensiva beräkningar. Enligt http://www.matbe.com/articles/lire/1121/comparatif-de-100-pro... är dock skillnaden mellan dessa två processorer minimal, så jag står kvar vid mitt råd att välja den billigaste.

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeCe
Sant, cacheminnet kan ha viss betydelse, framförallt vid vissa typer av processor-/minnesintensiva beräkningar. Enligt http://www.matbe.com/articles/lire/1121/comparatif-de-100-pro... är dock skillnaden mellan dessa två processorer minimal, så jag står kvar vid mitt råd att välja den billigaste.

/PeCe

Imponerande att du ger ett råd att välja den billigaste och samtidigt säger att cache-storleken har minimal betydelse men ändå sitter du med en prolle med 12Mb cache jämfört med 8Mb som Q6600 har. Och då är din prolle knappast prisvärd jämfört med en Q6600. Hur som helst ett bra råd

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Kan ju tillägga att q8200 till skillnad från q6600 stödjer SSE 4.1 vilket lär snabba upp de program som kan utnyttja dessa instruktioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Du glömde skriva något viktigt och det är att Q6600 har dubbelt så mycket cache än vad Q8200 har vilket i mina öron borde innebära att Q6600 är det bättre alternativet (i synnerhet om man får ett G0 ex)

Vad är skillnaden med G0, och var köper man den?

Q66 verkar vara den mest prisvärda om man klockar den typ 3-3,5Ghz med orginalkylare

Permalänk
Medlem

Skall man klocka så är absolut Q6600 att föredra. G0 är den senaste steppingen (versionen) av Q6600. Om du inte köper av ngn liten datorfirma som kan ha haft en CPU i lager länge, utan köper av ngn av de stora, så bör du få G0. Vill du vara säker så har jag för mig att Inet ibland är hjälpsamma och tar fram den stepping du vill ha om du ringer dem, kan dock inte garantera att de gör detta längre, läste något om att så många utnyttjade denna service att det blev ett problem för dem.

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD