Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk

Ja, det var en trist nyhet. Jag har handlat mycket av dem och även varit admin i deras gaming-community (sponsrad av datorbutiken.com) sedan våren 2006. (Vi lämnade dem och startade en ny community 10 november).

Ska man se det från ett positivt håll så har Shoppingsajterna Svenska AB (datorbutiken.com) överlevt länge i e-handelsbranschen för datorprylar. En tuff bransch.
Dock såg de flesta av oss att det var åt detta hållet det lutade. Tyvärr!

Jag hoppas att det löser sig för alla dem som har en fordran på firman: http://www.shoppingsajterna.se/

Samt att mina tankar går till de personer som jag känner och som jobbar där.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | 2 X GeForce GTX 1080 Ti | Corsair Hydro H100i Pro RGB | Corsair Vengeance LPX Black 2666MHz 40 GB | Corsair CX650M | Crucial MX300 525GB SSD 2.5" | Crucial BX500 480GB SSD 2.5" | Samsung 860 EVO SSD 1TB | Phanteks Eclipse P300 Mid | Samsung Odyssey G7 C32G75 |

Permalänk
Medlem

Ganska glad att jag följde mitt förnuft för ett par månader sedan då det kom ut info om att dom låg illa till och sluta beställa från DB.com

Tycker synd om dom som köpt varor där dock.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Finns det någon som vet hur man kontaktar deras konkursförvaltning? eller hur man letar reda på vilka det är?
Dom är skyldiga mig 5000 kr, inte några pengar jag har råd att ligga ute med.

Permalänk
Medlem

Där ser man. Tur att man betalat med kort. Visserligen är det bara fickpengar man ligger ute med men det är ändå mina pengar så de skall tillbaka.

Så fick man nyhetsbrevet med Veckans klipp i mailen idag också. Helt rubbat.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Detta var ju ganska väntat med tanke på hur dom betet sig. Trist för dom som ligger ute med pengar dock.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plexorg
/ /
Synd alltid gillat deras butik.
Någon som vet vad som händer med deras lager? skickas allting tillbaka eller kommer dem sälja dem för en billigare peng?

vilket lager ?

Tråkigt är det för Datorbutiken var bra. Har handlat många kompletta system där. Hann dock inte ta ut alla mina bonuspoäng :/ Får kontakta konkursförvaltaren och kräva mina 160 kvarvarande poäng hehe

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

Synd för dom.. inte handlat hos dom på 4-5 år när jag redan då insåg vilken skitbutik det faktiskt var.

Komplett keeps on rocking

Permalänk
Medlem

Problemet med det hela är ju minskad konkurrens, att en av de stora försvinner. Själv har jag dock aldrig handlat hos dom.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Whut? Känns ju lite som ett skämt av nått slag. Varför har jag fått ett nyhetsbrev med veckans erbjudanden om sajten har begärt konkurs?

Och varför lurar dom in nya kunder så sent som igår?

Antingen så är det jävligt tveksamt skött från Shoppingsajternas sida, eller så är det ett skämt / hack.

Deras nyhetsbrev skickas ut per automatik och om företaget sattes i konkurs imorse så kom nyhetsbrevet före konkursen.

Permalänk
Medlem

Beställde en router för 3 veckor sen och inget har hänt, nu förstår jag varför

Det värsta är att jag förskottsbetalade

Permalänk
Medlem

Ja, vad ska man säga.
Som vissa vet är jag Tekniker på datorbutiken.com
Detta besked var då inget roligt.
Dock kommer vi i Helsingborg försöka fixa med alla returer, så att ingen bara står där.

Tack för oss!
db.com/Helsingborg

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Alltid avskytt Datorbutiken.se för deras otroligt dåliga service. Det enda tråkiga är att priserna kan stiga lite...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Kontakta konkursförvaltaren så snart sådan utsetts och framför dina anspråk.

Vad betyder det på ren svenska? Ska jag ta kontakt med en advokat för att få tillbaka pengarna för min router?

Permalänk
Medlem

Tråkigt det här.

Har dock inte köpt något från Datorbutiken men 90% av mina datorprylar har jag köpt på JME.

JME har man ju haft som butik i närmare 22 år.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

tråkigt att höra , men som man såg tidigt att man såg vart det var på väg.
min erfarenhet från dom vart positiv föra året. men sen gled allt iväg.
Nu blir det bara webhallen för min del.

Lider för dom som inte betalade med kort =/
Måste vara sjukt mycket pengar som folk förlorat.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Inte för att vara sån, men vad var det jag sa...

Tråkigt för de anställda bara.

Permalänk

Har betalt en order på 150kr i förskott. Känns ju inte ens nödvändigt att försöka få tillbaka den summan. Hoppas dock att de som betalt in dyrare orders får tillbaka sina pengar.

Synd att DB går i graven, men det var nästan väntat.

Permalänk
Medlem

Vad händer med DB nu liksom?

Hur blir det med Dreamhack?

Visa signatur

.- Asus P5Q-E - Intel C2D E8400 @ 3.0GHz - PowerColor Radeon HD4870x2 - Corsair 750W - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb CL5 - Antec Threehundred -.

Permalänk

Trist, handlade mycket ifrån dem en gång i tiden. Sedan ett par månader tillbaka kvittar det emellertid, Dustin home är nya Datorbutiken i min mening. Synd om konkurrensen blir mindre...

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Avstängd

Värt att betala i förskott?

Har aldrig sett någon direkt fördel med det utan bara risker... Oops, var det inte något som hände nu

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vad betyder det på ren svenska? Ska jag ta kontakt med en advokat för att få tillbaka pengarna för min router?

Det kommer utses en person som tar hand företaget. Denna person ansvarar för att dom som Shoppingsajterna har skulder hos får tillbaka sina pengar, i den utsträckning det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Har inte handlat från DB.com på flera år men tråkigt iallafall att de går i konkurs...

Visa signatur

Intel i9 9900K - Noctua NH-D15 - Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS ELITE - 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz - Gainward GeForce RTX 3070 - Fractal Design Define R6 - Crucial 1 TB SSD - Samsung SSD Pro Basic 840 256GB

Permalänk

Trist men ganska väntat.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket tråkigt detta, alla mina hårddiskar kommer därifrån, får hoppas att de inte går sönder..

Stackars alla som har förskottsbetalningar liggandes

Permalänk
Medlem

Det var en trist nyhet men inte speciellt förvånande med tanke på den senaste tidens problem de verkar haft.

Undrar vad som kommer hända, om det kan tänkas finnas köpare av webbbutiken tex eller om hela systemet ser ut som ett slagfält efter omorganiseringsförsöket av logistiken.

Permalänk
Medlem

Happ då får man väl beställa ifrån komplett eller liknande istället, har alltid handlat hos datorbutiken som senaste året har aldrig haft några problem med dom.

men man vågar ju inte beställa nytt då det inte står helt klart vilket på denna troligvis är ju inte ett riktigt svar

Fråga: Jag har en order hos datorbutiken.com - kommer jag få den levererad?
Svar: Nej, troligtvis inte. Alla leveranser har stoppats men vissa kan redan vara på väg.

La en order på 8k+ i helgen och allt hade dom inte lager vart ju dags för en liten uppgradering

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muckas
Finns det någon som vet hur man kontaktar deras konkursförvaltning? eller hur man letar reda på vilka det är?
Dom är skyldiga mig 5000 kr, inte några pengar jag har råd att ligga ute med.

Jag sitter i samma båt. Cirka 4500:- har jag beställt delar för.
Det skiljde ungefär 300:- totalt mellan DB och Komplett, men dumsnål som man är köpte jag från DB. Att de skulle ha en sviktande ekonomi visste jag verkligen inte, då jag inte har benkoll på alla internet-forum.
Köpte en laptop för 1 år sedan från DB, och det rullade på bra. Vad kan gå fel tänkte jag..?

Nu måste jag antagligen låna pengar av mina föräldrar (är student, bor ensam i en lägenhet), för att kunna köpa mina delar. Då kommer jag antagligen inte ens att kunna köpa lika dyra komponenter som jag köpte från DB.

Jag ser inte optimistiskt på att få pengarna tillbaka. Tyvärr. Om det finns någon chans kan det betalas till folk som lagt ordern innan mig. Min lades 30 oktober. Det enda positiva är väl att jag i 2 mail bad om att få köpet upphävt i fredags. Fick samma cut 'n paste svar på båda två, där de undgick att svara på min förfrågan. I ett tredje mail upplyste jag om detta, men det skickades antagligen ut för sent på kvällen.

Visa signatur

ASUS Z87-A - ATX / Z87 | 2 * ASUS GeForce GTX 780 3GB (GTX780-3GD5) | Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL9 (CMZ16GX3M2A1600C9) (2x8GB) | Corsair Hydro H100 CPU Kylare | Corsair PowerSupply (PSU) HX1050 1050W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Pearl Black | Intel Core i7-4770K | Samsung 840 Pro Series SSD 256GB SATA3

Permalänk

Fan, jag som har skickat in en hårddisk för reparation..

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk

Så vad har vi lärt oss av detta? Jo man betalar inte med förskott för då får man faktiskt räkna med X och Y också tyvärr.

RIP.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Om bolaget är i dåligt skick så skulle jag inte hoppas för mycket på att få tillbaka några pengar, konsumenter har sällan förmånsrätt och har man inte det så får man pengarna i storleksordning. Det vill säga att stora pengar går ut först och har man kankske en uppsägningstid på 3-6 månader för sin personal så blir det inte så mycket över för den lille konsumenten.