Permalänk
Medlem

Snabb fråga om PCI-X 2.0

Morbror min ska uppgradera grafikkortet sitt, moderkortet är ASUS PTGD-LA ....sitter i en HP burk. Det är PCI-X 16x ... men inte 2.0

Funkar ett Radeon 4850 eller ett 9800GT? ...kan tänka mig att det funkar men får inte lika mkt kräm ur det?

Permalänk

jo det funkar och du får lika mycket kräm ur det. Det är endast på de jättedyra korten som GTX280, 9800GX2(?) och 4870X2 som kan lida lite av att köra på pci-e 1.0

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara med GTX 260? Kan man kanske hitta något test eller graf på detta hur mycket bandbredd som egentligen används och behövs? Jag sitter med P35-chippet och vet inte om jag behöver uppgradera hela datorn för ett GTX 260 216 t ex.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Snabb fråga om PCI-X 2.0

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ronzem
Morbror min ska uppgradera grafikkortet sitt, moderkortet är ASUS PTGD-LA ....sitter i en HP burk. Det är PCI-X 16x ... men inte 2.0

Funkar ett Radeon 4850 eller ett 9800GT? ...kan tänka mig att det funkar men får inte lika mkt kräm ur det?

Det är inte ditt problem utan andra problem du har är att på ditt moderkort sitter ATX pluggen från nätagget mitt framför PCI-E kontakten och det gör att grafikkortet inte får plats om det är för långt. Sedan är ditt nätaggreat för svagt för grafikkort som HD4850 eller 9800GTX+ då man max kan få 228W på 12V linan och det är precis så mycket en dator med dessa grafikkort drar vid belastning så det blr på håret.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Hur kan det vara med GTX 260? Kan man kanske hitta något test eller graf på detta hur mycket bandbredd som egentligen används och behövs? Jag sitter med P35-chippet och vet inte om jag behöver uppgradera hela datorn för ett GTX 260 216 t ex.

Det är inget problem för det grafikkortet då bandbredden räcker till. Här ser du hur ett 9800GX2 med två GPU:er hanterar bandbredden. Man har skalat ner PCI-E 2.0 bussen i olika hastigheter och det är x8 som motsvarar den gamla PCI-E x16 bussen.

http://www.tomshardware.com/reviews/pci-express-2-0,1915-10.h...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ronzem
Morbror min ska uppgradera grafikkortet sitt, moderkortet är ASUS PTGD-LA ....sitter i en HP burk. Det är PCI-X 16x ... men inte 2.0

Funkar ett Radeon 4850 eller ett 9800GT? ...kan tänka mig att det funkar men får inte lika mkt kräm ur det?

Är du säker på att det är PCI-X och inte PCI-e? Det är skillnad på dom!

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

vadå pci-x och pci-e?

de är väll samma? pci-e(xpress) har ldrig hört om pci-X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
vadå pci-x och pci-e?

de är väll samma? pci-e(xpress) har ldrig hört om pci-X

PCI-X = PCI eXtended.

^Alltid någon som hinner före^

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Skillnaden idag är bara ett par procent mellan PCI-E 1.0 och PCI-E 2.0 prestandamässigt.

Så nej, man kommer inte att märka skillnad.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass