vista64bit eller vanliga?

Permalänk
Medlem

vista64bit eller vanliga?

Har precis fått min macbook 2ghz 2gig ram och tänkte installera vista genom boot camp. ska främst användas för spel så min fråga är ska jag satsa på 64bit eller köra vanliga?

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

wow. Vista + spel på 2GB? Det blir trångt..

Om du inte ska uppgradera minnet till över 3GB är det väl lika bra att ta 32bit antar jag

Permalänk
Medlem

Satsa på vanliga 32 bit. 2GB ram duger bra för Vista, men när minnespriserna är som dom är så kan du lika gärna satsa på 4gb vid nått tillfälle (du måste inte köpa minnet via apple store, gå in på dustin.se / dustinhome.se och kolla deras minnesconfigurerare, men mac kör med samma DDR2 SO-DIMM minnen som PC).

Om du kör in 4GB nångång så kan du tjäna på att köra 64bittars Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boibo
Satsa på vanliga 32 bit. 2GB ram duger bra för Vista, men när minnespriserna är som dom är så kan du lika gärna satsa på 4gb vid nått tillfälle (du måste inte köpa minnet via apple store, gå in på dustin.se / dustinhome.se och kolla deras minnesconfigurerare, men mac kör med samma DDR2 SO-DIMM minnen som PC).

Om du kör in 4GB nångång så kan du tjäna på att köra 64bittars Vista.

Om det är en ny aluminium-Macbook så ska man inte köpa DDR2. Man ska köpa DDR3 1066MHz SO-DIMM. Dessa minnen är fortfarande ganska dyra, 600-700kr för 2GB beroende på märke och butik.

Till trådskaparen: Hade du inte tänkt uppgradera minnet till mer än 3GB innan du vill köpa nytt Windows så föreslår jag att du kör på 32bitar-versionen. Men om du dock tänkt upgradera minnet någon gång så ser jag ingen anledning att inte köpa 64-bit. Den ska enligt många vara stabilare, jag kör den själv på min MBP när jag ska spela och det fungerar bra.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Genom Boot Camp ska man använda 32-bitversioner.
Förvisso ska 64-bit funka numera men bristerna är fler.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

skulle installera vista 64bit på min 2,4ghz 2gb ram (tänkt uppdragera till 4gb inom snar framtid) har båda versionerna sedan man hade flera stationära datorer. Men i alla fall så installerade man vista 64bit och de gick bra.. enda tills man skulle stoppa in OSX DVDn för att installera drivers för de mesta i datorn. Och då fick jag error ruta att drivrutinerna inte funkade under 64bit vista så jag kunde då inte gå vidare i alla fall så skippade 64bit tills vidare och körde in 32bit som gick direkt!

/Northrider,

Permalänk
Medlem

Kör inte vista, vista = skit

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorthRider
skulle installera vista 64bit på min 2,4ghz 2gb ram (tänkt uppdragera till 4gb inom snar framtid) har båda versionerna sedan man hade flera stationära datorer. Men i alla fall så installerade man vista 64bit och de gick bra.. enda tills man skulle stoppa in OSX DVDn för att installera drivers för de mesta i datorn. Och då fick jag error ruta att drivrutinerna inte funkade under 64bit vista så jag kunde då inte gå vidare i alla fall så skippade 64bit tills vidare och körde in 32bit som gick direkt!

/Northrider,

Hmm, mycket underligt.. Jag har Vista 64bit på min MBP. Jag stoppade i skivan och bläddrade in mig i Drivers-mappen och körde installationen utan problem. Jag har sedan dess installerat nyare grafikkortsdrivrutiner från laptopvideo2go. Fungerar bara bra.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Hmm, mycket underligt.. Jag har Vista 64bit på min MBP. Jag stoppade i skivan och bläddrade in mig i Drivers-mappen och körde installationen utan problem. Jag har sedan dess installerat nyare grafikkortsdrivrutiner från laptopvideo2go. Fungerar bara bra.

De var ju mysko.. kanske är bara Macbook pro som ha 64bits drivers men skulle vara underligt om apple bara skickade med de till pron och inte vanliga macbooken. Fick i alla fall felmeddelande när jag körde installern och gick inte gå vidare heller.

/Northrider,

Permalänk
Medlem

Finns ju några (eh…) versioner på Vista - kan det vara det?
(Dom har ju ex.v. olika mängd maxminne fast de är 64-bit allihopa.)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorthRider
De var ju mysko.. kanske är bara Macbook pro som ha 64bits drivers men skulle vara underligt om apple bara skickade med de till pron och inte vanliga macbooken. Fick i alla fall felmeddelande när jag körde installern och gick inte gå vidare heller.

/Northrider,

Ja, det låter underligt. Jag tycker det borde fungera på alla. Vad fick du för felmeddelanden egentligen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Finns ju några (eh…) versioner på Vista - kan det vara det?
(Dom har ju ex.v. olika mängd maxminne fast de är 64-bit allihopa.)

Jag kör själv Vista "Ultimate" 64-bit där det fungerar bra. Dock är det skönt så länge man inte har lust att spela (läs: starta Windows) ;).

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)