Nytt chassi + kommentarer till komponentval, svara gärna (A)

Permalänk
Medlem

Nytt chassi + kommentarer till komponentval, svara gärna (A)

Hejsan.

Är så att en snubbe jag hjälper med en ny dator behöver lite hjälp.

Hittils har jag kommit fram till detta inom delarna :

Ser ni inte vad det står så hojta till är ni snälla!
Så vad tycker ni om ovanstående paket?

Att kortet är på 1gig är för att han kör på en 28" skärm och spelar på ganska hög upplösning och då ska ju grafikminne vara bra att ha eller?

Processorn har jag blivit rekommenderad, kanske ska nedgradera till en E8400 istället eller?

Moderkortet såg ut att ha bra betyg och var ganska billigt så det tänkte jag skulle passa han, åsikter?

Minne, HDD, DVD, Nätagg tycker jag att jag har skött bra, eller? ^^

Sedan är det så att han vill ha ett "bra" chassi till detta, budgeten kan vi väl säga ligger under 1000-lappen iaf och han gillar inte Nine Hundred ^^

Så åsikter om komponenterna och tips på bra chassin skulle verkligen hjälpa oss!

Vet att han skulle bli riktigt glad om ni på swec skulle kunna fixa detta åt han!

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag brukar säga byt hårddisken då det är strömsparande modell som spinner upp till 7200 varv men går i lägre som standard.

Antec Three Hundred är det klart mest prisvärda chassit som ger bra ventilation för ett grafikkort du valt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

det ser fint ut, själv kör jag snart E8400 och ett EP45-DS3 och har hört många prata väl om den processorn. För att vara helt säker på att minnena passar till ditt moderkort så kan du testa gå in på Asus hemsida och leta upp ditt kort, sedan leta efter QVL listan (Qualified Vendor List) och se om minnena du valt finns med där.

Antec P182 är nog det bästa chassit jag jobbat i, rekomenderar det varmt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Som jag brukar säga byt hårddisken då det är strömsparande modell som spinner upp till 7200 varv men går i lägre som standard.

Antec Three Hundred är det klart mest prisvärda chassit som ger bra ventilation för ett grafikkort du valt.

Ok, det hade jag ingen aning om!
Tog en med bra betyg bara.
Kan du länka till en bra från komplett runt 500gig då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnoldk
det ser fint ut, själv kör jag snart E8400 och ett EP45-DS3 och har hört många prata väl om den processorn. För att vara helt säker på att minnena passar till ditt moderkort så kan du testa gå in på Asus hemsida och leta upp ditt kort, sedan leta efter QVL listan (Qualified Vendor List) och se om minnena du valt finns med där.

Antec P182 är nog det bästa chassit jag jobbat i, rekomenderar det varmt!

Ja E8400 är bra, har en själv tillsammans med ett ASUS P5E.

Hittar inte "Qualified Vendor List" här, är kanske blind? xD http://asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=709&l4=0&model=21...

P182 kostar dock över 1000kr och iaf mitt är inte så smidigt att jag skulle flytta runt det på lan osv som denna ska (Glömde skriva det)

så iaf :
Q9400, behålla eller en E8400 istället?
Chassi som har bra kvalitet, fungerar med sakerna och är "smidigt" för lan osv. (Hur är Hush, fungerar det kanske?)
Vilken HDD?

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

Tjena, de e jag som e hans polare:)
Ja är inte så erfaren av datorer, drf frågar ja min kompis om hjälp, eftersom han vet vad han snackar om^^

Men som sagt som han frågar:)
Q9400, behålla eller en E8400 istället????

Tror jag tar three hundred, eller va den heter:) har också hört mkt bra om den.
Sen sa du MaLo att hårdisken skulle bytas, något tips på en bra :)?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inte råd med en WD 640GB Black så kan du ta något som ligger mitt emellan som denna disk.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355538

Ta en E8400 för man kommer inte märka någon skillnad i spel.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ok, då blir det en E8400 samsung disken hdd´n då han har sagt att 500gig räcker för han gott o väl.

Dock chassi, vilket?

Krav :
Under 1000kr iaf
Smidigt då han flyttar runt det för lan osv. (Vad jag har förstått )

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

three hundred vore väl lovande?:)

Permalänk
Medlem

Ok, står mellan dessa, vad bör han välja?
Alt 1 :
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354601

Alt 2 :

E8400
Asus P5Q
2x2gig Corsair 800Mhz minne
PowerColor HD4870 1GB
Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2
Corsair 550W
Någon Sata brännare
Något chassi

Vilket paket det än blir så kommer han köpa till 64-bit OS.

Så vilket av dom är bäst?
Han spelar som sagt i hög upplösning på en 28"skärm också.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Hedersmedlem

Två 9800GT är bättre i högre upplösningar men samtidigt kommer den lösningen få allt svårare att hänga med på grund av det begränsade minnet. Så jag skulle tagit ATI lösningen med 1GB minne och sedan köpa till ett likadant kort senare. Man måste då välja ett moderkort med CrossFire stöd så man kan ta ett Asus P5Q Pro istället för ett P5Q.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Två 9800GT är bättre i högre upplösningar men samtidigt kommer den lösningen få allt svårare att hänga med på grund av det begränsade minnet. Så jag skulle tagit ATI lösningen med 1GB minne och sedan köpa till ett likadant kort senare. Man måste då välja ett moderkort med CrossFire stöd så man kan ta ett Asus P5Q Pro istället för ett P5Q.

Ok, tackar så mkt!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352394
det moderkortet eller isf?

Han verkar luta åt ATI iaf

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp det kortet är det.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ok, tack!

Verkar som att vi börjar närma oss en lösning nu!

Har jag glömt något? (Förutom chassi)

E8400
P5Q Pro
2x2gig 800Mhz RAM
HD4870 1GB
Samsung Spinpoint F1 500gig hdd
DVD brännare
Corsair 650W nätagg (För CF i framtiden, skiljer typ 100kr mellan 550 o 650w om ja inte har sett fel)
Vista Home Premium 64-bit.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Hedersmedlem

Nej nu är det bara det svåraste valet kvar...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Haha jaa.

men ska meddela han då om att det är "Green light" så fort han bestämmer sig för chassi (Y)

Tack så mkt för ovärderlig hjälp!

EDIT; får graffet plats i ett NZXT Lexa? (Han ska ha det chassit verkar det som)

Tänkte så inte strömkontakterna blir ivägen för några hdd´s eller liknande.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Avstängd

Jo det borde få plats.
Jag skulle iaf chansat för det där chassit ser normalstort ut.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem

Inga problem.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Ta som MaLo säger ett Antec Threehundred, riktigt bra chassi som dessutom är stilrent och lätt att jobba i.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Medlem

Bara så du vet är ett Antec 300 väldigt litet. Lite dålig luftström i det. Sen ingår det bara en fläkt i taket och en fläkt bak på det, bör köpa till 1-2 i fronten. Då blir det lite dyrare. Gör du det så rekomenderas noctua fläktar, kostar 195:- st på Inet.

Sen det eviga "tjatet" om HD, din 500 är inte lika snabb som en nyare 640 gig. prisskilnaden är minimal.
Sen håller jag med Arnoldk ang moderkort. Gigabyte GA EP45 är ett bra moderkort, har haft lite trassel med Ausus kort, och många med mej.

Ang chassi så köpte jag själv ny dator för nån månad sen. Och med ungefär samma saker i och valde ett: http://www.3dgameman.com/content/view/11586/48/ Väljer att länka ett videoklipp då det är väldigt informativt.

Så, det var mina 2 cent. Hoppas jag satt några myror i huvet på dej

/love SKoS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SKoS
Bara så du vet är ett Antec 300 väldigt litet. Lite dålig luftström i det. Sen ingår det bara en fläkt i taket och en fläkt bak på det, bör köpa till 1-2 i fronten. Då blir det lite dyrare. Gör du det så rekomenderas noctua fläktar, kostar 195:- st på Inet.

Vad dillar du om? Antec 300 som chassi är varken litet eller har dålig luftgenomströmning.
Och strunta i noctua-fläktarna, de kostar för mycket och det finns alternativ för mindre pengar som är fullgoda. Scythe Slip Stream för Chassiventilation och t ex Nexus för tätare flänsar. Dessutom är ju inte delarna i sig tysta så en tyst dator får han inte oavsett chassifläktarna.

300 släpper genom en hel del ljud dock, men det får man väl leva med.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Vad jag menar är att eftersom det bara finns fläktar som "suger" ut luft och ingen som tillför luft blir det dålig luftström, bör därför köpa till någon som tillför luft med.
Sen ang storlek, du kanske tycker det är stort men 2-3 cm till gör en stor skillnad. Men det är min personliga åsikt.

/love SKoS

Permalänk
Medlem

Aja, här är listan, något som ska bytas ut? (Verkar ju som det i några inlägg ovanför)

E8400
Asus P5Q PRO
HD4870 1GB
4gig ram 800Mhz
Samsung 500GB HDD
Corsair 650W för CF senare (kanske CF senare rättare sagt)
SATA DVD-brännare
NZXT Lexa

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Hedersmedlem

Blir inte bättre än så för pengarna.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, då får det bli de sakerna!

Hoppas han blir nöjd nu ^^

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp allihopa:)
Uppskattar eran hjälp grymt mycket:)

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser så ut.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hej igen, har en till fråga ^^

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343055

Han funderar på den HDD´n istället, är den bra?

eller någon annan runt 1TB som ni rekommenderar för ungefär samma pris?

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Hedersmedlem

Den är jättebra så ta den och motsvarande WD disk är bra mycket dyrare och inte bättre.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tjena, har bara en LITEN fråga till
är denna något att ha?

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=APOLLO-Q84

Tänkte mest på att tex moderkortet är för dåligt? men vad tror ni:)?

Jag har också hittat den där sidan http://www.ammdata.se finns de något bra dator där?

Eller om det finns någon annnan bra sida som säljer färdiga gaming datorer, så får ni gärna länka:) runt som sagt 10k:)